Förslag: Sänk hastigheten för Ukraina!

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate

Förslag: Sänk hastigheten för Ukraina!

Inlägg av SwedishAdvocate »

Richard Branson föreslår att alla länder i Internationella energirådet (International Energy Agency [IEA]) sänker hastigheten med 10 miles per hour (ca 16 km/h). Enligt honom skulle detta och andra besparingsåtgärder kunna göra att västvärlden skulle kunna sluta köpa olja från Putlers Ryssland.

Spola fram till 2:01 i den här videon:

Enligt en av Putlers före detta chefsekonomiska rådgivare Andrei Illarionov skulle en 100-procentig bojkott av Putlers olja förhoppningsvis kunna stoppa Putlers krig inom en till två månader:
.../ A "real embargo" on Russian energy by Western countries could stop war in Ukraine, President Putin's former chief economic adviser has suggested. /.../

Dr Illarionov said if Western countries "would try to implement a real embargo on oil and gas exports from Russia... I would bet that probably within a month or two, Russian military operations in Ukraine, probably will be ceased, will be stopped".

"It's one of the very effective instruments still in the possession of the Western countries," he added. /...

Källa: https://www.bbc.com/news/business-61040424
Jag har inte Facebook. Så sprid det här om ni tycker att det är en bra idé.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Förslag: Sänk hastigheten för Ukraina!

Inlägg av martinot »

Nu brukar jag inte köra så långsamt, men faktiskt ett riktigt vettigt förslag. Skall själv ta till mig detta när jag kör vår diesel. Alla droppar små som man kan störa Ryssland/Putin och hjälpa Ukraina är bra.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

I Tyskland har några vettiga personer föreslagit att äntligen begrava den fria hastigheten på motorvägen och att införa en generell hastighetsbegränsning på säg 120 eller 130. Det har varit på tapeten många gånger tidigare, men aldrig fått gehör. Nu är det ju mer aktuellt än någonsin och argumentet är såklart bränslebesparingarna som ett sådant beslut skulle medföra.
Det blir naturligtvis ingenting denna gången heller. Det ger ingen besparing, är alltid huvudargumentet. Den mest tragiska ursäkten jag någonsin hört var nån politikersnubbe som nyligen på största allvar påstod att det inte går att införa hastighetsbegränsningar eftersom det inte finns tillräckligt många hastighetsbegränsningsskyltar på lager. Det var kreativt.
Jag skulle kunna bidra med några till ursäkter, bara ifall fantasin hos petrolheadsen inte räcker till.
- risk för kramp i högerfoten ökar när man inte längre får trycka ner den till golvet
- högre hastigheter bidrar till mer vind, och då ökar ju elproduktionen från vindkraften
- det går inte åt mer bränsle vid höga hastigheter. Det tar ju alltid lika lång tid att fylla tanken igen.
- ju fortare man kör desto mindre sliter man på vägen. Flygplan sliter inte alls på vägarna och de går jättefort.
- man lever längre eftersom tiden går långsammare ju fortare man rör sig

Fyll gärna på med kreativa ursäkter så kan vi skicka dem till tyskarna sen. Så de kan fortsätta bränna Putis olja. :twisted:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare

Inlägg av ReNewAble »

Perfekt! Blir enklare för oss med elbil att köra förbi fossilbilsmaffian. Kan man lägga till i förslaget att de måste hålla sig i filen längst till höger också?
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Hade ju varit betydligt bättre att nu äntligen se till att fart på omställningen till elbilar!. Att byta bil ger mer än att sänka hastigheten.

Eller gör som i Österrike sänk hastigheten med 20 km/h för fossiler men låt elbilar köra som förut.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Jag får någon form av miljöpoäng när jag kör min bil som man sedan kan byta in mot presentkort på olika onlinebutiker som har miljöprofiler. Hittills på 200 mil har fått motsvarande 120 euro. Kommer ifrån Fiatgroup som ordnar detta.
Hade ju varit trevligt om man kunnat skänkt pengarna till Ukraina i stället.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
Hade ju varit betydligt bättre att nu äntligen se till att fart på omställningen till elbilar!. Att byta bil ger mer än att sänka hastigheten.

Eller gör som i Österrike sänk hastigheten med 20 km/h för fossiler men låt elbilar köra som förut.
Fast det gäller ju även elbilar. Desto mindre el som går åt i en elbil desto mindre gas behövs från Ryssland (när strömmen istället kan användas till annat i samhället). Så du kommer inte undan bara för att du har elbil ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
SwedishAdvocate

HelectriC skrev:
LarsL skrev:

Fast det gäller ju även elbilar. Desto mindre el som går åt i en elbil desto mindre gas behövs från Ryssland (när strömmen istället kan användas till annat i samhället). Så du kommer inte undan bara för att du har elbil ;)
Så förstår jag också förslaget. Det handlar om att alla de här länderna tills vidare ska införa ny hastighetsgränser:

Australia, Austria, Belgium, Canada, Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, France, Germany, Greece, Hungary, Ireland, Italy, Japan, Lithuania. Luxembourg, Mexico, Netherlands, New Zealand, Norway, Poland, Portugal, Slovakia, South Korea, Spain, Sweden, Switzerland, Turkey, United Kingdom, United States

I praktiken kanske det skulle innebära att hastigheten sänks på alla vägar med högre hastighetsbegränsning än 70 km/h.

70 är fortfarande 70
80 blir 70
90 blir 75
100 blir 85
110 blir 95
120 blir kanske 100

Och i så fall blir högsta hastighet på tyska autobahn också 100 km/h.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

Ytterligare en icke-fungerande förslag.
Kommer inte gör nån skillnad på soppaförbrukningen.
Eftersom de blandar i en massa skit i bränslet, så drar bilarna mer och är svagare.

Titta på e4:an genom Stockholm, brukar vara 90 har jag för mig. Nu är det nere på 60 på viss sträckor och ingen håller sig under 80-90 Såvidare vi inte simulerar parkeringsplats på e4:an
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Alla som haft ICE vet ju att bränsleförbrukningen sjunker markant i landsvägsfart och skillnaden är ju försumbar mellan 80-110.
Däremot har jag förstått att elbilar generellt förbrukar betydligt mer energi om hastigheten ökar.
Hur som helst tycker jag det verkar vara ett populistiskt förslag med syfte att stärka den egna självkänslan.
Hur mycket Putin-olja är det i HVO100?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

HelectriC skrev:
LarsL skrev:

Det är några få procent medan att gå från avgasbil till elbil ger är 1/5 av energin behovet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Alla som haft ICE vet ju att bränsleförbrukningen sjunker markant i landsvägsfart och skillnaden är ju försumbar mellan 80-110.
Däremot har jag förstått att elbilar generellt förbrukar betydligt mer energi om hastigheten ökar.
Hur som helst tycker jag det verkar vara ett populistiskt förslag med syfte att stärka den egna självkänslan.
Nej, en fossilbil blir effektivare när den går på hårdare belastning, mindre andel går förlorat i värme. Men fossiler är ju helt värdelösa när det gäller att spara energi så de blir ändå betydligt sämre. Men det här borde ju du ha koll på så länge du har hängt här?

Anledningen att man vill dra ner på hastigheten i en elbil är ju att man kör med så lite energi i batteriet. I min Model S har jag motsvarande 8-9 liter bensin eller diesel. På den lilla mängden energi ska jag ta mig 40-50 mil så då förstår man att det blir viktigt att spara.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
HelectriC skrev:
LarsL skrev:

Det är några få procent medan att gå från avgasbil till elbil ger är 1/5 av energin behovet.
Skal man spara för ett ändamål kan man inte börja differentiera, då gäller det alla eller ingen. Ska den som kör diesel-Polo inte sänka hastigheten, men den med Merca V8 eftersom den absolut drar betydligt mer?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Nej, en fossilbil blir effektivare när den går på hårdare belastning, mindre andel går förlorat i värme. Men fossiler är ju helt värdelösa när det gäller att spara energi så de blir ändå betydligt sämre. Men det här borde ju du ha koll på så länge du har hängt här?

Anledningen att man vill dra ner på hastigheten i en elbil är ju att man kör med så lite energi i batteriet. I min Model S har jag motsvarande 8-9 liter bensin eller diesel. På den lilla mängden energi ska jag ta mig 40-50 mil så då förstår man att det blir viktigt att spara.
Naturligtvis. Men förslaget var väl att sänka hastigheten på befintliga bilar? Inte sänka hastigheten i en bil man ännu inte kör. Min erfarenhet säger att det inte finns någon tydlig koppling mellan sänkt hastighet och märkbart sänkt förbrukning när det gäller fossilbilar. Det är jämn körning utan en massa bromsning och acceleration som spar bränsle. Det är ju en körcykel som en elbil är i det närmaste okänslig för.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

HelectriC skrev:
Skal man spara för ett ändamål kan man inte börja differentiera, då gäller det alla eller ingen. Ska den som kör diesel-Polo inte sänka hastigheten, men den med Merca V8 eftersom den absolut drar betydligt mer?
Skärp dig du vet mycket väl att en elbil är sjukt mycket effektivare än en fossilbil, även en Polo.

Min huvudorsak att köpa elbil för 6 år sedan var för att inte gynna Putin. Mitt samvete är helt rent i det här fallet.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

HelectriC skrev:
LarsL skrev:
HelectriC skrev:
LarsL skrev:

Som du vet så använder man priset på bensin som ett styrmedel och ett sätt att premiera låg förbrukning.
SwedishAdvocate

LarsL skrev:
HelectriC skrev:
Skärp dig du vet mycket väl att en elbil är sjukt mycket effektivare än en fossilbil, även en Polo.

Min huvudorsak att köpa elbil för 6 år sedan var för att inte gynna Putin. Mitt samvete är helt rent i det här fallet.
För tredje gången:

Det här förslaget handlar inte om något som folk ska ta ansvar för på individnivå.

Det handlar om att alla de här länderna tills vidare ska införa nya hastighetsgränser:

Australia, Austria, Belgium, Canada, Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, France, Germany, Greece, Hungary, Ireland, Italy, Japan, Lithuania. Luxembourg, Mexico, Netherlands, New Zealand, Norway, Poland, Portugal, Slovakia, South Korea, Spain, Sweden, Switzerland, Turkey, United Kingdom, United States
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Inlägg av Frippanecci »

SwedishAdvocate skrev:
LarsL skrev:
HelectriC skrev:

För tredje gången:

Det här handlar inte om något som folk ska ta ansvar för på individnivå.

Det handlar om att alla de här länderna tills vidare ska införa nya hastighetsgränser:

Och vi lär ju aldrig se dom ordinarie igen - måste tyvärr sticka ut hakan och tycka att det börjar komma lite väl sjuka förslag. Är redigt trött på stat och samhälle.
Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld

Beställd:
CyberTruck
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
HelectriC skrev:

Är beredd att helt hålla med dig Lars. Kör man en ren elbil så tycker jag att man gjort allt man kan för att inte gynna Putin. Då skall man inte straffas för de som fortsätter köra fossilbilar och som fortsätter att skapa problem.

Kör jag däremot fossilbil, som skapar problem, så kan jag absolut frivilligt tänka mig att sänka farten. Jag hoppas dock inte att det blir en statlig och politisk sak, utan något som vi kan göra på frivillig basis. En ganska liten uppoffring jämfört med de lidanden de för utstå i Ukraina.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
SwedishAdvocate

Frippanecci skrev:
Och vi lär ju aldrig se dom ordinarie igen - måste tyvärr sticka ut hakan och tycka att det börjar komma lite väl sjuka förslag. Är redigt trött på stat och samhälle.
Har du något bättre förslag?

Det finns ett alternativ till, och det är att införa ransonering för att komma ner till de förbrukningsnivåer som krävs för att den demokratiska världen ska kunna sluta köpa rysk olja samt dra ner gasköpen till ett absolut minimum. Eller tom även helt sluta köpa gas.

Någon som kan komma på fler lösningar?
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
SwedishAdvocate

martinot skrev:
.../ Är beredd att helt hålla med dig Lars. Kör man en ren elbil så tycker jag att man gjort allt man kan för att inte gynna Putin. Då skall man inte straffas för de som fortsätter köra fossilbilar och som fortsätter att skapa problem.
Jag bryr mig inte om hur vi gör. Bara slutresultatet blir att köpen av rysk olja upphör och gasköpen minimeras så mkt som överhuvud taget är möjligt.
SwedishAdvocate

Frippanecci skrev:
Jag delar inte den här åsikten.

Men visst. Det finns ytterligare en anledning till att dra ner på förbränning av fossila bränslen – Man-Made Global Warming.

Men elbilar förbränner ju inte fossila bränslen – så då skulle ju elbilar kunna undantas. När Putlers Nazi-styrkor fördrivits ut ur Ukraina dvs...
SwedishAdvocate

martinot skrev:
.../ Kör jag däremot fossilbil, som skapar problem, så kan jag absolut frivilligt tänka mig att sänka farten. Jag hoppas dock inte att det blir en statlig och politisk sak, utan något som vi kan göra på frivillig basis. En ganska liten uppoffring jämfört med de lidanden de för utstå i Ukraina.
Om du skulle uppskatta... Hur många i alla länder jag räknat upp ovan tror du att det kommer vara som frivilligt sänkt hastigheten med 10 miles per hour om två veckors tid. Ange t.ex. i procent.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
.../ Är beredd att helt hålla med dig Lars. Kör man en ren elbil så tycker jag att man gjort allt man kan för att inte gynna Putin. Då skall man inte straffas för de som fortsätter köra fossilbilar och som fortsätter att skapa problem.
Jag bryr mig inte om hur vi gör. Bara slutresultatet blir att köpen av rysk olja upphör och gasköpen minimeras så mkt som överhuvud taget är möjligt.
Bäst sättet är att göra som Elon Musk föreslår; återstarta kärnkraften i Tyskland så snabbt som möjligt, och sluta köpa gas från Ryssland/Putin.
Bild
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
HelectriC skrev:

Jag tycker du ska skärpa dig ordentligt. Bara för att du har en elbil ska du få köra fortare eftersom du inte sparar lika mycket genom att sänka hastigheten? Låter som hål i huvet. Som när folk säger "jag behöver inte tänka på miljön, jag är bara en individ, jag gör ingen skillnad"
Model 3-24/Polestar 3-24
Skriv svar