Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

MrRun
elbilist
Inlägg: 807
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

martinot skrev:
MrRun skrev:
Har ni förresten sett att i senaste uppdateringen av appen (android) så visar den nu kwh/100km äntligen. :D
Låter inte alls bra eller direkt optimalt tycker jag. Vem f-n räknar vägsträckor man kör i 100km? Aldrig jag iaf.

Är det inte bättre att det visas antingen som Wh/km eller kWh/mil?

Känns mycket mer logiskt och betydligt mer användbart IMO då man oftast tänker bilkörning i just antalet km eller antalet mil.
Absolut, håller med dig, per mil tänker iaf jag oftast. Men kwh/100km eller 10km spelar inte så stor roll egentligen. Tidigare visade den km/kwh i appen vilket man inte alls är bekväm med.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

MrRun skrev:
martinot skrev:
MrRun skrev:
Har ni förresten sett att i senaste uppdateringen av appen (android) så visar den nu kwh/100km äntligen. :D
Låter inte alls bra eller direkt optimalt tycker jag. Vem f-n räknar vägsträckor man kör i 100km? Aldrig jag iaf.

Är det inte bättre att det visas antingen som Wh/km eller kWh/mil?

Känns mycket mer logiskt och betydligt mer användbart IMO då man oftast tänker bilkörning i just antalet km eller antalet mil.
Absolut, håller med dig, per mil tänker iaf jag oftast. Men kwh/100km eller 10km spelar inte så stor roll egentligen. Tidigare visade den km/kwh i appen vilket man inte alls är bekväm med.
För mig spelar det roll.

Google Maps, vägskyltarna längs vägarna, etc. visar ju alltid alla sträckor i km. Själv tänker jag av tradition ofta i mil, men ibland även i km (eftersom det är det officiella som används).

Men att räkna sträckor i enheter av antalet 100 km eller 10 km är ju bara hjärndött korkat tycker jag.

Kan däremot se en viss poäng med att bilen kan (inte som standard, men som alternativ) visa ett värde som visar km/kWh. Det kan man ha nytta av om man vill veta hur många kilometer man kommer på tex. ett visst antal kWh man har kvar, eller max. vill förbruka.

Märkligt om de använde kilometer tidigare, att de inte fortsatte att göra det nu när de "vände" på värdena?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
MrRun skrev:
Har ni förresten sett att i senaste uppdateringen av appen (android) så visar den nu kwh/100km äntligen. :D
Låter inte alls bra eller direkt optimalt tycker jag. Vem f-n räknar vägsträckor man kör i 100km? Aldrig jag iaf.

Är det inte bättre att det visas antingen som Wh/km eller kWh/mil?

Känns mycket mer logiskt och betydligt mer användbart IMO då man oftast tänker bilkörning i just antalet km eller antalet mil.
När man räknar per 100km så får man snabbt en överblick hur långt man kommer iom att det blir snabb omräkning till batteriets storlek. Tex 20kWh/100km med 60kWh batteri, så inser man snabbt att man kommer 3xförbrukningen, dvs 300km eller 30mil. Tror det är enklare för gemene man med sådana uträkningar än 200Wh/km, så ska man tänka annorlunda på batteriets storlek och så börjar folk göra bort sig med matten :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
perhederstedt
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 apr 2022 15:08

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av perhederstedt »

Jag har en fråga gällande Android Auto i min Ioniq 5. Att koppla telefonen via sladd har jag inget emot, jag är inte superstressad över att eventuellt i framtiden få trådlös AA. Däremot är det fullkomligt odugligt att köra AA i bilen, det kopplas ur konstant. Jag har läst runt och förstått att många har problem med att AA tappar kontakt ofta. Har ni några tips på vad man kan göra? Lösningarna jag har hittat är allt från att rengöra kabel och uttag i både telefon och bil, tömma cache, köpa dyrare usb-sladd och inte köra över gupp. Jag känner att det är orimligt stor bredd på lösningarna och har behov något som funkar. Såg att några här i forumet kör "Carlinkit", funkar det bra eller kopplar den också ur sig till och från?
Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Chilla »

Jag har tyvärr inga svar att erbjuda då jag varken har android eller fått min bil MEN, jag gillar förslaget att inte köra över gupp. Någon har tänkt till där!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

martinot skrev:
MrRun skrev:
Har ni förresten sett att i senaste uppdateringen av appen (android) så visar den nu kwh/100km äntligen. :D
Låter inte alls bra eller direkt optimalt tycker jag. Vem f-n räknar vägsträckor man kör i 100km? Aldrig jag iaf.

Är det inte bättre att det visas antingen som Wh/km eller kWh/mil?

Känns mycket mer logiskt och betydligt mer användbart IMO då man oftast tänker bilkörning i just antalet km eller antalet mil.
Nja, alltså förbrukning per 100km är ju en etablerad standard. Fossilbilars förbrukning anges också i liter/100km. Jag tycker att det är fullt rimligt att elbilars förbrukning då anges i kWh/100km. Det är mig veterligen bara Tesla som använder Wh/km istället. Det blir ganska bra värden också med kWh/100km. Färre decimaler.
Enheten mil är en svensk uppfinning. Det blir nog svårt att övertyga resten av världen om att man ska räkna i mil, bara för att svenskar inte vill använda kilometer. Själv har jag en liten programsnutt i mitt huvud som konverterar km till mil och tillbaka. Men den koden är ganska dåligt skriven och ibland blir det fel. Då körs den snurran utan att det behövs, eller så räknar den inte om alls, eller så räknar den åt fel håll. Om jag säger 100 mil så kan det alltså betyda antingen 10km, 100km eller 1000km. Lite odeterministiskt.
Ännu roligare blir det när folk börjar prata om förbrukning i deciliter/mil för att slippa säga liter/100km. Och så räknar jag i 5 minuter för att till sist komma fram till att det är samma siffervärde. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Teslaspolen »

martinot skrev:
MrRun skrev:
Har ni förresten sett att i senaste uppdateringen av appen (android) så visar den nu kwh/100km äntligen. :D
Låter inte alls bra eller direkt optimalt tycker jag. Vem f-n räknar vägsträckor man kör i 100km? Aldrig jag iaf.

Är det inte bättre att det visas antingen som Wh/km eller kWh/mil?

Känns mycket mer logiskt och betydligt mer användbart IMO då man oftast tänker bilkörning i just antalet km eller antalet mil.
Saknar det hela tiden. Helt tokigt klumpigt att räkna sträckor i hundratal när man allt som oftast kör i enkel eller dubbelsiffrigt antal km. Tack och lov har vi metriska systemet så det är inte så farligt att bara flytta kommatecknet så det blir begripligt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Nja, alltså förbrukning per 100km är ju en etablerad standard. Fossilbilars förbrukning anges också i liter/100km.

Enheten mil är en svensk uppfinning. Det blir nog svårt att övertyga resten av världen om att man ska räkna i mil, bara för att svenskar inte vill använda kilometer. Själv har jag en liten programsnutt i mitt huvud som konverterar km till mil och tillbaka. Men den koden är ganska dåligt skriven och ibland blir det fel.

Ännu roligare blir det när folk börjar prata om förbrukning i deciliter/mil för att slippa säga liter/100km. Och så räknar jag i 5 minuter för att till sist komma fram till att det är samma siffervärde. :lol:
Bara för att fossilbilar gör så, så betyder det inte att det är rätt. Varför fortsätta med en korkad standard?

Skit blir inte bättre bara för att alla fortsätter med det. :D

Själv så tänker jag fortfarande bilars förbrukning i liter/mil. Det är så inarbetat i svenska förhållanden och tankesätt.

Sedan är det inte enbart Sverige, men även Norge. Man kan ju tänka sig att bilarna byter enheter efter vilket land/språk som är inställt i bilen. Det klarar ju ofta datorer och telefoner av, som kostar mycket mindre än bilar. :)

Men jag kan köpa att mil inte är globalt vanligt, och kan köpa att man använder kilometer som enhet. Räknar ibland även i km när de gäller att köra, då både kartor som Goolge Maps och Apple Kartor använder det, och även skyltarna från Vägverket.

Så km kan jag gå över till och räkna med om vi skall skippa mil. Men kommer inte räkna mina sträckor att köra i antal 100 km. Där går gränsen till dumheter. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Anledningen till att man använder mil i Sverige (och Norge) är troligen de långa avstånden. Det låter helt enkelt lite mindre långt när man håller sig till mil. Själv skulle jag aldrig komma på tanken att använda enheten mil i nånting annat än i en konversation med en svensk. Det sitter liksom i ryggmärgen att räkna i kilometer.
Jag kommer så väl ihåg när jag gick i skolan, jag var nog 11-12 år gammal, och vi skulle redovisa för vilka enheter som användes i världen för att beskriva avstånd. Kilometer, miles osv. Och eftersom jag visste att man använder mil i Sverige så sa jag det. Logiskt. Lärarens reaktion kommer jag aldrig glömma. Han trodde att jag drev med honom och han blev skitsur och förlöjligade mig inför hela klassen. Han visste såklart ingenting om svenska mil. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Anledningen till att man använder mil i Sverige (och Norge) är troligen de långa avstånden. Det låter helt enkelt lite mindre långt när man håller sig till mil. Själv skulle jag aldrig komma på tanken att använda enheten mil i nånting annat än i en konversation med en svensk. Det sitter liksom i ryggmärgen att räkna i kilometer.
Jag kommer så väl ihåg när jag gick i skolan, jag var nog 11-12 år gammal, och vi skulle redovisa för vilka enheter som användes i världen för att beskriva avstånd. Kilometer, miles osv. Och eftersom jag visste att man använder mil i Sverige så sa jag det. Logiskt. Lärarens reaktion kommer jag aldrig glömma. Han trodde att jag drev med honom och han blev skitsur och förlöjligade mig inför hela klassen. Han visste såklart ingenting om svenska mil. :lol:
Klassiker!

Typiskt lärare och okunniga föreläsare, att istället för att slå upp validiteten i påståenden, så väljer de att förlöjliga eleven om de själva inte har kunskaper på området. Tyvärr många lärare som drivs av mindervärdeskomplex inför kunnigare elever. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
MrRun skrev:
Har ni förresten sett att i senaste uppdateringen av appen (android) så visar den nu kwh/100km äntligen. :D
Låter inte alls bra eller direkt optimalt tycker jag. Vem f-n räknar vägsträckor man kör i 100km? Aldrig jag iaf.
WLTP testet anger förbrukning per 100 km, så nog finns det iallafall några som räknar så.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
martinot skrev:
MrRun skrev:
Har ni förresten sett att i senaste uppdateringen av appen (android) så visar den nu kwh/100km äntligen. :D
Låter inte alls bra eller direkt optimalt tycker jag. Vem f-n räknar vägsträckor man kör i 100km? Aldrig jag iaf.
WLTP testet anger förbrukning per 100 km, så nog finns det iallafall några som räknar så.
Även biltillverkare. Säkert mycket tack vare just knäppa WLTP (är ett vansinnigt korkat test även på så många andra plan och sätt).

Men känner inga bilister eller resenärer som räknar sin sträckor att köra i 100 km-enheter. Crazy!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Aida
Inlägg: 965
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

Har det kommit någon ny uppdatering till infotainmentsystemet sedan det senast nämndes i tråden? I USA verkar det ha kommit en stor nu i april). Jag orkar inte starta gamla PCn för att själv kolla och tänkte om någon vet :oops: :oops: :oops: :oops:
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1118
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Aida skrev:
Har det kommit någon ny uppdatering till infotainmentsystemet sedan det senast nämndes i tråden? I USA verkar det ha kommit en stor nu i april). Jag orkar inte starta gamla PCn för att själv kolla och tänkte om någon vet :oops: :oops: :oops: :oops:
Inte än, men det ryktas om att det kommer en i Maj för EU-bilar. Den borde vara via OTA för oss som gjorde februari-uppdateringen. Vi får se. :)
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Jag är kanske den sista Ioniq-ägaren som har upptäckt följande funktion, i så fall får ni ursäkta min tröghet.
Den där så kallade filassistenten som alltid är påslagen när man startar bilen har gjort mig vansinnig de senaste månaderna, eftersom den inte begriper hur man ska köra på en 70-väg där jag bor. Den vibrerar och styr emot och har sig. Avstängning är obligatoriskt vid varje start. Det gjorde jag alltid i menyn, med typ 10 knapptryckningar.
Idag fick jag en snilleblixt och kom på idén att trycka lite längre på rattknappen där man aktiverar auto-steer. Och tadaa - filassistenten stängdes av. Så lätt var det. :)
Finns det mer sådana dolda funktioner som man inte har en aning om?
Lika drygt som i Mustangen, jag orkade inte leta efter hur man stänger av det eftersom vi bara hade den i en
vecka…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Chilla »

Sitter och läser manualen i väntan på nästa veckas leverans och undrar lite om alla dessa assist funktioner. När jag provkört bilen vet jag inte huruvida några av dessa var inkopplade eller inte men det kändes i alla fall att det var jag som bestämde vad bilen gjorde. Att man kan stänga av Lane keep assist med långt tryck såg jag här i tråden, så det låter ju bra.

Hur är det med ESC (Electronic Stability Control), använder ni den? Känns som om den blir mer ett orosmoment än ett hjälpmedel om den ska hålla på att justera gas och broms och effekt på olika hjul etc. Om den är avstängd, motsvarar det normalt framförande i en mekanisk/hydraulisk bil, dvs en 2012 Renault? :)

Jag undrar även om startknappen. I manualen så står det att den har fyra lägen OFF, ACC, ON och Start. Hittar inte riktigt vad skillnaden på ACC, ON och Start är eller hur man ska trycka för/och varför man vill ha, de olika lägena. När jag provkörde så tryckte jag på knappen och körde m'kay?

/Magnus
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av PapaD »

Om det är som på Leaf då är det lägena:
Off, ACC ett tryck för radio, två tryck för ON men man kan inte köra bilen. Och Start kräver att man har foten på bromsen för att drivlinan skall aktiveras
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Chilla »

Ahh, så är det nog Tack :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Det enda jag har märkt med knappen är att man ibland inte kan köra. Då får man trycka igen. Men i normalfallet trycker jag på knappen, lägger i D eller R, och kör iväg. Fyra lägen låter konstigt. Var finns de?

Angående assistenterna:
Filassistenten är bara jobbig. Den är alltid på by default och måste alltid stängas av innan man kör iväg.
Den mer avancerade filassistenten, typ auto-steer, är däremot riktigt användbar. Den sätter jag i regel på så fort jag kommer till en större väg.
ESC vet jag inte vad det är.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Chilla »

De fyra lägena finns i manualen på "sida" 6-5. Jag vet att ni inte är några större fans av manualen men där står de i alla fall :)
Jag tänker att jag provar mig fram men lanekeepern känns inte som om jag vill använda heller då jag misstänker att den rycker tag i bilen hela tiden när man t.ex försöker köra lite berusad... (Nej jag förordar inte fyllekörning!)
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1118
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av DanneLKPG »

Chilla skrev:
De fyra lägena finns i manualen på "sida" 6-5. Jag vet att ni inte är några större fans av manualen men där står de i alla fall :)
Jag tänker att jag provar mig fram men lanekeepern känns inte som om jag vill använda heller då jag misstänker att den rycker tag i bilen hela tiden när man t.ex försöker köra lite berusad... (Nej jag förordar inte fyllekörning!)
Vissa saker i manualen är kvarglömt från andra modeller.
Det finns bara två lägen:
  • PÅ "light". Endast 12V, radio, belysning etc. (tryck på knappen utan att hålla in broms)
    Typ som i en fossilbil innan man drar sista biten för att starta motorn.
  • PÅ. Bilen går att köra. (tryck på knappen med bromsen nedtryckt)
Angående lane departure assist (den som är på från start) så är den inte jobbig där jag åker. Krävs att man kommer väldigt nära linjen innan den agerar. Småvägar så kan den dra tag i ratten ibland så jag förstår vad Mati menar. Har aldrig stängt av den och jag sätter alltid igång den uttökade varianten också.
Älskar att bilen kan hålla sig på vägen själv utan att man måste ha farthållaren påslagen. Det är trist i Tesla att farthållaren krävs samtidigt.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Chilla »

Trist med ny bil men gammal manual. Sätter mig och petar på knapparna istället då när vi fått bilen antar jag. Det funkar med det mesta här i livet tycker jag.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Tessi19 »

DanneLKPG skrev:
Chilla skrev:
De fyra lägena finns i manualen på "sida" 6-5. Jag vet att ni inte är några större fans av manualen men där står de i alla fall :)
Jag tänker att jag provar mig fram men lanekeepern känns inte som om jag vill använda heller då jag misstänker att den rycker tag i bilen hela tiden när man t.ex försöker köra lite berusad... (Nej jag förordar inte fyllekörning!)
Vissa saker i manualen är kvarglömt från andra modeller.
Det finns bara två lägen:
  • PÅ "light". Endast 12V, radio, belysning etc. (tryck på knappen utan att hålla in broms)
    Typ som i en fossilbil innan man drar sista biten för att starta motorn.
  • PÅ. Bilen går att köra. (tryck på knappen med bromsen nedtryckt)
Angående lane departure assist (den som är på från start) så är den inte jobbig där jag åker. Krävs att man kommer väldigt nära linjen innan den agerar. Småvägar så kan den dra tag i ratten ibland så jag förstår vad Mati menar. Har aldrig stängt av den och jag sätter alltid igång den uttökade varianten också.
Älskar att bilen kan hålla sig på vägen själv utan att man måste ha farthållaren påslagen. Det är trist i Tesla att farthållaren krävs samtidigt.
Det finns ett läge till med ACC!
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
MrRun
elbilist
Inlägg: 807
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

Chilla skrev:
...
Hur är det med ESC (Electronic Stability Control), använder ni den? Känns som om den blir mer ett orosmoment än ett hjälpmedel om den ska hålla på att justera gas och broms och effekt på olika hjul etc. Om den är avstängd, motsvarar det normalt framförande i en mekanisk/hydraulisk bil, dvs en 2012 Renault? :)

....
/Magnus
ESC, Dvs antispinn o antisladd är inget du ska stänga av om du inte tänkt leka och sladda runt på en parkering eller nåt. Det har jag själv testat på snön och det är kul men som sagt i trafik ska den vara på. Roligt att det finns en knapp dock, det är det inte alla bilar som har. :)
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

MrRun skrev:
ESC, Dvs antispinn o antisladd är inget du ska stänga av om du inte tänkt leka och sladda runt på en parkering eller nåt. Det har jag själv testat på snön och det är kul men som sagt i trafik ska den vara på. Roligt att det finns en knapp dock, det är det inte alla bilar som har. :)
Finns det en knapp för det? Den har jag missat. Inte att jag tänker använda den. Men det var intressant, som du säger, det finns inte många bilar som har det.
Jag upplever antisladd- och antispinnsystemet som väldigt bra. Jag har några gånger försökt att provocera fram en sladd, när det var riktigt halt. Men det är stört omöjligt, såvida man inte verkligen kör som en galning. Antispinnet likaså. Man kan utan bekymmer trycka plattan i mattan fast det är blankis. Bilen är jättesnäll.
Men visst märker man av bakhjulsdriften. Bilen överstyr på ett odramatiskt sätt, men jag som är van vid den kraftigt understyrande e-Golfen kan ibland känna en viss ooops-känsla när jag gasar för mycket i en kurva, kanske på grusväg eller så. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar