Men efter första laddningen och ytterligare mils körning så måste väl batteriet bli varmt iaf ?mati skrev:Inte skumt alls. Ioniq 5 kan som bekant inte förvärma batteriet och då blir laddhastigheten på vintern därefter. 125kW är ändå riktigt bra och inget att klaga över tycker jag. T.ex. en ID4 kan aldrig ladda snabbare än så.fth skrev:Skumt, med min X spelar utetemperaturen ingen som helst roll när batteriet väl är varmt.Skabb1 skrev:I fallet Ioniq 5 kom jag aldrig över 125 kw i vintras trots många mil i minst 100 km/h. Hyfsat snabb laddning men långt ifrån toppen.
/fth
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Jag kryssade mellan Ionity-stationer i vintras och kom inte över 125 kw. Så svaret i mitt fall är nej.Bjelke skrev:Men efter första laddningen och ytterligare mils körning så måste väl batteriet bli varmt iaf ?mati skrev:Inte skumt alls. Ioniq 5 kan som bekant inte förvärma batteriet och då blir laddhastigheten på vintern därefter. 125kW är ändå riktigt bra och inget att klaga över tycker jag. T.ex. en ID4 kan aldrig ladda snabbare än så.fth skrev:Skumt, med min X spelar utetemperaturen ingen som helst roll när batteriet väl är varmt.Skabb1 skrev:I fallet Ioniq 5 kom jag aldrig över 125 kw i vintras trots många mil i minst 100 km/h. Hyfsat snabb laddning men långt ifrån toppen.
/fth
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Nejdå. Jag konstaterar bara att du som vanligt är "expert" på elbilar och dess användande trots att du aldrig ägt någon. Självfallet har du mycket mer erfarenhet och kunskap än alla oss här som kör och kört elbil i ett antal år. Att du din vana trogen hittar på saker jag aldrig sagt (nu om längre räckvidd) förvånar nog ingen i forumet.nek0 skrev:Ja du har rätt som vanligt. Det behovs flera laddare om man har längre räckvidd och inte behöver ladda än om man laddar oftare .Legato skrev:Du antydde att valet att ladda många gånger skulle medföra att det behövs fler laddare. Det är fel, det krävs färre laddare om folk laddar snabbare/oftare.Legato skrev:Tycker inte att jag pratar om något annat. Med effektivare bil eller större batteri slipper du stanna och belasta några laddare. Kom ihåg att jag pratar om framtiden då alla bilar går på el. Det kommer krävas enormt många snabbladdare om räckvidden inte ökar.nek0 skrev:Nu pratar du plötsligt om något helt annat. Återigen, anledningen till att många väljer att ta flera och kortare stopp är att det medför kortare total laddtid. Kortare total laddtid betyder mindre behov av laddare, inte större. Det är inte särskilt komplicerat logik..Legato skrev:Visst kolla bara hur snabbt många av dagens elbilar laddar när det är kallt.
Vad tror du hur snabbt kommer din Seat ladda när det blir minusgrader och hur många gånger du måste ladda den när du ska till hemstaden på vintern?
Men som svar på din fråga så kommer det räcka att stanna en gång, men oftast kommer det vara smartare att stanna två. Med två stopp belastar jag också tillgången på laddare mindre.
När jag (och någon till) förklarade detta så bytte du plötsligt ämne och började prata om minusgrader. Minusgrader påverkar inte ekvationen överhuvudtaget, effektivare laddning medför ett mindre behov av laddstolpar, helt oavsett väderlek.
Varför jag skrev om minusgraderna är för att många av dagens elbilar har problem med snabbladdningen när det är kalt, men som vanligt har du säkert en förklaring som ska vrida på det jag skriver.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Ionitys laddnätverk
Var har jag påstått att jag är expert på elbilar? Tack ändå, nu vet jag hur man blir expert som du . Nu kan jag köpa en elbil och då kan jag skryta som vissa att jag blivit expert. Hela diskussionen började när jag skrev att jag tror att det är bättre om bilarna får längre räckvidd en att man bygger ut massa snabbladdare. Hur jag tänker? Jo slipper jag ladda bilen skapar jag ingen kö. Skrev också att jag inte vet utan att jag tror detta, sedan kommer du och vrider och vänder på allt som vanligt. Fortsätt du med det, mig gör det inget.Legato skrev:Nejdå. Jag konstaterar bara att du som vanligt är "expert" på elbilar och dess användande trots att du aldrig ägt någon. Självfallet har du mycket mer erfarenhet och kunskap än alla oss här som kör och kört elbil i ett antal år. Att du din vana trogen hittar på saker jag aldrig sagt (nu om längre räckvidd) förvånar nog ingen i forumet.Legato skrev:Ja du har rätt som vanligt. Det behovs flera laddare om man har längre räckvidd och inte behöver ladda än om man laddar oftare .Legato skrev:Du antydde att valet att ladda många gånger skulle medföra att det behövs fler laddare. Det är fel, det krävs färre laddare om folk laddar snabbare/oftare.nek0 skrev:Tycker inte att jag pratar om något annat. Med effektivare bil eller större batteri slipper du stanna och belasta några laddare. Kom ihåg att jag pratar om framtiden då alla bilar går på el. Det kommer krävas enormt många snabbladdare om räckvidden inte ökar.Legato skrev:
Nu pratar du plötsligt om något helt annat. Återigen, anledningen till att många väljer att ta flera och kortare stopp är att det medför kortare total laddtid. Kortare total laddtid betyder mindre behov av laddare, inte större. Det är inte särskilt komplicerat logik..
Men som svar på din fråga så kommer det räcka att stanna en gång, men oftast kommer det vara smartare att stanna två. Med två stopp belastar jag också tillgången på laddare mindre.
När jag (och någon till) förklarade detta så bytte du plötsligt ämne och började prata om minusgrader. Minusgrader påverkar inte ekvationen överhuvudtaget, effektivare laddning medför ett mindre behov av laddstolpar, helt oavsett väderlek.
Varför jag skrev om minusgraderna är för att många av dagens elbilar har problem med snabbladdningen när det är kalt, men som vanligt har du säkert en förklaring som ska vrida på det jag skriver.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har råkat ut på snöflinga mellan Krokom och Sundsvalls SuC när det var kallt ute (-27), med min M3 LR Så visst kan det bli kallt ändå.Bjelke skrev:Men efter första laddningen och ytterligare mils körning så måste väl batteriet bli varmt iaf ?mati skrev:Inte skumt alls. Ioniq 5 kan som bekant inte förvärma batteriet och då blir laddhastigheten på vintern därefter. 125kW är ändå riktigt bra och inget att klaga över tycker jag. T.ex. en ID4 kan aldrig ladda snabbare än så.fth skrev:Skumt, med min X spelar utetemperaturen ingen som helst roll när batteriet väl är varmt.Skabb1 skrev:I fallet Ioniq 5 kom jag aldrig över 125 kw i vintras trots många mil i minst 100 km/h. Hyfsat snabb laddning men långt ifrån toppen.
/fth
Re: Ionitys laddnätverk
Jag vrider och vänder inte det minsta. Jag besvarar det du ordagrant skriver:nek0 skrev:Var har jag påstått att jag är expert på elbilar? Tack ändå, nu vet jag hur man blir expert som du . Nu kan jag köpa en elbil och då kan jag skryta som vissa att jag blivit expert. Hela diskussionen började när jag skrev att jag tror att det är bättre om bilarna får längre räckvidd en att man bygger ut massa snabbladdare. Hur jag tänker? Jo slipper jag ladda bilen skapar jag ingen kö. Skrev också att jag inte vet utan att jag tror detta, sedan kommer du och vrider och vänder på allt som vanligt. Fortsätt du med det, mig gör det inget.Legato skrev:
Nejdå. Jag konstaterar bara att du som vanligt är "expert" på elbilar och dess användande trots att du aldrig ägt någon. Självfallet har du mycket mer erfarenhet och kunskap än alla oss här som kör och kört elbil i ett antal år. Att du din vana trogen hittar på saker jag aldrig sagt (nu om längre räckvidd) förvånar nog ingen i forumet.
"De flesta här på forumet påstår att de laddar så de kommer till nästa laddare. Tänk om alla skulle göra det, hur många laddare behovs det då?" Tyvärr står du som vanligt inte för det du skrivit, tydligen är det otroligt svårt att erkänna att du återigen har fel.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Ionitys laddnätverk
Vad då står inte för vad jag skrev? Det gör jag vist. Tror fortfarande att det blir kaos när alla kör elbil om man måste ladda varannan timme som idag.Är det du som bestämmer om jag har rätt eller fel? Är det fel om man tror på något? Kan du bevisa att jag har fel?Legato skrev:Jag vrider och vänder inte det minsta. Jag besvarar det du ordagrant skriver:nek0 skrev:Var har jag påstått att jag är expert på elbilar? Tack ändå, nu vet jag hur man blir expert som du . Nu kan jag köpa en elbil och då kan jag skryta som vissa att jag blivit expert. Hela diskussionen började när jag skrev att jag tror att det är bättre om bilarna får längre räckvidd en att man bygger ut massa snabbladdare. Hur jag tänker? Jo slipper jag ladda bilen skapar jag ingen kö. Skrev också att jag inte vet utan att jag tror detta, sedan kommer du och vrider och vänder på allt som vanligt. Fortsätt du med det, mig gör det inget.Legato skrev:
Nejdå. Jag konstaterar bara att du som vanligt är "expert" på elbilar och dess användande trots att du aldrig ägt någon. Självfallet har du mycket mer erfarenhet och kunskap än alla oss här som kör och kört elbil i ett antal år. Att du din vana trogen hittar på saker jag aldrig sagt (nu om längre räckvidd) förvånar nog ingen i forumet.
"De flesta här på forumet påstår att de laddar så de kommer till nästa laddare. Tänk om alla skulle göra det, hur många laddare behovs det då?" Tyvärr står du som vanligt inte för det du skrivit, tydligen är det otroligt svårt att erkänna att du återigen har fel.
Re: Ionitys laddnätverk
nek0 skrev:Vad då står inte för vad jag skrev? Det gör jag vist. Tror fortfarande att det blir kaos när alla kör elbil om man måste ladda varannan timme som idag.Är det du som bestämmer om jag har rätt eller fel? Är det fel om man tror på något? Kan du bevisa att jag har fel?Legato skrev:Jag vrider och vänder inte det minsta. Jag besvarar det du ordagrant skriver:nek0 skrev:Var har jag påstått att jag är expert på elbilar? Tack ändå, nu vet jag hur man blir expert som du . Nu kan jag köpa en elbil och då kan jag skryta som vissa att jag blivit expert. Hela diskussionen började när jag skrev att jag tror att det är bättre om bilarna får längre räckvidd en att man bygger ut massa snabbladdare. Hur jag tänker? Jo slipper jag ladda bilen skapar jag ingen kö. Skrev också att jag inte vet utan att jag tror detta, sedan kommer du och vrider och vänder på allt som vanligt. Fortsätt du med det, mig gör det inget.Legato skrev:
Nejdå. Jag konstaterar bara att du som vanligt är "expert" på elbilar och dess användande trots att du aldrig ägt någon. Självfallet har du mycket mer erfarenhet och kunskap än alla oss här som kör och kört elbil i ett antal år. Att du din vana trogen hittar på saker jag aldrig sagt (nu om längre räckvidd) förvånar nog ingen i forumet.
"De flesta här på forumet påstår att de laddar så de kommer till nästa laddare. Tänk om alla skulle göra det, hur många laddare behovs det då?" Tyvärr står du som vanligt inte för det du skrivit, tydligen är det otroligt svårt att erkänna att du återigen har fel.
Kan det säkert bli. Men det beror inte på hur ofta man laddar, utan hur många minuter per körd sträcka som man upptar en laddplats. Den tiden kan man påverka på många sätt. T ex ladda oftare, men mindre, för att utnyttja den högre laddeffekten man har då.
Re: Ionitys laddnätverk
Ditt påstående var att det är ett problem att folk "laddar så de kommer till nästa laddare". Det är som sagt fel, hade de inte gjort så utan istället laddat till hög SOC för att kunna passera en laddare på vägen så hade de istället belastat laddinfrastrukturen mer inte mindre. Det är inga som helst problem att bevisa, det finns inte en enda elbil som laddar snabbare vi hög SOC än vid låg SOC. Det är också det som gör att vi som faktiskt kör elbilar gör precis så, något du antagligen hade förstått om du själv hade någon som helst erfarenhet av ämnet som diskuteras...nek0 skrev:Vad då står inte för vad jag skrev? Det gör jag vist. Tror fortfarande att det blir kaos när alla kör elbil om man måste ladda varannan timme som idag.Är det du som bestämmer om jag har rätt eller fel? Är det fel om man tror på något? Kan du bevisa att jag har fel?Legato skrev:Jag vrider och vänder inte det minsta. Jag besvarar det du ordagrant skriver:nek0 skrev:Var har jag påstått att jag är expert på elbilar? Tack ändå, nu vet jag hur man blir expert som du . Nu kan jag köpa en elbil och då kan jag skryta som vissa att jag blivit expert. Hela diskussionen började när jag skrev att jag tror att det är bättre om bilarna får längre räckvidd en att man bygger ut massa snabbladdare. Hur jag tänker? Jo slipper jag ladda bilen skapar jag ingen kö. Skrev också att jag inte vet utan att jag tror detta, sedan kommer du och vrider och vänder på allt som vanligt. Fortsätt du med det, mig gör det inget.Legato skrev:
Nejdå. Jag konstaterar bara att du som vanligt är "expert" på elbilar och dess användande trots att du aldrig ägt någon. Självfallet har du mycket mer erfarenhet och kunskap än alla oss här som kör och kört elbil i ett antal år. Att du din vana trogen hittar på saker jag aldrig sagt (nu om längre räckvidd) förvånar nog ingen i forumet.
"De flesta här på forumet påstår att de laddar så de kommer till nästa laddare. Tänk om alla skulle göra det, hur många laddare behovs det då?" Tyvärr står du som vanligt inte för det du skrivit, tydligen är det otroligt svårt att erkänna att du återigen har fel.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Ionitys laddnätverk
MWall skrev:Vad då står inte för vad jag skrev? Det gör jag vist. Tror fortfarande att det blir kaos när alla kör elbil om man måste ladda varannan timme som idag.Är det du som bestämmer om jag har rätt eller fel? Är det fel om man tror på något? Kan du bevisa att jag har fel?Legato skrev:Jag vrider och vänder inte det minsta. Jag besvarar det du ordagrant skriver:nek0 skrev:Var har jag påstått att jag är expert på elbilar? Tack ändå, nu vet jag hur man blir expert som du . Nu kan jag köpa en elbil och då kan jag skryta som vissa att jag blivit expert. Hela diskussionen började när jag skrev att jag tror att det är bättre om bilarna får längre räckvidd en att man bygger ut massa snabbladdare. Hur jag tänker? Jo slipper jag ladda bilen skapar jag ingen kö. Skrev också att jag inte vet utan att jag tror detta, sedan kommer du och vrider och vänder på allt som vanligt. Fortsätt du med det, mig gör det inget.Legato skrev:
Nejdå. Jag konstaterar bara att du som vanligt är "expert" på elbilar och dess användande trots att du aldrig ägt någon. Självfallet har du mycket mer erfarenhet och kunskap än alla oss här som kör och kört elbil i ett antal år. Att du din vana trogen hittar på saker jag aldrig sagt (nu om längre räckvidd) förvånar nog ingen i forumet.
"De flesta här på forumet påstår att de laddar så de kommer till nästa laddare. Tänk om alla skulle göra det, hur många laddare behovs det då?" Tyvärr står du som vanligt inte för det du skrivit, tydligen är det otroligt svårt att erkänna att du återigen har fel.
Kan det säkert bli. Men det beror inte på hur ofta man laddar, utan hur många minuter per körd sträcka som man upptar en laddplats. Den tiden kan man påverka på många sätt. T ex ladda oftare, men mindre, för att utnyttja den högre laddeffekten man har då.[/quote]
Jag pratar om antal elbilar vs antal snabbladdare. Det är där jag ser problemet
Re: Ionitys laddnätverk
För det första så diskuterades antal laddare vs antal bilar och om du läser allt jag skrev i diskussionen kanske du kan förstå vad jag menar. Som det är nu så hoppar du in i diskussion utan att hänger med och hakar dig på en mening ur en av många inläggen. Det är klart att alla som kört en elbil vet att elbilen laddar snabbare från låg SOC men det diskuterade jag aldrig. För det andra så vet tu inget om mig, varken vad jag vet ,vad jag gör eller något annat så jag ber dig sluta med påhoppen tack.Legato skrev:Ditt påstående var att det är ett problem att folk "laddar så de kommer till nästa laddare". Det är som sagt fel, hade de inte gjort så utan istället laddat till hög SOC för att kunna passera en laddare på vägen så hade de istället belastat laddinfrastrukturen mer inte mindre. Det är inga som helst problem att bevisa, det finns inte en enda elbil som laddar snabbare vi hög SOC än vid låg SOC. Det är också det som gör att vi som faktiskt kör elbilar gör precis så, något du antagligen hade förstått om du själv hade någon som helst erfarenhet av ämnet som diskuteras...nek0 skrev:Vad då står inte för vad jag skrev? Det gör jag vist. Tror fortfarande att det blir kaos när alla kör elbil om man måste ladda varannan timme som idag.Är det du som bestämmer om jag har rätt eller fel? Är det fel om man tror på något? Kan du bevisa att jag har fel?Legato skrev:Jag vrider och vänder inte det minsta. Jag besvarar det du ordagrant skriver:nek0 skrev:Var har jag påstått att jag är expert på elbilar? Tack ändå, nu vet jag hur man blir expert som du . Nu kan jag köpa en elbil och då kan jag skryta som vissa att jag blivit expert. Hela diskussionen började när jag skrev att jag tror att det är bättre om bilarna får längre räckvidd en att man bygger ut massa snabbladdare. Hur jag tänker? Jo slipper jag ladda bilen skapar jag ingen kö. Skrev också att jag inte vet utan att jag tror detta, sedan kommer du och vrider och vänder på allt som vanligt. Fortsätt du med det, mig gör det inget.Legato skrev:
Nejdå. Jag konstaterar bara att du som vanligt är "expert" på elbilar och dess användande trots att du aldrig ägt någon. Självfallet har du mycket mer erfarenhet och kunskap än alla oss här som kör och kört elbil i ett antal år. Att du din vana trogen hittar på saker jag aldrig sagt (nu om längre räckvidd) förvånar nog ingen i forumet.
"De flesta här på forumet påstår att de laddar så de kommer till nästa laddare. Tänk om alla skulle göra det, hur många laddare behovs det då?" Tyvärr står du som vanligt inte för det du skrivit, tydligen är det otroligt svårt att erkänna att du återigen har fel.
Re: Ionitys laddnätverk
Nope, det var inte vad som diskuterades. Jag citerade ditt påstående rakt upp och ner, men som vanligt står du inte för det och erkänner att du hade fel utan istället kastar du ur dig en massa nytt nonsens.nek0 skrev:För det första så diskuterades antal laddare vs antal bilar och om du läser allt jag skrev i diskussionen kanske du kan förstå vad jag menar. Som det är nu så hoppar du in i diskussion utan att hänger med och hakar dig på en mening ur en av många inläggen. Det är klart att alla som kört en elbil vet att elbilen laddar snabbare från låg SOC men det diskuterade jag aldrig. För det andra så vet tu inget om mig, varken vad jag vet ,vad jag gör eller något annat så jag ber dig sluta med påhoppen tack.Legato skrev:Ditt påstående var att det är ett problem att folk "laddar så de kommer till nästa laddare". Det är som sagt fel, hade de inte gjort så utan istället laddat till hög SOC för att kunna passera en laddare på vägen så hade de istället belastat laddinfrastrukturen mer inte mindre. Det är inga som helst problem att bevisa, det finns inte en enda elbil som laddar snabbare vi hög SOC än vid låg SOC. Det är också det som gör att vi som faktiskt kör elbilar gör precis så, något du antagligen hade förstått om du själv hade någon som helst erfarenhet av ämnet som diskuteras...nek0 skrev:Vad då står inte för vad jag skrev? Det gör jag vist. Tror fortfarande att det blir kaos när alla kör elbil om man måste ladda varannan timme som idag.Är det du som bestämmer om jag har rätt eller fel? Är det fel om man tror på något? Kan du bevisa att jag har fel?Legato skrev:Jag vrider och vänder inte det minsta. Jag besvarar det du ordagrant skriver:nek0 skrev:Var har jag påstått att jag är expert på elbilar? Tack ändå, nu vet jag hur man blir expert som du . Nu kan jag köpa en elbil och då kan jag skryta som vissa att jag blivit expert. Hela diskussionen började när jag skrev att jag tror att det är bättre om bilarna får längre räckvidd en att man bygger ut massa snabbladdare. Hur jag tänker? Jo slipper jag ladda bilen skapar jag ingen kö. Skrev också att jag inte vet utan att jag tror detta, sedan kommer du och vrider och vänder på allt som vanligt. Fortsätt du med det, mig gör det inget.
"De flesta här på forumet påstår att de laddar så de kommer till nästa laddare. Tänk om alla skulle göra det, hur många laddare behovs det då?" Tyvärr står du som vanligt inte för det du skrivit, tydligen är det otroligt svårt att erkänna att du återigen har fel.
Jodå, jag vet att du har noll erfarenhet av att äga en elbil. Förutsatt då att du inte ljuger, men det kanske är ett felaktigt antagande?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Ionitys laddnätverk
Helt riktigt. Här håller jag med dig och legato helt. Laddar man när man får som högst effekt på laddkurvan så får man fler körbara mil per laddminut, och då krävs det totalt sätt färre laddpunkter (inte fler) för att kunna försörja lika många körda elbilsmil.MWall skrev:Kan det säkert bli. Men det beror inte på hur ofta man laddar, utan hur många minuter per körd sträcka som man upptar en laddplats. Den tiden kan man påverka på många sätt. T ex ladda oftare, men mindre, för att utnyttja den högre laddeffekten man har då.
Detta är fö. något som Ionity borde ta lite mera hänsyn till när de bygger sina laddstationer med sin elarkitektur (som jag inte tycker de gör riktigt optimalt i dag).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Varför inte? De har snabbaste snabbladdare det borde hjälpa att bekräfta det du skrev "högst effekt på laddkurvan så får man fler körbara mil per laddminut"martinot skrev:Helt riktigt. Här håller jag med dig och legato helt. Laddar man när man får som högst effekt på laddkurvan så får man fler körbara mil per laddminut, och då krävs det totalt sätt färre laddpunkter (inte fler) för att kunna försörja lika många körda elbilsmil.MWall skrev:Kan det säkert bli. Men det beror inte på hur ofta man laddar, utan hur många minuter per körd sträcka som man upptar en laddplats. Den tiden kan man påverka på många sätt. T ex ladda oftare, men mindre, för att utnyttja den högre laddeffekten man har då.
Detta är fö. något som Ionity borde ta lite mera hänsyn till när de bygger sina laddstationer med sin elarkitektur (som jag inte tycker de gör riktigt optimalt i dag).
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
Därför att de gått längre i det avseendet än vad någon elbil på marknaden kan dra nytta av. Det är ingen vits att erbjuda 350 kW om ingen elbil kan ladda med mer än 250-270 kW. Det hade det varit bättre att dela stationens totala effekt på fler laddstolpar.nek0 skrev:Varför inte? De har snabbaste snabbladdare det borde hjälpa att bekräfta det du skrev "högst effekt på laddkurvan så får man fler körbara mil per laddminut"martinot skrev:Helt riktigt. Här håller jag med dig och legato helt. Laddar man när man får som högst effekt på laddkurvan så får man fler körbara mil per laddminut, och då krävs det totalt sätt färre laddpunkter (inte fler) för att kunna försörja lika många körda elbilsmil.MWall skrev:Kan det säkert bli. Men det beror inte på hur ofta man laddar, utan hur många minuter per körd sträcka som man upptar en laddplats. Den tiden kan man påverka på många sätt. T ex ladda oftare, men mindre, för att utnyttja den högre laddeffekten man har då.
Detta är fö. något som Ionity borde ta lite mera hänsyn till när de bygger sina laddstationer med sin elarkitektur (som jag inte tycker de gör riktigt optimalt i dag).
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag vet, skojade bara med martinotNiklas Z skrev:Därför att de gått längre i det avseendet än vad någon elbil på marknaden kan dra nytta av. Det är ingen vits att erbjuda 350 kW om ingen elbil kan ladda med mer än 250-270 kW. Det hade det varit bättre att dela stationens totala effekt på fler laddstolpar.nek0 skrev:Varför inte? De har snabbaste snabbladdare det borde hjälpa att bekräfta det du skrev "högst effekt på laddkurvan så får man fler körbara mil per laddminut"martinot skrev:Helt riktigt. Här håller jag med dig och legato helt. Laddar man när man får som högst effekt på laddkurvan så får man fler körbara mil per laddminut, och då krävs det totalt sätt färre laddpunkter (inte fler) för att kunna försörja lika många körda elbilsmil.MWall skrev:Kan det säkert bli. Men det beror inte på hur ofta man laddar, utan hur många minuter per körd sträcka som man upptar en laddplats. Den tiden kan man påverka på många sätt. T ex ladda oftare, men mindre, för att utnyttja den högre laddeffekten man har då.
Detta är fö. något som Ionity borde ta lite mera hänsyn till när de bygger sina laddstationer med sin elarkitektur (som jag inte tycker de gör riktigt optimalt i dag).
Ska försöka en gång till.
En bil som inte behöver stanna för laddning skapar inga köer.
Ju längre bilarna kommer på en laddning desto färre snabbladdare behövs det.
Är det fel tänkt av mig vet jag inte, det får vi se i framtiden.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
Det är självklart inte fel tänkt, men det finns många andra aspekter som gör att det är en lösning med brister. Ditt tänk vilar på premisser som inte är för handen. Batterier är både dyra och tunga. Att tro att man kan få ner förbrukningen rejält är inte heller rimligt. Då återstår alternativet att bygga snabbladdare. Om batterier vore betydligt billigare och lättare skulle jag också förorda mer räckvidd, men där är vi inte.nek0 skrev:En bil som inte behöver stanna för laddning skapar inga köer.
Ju längre bilarna kommer på en laddning desto färre snabbladdare behövs det.
Är det fel tänkt av mig vet jag inte, det får vi se i framtiden.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Ionitys laddnätverk
Nej precis vi är inte där än men man har inte än börjat med elbilana på riktigt . Vi får se vad de blir i framtiden.om Tesla kan bygga en bil som klarar 40-50 riktiga mil varför kan inte de andra göra det?Niklas Z skrev:Det är självklart inte fel tänkt, men det finns många andra aspekter som gör att det är en lösning med brister. Ditt tänk vilar på premisser som inte är för handen. Batterier är både dyra och tunga. Att tro att man kan få ner förbrukningen rejält är inte heller rimligt. Då återstår alternativet att bygga snabbladdare. Om batterier vore betydligt billigare och lättare skulle jag också förorda mer räckvidd, men där är vi inte.nek0 skrev:En bil som inte behöver stanna för laddning skapar inga köer.
Ju längre bilarna kommer på en laddning desto färre snabbladdare behövs det.
Är det fel tänkt av mig vet jag inte, det får vi se i framtiden.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, min bil klarar 40-50 riktiga mil, men den ligger dessvärre i en prisklass som är för hög för flertalet bilköpare. Och då klarar jag mig ändå inte utan snabbladdare. Snabbladdare blir också billigare att bygga. Tesla verkar betala betydligt mindre för sina laddare än vad andra gör, antagligen på grund av volymfördelarna Tesla har: https://electrek.co/2022/04/15/tesla-co ... mpetition/nek0 skrev:Nej precis vi är inte där än men man har inte än börjat med elbilana på riktigt . Vi får se vad de blir i framtiden.om Tesla kan bygga en bil som klarar 40-50 riktiga mil varför kan inte de andra göra det?Niklas Z skrev:Det är självklart inte fel tänkt, men det finns många andra aspekter som gör att det är en lösning med brister. Ditt tänk vilar på premisser som inte är för handen. Batterier är både dyra och tunga. Att tro att man kan få ner förbrukningen rejält är inte heller rimligt. Då återstår alternativet att bygga snabbladdare. Om batterier vore betydligt billigare och lättare skulle jag också förorda mer räckvidd, men där är vi inte.nek0 skrev:En bil som inte behöver stanna för laddning skapar inga köer.
Ju längre bilarna kommer på en laddning desto färre snabbladdare behövs det.
Är det fel tänkt av mig vet jag inte, det får vi se i framtiden.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Ionitys laddnätverk
Nja, det där är lite feltänk av dig faktiskt. Förstår att du kanske inte inser det direkt, och samma för alla andra som inte har själva snabbladdat så många elbilar (för oss som snabbladdat så är det nog lite mer självklart i de flesta fall skulle jag gissa). Orsaken är just denna med laddkurvan som diskuterats. De flesta elbilar har inte en rak/flatt laddkurva. De flesta elbilar har en högre laddeffekt i början av kurvan. Det varierar, men typiskt är den som högst mellan tex. 10-40 % SoC. Det innebär att en normal bil som står och laddar kanske endast kommer använda mindre än ca 50% av effekten som finns av max hos laddpunkten över hela laddtiden/laddcykeln (integrera ytan på den del av SoC som inte laddar på max effekt). Dvs. hos Ionity så skulle det exemplet innebära att man i snitt endast använder 175 kW (350 / 2). Denna oanvända effekt kan (hos Ionity) inte fördelas ut och användas till att försörja någon annan laddpunkt på stationen, som tex. SuC V3 kan. Det är just detta som gör att man med Ionitys elarkitektur då slösar bort kanske hälften av den effekt som stationen har kapacitet för. Dvs. man kommer kanske endast använda och nyttja hälften av laddkapaciteten även när det är full på stationen.nek0 skrev:Varför inte? De har snabbaste snabbladdare det borde hjälpa att bekräfta det du skrev "högst effekt på laddkurvan så får man fler körbara mil per laddminut"martinot skrev:Helt riktigt. Här håller jag med dig och legato helt. Laddar man när man får som högst effekt på laddkurvan så får man fler körbara mil per laddminut, och då krävs det totalt sätt färre laddpunkter (inte fler) för att kunna försörja lika många körda elbilsmil.MWall skrev:Kan det säkert bli. Men det beror inte på hur ofta man laddar, utan hur många minuter per körd sträcka som man upptar en laddplats. Den tiden kan man påverka på många sätt. T ex ladda oftare, men mindre, för att utnyttja den högre laddeffekten man har då.
Detta är fö. något som Ionity borde ta lite mera hänsyn till när de bygger sina laddstationer med sin elarkitektur (som jag inte tycker de gör riktigt optimalt i dag).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
nek0 skrev:Nej precis vi är inte där än men man har inte än börjat med elbilana på riktigt . Vi får se vad de blir i framtiden.om Tesla kan bygga en bil som klarar 40-50 riktiga mil varför kan inte de andra göra det?Niklas Z skrev:Det är självklart inte fel tänkt, men det finns många andra aspekter som gör att det är en lösning med brister. Ditt tänk vilar på premisser som inte är för handen. Batterier är både dyra och tunga. Att tro att man kan få ner förbrukningen rejält är inte heller rimligt. Då återstår alternativet att bygga snabbladdare. Om batterier vore betydligt billigare och lättare skulle jag också förorda mer räckvidd, men där är vi inte.nek0 skrev:En bil som inte behöver stanna för laddning skapar inga köer.
Ju längre bilarna kommer på en laddning desto färre snabbladdare behövs det.
Är det fel tänkt av mig vet jag inte, det får vi se i framtiden.
EQS har nog längre räckvidd än någon Tesla.
Re: Ionitys laddnätverk
Nja, det där är lite feltänk av dig faktiskt. Förstår att du kanske inte inser det direkt, och samma för alla andra som inte har själva snabbladdat så många elbilar (för oss som snabbladdat så är det nog lite mer självklart i de flesta fall skulle jag gissa). Orsaken är just denna med laddkurvan som diskuterats.nek0 skrev:Varför inte? De har snabbaste snabbladdare det borde hjälpa att bekräfta det du skrev "högst effekt på laddkurvan så får man fler körbara mil per laddminut"martinot skrev:Helt riktigt. Här håller jag med dig och legato helt. Laddar man när man får som högst effekt på laddkurvan så får man fler körbara mil per laddminut, och då krävs det totalt sätt färre laddpunkter (inte fler) för att kunna försörja lika många körda elbilsmil.MWall skrev:Kan det säkert bli. Men det beror inte på hur ofta man laddar, utan hur många minuter per körd sträcka som man upptar en laddplats. Den tiden kan man påverka på många sätt. T ex ladda oftare, men mindre, för att utnyttja den högre laddeffekten man har då.
Detta är fö. något som Ionity borde ta lite mera hänsyn till när de bygger sina laddstationer med sin elarkitektur (som jag inte tycker de gör riktigt optimalt i dag).
De flesta elbilar har inte en rak/flatt laddkurva. De flesta elbilar har en högre laddeffekt i början av kurvan. Det varierar, men typiskt är den som högst mellan tex. 10-40 % SoC. Det innebär att en normal bil som står och laddar kanske endast kommer använda mindre än ca 50% av effekten som finns av max hos laddpunkten över hela laddtiden/laddcykeln (integrera ytan på den del av SoC som inte laddar på max effekt).
Hos Ionity så skulle det exemplet ovan innebära att man i snitt endast använder 175 kW (350 / 2). Denna oanvända effekt kan (hos Ionity) inte fördelas ut och användas till att försörja någon annan laddpunkt på stationen, som tex. SuC V3 kan. Det är just detta som gör att man med Ionitys elarkitektur då slösar bort kanske hälften av den effekt som stationen har kapacitet för. Dvs. man kommer kanske endast använda och nyttja hälften av laddkapaciteten även när det är fullt på alla laddplatser på Ionity-stationen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Tor samma sak kommer även gilla Rivian.MWall skrev:nek0 skrev:Nej precis vi är inte där än men man har inte än börjat med elbilana på riktigt . Vi får se vad de blir i framtiden.om Tesla kan bygga en bil som klarar 40-50 riktiga mil varför kan inte de andra göra det?
EQS har nog längre räckvidd än någon Tesla.
Är ju dessutom inte så svårt att gå lång räckvidd. Det är tvärt om extremt enkelt. Handlar ju bara om att slänga in tillräckligt mycket med batterier i en bil, och den kan snabbt få längre räckvidd även om den inte har lägst förbrukning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Skrev redan att jag bara skojade med dig om snabbladdningenmartinot skrev:Nja, det där är lite feltänk av dig faktiskt. Förstår att du kanske inte inser det direkt, och samma för alla andra som inte har själva snabbladdat så många elbilar (för oss som snabbladdat så är det nog lite mer självklart i de flesta fall skulle jag gissa). Orsaken är just denna med laddkurvan som diskuterats.nek0 skrev:Varför inte? De har snabbaste snabbladdare det borde hjälpa att bekräfta det du skrev "högst effekt på laddkurvan så får man fler körbara mil per laddminut"martinot skrev:Helt riktigt. Här håller jag med dig och legato helt. Laddar man när man får som högst effekt på laddkurvan så får man fler körbara mil per laddminut, och då krävs det totalt sätt färre laddpunkter (inte fler) för att kunna försörja lika många körda elbilsmil.MWall skrev:Kan det säkert bli. Men det beror inte på hur ofta man laddar, utan hur många minuter per körd sträcka som man upptar en laddplats. Den tiden kan man påverka på många sätt. T ex ladda oftare, men mindre, för att utnyttja den högre laddeffekten man har då.
Detta är fö. något som Ionity borde ta lite mera hänsyn till när de bygger sina laddstationer med sin elarkitektur (som jag inte tycker de gör riktigt optimalt i dag).
De flesta elbilar har inte en rak/flatt laddkurva. De flesta elbilar har en högre laddeffekt i början av kurvan. Det varierar, men typiskt är den som högst mellan tex. 10-40 % SoC. Det innebär att en normal bil som står och laddar kanske endast kommer använda mindre än ca 50% av effekten som finns av max hos laddpunkten över hela laddtiden/laddcykeln (integrera ytan på den del av SoC som inte laddar på max effekt).
Hos Ionity så skulle det exemplet ovan innebära att man i snitt endast använder 175 kW (350 / 2). Denna oanvända effekt kan (hos Ionity) inte fördelas ut och användas till att försörja någon annan laddpunkt på stationen, som tex. SuC V3 kan. Det är just detta som gör att man med Ionitys elarkitektur då slösar bort kanske hälften av den effekt som stationen har kapacitet för. Dvs. man kommer kanske endast använda och nyttja hälften av laddkapaciteten även när det är fullt på alla laddplatser på Ionity-stationen.