Hjulbyte med förhinder

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Hjulbyte med förhinder

Inlägg av Jerker »

I helgen skulle äntligen sommarsulorna på! I går tog jag mig an familjens båda bilar. Allt gick bra tills jag kom till Teslans höger bak. Där satt en mutter som berget. Jag hade varit tvungen att använda ledhylsnyckeln med förlängning till ett par andra bultar (använder annars mutterdragare), men den här gav sig inte! Så jag tog i ordentligt och drog sönder ledhylsnyckeln. Hittade ett fast skaft, men det gick okså av och nu fanns det inga mer verktyg hemma.

Jag preparerade muttern med 5-56 och fick åka till jobbet med tre sommarhjul och ett vinterhjul. Sen till Biltema och inhandlade krafthylsa med 3/4-fattning och ett rejält skaft. Kollade redan på parkeringen, men hylsan var så kraftig att den inte gick in helt över muttern, så jag köpte en kort krafthylsa med 1/2-tum och en övergång från 3/4 till 1/2. Väl hemma så gick naturligtvis övergången av.

Nu gav jag mig på 3/4-hylsan och avverkade material för att få ned den i ytterdiameter. Väl på plats på muttern och med det kraftiga skaftet med förlängning så släppte den äntligen! Slaget var vunnet! Nu fick det bli att ta av alla muttrar och applicera hjullagerfett så att de inte ska fastna igen.

Jag har bytt hjul på mina bilar i 40 år men aldrig varit med om en mutter/bult som suttit så hårt.
Hjulbyte.jpg
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Re: Hjulbyte med förhinder

Inlägg av MWall »

Brukar kunna hjälpa med ett par distinkta sparkar. Att bara dra kan vara segt värre.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Snacka om äventyr :lol:
Jag har varit med om liknande men det var några år sedan och på en bil som stått länge…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Nog har det varit mycket snack om att hjulmuttrarna ska dras med väldigt högt moment på Teslan, men det där verkar en smula överdrivet. :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Vad hade du dragit åt med?

Jag hade sån tur att jag hittade ett billigt ledskaft, sånt som du bröt sönder, fast av bra stål och rätt härdning. Med det har jag inte bara lyckats lossa hjulskruvar på husbilen (kralligare än på personbil, fälgkors passar inte) utan också drivaxelmuttrar som är 41mm och kan sitta så ini h-e. 60cm skaft + järnrör + 80kg hobbymekaniker som hoppar på't = 1000Nm

Lika förvånad varje gång att det inte viker sig i leden! Ser att ett i proffskvalitet kostar över 1000 spänn. Gav inte mer än 400 för mitt, för 5 år sedan.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jisses vad jobbigt. Jag är alltid rädd att bultarna går av när de sitter så hårt att hylsnyckeln nästan blir krokig. Var du inte rädd att det skulle hända med tanke på att du lyckades vandalisera allehanda verktyg? Går en bult av så blir det ju riktigt besvärligt.

Jag har varit med en gång att ett hjul inte ville släppa, trots att alla bultar var urskruvade. Hjulet satt som berget. Kör med lösa bultar och tvärbromsa några gånger, sa en granne som kan det där med bilar. Sagt och gjort. Utan resultat. Min idé då var att hälla kokande vatten över fälgen, jag hoppades då att aluminiumfälgen skulle utvidgas mer av värmen än stålet som fälgen satt fast i. Och det fungerade faktiskt. Det small till och så släppte skiten. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag använder sedan några år en elektrisk mutterdragare och den drar inte för hårt. Tvärtom är ju rådet att man ska dra efter med en momentnyckel och dessutom efterdra muttrarna efter ett tag, men jag har ju lärt mig att de brukar dra åt sig själva så det gör jag inte.

Jag har ju alltid förr, på mina gamla skrotbilar, haft på hjullagerfett för att de inte ska fastna men jag tänkte att det inte var nån fara med nya grejer, men nu har jag lärt mig läxan.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jisses vad jobbigt. Jag är alltid rädd att bultarna går av när de sitter så hårt att hylsnyckeln nästan blir krokig. Var du inte rädd att det skulle hända med tanke på att du lyckades vandalisera allehanda verktyg? Går en bult av så blir det ju riktigt besvärligt.
Det är muttrar på bilen, så ingen risk för det iaf!
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
mati skrev:
Ahhh, det är ju bra då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Ahhh, det är ju bra då.
När jag tänker efter så har jag allt dragit av en och annan hjulbult genom åren på gamla skrotbilar. Men det är ju bara att borra ur och värma på tills resterna i gängorna släpper. Men det är ju inte så lätt att värma på en hjulmutter när man har lackade fälgar. Minns också en en Fiat som jag hade där pinnbulten gick av och följde med muttern ut. Inga problem med det heller. Bara att knacka ut resterna av pinnbulten och ersätta med en ny. Det som var speciellt i det fallet var att jag minns att när jag åkte till märkesverkstaden så hade de inga pinnbultar på hyllan, och det skulle ta veckor att få hem, så de hänvisade mig till en fristående reservdelsfirma i stan som däremot hade sådana hemma. Jag var ju då van vid Volvoåterförsäljarna som på den tiden (tidigt 90-tal) fortfarande hade varenda skruv på hyllan till alla bilar tillverkade iaf de senaste 40 åren.

Så att jag inte hade stött på nån mutter/bult som satt så hårt tidigare stämmer inte. Men på en gammal skrotbil med plåtfälgar behöver man inte gå så varsamt fram... :twisted:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Jag använder sedan några år en elektrisk mutterdragare och den drar inte för hårt. Tvärtom är ju rådet att man ska dra efter med en momentnyckel och dessutom efterdra muttrarna efter ett tag, men jag har ju lärt mig att de brukar dra åt sig själva så det gör jag inte.

Jag har ju alltid förr, på mina gamla skrotbilar, haft på hjullagerfett för att de inte ska fastna men jag tänkte att det inte var nån fara med nya grejer, men nu har jag lärt mig läxan.
Lite skumt att det fastnade så hårt på nya grejer ändå tycker jag, speciellt eftersom jag precis från
i år har slutat med att kladda på muttrarna liksom :shock: så nu råkar jag kanske ut för samma sak till
hösten då :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Java
elbilist

Inlägg av Java »

Förstår er frustration..... men hjulmuttrar/skruvar ska inte smörjas utan vara torra när de dras åt och ja, då sitter dom som f...n. Smörj lite aluminium fett på nav centrum, bara tunt, så fastnar inte fälgen så värst, drar fast muttrarna med föreskrivet moment (med momentnyckel), efterdrag efter ca 100km.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Det är okej att smörja gängan, jag använder kopparpasta och har så gjort i åtminstone 25 år. Däremot absolut förbjudet att smörja sätet i fälgen eller konan. Gör man det blir förhållandet mellan spänning i skruven och åtdragningsmoment helt fel, och skruven kan antingen gå av eller lossna.

Sätt små kluttar av detta mellan fälg och bromsskiva samt runt centrumhålet i fälgen:
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 2000017188

Om du har plåtfälgar är den här bättre:
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 2000041407

I instruktionerna till bilen står det att skruven skall vara helt torr, men jag tror det är av pedagogiska skäl. Skruvtillverkare anger i sina tekniska tabeller att man får smörja själva gängan, och de anger ungefär samma åtdragningsmoment för de aktuella skruvarna (M12 och M14 fingänga).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Ja, min erfarenhet är alltså att skruvar/muttrar drar åt sig själva efter ett tag. Jag har aldrig varit med om att något lossnat. Så att efterdra skulle bara öka risken att man inte alls får loss hjulen sen.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

tor-ake skrev:
Det är okej att smörja gängan, jag använder kopparpasta och har så gjort i åtminstone 25 år. Däremot absolut förbjudet att smörja sätet i fälgen eller konan. Gör man det blir förhållandet mellan spänning i skruven och åtdragningsmoment helt fel, och skruven kan antingen gå av eller lossna.

Sätt små kluttar av detta mellan fälg och bromsskiva samt runt centrumhålet i fälgen:

I instruktionerna till bilen står det att skruven skall vara helt torr, men jag tror det är av pedagogiska skäl. Skruvtillverkare anger i sina tekniska tabeller att man får smörja själva gängan, och de anger ungefär samma åtdragningsmoment för de aktuella skruvarna (M12 och M14 fingänga).
Du ska inte smörja en gänga, du får för hög dragkraft i bulten om du gör detta, har du otur blir den plastisk och går av efter för många upprepade misshandlingar.
Momentet Tesla anger är med en torr gänga och därför ska du köra torrt, står det tydligt att du ska köra en smörja gänga så ska du göra det.

Köp en momentnyckel istället så får du aldrig detta problem, jag har en Makita dtw300z som jag drar fast muttrar på styrka 2/4 vilket ger ca 130-140Nm när bilen hänger i luften.
Sedan efterdrar jag till 175Nm med momentnyckel när bilen står på mark och efter några km så drar jag en gång till.
Jag har aldrig i mitt liv haft en bult eller mutter som sitter för hårt och detta är det "korrekta" sättet att göra det på.
Och det är bara skitsnack att folk har rätt moment i axeln och vet hur man byter däck, även en mutterknack som är specad för ett visst moment är jäkligt trubbigt verktyg.
En momentnyckel kostar inte många undra och sparar sjukt mycket tid och humör.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag har aldrig fått några som helst problem med smorda skuvar/muttrar. De fall jag beskrivit ovan där det har varit problem har varit vid första bytet efter inköp av en gammal begagnad bil och där alltså jag själv inte monterat hjulen. Att man skulle riskera att dra för hårt efter smörjning och därmed orsaka skada verkar därför vara en marginell risk och händer nog bara om man drar åt långt över det rekommenderade momentet. Första ggn som jag nu råkade ut för problem med att lossa en mutter som jag själv dragit åt var alltså när jag inte hade smort gängan.

/40 år i "branschen".
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

LasseTM skrev:
tor-ake skrev:

Du ska inte smörja en gänga, du får för hög dragkraft i bulten om du gör detta, har du otur blir den plastisk och går av efter för många upprepade misshandlingar.
Momentet Tesla anger är med en torr gänga och därför ska du köra torrt, står det tydligt att du ska köra en smörja gänga så ska du göra det.

Köp en momentnyckel istället så får du aldrig detta problem, jag har en Makita dtw300z som jag drar fast muttrar på styrka 2/4 vilket ger ca 130-140Nm när bilen hänger i luften.
Sedan efterdrar jag till 175Nm med momentnyckel när bilen står på mark och efter några km så drar jag en gång till.
Jag har aldrig i mitt liv haft en bult eller mutter som sitter för hårt och detta är det "korrekta" sättet att göra det på.
Och det är bara skitsnack att folk har rätt moment i axeln och vet hur man byter däck, även en mutterknack som är specad för ett visst moment är jäkligt trubbigt verktyg.
Skruvförbanden till personbilshjul har ganska mycket säkerhetsmarginal, så de klarar ganska mycket, vill helst inte ge mig in i denna debatt då alla är övertygade om sin egen sanning trots att de aldrig i sitt liv räknat på ett skruvföband. Men man får smörja gängan, om du kollar i en teknisk tabell som t.ex. denna https://www.sifvert-skruv.se/fileadmin/ ... r.2017.pdf så framgår att man får minska momentet med ungefär 4-5% om man smörjer gängan, och det är betydligt mindre än onoggrannheten i en billig momentnyckel.

Sätet får man dock inte smörja.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

tor-ake skrev:
LasseTM skrev:
tor-ake skrev:

Skruvförbanden till personbilshjul har ganska mycket säkerhetsmarginal, så de klarar ganska mycket, vill helst inte ge mig in i denna debatt då alla är övertygade om sin egen sanning trots att de aldrig i sitt liv räknat på ett skruvföband. Men man får smörja gängan, om du kollar i en teknisk tabell som t.ex. denna https://www.sifvert-skruv.se/fileadmin/ ... r.2017.pdf så framgår att man får minska momentet med ungefär 4-5% om man smörjer gängan, och det är betydligt mindre än onoggrannheten i en billig momentnyckel.

Sätet får man dock inte smörja.
Jag har gjort lite test själv med rätt dyr mätutrustning och testade dra ett sådant förband för 6-7 år sedan.
Dels så testade jag ock några andra som jag bjöd in som jobbade i en verkstad att dra utan olja fick vi alla fick 110Nm +-några % med en kalibrerad momentnyckel, med olja ska sägas så fick vi ett värde som var i storleksordningen 25-30% högre än de 110Nm vi var ute efter med samma momentnyckel och samma mätutrustning.
Då drog vi dock en M12 x 1,5 inte M14 x1,5 som Model 3 har.
Det intressanta är kanske inte just det ökade momentet utan att detta var gubbar som "hade momentet i armbågen" som aldrig använde momentnyckel och tycker att det är fjantigt.

Redan från start drog nästan alla 200Nm+ när dom körde med vanligt däckjärn och ändå smörjde alla sina skruvar med olja när det drog, detta resulterade i att de flesta i verkligheten drog sina hjulbultar med 250-300Nm dvs nästan 3 gånger det moment som krävs.
Så köp en billig momentnyckel som säkert diffar 15% för den gör fortfarande ett bättre jobb än din mutterknack eller din armbåge och man slipper dessutom problem med plastiska skruvar och skruvar som inte går att lossa.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Skriv svar