Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4955
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Skabb1 skrev:
Köade på Ionity Varberg igår kväll.
Alla upptagna och tog ca 10 min att komma till en plats. Hoppas de andra två laddarna man förberett för kommer upp innan semestern...

Kom in ett par elbilar till efter mig, men de körde direkt bort till Eons laddare.
Vilken tid vardu där?
Man skulle vilja ha lite statestik på när de är stört risk för laddkö så man kan föröka undvika de..
Om jag får gissa så tror jag de är väldigt få antal timmar som de är ett problem, dock väldigt tråkigt ändå om man prickar in dessa timmar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
MrRun
elbilist
Inlägg: 807
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MrRun »

Googla Ionity Varberg, titta till höger. Kanske kan ge en fingervisning.
Enligt Google är det som mest folk där vid 15-16 och kl.21 på måndagar. Dock vet jag inte hur bra det går att använda informationen när det är storhelger osv.
Ionity_Varberg_annandagpask.png
Ioniq 5 FE AWD
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4955
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

MrRun skrev:
Googla Ionity Varberg, titta till höger. Kanske kan ge en fingervisning.
Enligt Google är det som mest folk där vid 15-16 och kl.21 på måndagar. Dock vet jag inte hur bra det går att använda informationen när det är storhelger osv.
Ja bra översikt men kan tänka mig storhelger skiljer sig dock, vilket du själv var inne på.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
SwedishAdvocate
Inlägg: 5626
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av SwedishAdvocate »

R_Edvinsson skrev:
En ID4 med deras 118kWh batteri hade nog legat och naggat på de där 70milen en bra sommardag.. i faktisk räckvidd då.

Frågan är dock om man är intresserad att att släpa runt på ett så stort batteri till vardags.
Varför skulle den kunna ligga och nagga på 70 mils räckvidd? Ett 118 kWh-batteri är ca 43,9% större än det 82 kWh-batteri ID.4 har idag. En ID.4 med ett 118 kWh-batteri skulle väl således kunna komma 43,9% procent längre än idag – dvs. ca 42,7 mil i 120 km/h. Med lite medvind kanske den skulle kunna komma nästan 50 mil i 110 km/h. Det tycker jag säger en hel del om hur ineffektiva högbyggda kombibilar/SUVar/Crossovers är i höga hastigheter. Och som sagt – en eldriven vanlig kombi hade kommit längre givet samma eller något mindre batteristorlek.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 936
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R_Edvinsson »

SwedishAdvocate skrev:
R_Edvinsson skrev:
En ID4 med deras 118kWh batteri hade nog legat och naggat på de där 70milen en bra sommardag.. i faktisk räckvidd då.

Frågan är dock om man är intresserad att att släpa runt på ett så stort batteri till vardags.
Varför skulle den kunna ligga och nagga på 70 mils räckvidd? Ett 118 kWh-batteri är ca 43,9% större än det 82 kWh-batteri ID.4 har idag. En ID.4 med ett 118 kWh-batteri skulle väl således kunna komma 43,9% procent längre än idag – dvs. ca 42,7 mil i 120 km/h. Med lite medvind kanske den skulle kunna komma nästan 50 mil i 110 km/h. Det tycker jag säger en hel del om hur ineffektiva högbyggda kombibilar/SUVar/Crossovers är i höga hastigheter. Och som sagt – en eldriven vanlig kombi hade kommit längre givet samma eller något mindre batteristorlek.
Ingen som diskuterade 70mil i 120 knyck, dit har samtliga elbilar långt kvar.

Och ID4 har idag 77kWh användbart batteri, resten är buffert upp och ner.

Så med min snittförbrukning under sommaren och 118kWh fullt brukbart batteri utan buffert likt Lucid så skulle jag nog få ut 66-68mil utan problem.
Dvs den skulle vara och nagga på de där 70 milen.

Oavsett är det helt ointressant egentligen då jag inte ser problemet att stanna och ladda på långresor.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

R_Edvinsson skrev:
SwedishAdvocate skrev:
R_Edvinsson skrev:
En ID4 med deras 118kWh batteri hade nog legat och naggat på de där 70milen en bra sommardag.. i faktisk räckvidd då.

Frågan är dock om man är intresserad att att släpa runt på ett så stort batteri till vardags.
Varför skulle den kunna ligga och nagga på 70 mils räckvidd? Ett 118 kWh-batteri är ca 43,9% större än det 82 kWh-batteri ID.4 har idag. En ID.4 med ett 118 kWh-batteri skulle väl således kunna komma 43,9% procent längre än idag – dvs. ca 42,7 mil i 120 km/h. Med lite medvind kanske den skulle kunna komma nästan 50 mil i 110 km/h. Det tycker jag säger en hel del om hur ineffektiva högbyggda kombibilar/SUVar/Crossovers är i höga hastigheter. Och som sagt – en eldriven vanlig kombi hade kommit längre givet samma eller något mindre batteristorlek.
Ingen som diskuterade 70mil i 120 knyck, dit har samtliga elbilar långt kvar.
Tycker att 120 km/h är mer relevant i Sverige gällande räckvidd att klara. Man vill ju knappast fisköra i 90 km/h när det är 120 km/h som gäller.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Robertrimmevik »

martinot skrev:
R_Edvinsson skrev:
SwedishAdvocate skrev:
R_Edvinsson skrev:
En ID4 med deras 118kWh batteri hade nog legat och naggat på de där 70milen en bra sommardag.. i faktisk räckvidd då.

Frågan är dock om man är intresserad att att släpa runt på ett så stort batteri till vardags.
Varför skulle den kunna ligga och nagga på 70 mils räckvidd? Ett 118 kWh-batteri är ca 43,9% större än det 82 kWh-batteri ID.4 har idag. En ID.4 med ett 118 kWh-batteri skulle väl således kunna komma 43,9% procent längre än idag – dvs. ca 42,7 mil i 120 km/h. Med lite medvind kanske den skulle kunna komma nästan 50 mil i 110 km/h. Det tycker jag säger en hel del om hur ineffektiva högbyggda kombibilar/SUVar/Crossovers är i höga hastigheter. Och som sagt – en eldriven vanlig kombi hade kommit längre givet samma eller något mindre batteristorlek.
Ingen som diskuterade 70mil i 120 knyck, dit har samtliga elbilar långt kvar.
Tycker att 120 km/h är mer relevant i Sverige gällande räckvidd att klara. Man vill ju knappast fisköra i 90 km/h när det är 120 km/h som gäller.
Fast där du behöver lång räckvidd, där det är ont om laddare är det inte 120väg. Det vill säga från kusten till fjällen.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3344
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Maw »

R_Edvinsson skrev:
Ingen som diskuterade 70mil i 120 knyck, dit har samtliga elbilar långt kvar.
Inte samtliga, en Lucid Air Dream bör klara 70 mil i 120 km/h då den konstaterats klara 80 mil i 112,6 km/h.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Robertrimmevik skrev:
martinot skrev:
R_Edvinsson skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Varför skulle den kunna ligga och nagga på 70 mils räckvidd? Ett 118 kWh-batteri är ca 43,9% större än det 82 kWh-batteri ID.4 har idag. En ID.4 med ett 118 kWh-batteri skulle väl således kunna komma 43,9% procent längre än idag – dvs. ca 42,7 mil i 120 km/h. Med lite medvind kanske den skulle kunna komma nästan 50 mil i 110 km/h. Det tycker jag säger en hel del om hur ineffektiva högbyggda kombibilar/SUVar/Crossovers är i höga hastigheter. Och som sagt – en eldriven vanlig kombi hade kommit längre givet samma eller något mindre batteristorlek.
Ingen som diskuterade 70mil i 120 knyck, dit har samtliga elbilar långt kvar.
Tycker att 120 km/h är mer relevant i Sverige gällande räckvidd att klara. Man vill ju knappast fisköra i 90 km/h när det är 120 km/h som gäller.
Fast där du behöver lång räckvidd, där det är ont om laddare är det inte 120väg. Det vill säga från kusten till fjällen.
Fast nu gällde ju diskussionen scenariot att undvika snabbladdare, och därmed risken för köer vid dessa, längs vägen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 936
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R_Edvinsson »

martinot skrev:
R_Edvinsson skrev:
SwedishAdvocate skrev:
R_Edvinsson skrev:
En ID4 med deras 118kWh batteri hade nog legat och naggat på de där 70milen en bra sommardag.. i faktisk räckvidd då.

Frågan är dock om man är intresserad att att släpa runt på ett så stort batteri till vardags.
Varför skulle den kunna ligga och nagga på 70 mils räckvidd? Ett 118 kWh-batteri är ca 43,9% större än det 82 kWh-batteri ID.4 har idag. En ID.4 med ett 118 kWh-batteri skulle väl således kunna komma 43,9% procent längre än idag – dvs. ca 42,7 mil i 120 km/h. Med lite medvind kanske den skulle kunna komma nästan 50 mil i 110 km/h. Det tycker jag säger en hel del om hur ineffektiva högbyggda kombibilar/SUVar/Crossovers är i höga hastigheter. Och som sagt – en eldriven vanlig kombi hade kommit längre givet samma eller något mindre batteristorlek.
Ingen som diskuterade 70mil i 120 knyck, dit har samtliga elbilar långt kvar.
Tycker att 120 km/h är mer relevant i Sverige gällande räckvidd att klara. Man vill ju knappast fisköra i 90 km/h när det är 120 km/h som gäller.
Promille av Sveriges vägnät är 120 sträckor.
Kan ju helt omöjligt vara det som sätter standarden för en elbils räckvidd.

Typ lika irrelevant för gemene man som diskussionen som alltid kommer upp ”räckvidd i snöstorm, upp för ett berg, i -20, med husvagn och skotersläp, 9 dagar i veckan”

Finns nog mängder av bilister som aldrig ens kört på en av 120 sträckorna dessutom.

Ett ickeproblem.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

R_Edvinsson skrev:
martinot skrev:
Tycker att 120 km/h är mer relevant i Sverige gällande räckvidd att klara. Man vill ju knappast fisköra i 90 km/h när det är 120 km/h som gäller.
Promille av Sveriges vägnät är 120 sträckor.
Kan ju helt omöjligt vara det som sätter standarden för en elbils räckvidd.

Typ lika irrelevant för gemene man som diskussionen som alltid kommer upp ”räckvidd i snöstorm, upp för ett berg, i -20, med husvagn och skotersläp, 9 dagar i veckan”

Finns nog mängder av bilister som aldrig ens kört på en av 120 sträckorna dessutom.

Ett ickeproblem.
Det beror nog på vilken elbil man har och personens körmönster. Likt Martinot har jag en M3LR och det är huvudsakligen på motorväg som förbrukningen blir så pass hög att det är meningsfullt att fundera över räckvidden (fast räckvidden är ändå 40-45 mil i 120 km/h sommartid). När jag åker långt är det till stor del på motorväg. I andra sammanhang är räckvidden mestadels ett icke-problem.
Men med andra bilar och andra körmönster kan förutsättningarna bli annorlunda.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

R_Edvinsson skrev:

Promille av Sveriges vägnät är 120 sträckor.
Kan ju helt omöjligt vara det som sätter standarden för en elbils räckvidd.

Typ lika irrelevant för gemene man som diskussionen som alltid kommer upp ”räckvidd i snöstorm, upp för ett berg, i -20, med husvagn och skotersläp, 9 dagar i veckan”

Finns nog mängder av bilister som aldrig ens kört på en av 120 sträckorna dessutom.

Ett ickeproblem.
Ok. Säg 110 då. Faktum kvarstår att för mig är vad bilar drar i 110-120 mycket mer praktiskt relevant än vad de drar i 70-90.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

R_Edvinsson skrev:
Promille av Sveriges vägnät är 120 sträckor.
Kan ju helt omöjligt vara det som sätter standarden för en elbils räckvidd..
Så fort jag ska köra lite längre så åker jag på de där 120-vägarna. Tillsammans med massa andra. Så även om det är promille av vägarna så går många procent av fjärrtrafiken på just de vägarna.

För övrigt kör jag oftast över 120 även på 110-väg. Effektivitet i höga farter är mycket viktigt för mig. Jag kör aldrig långt i 70 km/h... :roll:
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4202
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Räckvidden är kanske inte så viktig idag, men när alla kör elbil blir det svårt att fixa tillräckligt med snabbladdare så att alla kan ladda efter 30 mil.
Undrar hur många bilar åker mellan Stockholm och Malmö varje dag? Tänk hur många snabbladdare det krävs för att alla ska kunna ladda 3 gånger på sträckan.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

nek0 skrev:
Räckvidden är kanske inte så viktig idag, men när alla kör elbil blir det svårt att fixa tillräckligt med snabbladdare så att alla kan ladda efter 30 mil.
Undrar hur många bilar åker mellan Stockholm och Malmö varje dag? Tänk hur många snabbladdare det krävs för att alla ska kunna ladda 3 gånger på sträckan.
Överlag tycker jag det är väldigt lite trafik på E4 söderut från Jönköping, så jag tror inte det är så jättemånga som åker Sthlm - Malmö med bil per dag. De gånger jag åkt där har det inte varit minsta problem att ladda. För övrigt skulle jag snarare ladda en gång på den rutten, definitivt inte tre.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4202
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Räckvidden är kanske inte så viktig idag, men när alla kör elbil blir det svårt att fixa tillräckligt med snabbladdare så att alla kan ladda efter 30 mil.
Undrar hur många bilar åker mellan Stockholm och Malmö varje dag? Tänk hur många snabbladdare det krävs för att alla ska kunna ladda 3 gånger på sträckan.
Överlag tycker jag det är väldigt lite trafik på E4 söderut från Jönköping, så jag tror inte det är så jättemånga som åker Sthlm - Malmö med bil per dag. De gånger jag åkt där har det inte varit minsta problem att ladda. För övrigt skulle jag snarare ladda en gång på den rutten, definitivt inte tre.
Du pratar om idag när du har några få elbilar på E4
Återkom när alla bilar på E4 går på el :)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Räckvidden är kanske inte så viktig idag, men när alla kör elbil blir det svårt att fixa tillräckligt med snabbladdare så att alla kan ladda efter 30 mil.
Undrar hur många bilar åker mellan Stockholm och Malmö varje dag? Tänk hur många snabbladdare det krävs för att alla ska kunna ladda 3 gånger på sträckan.
Överlag tycker jag det är väldigt lite trafik på E4 söderut från Jönköping, så jag tror inte det är så jättemånga som åker Sthlm - Malmö med bil per dag. De gånger jag åkt där har det inte varit minsta problem att ladda. För övrigt skulle jag snarare ladda en gång på den rutten, definitivt inte tre.
Du pratar om idag när du har några få elbilar på E4
Återkom när alla bilar på E4 går på el :)
Och du tror att elbilsförsäljningen kommer att skjuta i höjden medan laddstationsutbyggnaden sker i snigelfart?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4202
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Räckvidden är kanske inte så viktig idag, men när alla kör elbil blir det svårt att fixa tillräckligt med snabbladdare så att alla kan ladda efter 30 mil.
Undrar hur många bilar åker mellan Stockholm och Malmö varje dag? Tänk hur många snabbladdare det krävs för att alla ska kunna ladda 3 gånger på sträckan.
Överlag tycker jag det är väldigt lite trafik på E4 söderut från Jönköping, så jag tror inte det är så jättemånga som åker Sthlm - Malmö med bil per dag. De gånger jag åkt där har det inte varit minsta problem att ladda. För övrigt skulle jag snarare ladda en gång på den rutten, definitivt inte tre.
Du pratar om idag när du har några få elbilar på E4
Återkom när alla bilar på E4 går på el :)
Och du tror att elbilsförsäljningen kommer att skjuta i höjden medan laddstationsutbyggnaden sker i snigelfart?
Nej,nej inte så.
Jag bara undrar var ska man bygga så många snabbladdare när alla ska ladda efter 2 timmars körning.
Hur ska man säkra effekten till alla laddare?
Vem ska betala för allt detta?
Användarvisningsbild
Skatbo
Inlägg: 95
Blev medlem: 05 jan 2020 20:39
Ort: Sydvästra skåne

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Skatbo »

nek0 skrev:
Vem ska betala för allt detta?
Kunden, den som laddar. Precis som för alla andra varor och tjänster.
M3SR+ (21Q3)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
Och du tror att elbilsförsäljningen kommer att skjuta i höjden medan laddstationsutbyggnaden sker i snigelfart?
Nej,nej inte så.
Jag bara undrar var ska man bygga så många snabbladdare när alla ska ladda efter 2 timmars körning.
Hur ska man säkra effekten till alla laddare?
Vem ska betala för allt detta?
Det där är ju inte några nya frågor. De har funnits hela tiden. Ändå har utbyggnaden av laddning längs E4 mellan Stockholm och Malmö fortgått, någorlunda i takt med elbilsförsäljningen, som ökat kraftigt de senaste åren. Vad är det som gör att de frågorna skulle bli avsevärda hinder i framtiden?
Och varför skulle alla ladda efter två timmars körning? När jag körde Køge – Uppsala i lördags stannade jag för laddning första gången efter 3,5 timmars körning. Olika bilar har olika storlek på batteri, håller olika hastighet, har olika stor förbrukning, osv.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

MWall skrev:
Jag kör aldrig långt i 70 km/h... :roll:
Nej, det är mycket ovanligt för mig också. I den farten är förbrukningen i min bil så låg att räckvidden nog är i trakten av 60 mil, dvs c:a 8-9 timmars körning. Då har jag velat stanna för länge sedan och under en sådan egen-önskad paus kan jag passa på att ladda.
I praktiken är det oftast inte ett antal visst mil man vill köra mellan pauserna, utan ett visst antal timmar. Därav följer att det är i högre fart bilens räckvidd kan tvinga fram ett tidigare stopp än vad man själv önskat.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4202
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
Och du tror att elbilsförsäljningen kommer att skjuta i höjden medan laddstationsutbyggnaden sker i snigelfart?
Nej,nej inte så.
Jag bara undrar var ska man bygga så många snabbladdare när alla ska ladda efter 2 timmars körning.
Hur ska man säkra effekten till alla laddare?
Vem ska betala för allt detta?
Det där är ju inte några nya frågor. De har funnits hela tiden. Ändå har utbyggnaden av laddning längs E4 mellan Stockholm och Malmö fortgått, någorlunda i takt med elbilsförsäljningen, som ökat kraftigt de senaste åren. Vad är det som gör att de frågorna skulle bli avsevärda hinder i framtiden?
Och varför skulle alla ladda efter två timmars körning? När jag körde Køge – Uppsala i lördags stannade jag för laddning första gången efter 3,5 timmars körning. Olika bilar har olika storlek på batteri, håller olika hastighet, har olika stor förbrukning, osv.
Som jag sa innan ,inga problem idag men vi har ca 5,5 miljoner bilar i Sverige och om alla ska gå på el räcker det inte med 20 Tesla laddare i Jönköping. Redan idag har man kapacitetsbrist. Varför ska man ladda efter två timmar? Hmm du som redan kör en elbil borde veta svaret på det. Alla kör inte en Tesla och i framtiden kommer inte heller alla köra en Tesla.
Bara massa snabbladdare är inte det som krävs. Bilarna måste få längre räckvidd och nej, jag tycker inte att bara större batterier är vägen, mindre effektivare bilar måste fram.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3357
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
Och du tror att elbilsförsäljningen kommer att skjuta i höjden medan laddstationsutbyggnaden sker i snigelfart?
Nej,nej inte så.
Jag bara undrar var ska man bygga så många snabbladdare när alla ska ladda efter 2 timmars körning.
Hur ska man säkra effekten till alla laddare?
Vem ska betala för allt detta?
Det där är ju inte några nya frågor. De har funnits hela tiden. Ändå har utbyggnaden av laddning längs E4 mellan Stockholm och Malmö fortgått, någorlunda i takt med elbilsförsäljningen, som ökat kraftigt de senaste åren. Vad är det som gör att de frågorna skulle bli avsevärda hinder i framtiden?
Och varför skulle alla ladda efter två timmars körning? När jag körde Køge – Uppsala i lördags stannade jag för laddning första gången efter 3,5 timmars körning. Olika bilar har olika storlek på batteri, håller olika hastighet, har olika stor förbrukning, osv.
Som jag sa innan ,inga problem idag men vi har ca 5,5 miljoner bilar i Sverige och om alla ska gå på el räcker det inte med 20 Tesla laddare i Jönköping. Redan idag har man kapacitetsbrist. Varför ska man ladda efter två timmar? Hmm du som redan kör en elbil borde veta svaret på det. Alla kör inte en Tesla och i framtiden kommer inte heller alla köra en Tesla.
Bara massa snabbladdare är inte det som krävs. Bilarna måste få längre räckvidd och nej, jag tycker inte att bara större batterier är vägen, mindre effektivare bilar måste fram.
Självklart räcker det inte med 20 Tesla-laddare i Jönköping. Det är väl ingen som tror det. Frågan är varför det skulle vara så himla svårt att bygga ut kapaciteten. Om du har några kalkyler som visar på det så får du gärna presentera dem.
Det var du som skrev att alla ska ladda efter 2 timmar. Jag kör som sagt elbil själv och vet att det inte är så. Ja, jag kör Tesla M3LR, som hör till de elbilar som är allra bäst i detta avseende. Den modellen är några år gammal. Är det över huvud taget rimligt att tro att de kommande årens nya elbilar kommer att underlägsna den bilen? Det kommer säkert att fortsätta levereras elbilar med varierande batteristorlekar och förbrukning, vilket gör att förarna väljer att ladda på olika platser längs E4 mellan Sthlm och Malmö. Med en M3LR räcker det med ett stopp i Jönköping. Med andra bilar kan andra laddplatser vara mer lämpliga. Det bidrar till geografisk spridning, vilket troligen underlättar byggandet av laddstationer.
Men jag håller med om att det är viktigt att fokusera på bilarnas förbrukning. Det är ju egentligen där som Tesla M3LR glänser. Batteriet är inte så anmärkningsvärt stort med dagens mått.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10420
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
Och du tror att elbilsförsäljningen kommer att skjuta i höjden medan laddstationsutbyggnaden sker i snigelfart?
Nej,nej inte så.
Jag bara undrar var ska man bygga så många snabbladdare när alla ska ladda efter 2 timmars körning.
Hur ska man säkra effekten till alla laddare?
Vem ska betala för allt detta?
Det där är ju inte några nya frågor. De har funnits hela tiden. Ändå har utbyggnaden av laddning längs E4 mellan Stockholm och Malmö fortgått, någorlunda i takt med elbilsförsäljningen, som ökat kraftigt de senaste åren. Vad är det som gör att de frågorna skulle bli avsevärda hinder i framtiden?
Och varför skulle alla ladda efter två timmars körning? När jag körde Køge – Uppsala i lördags stannade jag för laddning första gången efter 3,5 timmars körning. Olika bilar har olika storlek på batteri, håller olika hastighet, har olika stor förbrukning, osv.
Som jag sa innan ,inga problem idag men vi har ca 5,5 miljoner bilar i Sverige och om alla ska gå på el räcker det inte med 20 Tesla laddare i Jönköping. Redan idag har man kapacitetsbrist. Varför ska man ladda efter två timmar? Hmm du som redan kör en elbil borde veta svaret på det. Alla kör inte en Tesla och i framtiden kommer inte heller alla köra en Tesla.
Bara massa snabbladdare är inte det som krävs. Bilarna måste få längre räckvidd och nej, jag tycker inte att bara större batterier är vägen, mindre effektivare bilar måste fram.
Vem har påstått att det räcker med 20 laddare i Jönköping? Vad skulle problemet vara med att bygga fler stationer tex i Gränna, Vaggeryd mm?

Tycker alltid det är lika roande när detta icke-problem överdrivs in absurdum. Hört talas om Norge någon?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

MWall skrev:
Jag kör aldrig långt i 70 km/h... :roll:
Man känner sig som farfar som berättar hiskeliga historier för barnbarnen om hur det var förr i tiden när man berättar hur det var att köra de 50 milen till Malmö med en Zoe 22 kWh med endast 22 kW AC-laddning! :D Då var det optimala att ligga i 70 på motorvägen och resan tog 9-10 timmar. En gång beslöt vi oss för att undvika E4 och köra de gamla vägsträckningarna istället eftersom vi ändå inte skulle köra snabbare än de vägarna gav möjlighet till. Dock tänkte vi inte på att snitthastigheten inte blev högre än dryga 50 med tanke på alla långsamgående fordon och småsamhällen man åkte igenom, så det tog c:a 12 timmar att ta sig hem den gången. Men trevligt var det! Och man fick en känsla för hur det var att resa denna sträcka innan alla motorvägar var byggda. En annan trevlighet var att man kunde ladda helt gratis på 22 kW-stolpar hela sträckan - utan köer!
Skriv svar