Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag läste lite på internationellt Ioniq 5 forum. I USA verkar man kunna köpa ett keycard (som Tesla Model 3) till bilen för $ 27 eller använda sina Android-telefon (använder NFC) som digital nyckel. Det kan väl inte vi? Minns inte att jag läst ngt i världens bästa instruktionsbok om det… Kan det ha att göra med att våra dörrhandtag inte poppar ut elektriskt? (Som vi blev blåsta på…).
Any how - det hade varit riktigt coolt att slippa stora nyckeln. Men vad jag vet är det enda sättet att låsa upp laddhandske från bilen att trycka på låsa upp knappen på nyckeln. Räcker inte att trycka in dörrhandtaget - undrar hur man gör med key card? Låsa upp genom appen (vågar man ju inte sedan bilen hängde sig och inte gick att köra vid senaste fipplandet i appen).
Jaja här är länk iaf
https://www.ioniqforum.com/threads/card ... one.39837/
Any how - det hade varit riktigt coolt att slippa stora nyckeln. Men vad jag vet är det enda sättet att låsa upp laddhandske från bilen att trycka på låsa upp knappen på nyckeln. Räcker inte att trycka in dörrhandtaget - undrar hur man gör med key card? Låsa upp genom appen (vågar man ju inte sedan bilen hängde sig och inte gick att köra vid senaste fipplandet i appen).
Jaja här är länk iaf
https://www.ioniqforum.com/threads/card ... one.39837/
Re: Förboka din Ioniq 5
Är du säker på att det inte räcker att trycka på dörrhandet för att låsa upp laddhandsken? Jag är nästan helt säker på att jag gjorde det igår, och det funkade. Kan ju vara som med så mycket annat i bilen, det funkar bara ibland och inte helt konsekvent.
Min bil har börjat glömma Auto-hold. Det händer allt oftare att den funktionen plötsligt är avaktiverad när jag ska köra iväg. Det är nåt nytt.
Jag skulle gärna vilja se källkoden till mjukvaran i Ioniq 5. Eller kanske helst inte, jag skulle nog få minst två hjärtinfarkter tror jag.
Min bil har börjat glömma Auto-hold. Det händer allt oftare att den funktionen plötsligt är avaktiverad när jag ska köra iväg. Det är nåt nytt.
Jag skulle gärna vilja se källkoden till mjukvaran i Ioniq 5. Eller kanske helst inte, jag skulle nog få minst två hjärtinfarkter tror jag.

Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Tyvärr inte på min iaf. Men det säger ju ingenting… Är mkt elektroniska spöken som du säger. Iofs kan va rätt bra om man kommer tillbaka till bilen vid laddning och vill låsa upp och sätta sig i den el packa in saker utan att avbryta laddningen att låsa upp på andra sättet. Men borde finnas knapp i bilen (touch på skärmen under EV hade varit fint).mati skrev:Är du säker på att det inte räcker att trycka på dörrhandet för att låsa upp laddhandsken? Jag är nästan helt säker på att jag gjorde det går, och det funkade. Kan ju vara som med så mycket annat i bilen, det funkar bara ibland och inte helt konsekvent.
Min bil har börjat glömma Auto-hold. Det händer allt oftare att den funktionen plötsligt är avaktiverad när jag ska köra iväg. Det är nåt nytt.
Jag skulle gärna vilja se källkoden till mjukvaran i Ioniq 5. Eller kanske helst inte, jag skulle nog få minst två hjärtinfarkter tror jag.
Re: Förboka din Ioniq 5
I den så kallade manualen står ju nånting i stil med att man kan öppna laddluckan inifrån bilen eller till och med röstkommando. De har bara glömt att beskriva var och hur man ska göra det. Hur man får loss sladden står det ingenting om, såvitt jag vet. Men det kanske går på samma sätt, dvs hemligt.
Kan det vara så att den inte släpper sladden vid dörrupplåsning om den fortfarande laddar? Min hade laddat klart.
Kan det vara så att den inte släpper sladden vid dörrupplåsning om den fortfarande laddar? Min hade laddat klart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Med engelska inställt funkar ett tryck på röstknappen och "open charge door" för att öppna laddluckan. Måste göras med bilen i P och tändning på.
Elbilist sedan 2014
Re: Förboka din Ioniq 5
Ah, tack.
Få se om den förstår vad jag säger.
"åpen schartsch dår"
Få se om den förstår vad jag säger.
"åpen schartsch dår"

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Använder alltid dörrhandtaget för att låsa upp handsken på min när jag åker på morgonen. Tar inte upp nyckeln.Aida skrev:Men vad jag vet är det enda sättet att låsa upp laddhandske från bilen att trycka på låsa upp knappen på nyckeln. Räcker inte att trycka in dörrhandtaget

IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
DanneLKPG skrev:Använder alltid dörrhandtaget för att låsa upp handsken på min när jag åker på morgonen. Tar inte upp nyckeln.Aida skrev:Men vad jag vet är det enda sättet att låsa upp laddhandske från bilen att trycka på låsa upp knappen på nyckeln. Räcker inte att trycka in dörrhandtaget
Hmmmmmm ytterligare en galenskap på min bil alltså… Mycket märkligt! På internationella forumet står att man låser upp med nyckeln så låses laddhandsken upp - står inget om att låsa upp med dörrhandtaget - står inte heller att det inte skulle gå.
Idag läste jag mig till en sak på internationella forumet - om man ändrar sidospegelsinställningsreglaget till höger spegel (säkert även vänster) så vinklas den sidospegeln ned när man lägger i backen! Det minns jag inte heller att jag läst i världens bästa instruktionsbok… Precis som Mati skriver är det ju helt sjukt att det inte någonstans i instruktionsboken står hur man avbryter laddning och får laddhandsken att släppa
Re: Förboka din Ioniq 5
Det enklaste sättet som jag kommit på och även läst andra använda är att sätta ner målladdningen till en lägre SoC när jag vill avbryta i förtid.
Detta när jag snabbladdar på en laddare som ej har stoppknapp och appen inte kan avbryta laddningen.
Detta när jag snabbladdar på en laddare som ej har stoppknapp och appen inte kan avbryta laddningen.
Re: Förboka din Ioniq 5
För mig låser handsken upp oavsett hur jag låser upp bilen. För dig låser den bara upp med nyckeln alltså?Aida skrev:DanneLKPG skrev:Använder alltid dörrhandtaget för att låsa upp handsken på min när jag åker på morgonen. Tar inte upp nyckeln.Aida skrev:Men vad jag vet är det enda sättet att låsa upp laddhandske från bilen att trycka på låsa upp knappen på nyckeln. Räcker inte att trycka in dörrhandtaget
Hmmmmmm ytterligare en galenskap på min bil alltså… Mycket märkligt! På internationella forumet står att man låser upp med nyckeln så låses laddhandsken upp - står inget om att låsa upp med dörrhandtaget - står inte heller att det inte skulle gå.
Precis som Mati skriver är det ju helt sjukt att det inte någonstans i instruktionsboken står hur man avbryter laddning och får laddhandsken att släppa
Avsluta AC: Låsa upp bilen, handsken är upplåst i typ 10-20 sekunder innan den låser igen. Då får man trycka på lås upp på nytt. (Keyless = Låsa och låsa upp igen, Nyckel = Räcker att låsa upp igen)
Avsluta DC: Stänga av laddningen på laddaren så släpper den eller ställa ner DC-laddgräns till under bilens aktuella laddnivå
Nödlösning om man sitter fast är att öppna locket på insidan via bakluckan och manuellt låsa upp.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Inte för att vara den som är den, men då jag suttit och läst en online manual de senaste dagarna i väntan på min bil (Tisdag!) så läste jag om den funktionen på sida 5-33.Aida skrev:Idag läste jag mig till en sak på internationella forumet - om man ändrar sidospegelsinställningsreglaget till höger spegel (säkert även vänster) så vinklas den sidospegeln ned när man lägger i backen! Det minns jag inte heller att jag läst i världens bästa instruktionsbok…
Sen är det ju möjligt det finns olika manualer i omlopp vad vet jag. Den jag läst är väldigt lång men saknar ändå information om t.ex Röststyrning så den vet jag ingenting om hur den funkar förutom att det finns en knapp. Av min erfarenhet med Siri på mina Iphones så tror jag inte att jag kommer vara beroende av röststyrningen i bilen. Den lär väl öppna bakluckan mitt på motorvägen om jag ber den dra ned fönsterna

Re: Förboka din Ioniq 5
Finns det verkligen ingen knapp, fysisk eller touch, för att stoppa (snabb)laddningen?DanneLKPG skrev:Avsluta DC: Stänga av laddningen på laddaren så släpper den eller ställa ner DC-laddgräns till under bilens aktuella laddnivå
Nödlösning om man sitter fast är att öppna locket på insidan via bakluckan och manuellt låsa upp.
Laddade aldrig när jag testkörde Iq5, men låter _extremt_ märkligt att det inte skulle finnas. Hade nog lagt lite tid på att bläddra lite i menyerna eller manualen (även om den kanske inte är den bästa).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Förboka din Ioniq 5
Har samma sak…mati skrev:Är du säker på att det inte räcker att trycka på dörrhandet för att låsa upp laddhandsken? Jag är nästan helt säker på att jag gjorde det igår, och det funkade. Kan ju vara som med så mycket annat i bilen, det funkar bara ibland och inte helt konsekvent.
Min bil har börjat glömma Auto-hold. Det händer allt oftare att den funktionen plötsligt är avaktiverad när jag ska köra iväg. Det är nåt nytt.
Jag skulle gärna vilja se källkoden till mjukvaran i Ioniq 5. Eller kanske helst inte, jag skulle nog få minst två hjärtinfarkter tror jag.
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
…då är det inte bara jag som har dessa problem med min mjukvara.Tessi19 skrev:Har samma sak…mati skrev:Är du säker på att det inte räcker att trycka på dörrhandet för att låsa upp laddhandsken? Jag är nästan helt säker på att jag gjorde det igår, och det funkade. Kan ju vara som med så mycket annat i bilen, det funkar bara ibland och inte helt konsekvent.
Min bil har börjat glömma Auto-hold. Det händer allt oftare att den funktionen plötsligt är avaktiverad när jag ska köra iväg. Det är nåt nytt.
Jag skulle gärna vilja se källkoden till mjukvaran i Ioniq 5. Eller kanske helst inte, jag skulle nog få minst två hjärtinfarkter tror jag.
Jag har samtliga fel som omnämns plus några till.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag har en bekant som kör en Hyundai Kona sedan ett år tillbaka ungefär. Han är nöjd med bilen men säger att mjukvaran är under all kritik. Han får ungefär samma fel på sin bil som jag får på min Ioniq. Det är alltså snarare ett Hyundai-problem och inte begränsat till Ioniq 5.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja, me då så. Då känns det genast mycket bättre.mati skrev:Jag har en bekant som kör en Hyundai Kona sedan ett år tillbaka ungefär. Han är nöjd med bilen men säger att mjukvaran är under all kritik. Han får ungefär samma fel på sin bil som jag får på min Ioniq. Det är alltså snarare ett Hyundai-problem och inte begränsat till Ioniq 5.


eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Förboka din Ioniq 5
Nej det finns inget annat sätt. Och det är inte ovanligt att det är så. Det gick inte på min i3S heller.martinot skrev:Finns det verkligen ingen knapp, fysisk eller touch, för att stoppa (snabb)laddningen?DanneLKPG skrev:Avsluta DC: Stänga av laddningen på laddaren så släpper den eller ställa ner DC-laddgräns till under bilens aktuella laddnivå
Nödlösning om man sitter fast är att öppna locket på insidan via bakluckan och manuellt låsa upp.
Laddade aldrig när jag testkörde Iq5, men låter _extremt_ märkligt att det inte skulle finnas. Hade nog lagt lite tid på att bläddra lite i menyerna eller manualen (även om den kanske inte är den bästa).
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Vad händer när man trycker på laddportens stäng-knapp under pågående laddning? Slutar den inte ladda då? Jag förutsatte att det är så det funkar. Inte?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Nej den är endast för luckan tyvärr.mati skrev:Vad händer när man trycker på laddportens stäng-knapp under pågående laddning? Slutar den inte ladda då? Jag förutsatte att det är så det funkar. Inte?
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5

Denna inställningen spelar också roll.
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Just det. Den har jag påslagen. Sedan jag slog på den har jag aldrig mer haft problem men min Tesla WC. Annars släpper bilen laddhandsken efter avslutad laddning, och sen klarar den oftast inte av att gripa tag i den igen när man till exempel vill starta värmen eller ladda lite till. Och då funkar ingenting. Nackdelen är som sagt att bilen inte släpper laddhandsken så lätt. Man får hålla på och fippla med nyckeln eller öppna dörren.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag har fortfarande problem med min WC v a r j e gång.mati skrev:Just det. Den har jag påslagen. Sedan jag slog på den har jag aldrig mer haft problem men min Tesla WC. Annars släpper bilen laddhandsken efter avslutad laddning, och sen klarar den oftast inte av att gripa tag i den igen när man till exempel vill starta värmen eller ladda lite till. Och då funkar ingenting. Nackdelen är som sagt att bilen inte släpper laddhandsken så lätt. Man får hålla på och fippla med nyckeln eller öppna dörren.

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag tror att det är lite såhär, har man fått det att fungera så ska man inte pilla i några inställningar längre. Gäller i princip allt i bilen, oavsett funktion. Funkar det, håll tassarna borta. Det kan inte hindra bilen från att glömma inställningar, men de går ju att återställa. Däremot så kan man aktivera lite random buggar när man pillar för mycket.Walker skrev:Jag har fortfarande problem med min WC v a r j e gång.
Angående laddning så har jag märkt två saker. När jag kopplar in laddsladden så måste jag hålla i den tills det klickar. Annars riskerar man att bilen inte kan nypa fast den och då ger den upp efter ett tag. Då laddar den inte heller.
Men det är inte hela sanningen. Vid ett närbeläget hotell har de några Tesla-WC. Det funkar utan bekymmer att ladda e-Golfen där, det funkade lika bra att ladda e-tron, jag har sett en hel massa olika elbilar där, men Ioniq vägrar med all bestämdhet. Den beter sig som om det inte finns någon ström i WC:n. Det händer absolut ingenting alls. Och då kan man ju undra, är Wall-Connectrarna olika? Det är bevisligen inte bara Tesla som kan ladda där. De kan alltså inte vara inställda för enbart Teslas bilar. Men helt klar är det så att Hyundai inte fungerar. Men hemma funkar det ju med WC:n.
Svårt att begripa sig på detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Som du säger, det händer absolut ingenting. Jag måste slå på/av tändningen 5-20 ggr innan hen helt plötsligt börjar ladda. Har inget med någon låsning att göra.mati skrev:Jag tror att det är lite såhär, har man fått det att fungera så ska man inte pilla i några inställningar längre. Gäller i princip allt i bilen, oavsett funktion. Funkar det, håll tassarna borta. Det kan inte hindra bilen från att glömma inställningar, men de går ju att återställa. Däremot så kan man aktivera lite random buggar när man pillar för mycket.Walker skrev:Jag har fortfarande problem med min WC v a r j e gång.
Angående laddning så har jag märkt två saker. När jag kopplar in laddsladden så måste jag hålla i den tills det klickar. Annars riskerar man att bilen inte kan nypa fast den och då ger den upp efter ett tag. Då laddar den inte heller.
Men det är inte hela sanningen. Vid ett närbeläget hotell har de några Tesla-WC. Det funkar utan bekymmer att ladda e-Golfen där, det funkade lika bra att ladda e-tron, jag har sett en hel massa olika elbilar där, men Ioniq vägrar med all bestämdhet. Den beter sig som om det inte finns någon ström i WC:n. Det händer absolut ingenting alls. Och då kan man ju undra, är Wall-Connectrarna olika? Det är bevisligen inte bara Tesla som kan ladda där. De kan alltså inte vara inställda för enbart Teslas bilar. Men helt klar är det så att Hyundai inte fungerar. Men hemma funkar det ju med WC:n.
Svårt att begripa sig på detta.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Förboka din Ioniq 5
Hm, visst är det konstigt. När jag kopplar in den hemma i WCn så börjar den blinka omedelbart, sen tar det kanske 5 sekunder och så låser den fast sladden. Klart. Varför den inte beter sig på samma sätt i alla WC är lite smått obegripligt.Walker skrev:Som du säger, det händer absolut ingenting. Jag måste slå på/av tändningen 5-20 ggr innan hen helt plötsligt börjar ladda. Har inget med någon låsning att göra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14