Nya superchargers i Sverige

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av DanneB »

Har även jag pratat med krögaren ifråga i Tindered, då jag laddar där med jämna mellanrum.
Han berättade för ett par månader sedan om planerna på utbyggnad och om att de skulle öppnas upp för alla.

Kan ju vara så att det är Teslas plan att bygga ut fler laddpunkter på de ställen där det är få, för att kunna öppna upp för andra bilmärken.

I just Tindered får de nog ta bort kullen bakom och göra en ny infart, om det ska fungera.
Den blockas ju regelbundet av långtradare som står och tankar.

Personligen hade jag hellre sett en till SuC i Västervik istället, då det skulle ge mer. Men man kan väl inte få allt.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Bjelke »

DanneB skrev:
Har även jag pratat med krögaren ifråga i Tindered, då jag laddar där med jämna mellanrum.
Han berättade för ett par månader sedan om planerna på utbyggnad och om att de skulle öppnas upp för alla.

Kan ju vara så att det är Teslas plan att bygga ut fler laddpunkter på de ställen där det är få, för att kunna öppna upp för andra bilmärken.

I just Tindered får de nog ta bort kullen bakom och göra en ny infart, om det ska fungera.
Den blockas ju regelbundet av långtradare som står och tankar.

Personligen hade jag hellre sett en till SuC i Västervik istället, då det skulle ge mer. Men man kan väl inte få allt.
Ingen kan få allt men alla kan få lite :lol: (klassiskt ordspråk, eller nåt).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7698
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av mikebike »

DanneB skrev:
Har även jag pratat med krögaren ifråga i Tindered, då jag laddar där med jämna mellanrum.
Han berättade för ett par månader sedan om planerna på utbyggnad och om att de skulle öppnas upp för alla.

Kan ju vara så att det är Teslas plan att bygga ut fler laddpunkter på de ställen där det är få, för att kunna öppna upp för andra bilmärken.

I just Tindered får de nog ta bort kullen bakom och göra en ny infart, om det ska fungera.
Den blockas ju regelbundet av långtradare som står och tankar.

Personligen hade jag hellre sett en till SuC i Västervik istället, då det skulle ge mer. Men man kan väl inte få allt.
Oskarshamn är ju planerad, till slutet av året.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av DanneB »

mikebike skrev:
DanneB skrev:
Har även jag pratat med krögaren ifråga i Tindered, då jag laddar där med jämna mellanrum.
Han berättade för ett par månader sedan om planerna på utbyggnad och om att de skulle öppnas upp för alla.

Kan ju vara så att det är Teslas plan att bygga ut fler laddpunkter på de ställen där det är få, för att kunna öppna upp för andra bilmärken.

I just Tindered får de nog ta bort kullen bakom och göra en ny infart, om det ska fungera.
Den blockas ju regelbundet av långtradare som står och tankar.

Personligen hade jag hellre sett en till SuC i Västervik istället, då det skulle ge mer. Men man kan väl inte få allt.
Oskarshamn är ju planerad, till slutet av året.
Jo, den i Oskarshamn vet jag om och den kommer bli kanon för min del.

Men just Tindered/Västervik så får många ta en omväg på ett par mil, för att ladda.
Själv kör jag oftast söder ifrån förbi Västervik och svänger i Gamleby, för att åka rv.35 mot Linköping.
Tindered gör att om jag behöver ladda, så måste jag fortsätta mot Tindered och sedan köra tillbaka.
Det blir 2-3 mils omväg, mot om det fanns en laddare i Västervik. Där finns även matbutiker etc.,
så man kan utnyttja tiden och handla det man behöver på vägen hem, istället för att behöva stanna en gång till.

Jaja, den i Oskarshamn kommer minska mina behov av Tindered i alla fall. Men bara min reflektion.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 07 feb 2022 21:50
Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
Kontakt:

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av J_Pettersson »

Man kan ju börja undra när Malmö kommer upp. De har satt som Q2 potentiellt.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av anna__ »

J_Pettersson skrev:
Man kan ju börja undra när Malmö kommer upp. De har satt som Q2 potentiellt.
Det undrar jag med, vet dom var ännu? Svågetorp har ju massa utrymme
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7698
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av mikebike »

Stockholm Central, Stockholm South och Södertälje har alla Q1 2022 (fortfarande).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av bonath »

Idag 1 april...
Halmstad Q2. Undrar var/när dom ska börja... ;-)
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 07 feb 2022 21:50
Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
Kontakt:

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av J_Pettersson »

anna__ skrev:
J_Pettersson skrev:
Man kan ju börja undra när Malmö kommer upp. De har satt som Q2 potentiellt.
Det undrar jag med, vet dom var ännu? Svågetorp har ju massa utrymme
Verkar vara runt Svågertorp. Men som sagt, det kan ju flyttas.
100.JPG
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3703
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av jonasl »

Stockholm South och Södertälje ser jag fram mot. Det är lite öken när jag närmar mig hemma och det är smidigt att ha något på lagom avstånd att toppa upp med, då går det att köra med lite mindre marginaler.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 24 mar 2022 19:28

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Highfoot »

jonasl skrev:
Stockholm South och Södertälje ser jag fram mot. Det är lite öken när jag närmar mig hemma och det är smidigt att ha något på lagom avstånd att toppa upp med, då går det att köra med lite mindre marginaler.
Ja det vore toppen om dessa kunde byggas så de finns när jag förhoppningsvis tar leverans i maj, men det verkar går segt? Har de ens börjat?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3703
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av jonasl »

Inte vad vi vet.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
snowie_
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 mar 2022 23:14

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av snowie_ »

Någon som har koll på vart de tänkt bygga suc i halmstad?
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av bonath »

Pluppen på Teslas sida ligger vid trafikplats 44 men det är bara en markering.
Ingen som vet var men här på Hallarna vore väl en bra plats...
Jag försöker hålla liiite koll om det börjar byggas något i mitt närområde. 8-)

Hallarna_Suc.JPG
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av B99 »

Från dagens nyhetsbrev från Tesla:

"Senare i vår planerar vi att öppna 3 nya Supercharger-stationer i Halmstad, Gäddede och Malå samt bygga ut populära Superchargers såsom Sundsvall, Toftaholm, Edsbruk och Torsby."

Gäddede och Malå är ju lite udda platser som kanske inte tillför så mycket men jag har för mig att det var där man fick bidrag. Ingen av dessa finns på Teslas karta.
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av wector »

Intressant också att man tänkt bygga ut Sundsvall. Finns ju liksom redan två stationer där redan. Man lär väl bygga om den norra SuC till V3 antar jag. Eller så bygger man en ny på den södra sidan av bron. Spännande vilket fall
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1828
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av BrooklynS »

B99 skrev:
Från dagens nyhetsbrev från Tesla:

"Senare i vår planerar vi att öppna 3 nya Supercharger-stationer i Halmstad, Gäddede och Malå samt bygga ut populära Superchargers såsom Sundsvall, Toftaholm, Edsbruk och Torsby."

Gäddede och Malå är ju lite udda platser som kanske inte tillför så mycket men jag har för mig att det var där man fick bidrag. Ingen av dessa finns på Teslas karta.
Gäddede och Malå är inte så udda utan täcker upp ganska bra där det idag finns ”hål”. Kolla på kartan.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av DanneB »

B99 skrev:
Från dagens nyhetsbrev från Tesla:

"Senare i vår planerar vi att öppna 3 nya Supercharger-stationer i Halmstad, Gäddede och Malå samt bygga ut populära Superchargers såsom Sundsvall, Toftaholm, Edsbruk och Torsby."

Gäddede och Malå är ju lite udda platser som kanske inte tillför så mycket men jag har för mig att det var där man fick bidrag. Ingen av dessa finns på Teslas karta.
Gäddede är ju perfekt om man vill ta en tur på "Vildmarksvägen". Sist jag åkte den fick jag ställa Teslan i Östersund och hyra en bensinare. 50 mil runt och bara några få slösladdare, så vågade inte chansa då vi skulle göra lite avstickare.
Malå lär väl vara en trafikerad väg upp mot Ammarnäs och Vindelfjällen?
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Front242 »

Toftaholm är onekligen intressant, med tanke på läget. Trodde inte den var så poppis längre med tanke på övriga laddare längs E4
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7252
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av fth »

Front242 skrev:
Toftaholm är onekligen intressant, med tanke på läget. Trodde inte den var så poppis längre med tanke på övriga laddare längs E4
Intressant, jag trodde också kanske den var tänkt att läggas ner, den ligger ju lite avigt och det finns ju andra stationer som täcker upp den sträckan nu.

Jag är själv lite kluven till den, fint läge, särskilt på sommaren då man kan ta ett dopp när man laddar, men begränsat utbud av mat, särskilt när man reser med barn, omvägen känns också lite kontraproduktiv när man vill ”äta mil” på väg hem/bort.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7698
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av mikebike »

wector skrev:
Intressant också att man tänkt bygga ut Sundsvall. Finns ju liksom redan två stationer där redan. Man lär väl bygga om den norra SuC till V3 antar jag. Eller så bygger man en ny på den södra sidan av bron. Spännande vilket fall Bild
Varför bygga ut i Sveriges mest SuC-täta stad?
Det är kring Fjollträsk det behövs fler laddare.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av wector »

mikebike skrev:
wector skrev:
Intressant också att man tänkt bygga ut Sundsvall. Finns ju liksom redan två stationer där redan. Man lär väl bygga om den norra SuC till V3 antar jag. Eller så bygger man en ny på den södra sidan av bron. Spännande vilket fall Bild
Varför bygga ut i Sveriges mest SuC-täta stad?
Det är kring Fjollträsk det behövs fler laddare.
Ja det får du väl fråga Tesla om? Jag kan tycka att de borde fixa V3 på den norra sidan då den fortfarande flaskhalsar en del även fast den västra finns.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3703
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av jonasl »

Jag tror Tesla har rätt god koll på trafikflöden och beläggning på SuC när de planerar utbyggnaden.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7698
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev:
Jag tror Tesla har rätt god koll på trafikflöden och beläggning på SuC när de planerar utbyggnaden.
Man undrar ju...

Fler laddare i Bredden och vid Gävlebro (på andra sidan) borde ha högre prioritet än utbyggnad i Sundsvall.

Jag är från Sundsvall så jag har rätt bra koll på de två SuC som finns där.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Niklas Z »

mikebike skrev:
Fler laddare i Bredden och vid Gävlebro (på andra sidan) borde ha högre prioritet än utbyggnad i Sundsvall.
Jag kanske minns fel, men jag har för mig att just i Bredden fanns en begränsning i tillgänglig effekt från elnätet. Det är i och för sig möjligt att elnätet uppgraderats sedan dess.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar