Dessutom drabbas primärt de som köper ny bil, och det brukar ju inte var de mindre kapitalstarka ändå. Hela syftet är ju att snabba upp omställningen, vilket ger fler begagnade bilar till lägre priser.
Jo, fast kostar en liter diesel 25 spänn och nästan hälften är skatt så är det klart att det drabbar även de som lever på marginalen och bara kan drömma om att köpa en ny bil.
För många är det inte ett alternativ att köpa en enbil för 300-700 000 för att tex ta sig till och från jobbet. De flesta på detta forum är välbetalda och premierade, kom ihåg det. Man kommer lättare undan med en bil för säg 25000 och tanka för 25 spänn litern. Då kan man bara protestera och köra mindre bil.
Bonustaket bör ligga på 500k egentligen så att fler småbilar når ut. Köper man en dyrare så har man redan pengarna, generellt.
Fast behovet av en stor bil följer inte alltid hur ens ekonomi ser ut. Man kanske har en gammal husvagn som man semestrar i då man inte har råd med så mycket annat, har många barn...
Lägger in info från Väntrum model 3 tråden:
Enligt skatteverkets siffror räknar de en Model 3 Performance 2022 som under 700 tusen SEK (689900 SEK). Undrar om det då gör att den kommer klara sig inom nya regler för bonus malus från 1 juli, eller inte?
Länk till dokumentet: https://www4.skatteverket.se/download/1 ... lar_ny.zip
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Dessutom drabbas primärt de som köper ny bil, och det brukar ju inte var de mindre kapitalstarka ändå. Hela syftet är ju att snabba upp omställningen, vilket ger fler begagnade bilar till lägre priser.
Jo, fast kostar en liter diesel 25 spänn och nästan hälften är skatt så är det klart att det drabbar även de som lever på marginalen och bara kan drömma om att köpa en ny bil.
Största felet med bonusen är att många av bilarna exporteras efter att bonusen betalats ut. Dvs vinsten hamnar i fel fickor. Bonusen borde bort.
Jag håller inte med där. Bonusen är ju inte för att förbättra klimatet i Sverige. Oavsett var bilen hamnar så förbättrar den ju klimatet i Världen jämfört med om man hade köpt en fossilbil.
Däremot tappar vi bilar på begagnatmarknaden.
Det här behöver man ju inte spekulera om. Det finns ju statistik.
Bonus/malus infördes ju 1 juli -18. Sedan dess har det sålts 135 000 elbilar i sverige. nettoexporten sedan jan -19 (när första bilen fick sin bonus och "många" skulle exporterats) är 5500 bilar.
Det blir 4%.
Som jämförelse har det sedan 1 jul -18 sålts 854 000 bensin/diesel-bilar samtidigt som det exporterats 390 000bilar. Det blir 45%. Det är ju inte säkert att det bara är malusbilar som exporterats men kanske kan det vara en av anledningarna till problemen med att finasiera bonus? Att malusbilarna ramlar ur systemet innan det gått 3 år.
Lägger in info från Väntrum model 3 tråden:
Enligt skatteverkets siffror räknar de en Model 3 Performance 2022 som under 700 tusen SEK (689900 SEK). Undrar om det då gör att den kommer klara sig inom nya regler för bonus malus från 1 juli, eller inte?
Länk till dokumentet: https://www4.skatteverket.se/download/1 ... lar_ny.zip
/Henric
Då skall den klara sig. Det är SKVs siffror som gäller.
Verkliga inköpskostnader, eller extrautrustning påverkar inte gränsen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Lägger in info från Väntrum model 3 tråden:
Enligt skatteverkets siffror räknar de en Model 3 Performance 2022 som under 700 tusen SEK (689900 SEK). Undrar om det då gör att den kommer klara sig inom nya regler för bonus malus från 1 juli, eller inte?
Länk till dokumentet: https://www4.skatteverket.se/download/1 ... lar_ny.zip
/Henric
Då skall den klara sig. Det är SKVs siffror som gäller.
Verkliga inköpskostnader, eller extrautrustning påverkar inte gränsen.
Jasså? När bestämdes det?
Miljödepartementet skrev följande i sin promemoria:
Bonusen föreslås begränsas till bilar vars nypris uppgår till högst 700 000 kronor. Pristaket omfattar samtliga typer av bilar som omfattas av förordningen, dvs. personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar. Taket påverkar vilka bilar som kan bli aktuella för en bonus och leder till att vissa bilmodeller inte kommer att inkluderas. Med hänsyn till förslaget om att införa ett pristak bör Transportstyrelsen också bemyndigas att meddela föreskrifter om vad som avses med bilens nypris. Med stöd av bemyndigandet får Transportstyrelsen möjlighet att lösa frågan på lämpligt sätt. Bilens nypris kan t.ex. bedömas utifrån de föreskrifter om nybilspriser som Skatteverket meddelar.
Dessutom drabbas primärt de som köper ny bil, och det brukar ju inte var de mindre kapitalstarka ändå. Hela syftet är ju att snabba upp omställningen, vilket ger fler begagnade bilar till lägre priser.
Jo, fast kostar en liter diesel 25 spänn och nästan hälften är skatt så är det klart att det drabbar även de som lever på marginalen och bara kan drömma om att köpa en ny bil.
Största felet med bonusen är att många av bilarna exporteras efter att bonusen betalats ut. Dvs vinsten hamnar i fel fickor. Bonusen borde bort.
Jag håller inte med där. Bonusen är ju inte för att förbättra klimatet i Sverige. Oavsett var bilen hamnar så förbättrar den ju klimatet i Världen jämfört med om man hade köpt en fossilbil.
Däremot tappar vi bilar på begagnatmarknaden.
Du tror alltså vi i Sverige är ansvariga för hela världen och ska använda våra skattemedel till andra än oss själva?
Tanken med bonusen är att ställa om _vår_ fordonsflotta. Dvs även se till att det finns billigare begagnade elbilar att tillgå på den svenska marknaden framöver till gagn för de som inte har tillräckligt bra ekonomi för att köpa nytt.
Nu verkar inte problemet vara riktigt så utbrett som jag befarade men jag tycker ändå det är naivt att tro att det inte spelar någon roll. Svenska skattemedel ska gå till Sverige och svenska medborgare. Det är en grundbult i samhället som jag ser det. Utan den rämnar allt.
Nu verkar inte problemet vara riktigt så utbrett som jag befarade men jag tycker ändå det är naivt att tro att det inte spelar någon roll. Svenska skattemedel ska gå till Sverige och svenska medborgare. Det är en grundbult i samhället som jag ser det. Utan den rämnar allt.
Är det okänt för dig att vi betalar ca. 22 miljarder av skattemedel årligen till övriga EU-länder?
Dessutom drabbas primärt de som köper ny bil, och det brukar ju inte var de mindre kapitalstarka ändå. Hela syftet är ju att snabba upp omställningen, vilket ger fler begagnade bilar till lägre priser.
Jo, fast kostar en liter diesel 25 spänn och nästan hälften är skatt så är det klart att det drabbar även de som lever på marginalen och bara kan drömma om att köpa en ny bil.
Största felet med bonusen är att många av bilarna exporteras efter att bonusen betalats ut. Dvs vinsten hamnar i fel fickor. Bonusen borde bort.
Jag håller inte med där. Bonusen är ju inte för att förbättra klimatet i Sverige. Oavsett var bilen hamnar så förbättrar den ju klimatet i Världen jämfört med om man hade köpt en fossilbil.
Däremot tappar vi bilar på begagnatmarknaden.
Du tror alltså vi i Sverige är ansvariga för hela världen och ska använda våra skattemedel till andra än oss själva?
Tanken med bonusen är att ställa om _vår_ fordonsflotta. Dvs även se till att det finns billigare begagnade elbilar att tillgå på den svenska marknaden framöver till gagn för de som inte har tillräckligt bra ekonomi för att köpa nytt.
Nu verkar inte problemet vara riktigt så utbrett som jag befarade men jag tycker ändå det är naivt att tro att det inte spelar någon roll. Svenska skattemedel ska gå till Sverige och svenska medborgare. Det är en grundbult i samhället som jag ser det. Utan den rämnar allt.
Har det inte till och med varit uttalat att huvudsyftet med bonus/malus egentligen var, i alla fall för miljöpartiet, var malusdelen. Att det skulle hämma försäljningen av nya bilar rent generellt? Att vi i sverige ska köra bil i mindre utsträckning. Har man det som huvudmål blir det ju bättre ju fler bilar som exporteras.
Mm, MP är som tur är avklippta från inflytande tv. MP har förstört mycket med sina idealistiska ideer, otroligt att ett 5% parti kan få sånt inflytande, gillar inte vår demokratis funktionssätt, föredrar Schweiz som ni vet.
Nu verkar inte problemet vara riktigt så utbrett som jag befarade men jag tycker ändå det är naivt att tro att det inte spelar någon roll. Svenska skattemedel ska gå till Sverige och svenska medborgare. Det är en grundbult i samhället som jag ser det. Utan den rämnar allt.
Är det okänt för dig att vi betalar ca. 22 miljarder av skattemedel årligen till övriga EU-länder?
Det är väl snarare ett skäl att hålla bättre i resterande pengar?
är det någon som vet när det kommer beslutas gällande 700 000 kr gränsen för klimatbonusen och vad man utgår ufrån?
Det är ju lite surt att om man tar en model 3 LR grå så kostar den 705170, men om man tar en vit (som hamnar under 700 000 gränsen) så kostar den med miljöbonus 622170.
är det någon som vet när det kommer beslutas gällande 700 000 kr gränsen för klimatbonusen och vad man utgår ufrån?
Det är ju lite surt att om man tar en model 3 LR grå så kostar den 705170, men om man tar en vit (som hamnar under 700 000 gränsen) så kostar den med miljöbonus 622170.
Det blir en jävligt dyr färg alltså.
Eller... så är det skatteverkets grundprislista som gäller....
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Tesla Model Y P, AP, -22 Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19 BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Ja transportstyrelsen säger :
Kvarvarande förslag om nya krav för gasbilar och införandet av ett pristak bedömer Transportstyrelsen kan mötas till 1 januari 2023.
BMW i3 60Ah REX. Såld Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Ja transportstyrelsen säger :
Kvarvarande förslag om nya krav för gasbilar och införandet av ett pristak bedömer Transportstyrelsen kan mötas till 1 januari 2023.
Jag hoppade in på 5-6, och i samtliga tyckte dom att taket på 700 var fel. Antingen för lågt (Volvo vara föreslog 800) eller att ett tak skulle begränsa för tex lätta lastbilar.
Spännande minst sagt
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black