Ni som beställt MYP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

joppex
Inlägg: 110
Blev medlem: 15 apr 2021 08:29

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av joppex »

drunkenCoder skrev:
Hm .
Lockdown i Kina då alltså. Pratade med en kille på Tesla som sa att försenade bilar från Kina skulle ersättas av leveranser från berlinfabriken. Någon som vet nått mer om detta?
Jag beställde i mars och skulle få lev i Maj. Ville ha innan juli pga bonus.
Ser ju onekligen mörkt ut. (har inte fått sms eller annat heller såklart)
första bilen från Berlin har inte ens levererats ännu så det känns knappast som speciellt troligt.
Lidalex
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 mar 2022 07:21

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Lidalex »

Det verkar som om det börjar trilla ut någon MYP nu enligt de tyska forumet.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Jeppe_E »

joppex skrev:
drunkenCoder skrev:
Hm .
Lockdown i Kina då alltså. Pratade med en kille på Tesla som sa att försenade bilar från Kina skulle ersättas av leveranser från berlinfabriken. Någon som vet nått mer om detta?
Jag beställde i mars och skulle få lev i Maj. Ville ha innan juli pga bonus.
Ser ju onekligen mörkt ut. (har inte fått sms eller annat heller såklart)
första bilen från Berlin har inte ens levererats ännu så det känns knappast som speciellt troligt.

Jodå, det har det visst. Tesla Danmark har haft lanseringsevent med 5 bilar levererade, till kunder.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av anna__ »

Lidalex skrev:
Det verkar som om det börjar trilla ut någon MYP nu enligt de tyska forumet.
Har du länk dit?:)
joppex
Inlägg: 110
Blev medlem: 15 apr 2021 08:29

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av joppex »

Jeppe_E skrev:
joppex skrev:
drunkenCoder skrev:
Hm .
Lockdown i Kina då alltså. Pratade med en kille på Tesla som sa att försenade bilar från Kina skulle ersättas av leveranser från berlinfabriken. Någon som vet nått mer om detta?
Jag beställde i mars och skulle få lev i Maj. Ville ha innan juli pga bonus.
Ser ju onekligen mörkt ut. (har inte fått sms eller annat heller såklart)
första bilen från Berlin har inte ens levererats ännu så det känns knappast som speciellt troligt.

Jodå, det har det visst. Tesla Danmark har haft lanseringsevent med 5 bilar levererade, till kunder.
jag tänkte på Sverige. sedan med tanke på att MYP ska levereras först så känns det alltså inte speciellt troligt att det kommer några LR från Berlin det närmaste. men vad vet jag.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Jeppe_E »


Jaha? översättning?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av anna__ »

Jeppe_E skrev:

Jaha? översättning?
Google translate i Chrome :roll:
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 733
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av flamman »

anna__ skrev:
Jeppe_E skrev:

Jaha? översättning?
Google translate i Chrome :roll:
Eller Apples translate i Safari. :geek:
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
TeslaBlom
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 mar 2022 08:38

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av TeslaBlom »

Teslas service suger så hårt!! Bilen kostar 800.000 kr och inte ens en dialog med företaget som man köpt av dvs Tesla.. rena rama skiten ..
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Honkan »

Köp en i4 och vänta i 14 månader :) den stora frågan är hur centralt detta med leveranser sköts ? Är den några lirare på huvudkontoret i Texas som sköter logistiken för hela världen eller har Tesla Sverige något att säga till om alls ?
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av lakke »

Honkan skrev:
Köp en i4 och vänta i 14 månader :) den stora frågan är hur centralt detta med leveranser sköts ? Är den några lirare på huvudkontoret i Texas som sköter logistiken för hela världen eller har Tesla Sverige något att säga till om alls ?

Har väntat över 14 månader på min MYP nu ;)
Kan ju hoppas logistiken fixar leveranserna i rätt ordning sen bara :roll:
Model Y performance
DjuDju
Inlägg: 79
Blev medlem: 09 feb 2022 17:52

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av DjuDju »

Kritiken mot Tesla är nog inte leveranstiden i sig utan avsaknad av kommunikation. Det verkar vara många som har svårt att få några besked eller information från Tesla?

Vet ej hur det är på de andra bolagen (som har 12+ m) leveranstid dock men kritiken mot Tesla kanske är befogad?

Det tog 2 veckor (4 mejl och 8 samtal senare…) för mig att få tag på min kontakt inom Tesla. Tycker själv att det är dålig service med tanke på att det ändå är premiumbilar dom säljer.
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 347
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av larjon »

DjuDju skrev:
Kritiken mot Tesla är nog inte leveranstiden i sig utan avsaknad av kommunikation. Det verkar vara många som har svårt att få några besked eller information från Tesla?

Vet ej hur det är på de andra bolagen (som har 12+ m) leveranstid dock men kritiken mot Tesla kanske är befogad?

Det tog 2 veckor (4 mejl och 8 samtal senare…) för mig att få tag på min kontakt inom Tesla. Tycker själv att det är dålig service med tanke på att det ändå är premiumbilar dom säljer.
Håller helt med. Leveranstiden är inte problemet (och Tesla själva vill ju såklart leverera bilar så fort det bara går), men kommunikationen är under all kritik. Det är också väldigt märkligt eftersom det är så enkelt att åtminstone skicka regelbundna mail med uppdateringar.
Det skulle förmodligen spara dem både tid och resurser eftersom det också skulle bli färre som ringer och mailar med leveransfrågor.
Känns som sagt som en hyfsat enkel sak att lösa för att göra alla nöjdare.
Svart Model Y Performance
Esandh
Inlägg: 65
Blev medlem: 26 dec 2021 07:01

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Esandh »

Men herregud kan ni skapa en egen tråd ”vi som har för mycket tid och för lite tålamod”? Orkar inte höra ert gnällande mer. Jag väntar också med spänning på min bil men den kommer när den kommer. Ta ett chilipill och sälj inte gamla bilen förrän nya kommer, inget nytt under solen där. Varken vi eller Tesla vet just nu när vi kommer att få leverans. Faktorer som komponentbrist, krig i Europa, inregistreringar och uppskalad produktion är bara några saker. Så är det att vilja ligga i framkant, inget är helt säkert. Vill ni ha ett säkert kort, köp en Audi eller Volkswagen, det tror jag skulle passa er bättre, tryggt och tråkigt. Jag följer den här tråden för att jag vill ha uppdateringar gällande MYP inte er mentala hälsa.
Sandman
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Tellus »

Esandh skrev:
Men herregud kan ni skapa en egen tråd ”vi som har för mycket tid och för lite tålamod”? Orkar inte höra ert gnällande mer. Jag väntar också med spänning på min bil men den kommer när den kommer. Ta ett chilipill och sälj inte gamla bilen förrän nya kommer, inget nytt under solen där. Varken vi eller Tesla vet just nu när vi kommer att få leverans. Faktorer som komponentbrist, krig i Europa, inregistreringar och uppskalad produktion är bara några saker. Så är det att vilja ligga i framkant, inget är helt säkert. Vill ni ha ett säkert kort, köp en Audi eller Volkswagen, det tror jag skulle passa er bättre, tryggt och tråkigt. Jag följer den här tråden för att jag vill ha uppdateringar gällande MYP inte er mentala hälsa.

Håller med. Tycker väntan är en del av nöjet, åker redan Tesla så ingen brådska.
Man ser samma beteenden i trafiken, ilska och dåligt tålamod.

En reflektion när vi semestra i Finland, ingen stress eller arga miner i trafiken. Ingen tailgating eller tokiga omkörningar. Som Sverige var på 80 talet.
Sverige har gått utför i många år nu, det återspeglar sig på många ställen, kolla tex påskfirandet med stenar mot blåljuspersonal.

Ibland åker jag till någon gammal hembygdsgård och fikar på sommaren för att få uppleva gamla emil i lönneberga och pippi känslan :)
Förlåt för OT
Snart kommer MYP!
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
il_concorde
Inlägg: 191
Blev medlem: 14 dec 2021 07:44

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av il_concorde »

Enligt en säljare i Gbg så kommer de första leveranserna i Sverige att ske först i juni :(
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 23 feb 2021 17:54

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av rolundb »

il_concorde skrev:
Enligt en säljare i Gbg så kommer de första leveranserna i Sverige att ske först i juni :(
Det vore ju mycket tråkigt! Undrar om personen har något belägg eller bara höftar.

Min erfarenhet av Teslas säljare är att dem inte har någon bättre koll än någon annan.
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Användarvisningsbild
gagi79
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 08 okt 2019 13:28
Ort: Göteborg

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av gagi79 »

il_concorde skrev:
Enligt en säljare i Gbg så kommer de första leveranserna i Sverige att ske först i juni :(
Säljaren jag pratade med sa att det kommer att gå undan efter påsk. Enligt honom kommer bilarna komma under andra halvan av april eller senast under första halvan av maj. Skulle det hända något som drastiskt påverkar leveranserna kommer vi få information om det.

Nu hoppas jag bara att det inte var samma säljare vi pratade med för då blir jag orolig.

P.s. Min beställning har prel. lev. april 22.
2022 MYP | Snow White | Black | - lev. snart
2021 M3P | Midnight Silver | Ultra White | PPF | FSD - SÅLD
2019 M3P | Midnight Silver | Ultra White | PPF | FSD - SÅLD
Esandh
Inlägg: 65
Blev medlem: 26 dec 2021 07:01

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Esandh »

rolundb skrev:
il_concorde skrev:
Enligt en säljare i Gbg så kommer de första leveranserna i Sverige att ske först i juni :(
Det vore ju mycket tråkigt! Undrar om personen har något belägg eller bara höftar.

Min erfarenhet av Teslas säljare är att dem inte har någon bättre koll än någon annan.
Precis. Om man ska vara lite källkritisk så verkar det som att vissa säljare på tesla gillar att gissa och andra inte. Det vi kan vara säkra på är att ingen vet just nu men att vi kommer att få våra bilar när de är byggda och hittransporterade :)

Luta er tillbaka och invänta mailet/smset. Det här leder ingenstans.
Sandman
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Honkan »

Snart på en uppfart nära dig :)

Nu finns det tid att nörda ner sig i alla tillbehör och vilka vinter fälgar ska man ha , finns ju hur mycket content som helst på you tube med tester och eftermarknads prylar , är sjukt taggad på denna perfekta familje racer!
2CE184D1-1FFB-4F63-A6ED-EA754EBF04EA.jpeg
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare
Inlägg: 193
Blev medlem: 23 feb 2021 17:54

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av rolundb »

gagi79 skrev:
il_concorde skrev:
Enligt en säljare i Gbg så kommer de första leveranserna i Sverige att ske först i juni :(
Säljaren jag pratade med sa att det kommer att gå undan efter påsk. Enligt honom kommer bilarna komma under andra halvan av april eller senast under första halvan av maj. Skulle det hända något som drastiskt påverkar leveranserna kommer vi få information om det.

Nu hoppas jag bara att det inte var samma säljare vi pratade med för då blir jag orolig.

P.s. Min beställning har prel. lev. april 22.
Hur har du fått fram ett exakt prel-datum? Genom en säljare?
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av anna__ »

rolundb skrev:
gagi79 skrev:
il_concorde skrev:
Enligt en säljare i Gbg så kommer de första leveranserna i Sverige att ske först i juni :(
Säljaren jag pratade med sa att det kommer att gå undan efter påsk. Enligt honom kommer bilarna komma under andra halvan av april eller senast under första halvan av maj. Skulle det hända något som drastiskt påverkar leveranserna kommer vi få information om det.

Nu hoppas jag bara att det inte var samma säljare vi pratade med för då blir jag orolig.

P.s. Min beställning har prel. lev. april 22.
Hur har du fått fram ett exakt prel-datum? Genom en säljare?
Tror personen menar april 2022...
:)
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Honkan »

Finns inga Tesla säljare , de är mer än person som ska visa och kunna bilarna… så jag tror inte de har en aning, möjligtvis om man begär att få prata med en chef för anläggning så skulle man kunna få ett svar.

Hittade denna video där en tysk kille kollar lite och jämför tysk mot kinesisk MYP och de är lite förbättringar mekaniskt tydligen, någon länk arm i bättre material m.m.

MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av lakke »

Model Y performance
Skriv svar