Förslag: Sänk hastigheten för Ukraina!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5627
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Förslag: Sänk hastigheten för Ukraina!

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
Alla som haft ICE vet ju att bränsleförbrukningen sjunker markant i landsvägsfart och skillnaden är ju försumbar mellan 80-110. /...
Från Transportstyrelsens hemsida:
.../ Bränsleförbrukningen påverkas av den hastighet du håller. Ju fortare du kör, desto mer bränsle går det åt. För varje 10 km/h högre hastighet över 70–75 km/h du kör, så ökar bränsleförbrukningen med 0,5–1,0 deciliter per mil. /...

Källa: https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... 0per%20mil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5627
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Förslag: Sänk hastigheten för Ukraina!

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinot skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Jag bryr mig inte om hur vi gör. Bara slutresultatet blir att köpen av rysk olja upphör och gasköpen minimeras så mkt som överhuvud taget är möjligt.
Bäst sättet är att göra som Elon Musk föreslår; återstarta kärnkraften i Tyskland så snabbt som möjligt [Min understrykn.], och sluta köpa gas från Ryssland/Putin.
Nu hittar jag inte den uppgiften mha av Google på en minut, men som jag minns det så finns det antal tyska kärnkraftsreaktorer som inte går att återstarta inom typ 9 månader oavsett hur man skulle bära sig åt.

Kanske går det att forcera om man jobbar skift dygnet runt – men för de här reaktorerna skulle det ändå handla om 3+ månader hur man än gör...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förslag: Sänk hastigheten för Ukraina!

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Jag bryr mig inte om hur vi gör. Bara slutresultatet blir att köpen av rysk olja upphör och gasköpen minimeras så mkt som överhuvud taget är möjligt.
Bäst sättet är att göra som Elon Musk föreslår; återstarta kärnkraften i Tyskland så snabbt som möjligt [Min understrykn.], och sluta köpa gas från Ryssland/Putin.
Nu hittar jag inte den uppgiften mha av Google på en minut, men som jag minns det så finns det antal tyska kärnkraftsreaktorer som inte går att återstarta inom typ 9 månader oavsett hur man skulle bära sig åt.

Kanske går det att forcera om man jobbar skift dygnet runt – men för de här reaktorerna skulle det ändå handla om 3+ månader hur man än gör...
Det kan säkert stämma att det tar 3-6 månader.

Tror dock att kriget tyvärr potentiellt kan komma att dra ut på tiden. Kan bli ett nytt Vietnam eller Afghanistan. Men även om det skulle ta slut innan 3-6 månader, så tycker jag vi ändå skall sluta köpa gas från Putin. Han är inte att lita på, och dags att minska det strakt fossilberoende samhället.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förslag: Sänk hastigheten för Ukraina!

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Jag bryr mig inte om hur vi gör. Bara slutresultatet blir att köpen av rysk olja upphör och gasköpen minimeras så mkt som överhuvud taget är möjligt.
Bäst sättet är att göra som Elon Musk föreslår; återstarta kärnkraften i Tyskland så snabbt som möjligt [Min understrykn.], och sluta köpa gas från Ryssland/Putin.
Nu hittar jag inte den uppgiften mha av Google på en minut, men som jag minns det så finns det antal tyska kärnkraftsreaktorer som inte går att återstarta inom typ 9 månader oavsett hur man skulle bära sig åt.

Kanske går det att forcera om man jobbar skift dygnet runt – men för de här reaktorerna skulle det ändå handla om 3+ månader hur man än gör...
Det kan säkert stämma att det tar 3-6 månader.

Tror dock att kriget tyvärr potentiellt kan komma att dra ut på tiden. Kan bli ett nytt Vietnam eller Afghanistan. Men även om det skulle ta slut innan 3-6 månader, så tycker jag vi ändå skall sluta köpa gas från Putin. Han är inte att lita på, och dags att minska det strakt fossilberoende samhället.
Precis, beroendet av deras olja och gas får gärna sträcka sig till efter krigets slut för vi vet ju ändå inte vart
det slutar tror jag, dom skulle säkert kunna gå till anfall en gång till, även om dom skulle få retirera, så
Beroendet av deras olja och gas måste bort tills det finns en bestående och bra situation (om det nu ens är möjligt).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
SwedishAdvocate
Inlägg: 5627
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Förslag: Sänk hastigheten för Ukraina!

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinot skrev:
Det kan säkert stämma att det tar 3-6 månader.

Tror dock att kriget tyvärr potentiellt kan komma att dra ut på tiden. Kan bli ett nytt Vietnam eller Afghanistan. Men även om det skulle ta slut innan 3-6 månader, så tycker jag vi ändå skall sluta köpa gas från Putin. Han är inte att lita på, och dags att minska det strakt fossilberoende samhället.
Och därav det här förlaget från Branson...

Det finns antagligen ingenting som går att genomföra snabbare.

Alternativet är ransonering. Hur lång tid det skulle ta att genomföra vet jag inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Förslag: Sänk hastigheten för Ukraina!

Inlägg av Credde »

SwedishAdvocate skrev:
HelectriC skrev:
LarsL skrev:
Hade ju varit betydligt bättre att nu äntligen se till att fart på omställningen till elbilar!. Att byta bil ger mer än att sänka hastigheten.

Eller gör som i Österrike sänk hastigheten med 20 km/h för fossiler men låt elbilar köra som förut.
Fast det gäller ju även elbilar. Desto mindre el som går åt i en elbil desto mindre gas behövs från Ryssland (när strömmen istället kan användas till annat i samhället). Så du kommer inte undan bara för att du har elbil ;)
Så förstår jag också förslaget. Det handlar om att alla de här länderna tills vidare ska införa ny hastighetsgränser:

Australia, Austria, Belgium, Canada, Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, France, Germany, Greece, Hungary, Ireland, Italy, Japan, Lithuania. Luxembourg, Mexico, Netherlands, New Zealand, Norway, Poland, Portugal, Slovakia, South Korea, Spain, Sweden, Switzerland, Turkey, United Kingdom, United States

I praktiken kanske det skulle innebära att hastigheten sänks på alla vägar med högre hastighetsbegränsning än 70 km/h.

70 är fortfarande 70
80 blir 70
90 blir 75
100 blir 85
110 blir 95
120 blir kanske 100

Och i så fall blir högsta hastighet på tyska autobahn också 100 km/h.
Hur mycket skulle det inte kosta att gå ut i alla dessa länder och ändra skyltningen temporärt - låter inte billigt.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
SwedishAdvocate
Inlägg: 5627
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Förslag: Sänk hastigheten för Ukraina!

Inlägg av SwedishAdvocate »

Credde skrev:
.../ Hur mycket skulle det inte kosta att gå ut i alla dessa länder och ändra skyltningen temporärt - låter inte billigt.
Tycker inte det låter jättedyrt heller. Till en början skulle man ju (förhoppningsvis) bara kunna foliera över skyltarna med ett lager plastfilm.

Känns helt klart värt det när jag lite snabbt gör en killgissningsöverslagsräkning (med typ gymnasiekompetens)...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10950
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Förslag: Sänk hastigheten för Ukraina!

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Alla som haft ICE vet ju att bränsleförbrukningen sjunker markant i landsvägsfart och skillnaden är ju försumbar mellan 80-110. /...
Från Transportstyrelsens hemsida:
.../ Bränsleförbrukningen påverkas av den hastighet du håller. Ju fortare du kör, desto mer bränsle går det åt. För varje 10 km/h högre hastighet över 70–75 km/h du kör, så ökar bränsleförbrukningen med 0,5–1,0 deciliter per mil. /...

Källa: https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... 0per%20mil.
Litar du mer på transportstyrelsen än egen erfarenhet? Finns det ingen gräns?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5627
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Förslag: Sänk hastigheten för Ukraina!

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
Litar du mer på transportstyrelsen än egen erfarenhet? Finns det ingen gräns?
Min erfarenhet är självklart och naturligtvis exakt samma som det Transportstyrelsen skriver!

Så du menar alltså på fullaste allvar följande:

1. Att i högsta växeln så drar din bil mindre i 80 km/h än i 70 km/h?
2. Att i högsta växeln så drar din bil mindre i 90 km/h än i 75 km/h?
3. Att i högsta växeln så drar din bil mindre i 100 km/h än i 85 km/h?
4. Att i högsta växeln så drar din bil mindre i 110 km/h än i 95 km/h?
5. Att i högsta växeln så drar din bil mindre i 120 km/h än i 100 km/h?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förslag: Sänk hastigheten för Ukraina!

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
Det kan säkert stämma att det tar 3-6 månader.

Tror dock att kriget tyvärr potentiellt kan komma att dra ut på tiden. Kan bli ett nytt Vietnam eller Afghanistan. Men även om det skulle ta slut innan 3-6 månader, så tycker jag vi ändå skall sluta köpa gas från Putin. Han är inte att lita på, och dags att minska det strakt fossilberoende samhället.
Och därav det här förlaget från Branson...

Det finns antagligen ingenting som går att genomföra snabbare.
Håller med om att är ett bra förslag från Branson i sin enkelhet om det sker på frivillig basis. Är absolut beredd att ställa upp på detta.

Tycker att både Branson och Musk kommit med två bra konkreta förslag som kan göra en direkt verklig skillnad.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10950
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Förslag: Sänk hastigheten för Ukraina!

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Litar du mer på transportstyrelsen än egen erfarenhet? Finns det ingen gräns?
Min erfarenhet är självklart och naturligtvis exakt samma som det Transportstyrelsen skriver!

Så du menar alltså på fullaste allvar följande:

1. Att i högsta växeln så drar din bil mindre i 80 km/h än i 70 km/h?
2. Att i högsta växeln så drar din bil mindre i 90 km/h än i 75 km/h?
3. Att i högsta växeln så drar din bil mindre i 100 km/h än i 85 km/h?
4. Att i högsta växeln så drar din bil mindre i 110 km/h än i 95 km/h?
5. Att i högsta växeln så drar din bil mindre i 120 km/h än i 100 km/h?
Jag menar att min diesel bil drar marginellt mindre på 80väg än på 110 motorväg. Kör bägge alternativen relativt ofta. Ligger på strax över 0,5.
Däremot drar det märkbart mer om jag puttrar runt hemma i 30-40-50. Då blir det strax över 0,6.
En delförklaring kan vara att farten är jämnare på motorvägen.
Porschen drar 1,1 helt oavsett hur jag kör.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5627
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Förslag: Sänk hastigheten för Ukraina!

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
Jag menar att min diesel bil drar marginellt mindre på 80väg än på 110 motorväg. Kör bägge alternativen relativt ofta. Ligger på strax över 0,5.
Däremot drar det märkbart mer om jag puttrar runt hemma i 30-40-50. Då blir det strax över 0,6.
En delförklaring kan vara att farten är jämnare på motorvägen.
Porschen drar 1,1 helt oavsett hur jag kör.
Och det här handlar som sagt inte bara om din diesel utan om alla vägfordon i den demokratiska världen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5627
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Förslag: Sänk hastigheten för Ukraina!

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinot skrev:
Håller med om att är ett bra förslag från Branson i sin enkelhet om det sker på frivillig basis. Är absolut beredd att ställa upp på detta.

Tycker att både Branson och Musk kommit med två bra konkreta förslag som kan göra en direkt verklig skillnad.
Om du skulle uppskatta... Hur många människor – i alla länder jag räknat upp ovan i den här tråden – tror du frivilligt kommer ha sänkt hastigheten med 10 miles per hour om två veckors tid. Ange t.ex. i procent.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förslag: Sänk hastigheten för Ukraina!

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
Håller med om att är ett bra förslag från Branson i sin enkelhet om det sker på frivillig basis. Är absolut beredd att ställa upp på detta.

Tycker att både Branson och Musk kommit med två bra konkreta förslag som kan göra en direkt verklig skillnad.
Om du skulle uppskatta... Hur många människor – i alla länder jag räknat upp ovan i den här tråden – tror du frivilligt kommer ha sänkt hastigheten med 10 miles per hour om två veckors tid. Ange t.ex. i procent.
Hur många tyskar skulle du uppskatta är för att starta upp kärnkraften igen? Hur många i procent av de som röstar på "de gröna"?

Ange i procent med hundradelar!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
SwedishAdvocate
Inlägg: 5627
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Förslag: Sänk hastigheten för Ukraina!

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinot skrev:
Hur många tyskar skulle du uppskatta är för att starta upp kärnkraften igen? Hur många i procent av de som röstar på "de gröna"?
Ange i procent med hundradelar!
Tyskar totalt: Ca 66,67%
Tyskar som röstar på "de gröna": Ca 60,06%

Sådär!

Då kan kanske du svara på min fråga.

EDIT: Ändrade procentsatserna så att de även inkluderar hundradels procent.

EDIT 2: Och som sagt:...
martinot skrev:
SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
Bäst sättet är att göra som Elon Musk föreslår; återstarta kärnkraften i Tyskland så snabbt som möjligt [Min understrykn.], och sluta köpa gas från Ryssland/Putin.
Nu hittar jag inte den uppgiften mha av Google på en minut, men som jag minns det så finns det antal tyska kärnkraftsreaktorer som inte går att återstarta inom typ 9 månader oavsett hur man skulle bära sig åt.

Kanske går det att forcera om man jobbar skift dygnet runt – men för de här reaktorerna skulle det ändå handla om 3+ månader hur man än gör...
Det kan säkert stämma att det tar 3-6 månader.

Tror dock att kriget tyvärr potentiellt kan komma att dra ut på tiden. Kan bli ett nytt Vietnam eller Afghanistan. Men även om det skulle ta slut innan 3-6 månader, så tycker jag vi ändå skall sluta köpa gas från Putin. Han är inte att lita på, och dags att minska det strakt fossilberoende samhället.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10950
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Förslag: Sänk hastigheten för Ukraina!

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Jag menar att min diesel bil drar marginellt mindre på 80väg än på 110 motorväg. Kör bägge alternativen relativt ofta. Ligger på strax över 0,5.
Däremot drar det märkbart mer om jag puttrar runt hemma i 30-40-50. Då blir det strax över 0,6.
En delförklaring kan vara att farten är jämnare på motorvägen.
Porschen drar 1,1 helt oavsett hur jag kör.
Och det här handlar som sagt inte bara om din diesel utan om alla vägfordon i den demokratiska världen...
Jag förstår det. Tänker att mina erfarenheter inte är speciellt unika.
Det låter också som ett ganska tondövt förslag. Det ska ju även få stöd i den demokratiska världen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11665
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förslag: Sänk hastigheten för Ukraina!

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
Hur många tyskar skulle du uppskatta är för att starta upp kärnkraften igen? Hur många i procent av de som röstar på "de gröna"?
Ange i procent med hundradelar!
Tyskar totalt: Ca 66,67%
Tyskar som röstar på "de gröna": Ca 60,06%

Sådär!

Då kan kanske du svara på min fråga.

EDIT: Ändrade procentsatserna så att de även inkluderar hundradels procent.
Vilket konfidensintervall och säkerhet har du bakom de siffrorna?

Känns inte riktigt att 60% av tyskarna röstade på De Gröna.

Sedan gällde min fråga inte hur många som röstade på de gröna, utan hur många procent av de som röstade på De Gröna som är för Elons Musks förslag att återstarta den tyska kärnkraften. Men jag kanske missförstod ditt svar?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Förslag: Sänk hastigheten för Ukraina!

Inlägg av vigge50 »

SwedishAdvocate skrev:
Frippanecci skrev:
Och vi lär ju aldrig se dom ordinarie igen - måste tyvärr sticka ut hakan och tycka att det börjar komma lite väl sjuka förslag. Är redigt trött på stat och samhälle.
Jag delar inte den här åsikten.

Men visst. Det finns ytterligare en anledning till att dra ner på förbränning av fossila bränslen – Man-Made Global Warming.

Men elbilar förbränner ju inte fossila bränslen – så då skulle ju elbilar kunna undantas. När Putlers Nazi-styrkor fördrivits ut ur Ukraina dvs...
Tycker denna passar väldigt bra in här så länge du inte laddar bilen hemma där du har huset med solceller och har kopplat dig off grid. Laddar du en elbil så kvittar det att du har ”grön el” på ditt elavtal, varje extra kWh du använder betyder att en extra kWh måste produceras. Så länge Sveriges elnät är sammankopplat med kontinenten så betyder det att Sverige kan exportera mindre el om vi använder mer el. Har våra grannländer mycket fossil elproduktion så blir resultatet att för varje kWh som Sverige inte kan skicka till grannländerna så måste de producera denna extra vilket i många fall betyder naturgas eller kol.
2A057EDF-33E0-49CB-A190-10EF93A587DF.jpeg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förslag: Sänk hastigheten för Ukraina!

Inlägg av mati »

martinot skrev:
SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
Hur många tyskar skulle du uppskatta är för att starta upp kärnkraften igen? Hur många i procent av de som röstar på "de gröna"?
Ange i procent med hundradelar!
Tyskar totalt: Ca 66,67%
Tyskar som röstar på "de gröna": Ca 60,06%

Sådär!

Då kan kanske du svara på min fråga.

EDIT: Ändrade procentsatserna så att de även inkluderar hundradels procent.
Vilket konfidensintervall och säkerhet har du bakom de siffrorna?

Känns inte riktigt att 60% av tyskarna röstade på De Gröna.

Sedan gällde min fråga inte hur många som röstade på de gröna, utan hur många procent av de som röstade på De Gröna som är för Elons Musks förslag att återstarta den tyska kärnkraften. Men jag kanske missförstod ditt svar?
14,8% röstade på de Gröna i senaste förbundsvalet. Den siffran är lätt att googla fram. Av dessa väljare skulle jag gissa är mindre än 1% för återstart av kärnkraftverken. Inom resterande väljarkår är andelen kärnkraftsförespråkare inte så hemskt mycket större.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10950
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Förslag: Sänk hastigheten för Ukraina!

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
14,8% röstade på de Gröna i senaste förbundsvalet. Den siffran är lätt att googla fram. Av dessa väljare skulle jag gissa är mindre än 1% för återstart av kärnkraftverken. Inom resterande väljarkår är andelen kärnkraftsförespråkare inte så hemskt mycket större.
Den intressanta frågan skulle väl vara vad man tänker att rysk gas ska ersättas med?
Som det är nu väljer ju tyskarna gasen framför kärnkraft.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Förslag: Sänk hastigheten för Ukraina!

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
mati skrev:
14,8% röstade på de Gröna i senaste förbundsvalet. Den siffran är lätt att googla fram. Av dessa väljare skulle jag gissa är mindre än 1% för återstart av kärnkraftverken. Inom resterande väljarkår är andelen kärnkraftsförespråkare inte så hemskt mycket större.
Den intressanta frågan skulle väl vara vad man tänker att rysk gas ska ersättas med?
Som det är nu väljer ju tyskarna gasen framför kärnkraft.
De gröna i Tyskland har tillsammans med Merkel stått för ett historiskt misstag. Ett riktigt jävla magplask. De har i högsta grad varit med, och fortsätter, finansiera en man som kan bli den som avslutar vår civilisation.

Man ska dock inte glömma att Tyskland inte är det enda EU-land som är beroende av rysk gas. Italien är väl det också har jag för mig. Kanske Grekland också? Osäker på den.

Är väl som vanligt. "Vi har varit naiva". :roll: Verkar ju funka till det mesta. Har man bara rätt "värderingar" så är allt förlåtet.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Förslag: Sänk hastigheten för Ukraina!

Inlägg av MWall »

PS. Jag tänker öht aldrig vara med och göra symboliska aktioner. Jag rockar inte sockorna. Jag släcker inte på Earth hour, jag har ingen ukrainsk flagga på min FB-profil. Jag sa aldrig je suis Charlie. Jag tror inte på sånt och jag tror inte på nån nytta. För mig är det nästan provocerande. Vet inte varför jag reagerar så. Är väl att det känns så futtigt och som att man slår in öppna dörrar. Är ju inte så att jag är emot människor med Downs bara för att jag har två likadana strumpor på mig.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1783
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Förslag: Sänk hastigheten för Ukraina!

Inlägg av tor-ake »

Varför stanna vid att sänka farten? Om alla skulle skruva ned värmen hemma till 10 grader istället för 20 skulle vi spara massor av energi. Likaså a/c - vi kan ha 30 grader varmt inne på kontoren på sommaren. Och vi kan släcka all belysning, blir som när man mörklade hela städer under andra världskriget. Mysigt!
Sluta också surfa på internet, kolla Netflix och hänga på sociala medier. De drar jättemycket energi.
Vi kan också äta mindre, de flesta skulle klara sig på mycket mindre än vad de äter idag, och om man redan har en lagom diet kan man motionera mindre.

Lite tillspetsat så klart, men min poäng är att vi är redan på en nivå där det inte finns några enkla lösningar som inte på ett eller annat sätt försämrar livskvalitén. En mindre del av oss har onödigt mycket livskvalitet, dit hör jag själv, men de flesta har inte det. Dock har jag har åkt 5000 mil i Nissan Leaf så jag har redan fullgjort min späkelse vad avser att köra långsamt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förslag: Sänk hastigheten för Ukraina!

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:
14,8% röstade på de Gröna i senaste förbundsvalet. Den siffran är lätt att googla fram. Av dessa väljare skulle jag gissa är mindre än 1% för återstart av kärnkraftverken. Inom resterande väljarkår är andelen kärnkraftsförespråkare inte så hemskt mycket större.
Den intressanta frågan skulle väl vara vad man tänker att rysk gas ska ersättas med?
Som det är nu väljer ju tyskarna gasen framför kärnkraft.
De gröna i Tyskland har tillsammans med Merkel stått för ett historiskt misstag. Ett riktigt jävla magplask. De har i högsta grad varit med, och fortsätter, finansiera en man som kan bli den som avslutar vår civilisation.

Man ska dock inte glömma att Tyskland inte är det enda EU-land som är beroende av rysk gas. Italien är väl det också har jag för mig. Kanske Grekland också? Osäker på den.

Är väl som vanligt. "Vi har varit naiva". :roll: Verkar ju funka till det mesta. Har man bara rätt "värderingar" så är allt förlåtet.
Jag har de senaste 15 åren mer eller mindre permanent plågats av samma tanke: Är jag enda tysken på denna planet som inser hur helvetiskt urbota korkat detta är? Hur man i en så viktig fråga som energiförsörjning kan göra sig fullständigt beroende av en enda person, som dessutom inte är den snällaste killen, har helt enkelt inte gått upp för mig. Och jag fattar fortfarande inte. Gerhard Schröder är köpt av Putin, det vet vi och det är ingen hemlighet heller. Men alla andra tyska politiker då? Får jag gissa så är de minst lika korrupta, men det är Schröder som får ta hela smällen. Merkel är ju stora gudinnan som man inte får prata illa om.
Förra veckan har Ukraina vägrat att ta emot tyska förbundspresidenten - dvs Tysklands statsöverhuvud. Han är inte välkommen i Ukraina och får inte resa in i landet. Anledningen är hans relation till Putin och hans agerande under sin tid som Tysklands utrikesminister. Tyskarna känner sig nu vansinnigt förolämpade, men istället för att vara sura så borde de kanske fundera på om inte Ukrainas regering har en poäng här. De vet nog mer än vad vi vet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Crius
Inlägg: 61
Blev medlem: 24 feb 2021 10:45

Re: Förslag: Sänk hastigheten för Ukraina!

Inlägg av Crius »

Att sänka värmen i tyska hem är ett enklare sätt att minska importen av rysk gas än att återstarta gamla nedstängda kärnkraftverk från 70-talet. Tyskland använder betydligt mer rysk gas för att producera värme än för att producera el. Hittar inte siffrorna nu, men tror det var runt 20% av gasen som används till att tillverka el, resten används till industri, värma hus och annat.
Skriv svar