Elmoped
Moderator: Redaktion
- AndersBosson
- Teslaägare
Elmoped
Hej, är det någon som har erfarenhet av denna? https://motorsweden.se/elmoped-viarelli ... yoEALw_wcB
Re: Elmoped
Inte av just denna modell men äger andra Viarelli och en annan kinesisk elmoped https://vmotosoco.se/ts-1200r
Lite blandat som vanligt med kinesiska prylar, undermålig ytbehandling på bultar/skruvar, lack/rostskydd är så där, lite strul med elekronikkomponenter, men de tuffar på och går, om de sköts väl och förvaras inomhus.
Min Super Soco med samma batteristorlek, 26Ah kanske gick 40km i 45km/h, 120km är nog i eco-mode (max25km/h)
Lite blandat som vanligt med kinesiska prylar, undermålig ytbehandling på bultar/skruvar, lack/rostskydd är så där, lite strul med elekronikkomponenter, men de tuffar på och går, om de sköts väl och förvaras inomhus.
Min Super Soco med samma batteristorlek, 26Ah kanske gick 40km i 45km/h, 120km är nog i eco-mode (max25km/h)
- AndersBosson
- Teslaägare
120 är med två batteri. Ovan moped verkar dela det mesta med artistan kollter es1 (tinbot i Tyskland) som beroende av konfiguration även kan vara en lätt mc. Men tillverkningen är som du säger troligen i kina
OK, samma setup som på min Soco då, fast ett extra batteri kostar över 10k!
Skulle säga att som pendlarfordon funkar en elektrisk moped, och köra till skolan/träningar men ska en 15-åring ha den att bara köra runt planlöst i samhället är räckvidden för dålig, min äldste grabb tömde batteriet på en halvtimme och att ladda tog sedan ca 4timmar...
Skulle säga att som pendlarfordon funkar en elektrisk moped, och köra till skolan/träningar men ska en 15-åring ha den att bara köra runt planlöst i samhället är räckvidden för dålig, min äldste grabb tömde batteriet på en halvtimme och att ladda tog sedan ca 4timmar...
Läste lite mer, tycker Viarellin låter tung - Torrvikt (kg): 110, tex Super Soco TSX väger bara 70kg.
Kan inte uttala mig om deras elmodell, men Viarelli verkar vara ett samlingsnamn för olika importerade märken och jag har aldrig sett denna modell i trafik, Super Soco har funnits sedan 2017, är betydligt vanligare (sök tex på Blocket) och har förmodligen lika många ÅF.
Soco har dessutom hjulmotor bak och saknar därmed drivlina vilket ger lite mindre underhåll och transmissionsförluster.
När jag sökte lite info om Super Soco innan jag köpte den fann jag följande, har diverse kvalitetskomponenter som en motor från Bosch och Panasonic/LG celler och tillverkas under Vmotos namn - stor australiensk scootertillverkare http://www.vmoto.com/
De har ingen crossmodell som elektrisk, men det finns en retromodell av TSX som heter TCX och en scooter CUX.
Sen är ju smaken personlig men Soco:n tycker jag känns lite mer genomarbetad designmässigt.
Kan inte uttala mig om deras elmodell, men Viarelli verkar vara ett samlingsnamn för olika importerade märken och jag har aldrig sett denna modell i trafik, Super Soco har funnits sedan 2017, är betydligt vanligare (sök tex på Blocket) och har förmodligen lika många ÅF.
Soco har dessutom hjulmotor bak och saknar därmed drivlina vilket ger lite mindre underhåll och transmissionsförluster.
När jag sökte lite info om Super Soco innan jag köpte den fann jag följande, har diverse kvalitetskomponenter som en motor från Bosch och Panasonic/LG celler och tillverkas under Vmotos namn - stor australiensk scootertillverkare http://www.vmoto.com/
De har ingen crossmodell som elektrisk, men det finns en retromodell av TSX som heter TCX och en scooter CUX.
Sen är ju smaken personlig men Soco:n tycker jag känns lite mer genomarbetad designmässigt.
Jag har 2 batterier för min elmoped och då klarar den 9 mil med konstant fullgas. Specad är den med 12 mil (dvs 2×6 mil). Borde alltså vara ungefär samma som denna.
I stadstrafik ökar nog räckvidden en smula eftersom man kanske inte kör max hastighet hela tiden. Jag använder den mest för att ta mig in till samhället (2 mil t o r) när jag ska käka lunch eller behöver handla nåt litet. Eller så kör jag bara omkring för att det är så himla roligt.
I stadstrafik ökar nog räckvidden en smula eftersom man kanske inte kör max hastighet hela tiden. Jag använder den mest för att ta mig in till samhället (2 mil t o r) när jag ska käka lunch eller behöver handla nåt litet. Eller så kör jag bara omkring för att det är så himla roligt.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Skyvandrare
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/filip98503
När vi ändå är inne på ämnet. Är det någon på forumet som har erfarenhet av denna?
https://eloped.eu/se/eloped-m1e
Vi bor på landet och funderar på den till dottern.
https://eloped.eu/se/eloped-m1e
Vi bor på landet och funderar på den till dottern.
MYP 2022
M3 SR+ 2020
Volvo C30 A-traktor HVO100
M3 SR+ 2020
Volvo C30 A-traktor HVO100

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Jag köpte denna till min dotter förra sommaren. Hon älskar den lika mycket som jag älskar min Tesla. Notera dock att denna inte har nav-motor, har tvåväxlad automatlåda och kedja vilket medför lite mer ljud än andra elmopeder. Inget som stör min dotter iaf, och säkert en fördel i trafiken att folk faktisk kan höra att den kommer.AndersBosson skrev:Hej, är det någon som har erfarenhet av denna? https://motorsweden.se/elmoped-viarelli ... yoEALw_wcB
Edit: Hon testade även Soco'n, och svaret var bara "nej". Den är relativt liten och känns och ser mer ut som en leksak för barn tyckte hon. Ska tilläggas att hon var väldigt bestämd på en cross, och då finns det inte så värst mycket att välja på. Den har rätt stark motor, gör knappa 53 med två vuxna på platt mark.
Edit 2: Tvåväxlad skrev jag, nu när jag tänker efter är jag banne mig inte riktigt säker. Men jag tror det är två växlar iaf, men man märker oavsett inte att den växlar om så är fallet.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
- AndersBosson
- Teslaägare
Tack för ett riktigt bra svar, pojken här har helt samma åsikt men godkänner inte riktigt denna heller, skall helst lukta ryka och låta….. men vi får se var det slutar.Dagfinn skrev:Jag köpte denna till min dotter förra sommaren. Hon älskar den lika mycket som jag älskar min Tesla. Notera dock att denna inte har nav-motor, har tvåväxlad automatlåda och kedja vilket medför lite mer ljud än andra elmopeder. Inget som stör min dotter iaf, och säkert en fördel i trafiken att folk faktisk kan höra att den kommer.AndersBosson skrev:Hej, är det någon som har erfarenhet av denna? https://motorsweden.se/elmoped-viarelli ... yoEALw_wcB
Edit: Hon testade även Soco'n, och svaret var bara "nej". Den är relativt liten och känns och ser mer ut som en leksak för barn tyckte hon. Ska tilläggas att hon var väldigt bestämd på en cross, och då finns det inte så värst mycket att välja på. Den har rätt stark motor, gör knappa 53 med två vuxna på platt mark.
Edit 2: Tvåväxlad skrev jag, nu när jag tänker efter är jag banne mig inte riktigt säker. Men jag tror det är två växlar iaf, men man märker oavsett inte att den växlar om så är fallet.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Man kommer ju undan med buskörning och dumheter på ett helt annat sätt om det är ljudlöst.. 

Model Y LR AWD 2022
Sant, elmoppar är dessutom lättare att trimma (och avtrimma igen). Socon tror jag man kan göra som på gamla spelkonsoller, trycka olika kombos på knapparna. Viarellin kan man skaffa en liten usb-sticka som man pluggar i så gör den plötsligt 80 eller nåt sådant. Dottern tjatar på att få en sådan, men än så länge har jag varit stark och sagt nejjonasl skrev:Man kommer ju undan med buskörning och dumheter på ett helt annat sätt om det är ljudlöst..

/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
I den åldern tänker de inte rationellt, försökt övertala båda mina söner om fördelen med el/cvtlåda mot böket att åka omkring på en toppvarvig och bottentrött högvarvig tvåtaktare som behöver sex växlar för att bli användbar, dessutom av crossmodell där en uppdragen ljuddämpare slutar strax bakom ryggen och ger alla kläder en markant doft av oljerök samt skärmar som inte är värda namnet i blöta.
Köpte först Soco:n till min äldste son när man kunde köpa med elcykelrabatt, han gillade hojen och kan inte säga att den kändes liten för honom, har var över 180cm redan då, och när han tröttnade på att ladda tog jag över den själv och nöjeskörde den ett par år. Tycker det var en trevlig maskin med bra väghållning och bromsar, de tidigaste årsmodellerna hade som nämnts dessutom en vartalsspärr på Boschmotorn som kunde låsas upp.
Just farttrixet var en av anledningarna att jag valde Socon, då var det den enda som fanns på marknaden som hade möjligheten, kanske finns fler nu annars skulle jag säga att 2T har en betydligt större trimningspotential.
De elektriska kan kanske öka farten något, men att få mer motorstyrka eller accelleration kräver byte av både motor, controller, modifierad BMS o batteri, räckvidden i 65-70km/h på Soco:n var under 25km..
Övertalade honom sedan att åtminstone köpa en 4-taktare (av crossmodell), ovanliga men hittade nån äldre begagnad kinesmaskin som gav upp av allmäna kvalitetsproblem efter en vinter, sedan slutade det ändå med en Rieju 2T som rullade 2700mil innan det blev dags för lätt MC.
Lillgrabben fyllde 15 igår och jag tyckte han kunde köpa en praktisk scooter, el eller fyrtakt, men han var orubblig på den punkten, så det blev en Rieju till honom också...
Soco:n i jämförelse med "crossmoppe" Derbi Senda.
Köpte först Soco:n till min äldste son när man kunde köpa med elcykelrabatt, han gillade hojen och kan inte säga att den kändes liten för honom, har var över 180cm redan då, och när han tröttnade på att ladda tog jag över den själv och nöjeskörde den ett par år. Tycker det var en trevlig maskin med bra väghållning och bromsar, de tidigaste årsmodellerna hade som nämnts dessutom en vartalsspärr på Boschmotorn som kunde låsas upp.
Just farttrixet var en av anledningarna att jag valde Socon, då var det den enda som fanns på marknaden som hade möjligheten, kanske finns fler nu annars skulle jag säga att 2T har en betydligt större trimningspotential.
De elektriska kan kanske öka farten något, men att få mer motorstyrka eller accelleration kräver byte av både motor, controller, modifierad BMS o batteri, räckvidden i 65-70km/h på Soco:n var under 25km..
Övertalade honom sedan att åtminstone köpa en 4-taktare (av crossmodell), ovanliga men hittade nån äldre begagnad kinesmaskin som gav upp av allmäna kvalitetsproblem efter en vinter, sedan slutade det ändå med en Rieju 2T som rullade 2700mil innan det blev dags för lätt MC.
Lillgrabben fyllde 15 igår och jag tyckte han kunde köpa en praktisk scooter, el eller fyrtakt, men han var orubblig på den punkten, så det blev en Rieju till honom också...
Soco:n i jämförelse med "crossmoppe" Derbi Senda.