https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ratt-hall/
Vad tror du?

(Haha, generator remmen gick sönder


Moderator: Redaktion
Jo de planerar det , men alla får inte det, som till exempel Oliver Solberg idagtaliz skrev:Dom kör väl många sträckor på en dag, dessutom en hel del transport mellan dem.
Finns inget mäktigare än en 940 grh på varvstopp med 340 sughästar blåsa förbi på sträckan. Hela marken vibrerar. Utan ljud dör en del av sporten. Ljudupplevelsen är fantastisk. Olika ljud för olika klasser osv. Många mil under en dag så blir för stora batterier. Säg 10 mil ss och kanske 40 mil transport på samma dag. Men det kommer ju gå åt det hållet. Sporten kommer bli tråkigare att åskåda i skogen och farligare om man inte hör bilarna lika bra. Sen doften. Finns ingen goare doft än etanol och varma bromsar.Swede1 skrev:Råkade se WRC i Kroatien. Varför kör de med bensin? Sträckorna är 5 km- 60 km, passar perfekt för elbilar med små lätta batterier. Är det åskådarna som vill ha oljud och avgaslukt?
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ratt-hall/
Vad tror du?![]()
(Haha, generator remmen gick sönder, en hybridenhet som ger 500 hk strular för en del
vilket skrot, dessutom tar det emot att titta på något för skojs skull som göder Kreml, särskilt finnarna som är bra rallyförare borde vara intresserade av el.)
Även i F1 så är ju ljudet en stor del av upplevelsen. Var ju mycket negativ kritik för detta när man gick från tidigare V10/V12 sugmotorer till V6 med turbo (MGU-H) och hybridteknik (MGU-K). Turbon/MGU-H tog just bort mycket av det maffiga och öronbedövande ljudet och vibrationerna i magen/kroppen som man kände även på ganska långt håll ibland publiken (man tillvaratar mycket mer av energin från motorn, och du minskar tyvärr den energi som går ut från motorn i form av ljudvågor ur avgasröret).Joakimgabrielsson skrev:Finns inget mäktigare än en 940 grh på varvstopp med 340 sughästar blåsa förbi på sträckan. Hela marken vibrerar. Utan ljud dör en del av sporten. Ljudupplevelsen är fantastisk. Olika ljud för olika klasser osv. Många mil under en dag så blir för stora batterier. Säg 10 mil ss och kanske 40 mil transport på samma dag. Men det kommer ju gå åt det hållet. Sporten kommer bli tråkigare att åskåda i skogen och farligare om man inte hör bilarna lika bra. Sen doften. Finns ingen goare doft än etanol och varma bromsar.Swede1 skrev:Råkade se WRC i Kroatien. Varför kör de med bensin? Sträckorna är 5 km- 60 km, passar perfekt för elbilar med små lätta batterier. Är det åskådarna som vill ha oljud och avgaslukt?
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ratt-hall/
Vad tror du?![]()
(Haha, generator remmen gick sönder, en hybridenhet som ger 500 hk strular för en del
vilket skrot, dessutom tar det emot att titta på något för skojs skull som göder Kreml, särskilt finnarna som är bra rallyförare borde vara intresserade av el.)
Miljön och säkerheten i våra bilar har mycket att tacka motorsporten då effektivare drivlinor och säkerhet drivs fram av alla fabriksteam.
Då har man nog bromsat bilen på en glad bromsbänkJoakimgabrielsson skrev:Finns inget mäktigare än en 940 grh på varvstopp med 340 sughästar blåsa förbi på sträckan. Hela marken vibrerar. Utan ljud dör en del av sporten. Ljudupplevelsen är fantastisk. Olika ljud för olika klasser osv. Många mil under en dag så blir för stora batterier. Säg 10 mil ss och kanske 40 mil transport på samma dag. Men det kommer ju gå åt det hållet. Sporten kommer bli tråkigare att åskåda i skogen och farligare om man inte hör bilarna lika bra. Sen doften. Finns ingen goare doft än etanol och varma bromsar.Swede1 skrev:Råkade se WRC i Kroatien. Varför kör de med bensin? Sträckorna är 5 km- 60 km, passar perfekt för elbilar med små lätta batterier. Är det åskådarna som vill ha oljud och avgaslukt?
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ratt-hall/
Vad tror du?![]()
(Haha, generator remmen gick sönder, en hybridenhet som ger 500 hk strular för en del
vilket skrot, dessutom tar det emot att titta på något för skojs skull som göder Kreml, särskilt finnarna som är bra rallyförare borde vara intresserade av el.)
Miljön och säkerheten i våra bilar har mycket att tacka motorsporten då effektivare drivlinor och säkerhet drivs fram av alla fabriksteam.
Sen att det tar emot att titta på en sport som har miljöpåverkan. Såg någon jämförelse med ett WRC-tävling och en stor fotbollsmatch med alla fordon för publik och flyg för lag. Vet inte vilket som var värst men skillnaden var inte så stor. Fotboll utvecklar dessutom inte drivlinor till att bli miljövänligare. Men så länge du inte kollar på någon sport var det ett ok uttalande.
Ja, jo. De är nog snarare runt 300. Bra fränt iaf. Kan inte tänka mig en rallysport med elbilar. Lär både bli dyrt, tungt och… tyst. M3 som dock inte tillåts längre hade runt 350 sughästar om jag mins rätt. Men då är de la lite större och v6wheels skrev:Då har man nog bromsat bilen på en glad bromsbänkJoakimgabrielsson skrev:Finns inget mäktigare än en 940 grh på varvstopp med 340 sughästar blåsa förbi på sträckan. Hela marken vibrerar. Utan ljud dör en del av sporten. Ljudupplevelsen är fantastisk. Olika ljud för olika klasser osv. Många mil under en dag så blir för stora batterier. Säg 10 mil ss och kanske 40 mil transport på samma dag. Men det kommer ju gå åt det hållet. Sporten kommer bli tråkigare att åskåda i skogen och farligare om man inte hör bilarna lika bra. Sen doften. Finns ingen goare doft än etanol och varma bromsar.Swede1 skrev:Råkade se WRC i Kroatien. Varför kör de med bensin? Sträckorna är 5 km- 60 km, passar perfekt för elbilar med små lätta batterier. Är det åskådarna som vill ha oljud och avgaslukt?
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ratt-hall/
Vad tror du?![]()
(Haha, generator remmen gick sönder, en hybridenhet som ger 500 hk strular för en del
vilket skrot, dessutom tar det emot att titta på något för skojs skull som göder Kreml, särskilt finnarna som är bra rallyförare borde vara intresserade av el.)
Miljön och säkerheten i våra bilar har mycket att tacka motorsporten då effektivare drivlinor och säkerhet drivs fram av alla fabriksteam.
Sen att det tar emot att titta på en sport som har miljöpåverkan. Såg någon jämförelse med ett WRC-tävling och en stor fotbollsmatch med alla fordon för publik och flyg för lag. Vet inte vilket som var värst men skillnaden var inte så stor. Fotboll utvecklar dessutom inte drivlinor till att bli miljövänligare. Men så länge du inte kollar på någon sport var det ett ok uttalande.