Hej,
Har en MS-19 75D och under senaste resan förbrukade jag (enligt trippelmätaren) 41kw på 225km och batteriet tömdes från 81 till 16% dvs 65%. För beräkna vad ett fulladdat batteri innehåller tar jag 41/0,65=63kwh, dvs att batteriet har åldrats och tappat 15% från från 74kwh (läste i gammal tråd att 75D har 74+4kwh).
Men under natten laddade jag från 16 till 84% vilket enligt bilen var 48kwh. Samma beräkning som ovan ger då 48/0,68=71kwh vilket känns mer korrekt i form av degradering på 4% på 3år och 7000mil.
Min slutsats är att trippelmätarens energiförsörjning under färd endast visar framdrivningens förbrukning och inte övrig förbrukning (värme, musik, fönsterhissar m.m)
Är det någon på detta forum med liknande erfarenhet och anser ni att min slutsats är korrekt?
Energiförbrukning och laddning
Moderator: Redaktion
Re: Energiförbrukning och laddning
Bilens energiförbrukning mäts bara när bilen ligger i växel. Men då mäts all förbrukning.
All förbrukning när bilen står stilla mäts inte. Dvs förvärmning, vaktläge eller annat.
Trippmätaren är bara en enkel matematisk beräkning: Antalet kW/ antalet körda km = x Wh/km
All förbrukning när bilen står stilla mäts inte. Dvs förvärmning, vaktläge eller annat.
Trippmätaren är bara en enkel matematisk beräkning: Antalet kW/ antalet körda km = x Wh/km
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Hej och tack för svar.
Så att jag fick laddat hela 48kw beror på att bilen förbrukade ca 5-7kwh under natten?
Så att jag fick laddat hela 48kw beror på att bilen förbrukade ca 5-7kwh under natten?
Det beror lite på vart du mäter strömuttaget. Men har du t.ex. vaktläget inkopplat så håller det bilen vaken och då drar den typ 300W per timme.Persmarc skrev:Hej och tack för svar.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Sentry mode var avstängt och jag laddar på 10A 3fas för hålla nere förlusterna. Bor utanför Göteborg och temperaturen var strax över noll på natten. Så det känns konstigt att bilen har sådana förluster.
Om det var kallt, nollgradigt, och batteriet behövdes värmas upp för att kunna ladda så har du nog majoriteten av "svinnet" där.Persmarc skrev:Sentry mode var avstängt och jag laddar på 10A 3fas för hålla nere förlusterna. Bor utanför Göteborg och temperaturen var strax över noll på natten. Så det känns konstigt att bilen har sådana förluster.