Laddbox som kan känna av bilens SOC

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Laddbox som kan känna av bilens SOC

Inlägg av Pontus »

Frågan är om det finns någon hemmabox som klarar av detta och att man då kan sätta ett max SOC via boxen? Anledningen att jag undrar är min bil, 500e, inte har den möjligheten i bilen. Om någon vet får ni gärna tala om det. Ska själv se vad som finns på eCar expo på fredag, har man tur kanske man hittar någon.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
krille

Re: Laddbox som kan känna av bilens SOC

Inlägg av krille »

Så vitt jag vet så kan man inte läsa ut det med det protokoll som används för laddning med typ2-uttaget. Skaffar du en box med CCS-utgång på så borde det kanske fungera bättre… men det är nog inte så realistiskt alternativ
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: Laddbox som kan känna av bilens SOC

Inlägg av Pontus »

krille skrev:
Så vitt jag vet så kan man inte läsa ut det med det protokoll som används för laddning med typ2-uttaget. Skaffar du en box med CCS-utgång på så borde det kanske fungera bättre… men det är nog inte så realistiskt alternativ
Som du säger finns det inget i standarden för laddboxar eller det protokoll som anvä.ds som säger det. Men på CCS laddar kan dom visa min SOC och börjar man använda den hårdvaran tex för att identifiera bilarna så kan man också läsa ut SOC. Allt kostar dock pengar men inte så mycket och lite fler finesser skulle man då kunna få.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar