Vilket nyhetsbrev är detta? Hur prenumererar man på det?B99 skrev:Från dagens nyhetsbrev från Tesla:
"Senare i vår planerar vi att öppna 3 nya Supercharger-stationer i Halmstad, Gäddede och Malå samt bygga ut populära Superchargers såsom Sundsvall, Toftaholm, Edsbruk och Torsby."
Gäddede och Malå är ju lite udda platser som kanske inte tillför så mycket men jag har för mig att det var där man fick bidrag. Ingen av dessa finns på Teslas karta.
Nya superchargers i Sverige
Moderator: Redaktion
- Trean
- Teslaägare
- Inlägg: 287
- Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tony98579
Re: Nya superchargers i Sverige
Re: Nya superchargers i Sverige
Det är inte alltid de kan bygga ut, även om de gärna skulle göra det. Hänger på begränsningar gällande både tillgängliga markytor och effekt i elnäten.mikebike skrev:Man undrar ju...jonasl skrev:Jag tror Tesla har rätt god koll på trafikflöden och beläggning på SuC när de planerar utbyggnaden.
Fler laddare i Bredden och vid Gävlebro (på andra sidan) borde ha högre prioritet än utbyggnad i Sundsvall.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7291
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Nya superchargers i Sverige
Gävle håller jag med om, en södergående station vore ett lyft där, men Bredden vete f-n, vad fyller den för syfte egentligen? Taxi-rökruta?mikebike skrev:Fler laddare i Bredden och vid Gävlebro (på andra sidan) borde ha högre prioritet än utbyggnad i Sundsvall.
För långresor till/via Stockholm finns det ju redan stationer hyfsat nära både före och efter.
Jag vet att SuC är tänkt att på lång sikt finnas både för långresror och som "mackar" i eller i anslutning till tätorter, men just nu är det ju "bara" långresor som behöver täckas upp, det finns ju ingen egentlig anledning för Stockholmare att ladda på SuC om hemma-/jobb-/gatu-laddning finns tillgängligt?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Nya superchargers i Sverige
I Bredden är det inget problem med utrymme i alla fall...martinot skrev:Det är inte alltid de kan bygga ut, även om de gärna skulle göra det. Hänger på begränsningar gällande både tillgängliga markytor och effekt i elnäten.mikebike skrev:Man undrar ju...jonasl skrev:Jag tror Tesla har rätt god koll på trafikflöden och beläggning på SuC när de planerar utbyggnaden.
Fler laddare i Bredden och vid Gävlebro (på andra sidan) borde ha högre prioritet än utbyggnad i Sundsvall.
Kanske aktuellt att gå ned i effekt på SuC, d.v.s. fler laddare med något lägre effekt?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Nya superchargers i Sverige
Eftersom Bredden ofta är full så fyller den uppenbarligen ett behov. Några andra SuC i omedelbar närhet till Stockholm finns ju inte. Som sagt, jämför med Sundsvall. Det är extremt mycket vanligare att man kan ladda hemma om man bor i Sundsvall jämfört med om man bor i Stockholm och jag dristar mig att påstå att mer trafik passerar Stockholm än Sundsvall.fth skrev:Gävle håller jag med om, en södergående station vore ett lyft där, men Bredden vete f-n, vad fyller den för syfte egentligen? Taxi-rökruta?mikebike skrev:Fler laddare i Bredden och vid Gävlebro (på andra sidan) borde ha högre prioritet än utbyggnad i Sundsvall.
För långresor till/via Stockholm finns det ju redan stationer hyfsat nära både före och efter.
Jag vet att SuC är tänkt att på lång sikt finnas både för långresror och som "mackar" i eller i anslutning till tätorter, men just nu är det ju "bara" långresor som behöver täckas upp, det finns ju ingen egentlig anledning för Stockholmare att ladda på SuC om hemma-/jobb-/gatu-laddning finns tillgängligt?
/fth
Dessutom finns det naturligtvis fler Teslor i Stockhilm än i Sundsvall.
För mig personligen passar Bredden väldigt bra när jag är på väg hem från Norrland, så att jag kan fylla på innan jag kommer hem.
Dessutom passerar jag Bredden på väg till eller från skjutbanan, d.v.s. en gång i veckan mellan april och oktober.
Nej, jag kan inte ladda hemma och laddplatserna i närområdet är nästan alltid upptagna. Av bilar som inte laddar.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Nya superchargers i Sverige
Bara för att det finns fysisk plats, så betyder det inte att Tesla kan köpa eller arrendera den. Kan vara så att det är andra planer från markägarens sida.mikebike skrev:I Bredden är det inget problem med utrymme i alla fall...martinot skrev:Det är inte alltid de kan bygga ut, även om de gärna skulle göra det. Hänger på begränsningar gällande både tillgängliga markytor och effekt i elnäten.mikebike skrev:Man undrar ju...jonasl skrev:Jag tror Tesla har rätt god koll på trafikflöden och beläggning på SuC när de planerar utbyggnaden.
Fler laddare i Bredden och vid Gävlebro (på andra sidan) borde ha högre prioritet än utbyggnad i Sundsvall.
Kanske aktuellt att gå ned i effekt på SuC, d.v.s. fler laddare med något lägre effekt?
Tror inte Tesla kommer gå in på marknaden för 50 kW-laddare, även om jag personligen gillar 50 kW när man gör lunchstopp/middagsstopp längs resan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3729
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Nya superchargers i Sverige
Ja, ofta är laddstoppen i kortaste laget.. vi stannar, tar alla barnen på toaletten och hinner i bästa fall köpa med mat att äta under fortsatta resan.
Model Y LR AWD 2022
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Nya superchargers i Sverige
Det finns en lång rad parkeringsplatser, varav 14 har laddare.martinot skrev:Bara för att det finns fysisk plats, så betyder det inte att Tesla kan köpa eller arrendera den. Kan vara så att det är andra planer från markägarens sida.mikebike skrev:I Bredden är det inget problem med utrymme i alla fall...martinot skrev:Det är inte alltid de kan bygga ut, även om de gärna skulle göra det. Hänger på begränsningar gällande både tillgängliga markytor och effekt i elnäten.mikebike skrev:Man undrar ju...jonasl skrev:Jag tror Tesla har rätt god koll på trafikflöden och beläggning på SuC när de planerar utbyggnaden.
Fler laddare i Bredden och vid Gävlebro (på andra sidan) borde ha högre prioritet än utbyggnad i Sundsvall.
Kanske aktuellt att gå ned i effekt på SuC, d.v.s. fler laddare med något lägre effekt?
Tror inte Tesla kommer gå in på marknaden för 50 kW-laddare, även om jag personligen gillar 50 kW när man gör lunchstopp/middagsstopp längs resan.
Det finns gott om lediga parkeringsplatser på platsen.
Nej, inte 50 kW, men kanske backa till 150 kW.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Nya superchargers i Sverige
Åkte vildmarksvägen sent i Augusti 2021. Var "tvungen" att välja övernattning i Gäddede för att få nattladdning. Med snabbladdaren där så får man större frihet i var man vill ta sin övernattning. Helt klart dock att det är en laddare som inte skulle blivit av utan bidraget. Sen är det väl en del norrmän som åker till Gäddede för att shoppa. Så de kan säkert uppskatta laddaren.DanneB skrev:Gäddede är ju perfekt om man vill ta en tur på "Vildmarksvägen". Sist jag åkte den fick jag ställa Teslan i Östersund och hyra en bensinare. 50 mil runt och bara några få slösladdare, så vågade inte chansa då vi skulle göra lite avstickare.B99 skrev:Från dagens nyhetsbrev från Tesla:
"Senare i vår planerar vi att öppna 3 nya Supercharger-stationer i Halmstad, Gäddede och Malå samt bygga ut populära Superchargers såsom Sundsvall, Toftaholm, Edsbruk och Torsby."
Gäddede och Malå är ju lite udda platser som kanske inte tillför så mycket men jag har för mig att det var där man fick bidrag. Ingen av dessa finns på Teslas karta.
Malå lär väl vara en trafikerad väg upp mot Ammarnäs och Vindelfjällen?
Sedan jag var där har det kommit upp en 50kW laddare i Strömsund och nu snart en supercharger i Gäddede (som vi får anta öppnas för alla?), nu blir det plötligt en väldigt trevlig täckning i området.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Nya superchargers i Sverige
Ägs de andra parkeringsplatserna av Tesla?mikebike skrev:Det finns en lång rad parkeringsplatser, varav 14 har laddare.martinot skrev:Bara för att det finns fysisk plats, så betyder det inte att Tesla kan köpa eller arrendera den. Kan vara så att det är andra planer från markägarens sida.mikebike skrev:I Bredden är det inget problem med utrymme i alla fall...martinot skrev:Det är inte alltid de kan bygga ut, även om de gärna skulle göra det. Hänger på begränsningar gällande både tillgängliga markytor och effekt i elnäten.mikebike skrev:Man undrar ju...
Fler laddare i Bredden och vid Gävlebro (på andra sidan) borde ha högre prioritet än utbyggnad i Sundsvall.
Kanske aktuellt att gå ned i effekt på SuC, d.v.s. fler laddare med något lägre effekt?
Tror inte Tesla kommer gå in på marknaden för 50 kW-laddare, även om jag personligen gillar 50 kW när man gör lunchstopp/middagsstopp längs resan.
Det finns gott om lediga parkeringsplatser på platsen.
Nej, inte 50 kW, men kanske backa till 150 kW.
De laddplatser som är på bredden idag är redan V2 på 150 kW. Är ju dock inte säkert att det finns nätkapacitet och effekt för att installera ytterligare fler 150 kW V2-laddare än vad det redan finns.
Missförstå mig inte. Jag är inte emot att bygga ut SuC Bredden. Tvärt om; har laddat där när det nästan varit fullt, och ser gärna fler laddare. Men vad jag menar är att det troligen föreligger hinder för Tesla att bygga ut den. Behovet finns helt klart, och hade det gått lätt så hade det nog redan varit gjort misstänker jag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3729
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Nya superchargers i Sverige
Bredden är enda stället jag undviker. På vägen "ut" är det aldrig ett problem, på vägen hem får jag stanna i Uppsala eller Enköping och toppa upp beroende på varifrån jag kommer.
Model Y LR AWD 2022
Re: Nya superchargers i Sverige
Angående Bredden så kanske tanken är att Sthlm Central, Sthlm South och Södertälje (som är planerade) ska ta en del av behovet? Även om det är en bit ifrån Bredden. Dock står det ju fortfarande att de ska stå klara Q1, och med det utskicket häromdagen så bekräftas det väl mer eller mindre att det kanske är mer Q1 2023...
M3 SR+ 2021 MiC
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya superchargers i Sverige
Det får väl alla Tesla-ägare… eller? Kanske lite slump också, skulle ju stämma bra med Tesla i övrigt liksomTrean skrev:Vilket nyhetsbrev är detta? Hur prenumererar man på det?B99 skrev:Från dagens nyhetsbrev från Tesla:
"Senare i vår planerar vi att öppna 3 nya Supercharger-stationer i Halmstad, Gäddede och Malå samt bygga ut populära Superchargers såsom Sundsvall, Toftaholm, Edsbruk och Torsby."
Gäddede och Malå är ju lite udda platser som kanske inte tillför så mycket men jag har för mig att det var där man fick bidrag. Ingen av dessa finns på Teslas karta.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nya superchargers i Sverige
Till och med jag fick det!Bjelke skrev:Det får väl alla Tesla-ägare… eller? Kanske lite slump också, skulle ju stämma bra med Tesla i övrigt liksomTrean skrev:Vilket nyhetsbrev är detta? Hur prenumererar man på det?B99 skrev:Från dagens nyhetsbrev från Tesla:
"Senare i vår planerar vi att öppna 3 nya Supercharger-stationer i Halmstad, Gäddede och Malå samt bygga ut populära Superchargers såsom Sundsvall, Toftaholm, Edsbruk och Torsby."
Gäddede och Malå är ju lite udda platser som kanske inte tillför så mycket men jag har för mig att det var där man fick bidrag. Ingen av dessa finns på Teslas karta.
Jag började få utskicken efter jag bokat en provkörning.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nya superchargers i Sverige
Ja det stämmer, man får väl ange sin digitala reklam-låda när man provkör (och vid liknande event också ibland)…Nect skrev:Till och med jag fick det!Bjelke skrev:Det får väl alla Tesla-ägare… eller? Kanske lite slump också, skulle ju stämma bra med Tesla i övrigt liksomTrean skrev:Vilket nyhetsbrev är detta? Hur prenumererar man på det?B99 skrev:Från dagens nyhetsbrev från Tesla:
"Senare i vår planerar vi att öppna 3 nya Supercharger-stationer i Halmstad, Gäddede och Malå samt bygga ut populära Superchargers såsom Sundsvall, Toftaholm, Edsbruk och Torsby."
Gäddede och Malå är ju lite udda platser som kanske inte tillför så mycket men jag har för mig att det var där man fick bidrag. Ingen av dessa finns på Teslas karta.
Jag började få utskicken efter jag bokat en provkörning.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Nya superchargers i Sverige
8 är V3 och 6 är V2 i Bredden.martinot skrev:De laddplatser som är på bredden idag är redan V2 på 150 kW. Är ju dock inte säkert att det finns nätkapacitet och effekt för att installera ytterligare fler 150 kW V2-laddare än vad det redan finns..
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Nya superchargers i Sverige
Troligen så har det varit så fullt i Bredden att jag alltid fått ladda på endast V2.mikebike skrev:8 är V3 och 6 är V2 i Bredden.martinot skrev:De laddplatser som är på bredden idag är redan V2 på 150 kW. Är ju dock inte säkert att det finns nätkapacitet och effekt för att installera ytterligare fler 150 kW V2-laddare än vad det redan finns..
Men som sagt; det är troligen inte fullt så enkelt att bygga ut som du vill göra gällande. Det är troligen inte ovilja eller för att djävlas med oss kunder som de valt att inte bygga ut Bredden (vilket jag som sagt håller med skulle behövas).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Nya superchargers i Sverige
Kul med nyheter även om nyhetsbrevet säkert är lika ”pålitligt” som hemsidan Hade hoppats på en uppgradering av Sillekrog som jag tycker är Sveriges sämsta. Får ofta bara 4-50kW även om jag har stolpparet för mig själv. Tillkrånglad smutsig plats också.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Nya superchargers i Sverige
Håller med, Sillekrog vill man undvika.Brages skrev:Kul med nyheter även om nyhetsbrevet säkert är lika ”pålitligt” som hemsidan Hade hoppats på en uppgradering av Sillekrog som jag tycker är Sveriges sämsta. Får ofta bara 4-50kW även om jag har stolpparet för mig själv. Tillkrånglad smutsig plats också.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Nya superchargers i Sverige
Tycker den även är knölig att svänga av till. Ligger inte helt optimalt.mikebike skrev:Håller med, Sillekrog vill man undvika.Brages skrev:Kul med nyheter även om nyhetsbrevet säkert är lika ”pålitligt” som hemsidan Hade hoppats på en uppgradering av Sillekrog som jag tycker är Sveriges sämsta. Får ofta bara 4-50kW även om jag har stolpparet för mig själv. Tillkrånglad smutsig plats också.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Nya superchargers i Sverige
Sillekrog behöver åtminstone utökas med lika många till i norrgående riktning. Dock håller jag inte riktigt med om hastigheten där, jag har fått "normal" hastighet alla de gånger jag stannat där.Brages skrev:Kul med nyheter även om nyhetsbrevet säkert är lika ”pålitligt” som hemsidan Hade hoppats på en uppgradering av Sillekrog som jag tycker är Sveriges sämsta. Får ofta bara 4-50kW även om jag har stolpparet för mig själv. Tillkrånglad smutsig plats också.
M3 SR+ 2021 MiC
- jockesyk
- Teslaägare
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 26 okt 2021 15:09
- Ort: Luleå
- Referralkod: ts.la/joakim727667
Re: Nya superchargers i Sverige
Supercharger-kartan verkar ha uppdaterats. Ser bland annat Piteå och Övertorneå där nu.
Malå och Lycksele är tillbaka på kartan, men kartnålen för Malå har råkat hamna i Övertorneå.
Malå och Lycksele är tillbaka på kartan, men kartnålen för Malå har råkat hamna i Övertorneå.
Re: Nya superchargers i Sverige
Södertälje är borta, och Stockholm South är tredje kvartalet 2022, och Stockholm Central har inget måldatum längre.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Nya superchargers i Sverige
En tredje i Sundsvall!
Helt galet, tre SuC i en stad som är 1/10 av Stockholms storlek.
Fast det kanske innebär att de lägger ned gamla SuC i Skönsberg?
Helt galet, tre SuC i en stad som är 1/10 av Stockholms storlek.
Fast det kanske innebär att de lägger ned gamla SuC i Skönsberg?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Nya superchargers i Sverige
Äntligen!
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.