Jag har testat LR två gånger. En gång i höstas och en gång nu för ca 4 veckor sedan. Också testade jag P för några dagar sedan.
Jag var säker på att jag inte ville ha en P av komfortskäl så jag beställde en LR redan för drygt 2 år sedan. Att den då var 50k mindre dyr underlättade naturligtvis valet.
När det nu blev tal om att införa 700.000kr tak för miljöbonusen så beställde jag ändå en P också för att kanske få den tidigare än en LR från Tyskland.
Jag var minst sagt skeptisk inför provkörningen av P då jag antog att den sänkta fjädringen och lägre däcksprofilen skulle göra bilen för obekväm och bullrig för min smak. Men det var tvärt om. Jag upplevde att P gick mjukare och behagligare över ojämnheter, och den var betydligt tystare än LR från Kina. Accelerationen är ju naturligtvis betydligt bättre/roligare i P, men LR är ingen långsam bil.
Den lite högre förbrukningen pga de större/bredare fälgarna som ger lite kortare räckvidd betyder i praktiken bara 1-2 minuters längre laddtid på SuC vid långkörningar. Ganska obetydligt tycker jag.
Nu har jag helt bytt ben, det är ingen tvekan om att jag ska ha en Performance!
Skulle jag framöver prioritera lite lägre förbrukning och bättre komfort så går det bra att sätta 19” Gemini hjul även på en P.