Nu är ”Viking adventure” tillbaka som potentiell båt?
Just nu har den status ”Loading at departure port”.
Men verkar stå vid en annan hamn där dom vanligtvis inte lastar Tesla-bilar.
Den har dock destination Ningbo nu. Förstår inte varför den ska dit om den kör Tesla.
Den lastar väl i flera hamnar kanske. Därför den går från Shanghai till ningbo och sedan vidare, antingen Europa eller en tredje lasthamn.
När jag jobbade på bilfartyg var det ganska vanlig med lastning i 4-5 hamnar i Japan och ibland någon i Korea. Innan resan hem till Europa startade.
Fast hamnen i Shanghai som den var i, är inte den hamn som tesla lastar sina bilar i... Det finns ytterligare en, som ligger andra sidan sundet från Ningbo.
Men den kan ju ta en tur uppåt igen.. Det är ju inga gigantiska avstånd mellan dessa hamnar..
Nu är uppskattade leveranstiden borta från appen igen för mig! På webben står det fortfarande April. Undrar om det försvinner helt eller ändras till Maj efter midnatt?
Jag ser att titeln på videon innehåller ”But no Europe Shipments Yet”, men det nämns inget om Europa vare sig i artikeln eller i videon, vilket förvirrar mig lite.
Tills jag hör annat hoppas jag att min Model Y (beställd 11 mars) står på antingen Sunshine Ace (som närmar sig Suez) eller Viking Adventure (som ligger utanför Shanghai).
11/3-22 MYLR sv/sv/20" beställd. Ber. lev. maj RN1167…
15/6 Ändrade till MYP, samma RN-nummer
8/8 VIN källkod
10/8 MYP anländer till SC
12/8 Serv-insp
15/8 Rekond
22/8 SMS för bokning 24/8 Bokad upphämtning
Jag ser att titeln på videon innehåller ”But no Europe Shipments Yet”, men det nämns inget om Europa vare sig i artikeln eller i videon, vilket förvirrar mig lite.
Tills jag hör annat hoppas jag att min Model Y (beställd 11 mars) står på antingen Sunshine Ace (som närmar sig Suez) eller Viking Adventure (som ligger utanför Shanghai).
Om vi utgår från att Tesla är ärliga, så är väl egentligen enda chansen för leverans i maj månad att bilarna står på Sunshine Ace. Viking Adventure ligger ankrad ute till havs och kommer väl knappt ens hinna till Europa i maj, än mindre kommer eventuella bilar på den nå Sverige.
Jag tror helt enkelt inte Tesla har kontroll och att de missat att uppdatera leveransestimat.
Jag ser att titeln på videon innehåller ”But no Europe Shipments Yet”, men det nämns inget om Europa vare sig i artikeln eller i videon, vilket förvirrar mig lite.
Tills jag hör annat hoppas jag att min Model Y (beställd 11 mars) står på antingen Sunshine Ace (som närmar sig Suez) eller Viking Adventure (som ligger utanför Shanghai).
Om vi utgår från att Tesla är ärliga, så är väl egentligen enda chansen för leverans i maj månad att bilarna står på Sunshine Ace. Viking Adventure ligger ankrad ute till havs och kommer väl knappt ens hinna till Europa i maj, än mindre kommer eventuella bilar på den nå Sverige.
Jag tror helt enkelt inte Tesla har kontroll och att de missat att uppdatera leveransestimat.
Tror du har rätt. Detsamma hände precis flera medlemmar på forumet som väntar på MYP med uppskattad leverans i april. Inga leveranser än i alla fall.
Har pratat med Tesla-säljare flera gånger. Får alltid olika uppgifter. Tror inte dom har koll över huvud taget.
Den ena säger att bilarna är på en båt och kommer få VIN när de när Europa. Bilar kommer i maj.
Den andra säger att bilarna inte är skickade men kommer i maj. (Detta var när det fortfarande fanns en teoretisk möjlighet att de skulle hinna hit)
Den tredje (igår) säger att bilarna inte är skickade. Dom har ingen info och tycker att jag ska ställa mig in på leverans i Juni. I princip lovar leverans innan första juli.
M3LR -21 (8m / 2000mil)
MYP -22 (ägs 3500mil/år)
Polestar 4 LR awd -26 (väntar på lev)
Peugeot E-2008 -22 (2å / 2000mil)
Mini Cooper SE -21 (1å6m / 1000mil)
Det blir en jobbig situation OM det införs ett bonustak på 700k och bilarna trillar in efter det datumet gränsen börjar gälla. Har svårt att tro att Tesla ger någon rabatt i det läget, de omfördelar väl bara avbeställda bilar till en annan marknad.
Jag är ingen expert på bilindustrins prissättningsmodulering, men utgår ifrån att Tesla anpassar sin prissättning på den svenska marknaden OM bonustaket sänks fr o m 1/7.
Jag är ingen expert på bilindustrins prissättningsmodulering, men utgår ifrån att Tesla anpassar sin prissättning på den svenska marknaden OM bonustaket sänks fr o m 1/7.
Tror den risken e minimal speciellt då de kommer sälja alla bilar oavsett med tanke på vilken backlog de har, att sänka priset skulle även gå ganska mycket kritik från de som fått sina lev innan bonus ändringen.
Själv har jag räknat på min utan att få någon bonus då den aldrig varit någon garanti att fås, vissa ser det som att man är dryg och inte bryr sig om 70k men det e snarare tvärtom enligt mig, har du inte råd att ha bilen utan denna bonus bör du nog fundera om det är rätt bil för dig då bonusen inte är garanterad.
Jag är ingen expert på bilindustrins prissättningsmodulering, men utgår ifrån att Tesla anpassar sin prissättning på den svenska marknaden OM bonustaket sänks fr o m 1/7.
Tror den risken e minimal speciellt då de kommer sälja alla bilar oavsett med tanke på vilken backlog de har, att sänka priset skulle även gå ganska mycket kritik från de som fått sina lev innan bonus ändringen.
Själv har jag räknat på min utan att få någon bonus då den aldrig varit någon garanti att fås, vissa ser det som att man är dryg och inte bryr sig om 70k men det e snarare tvärtom enligt mig, har du inte råd att ha bilen utan denna bonus bör du nog fundera om det är rätt bil för dig då bonusen inte är garanterad.
Samtidigt måste dom förhålla sig till konkurrenternas prissättning, en hyfsat välutrustad Enyaq á 699k minus 70k blir ju ca 20% billigare än MY utan bonus. Det är mycket pengar.
För ett år sedan var jag helt övertygad om att priserna skulle gå ner med gigaberlin osv. Så som läget är nu med stigande priser på råvaror, energi och komponenter så tror jag inte det längre. Snarare gror jag att det kommer bli dyrare. Konkurrenterna kan inte heller varken tjäna pengar eller leverera verkar det som.
Det var samma prat för några år sedan när Model 3 skulle börja skickas från Kina, den skulle enligt vissa gå ner till 450 000 kr. Någon så stor sänkning har vi dock aldrig sätt så det lär väll inte bli någon sänkning på Model Y från Berlin spränger Tesla inte ser en nergång i efterfrågan.
Det var samma prat för några år sedan när Model 3 skulle börja skickas från Kina, den skulle enligt vissa gå ner till 450 000 kr. Någon så stor sänkning har vi dock aldrig sätt så det lär väll inte bli någon sänkning på Model Y från Berlin spränger Tesla inte ser en nergång i efterfrågan.
lär inte heller sänkas nu med tanke på hela twitter cirkusen och aktien som störtsjönk
Det spelar heller ingen roll om Tesla sänker priset då ”taket” som regeringen sätter baserar sig på skatteverkets nybils-prislista för förmånsbilar.
Denna lista uppdaterar Skatteverket regelbundet. Tror det är per halvår eller eventuellt helår. Det gjordes nyligen. Så bilar som säljs fram till årsskiftet är redan körda. Även om Tesla sänker priset på Model Y till en summa under 700kkr.
M3LR -21 (8m / 2000mil)
MYP -22 (ägs 3500mil/år)
Polestar 4 LR awd -26 (väntar på lev)
Peugeot E-2008 -22 (2å / 2000mil)
Mini Cooper SE -21 (1å6m / 1000mil)
Det spelar heller ingen roll om Tesla sänker priset då ”taket” som regeringen sätter baserar sig på skatteverkets nybils-prislista för förmånsbilar.
Denna lista uppdaterar Skatteverket regelbundet. Tror det är per halvår eller eventuellt helår. Det gjordes nyligen. Så bilar som säljs fram till årsskiftet är redan körda. Även om Tesla sänker priset på Model Y till en summa under 700kkr.
Tesla kommer aldrig sänka priserna på befintliga modeller, det skulle förstöra begagnatpriserna på bilarna som finns i handeln och restvärden för leasingbilar osv.