Gamla Model S och batterigaranti

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Gamla Model S och batterigaranti

Inlägg av HX100 »

Hej, kollar om det vore värt att köpa en gammal tesla, årsmodell runt 13-14.
Det jag mest undrar hur det har funkat för alla nu när batterigarantin tar slut då det har gått mer än 8 år.
Om bilen har kört med original batteri och garantin har gått. Då kanske åren har visat att det är ett bra batteri, och risken för fel borde ha visat sig för längesen? Dvs ingen nämnvärd risk att problem borde uppstå inom närmsta tid.

Om bilen har haft bytt batteri på garanti så borde det vara ett rekondat som de har gått igenom ordentligt? Känns som jag aldrig hört någon behövt byta batteri två gånger. Inte ens de där mirakelteslorna som kört över 50.000 mil.

Kom gärna med input och erfarenheter. Har haft model S - 14 som lånebil flera veckor och tyckt att de har varit trevliga.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Gamla Model S och batterigaranti

Inlägg av NEO »

HX100 skrev:
Hej, kollar om det vore värt att köpa en gammal tesla, årsmodell runt 13-14.
Det jag mest undrar hur det har funkat för alla nu när batterigarantin tar slut då det har gått mer än 8 år.
Om bilen har kört med original batteri och garantin har gått. Då kanske åren har visat att det är ett bra batteri, och risken för fel borde ha visat sig för längesen? Dvs ingen nämnvärd risk att problem borde uppstå inom närmsta tid.

Om bilen har haft bytt batteri på garanti så borde det vara ett rekondat som de har gått igenom ordentligt? Känns som jag aldrig hört någon behövt byta batteri två gånger. Inte ens de där mirakelteslorna som kört över 50.000 mil.

Kom gärna med input och erfarenheter. Har haft model S - 14 som lånebil flera veckor och tyckt att de har varit trevliga.
Harakiri att köpa begagnad Tesla utan batteri och drivlinegaranti. Finns ingen förvarvning, plötsligt så bara stendöd bilen. Hänt mig två gånger på 2013 och 2014 modell.
juristen
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Gamla Model S och batterigaranti

Inlägg av juristen »

Kolla med Watercircles. Jag har hört (obekräftat) att deras försäkring täcker batteri och drivlina.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
chox
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 maj 2021 12:05
Ort: Rimforsa

Re: Gamla Model S och batterigaranti

Inlägg av chox »

juristen skrev:
Kolla med Watercircles. Jag har hört (obekräftat) att deras försäkring täcker batteri och drivlina.
Ur Watercircles försäkringsvillkor:

Elbilar (ej hybridbilar)
Maskinförsäkringen gäller för personbil som är högst 10 år gammal räknat från första registreringdag och som körts högst 15 000 mil. Ägaren ska styrka bilens ålder och antalet körda mil. Försäkringen upphör så snart om någon av gränserna passerats. Om du inte kan visa att skadan eller felet uppstått innan nämnda gränser passerats ska den anses skett den dag du anmälde skada eller felet till oss.


Så den skyddar ytterligare två år efter Teslas batteri- och drivlinegaranti, men bara på bilar med relativt låga mil.
S85 -14
Saab med dragkrok
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 173
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Gamla Model S och batterigaranti

Inlägg av Olof Tenghoff »

Fossilbilar har ju ett liknande problem, när/om motorn havererar efter garantin kan det bli dyrt att åtgärda.

Ibland kostar en motor plus installation mer än bilen är värd i körbart skick. Har märkt att folk då ofta köper motor på skroten från en krockad bil. Den ekvationen går i stort sett ihop om det är fler totalkvaddande krockar än motorhaverier.

Nu till poängen: Hur ser totalskada/batterihaveri ration ut för Model S? Skulle Tesla godkänna och låsa upp mjukvaran för ett begagnat batteri från en annan bil? Någon som har koll/funderat igenom detta?
Teslaägare sedan 2013
juristen
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Gamla Model S och batterigaranti

Inlägg av juristen »

Olof Tenghoff skrev:
Fossilbilar har ju ett liknande problem, när/om motorn havererar efter garantin kan det bli dyrt att åtgärda.

Ibland kostar en motor plus installation mer än bilen är värd i körbart skick. Har märkt att folk då ofta köper motor på skroten från en krockad bil. Den ekvationen går i stort sett ihop om det är fler totalkvaddande krockar än motorhaverier.
Min reflektion kring detta är att det är betydligt vanligare med batterihaverier på äldre Teslor än det är med motorhaverier på fossilbilar, iaf om vi pratar jämförbara årsmodeller. Problemet är också att för batterihaverier verkar man få betala för ett helt utbytesbatteri oavsett hur stort eller litet felet är på originalbatteriet medan man på fossilmotorer ofta bara betalar för en reparation av just det som är fel.

Jag ser fram emot när det finns verkstäder som klarar att fixa mindre batterifel på samma sätt det går att göra reparationer av förbränningsmotorer.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Gamla Model S och batterigaranti

Inlägg av Bjelke »

juristen skrev:
Olof Tenghoff skrev:
Fossilbilar har ju ett liknande problem, när/om motorn havererar efter garantin kan det bli dyrt att åtgärda.

Ibland kostar en motor plus installation mer än bilen är värd i körbart skick. Har märkt att folk då ofta köper motor på skroten från en krockad bil. Den ekvationen går i stort sett ihop om det är fler totalkvaddande krockar än motorhaverier.
Min reflektion kring detta är att det är betydligt vanligare med batterihaverier på äldre Teslor än det är med motorhaverier på fossilbilar, iaf om vi pratar jämförbara årsmodeller. Problemet är också att för batterihaverier verkar man få betala för ett helt utbytesbatteri oavsett hur stort eller litet felet är på originalbatteriet medan man på fossilmotorer ofta bara betalar för en reparation av just det som är fel.

Jag ser fram emot när det finns verkstäder som klarar att fixa mindre batterifel på samma sätt det går att göra reparationer av förbränningsmotorer.
Och förhoppningsvis så går detta snabbt nu när garantierna börjar gå ut på dom äldsta bilarna, att det kommer
verkstäder för reparationer av batterier alltså :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
SwedishAdvocate
Inlägg: 5665
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Gamla Model S och batterigaranti

Inlägg av SwedishAdvocate »

Bjelke skrev:
juristen skrev:
.../ Problemet är också att för batterihaverier verkar man få betala för ett helt utbytesbatteri oavsett hur stort eller litet felet är på originalbatteriet medan man på fossilmotorer ofta bara betalar för en reparation av just det som är fel.

Jag ser fram emot när det finns verkstäder som klarar att fixa mindre batterifel på samma sätt det går att göra reparationer av förbränningsmotorer.
Och förhoppningsvis så går detta snabbt nu när garantierna börjar gå ut på dom äldsta bilarna, att det kommer
verkstäder för reparationer av batterier alltså :)
Någon som vet om det dykt upp några sådana här verkstäder i Norge? De har väl lite fler elbilar per capita än vad som finns i Sverige...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1158
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Gamla Model S och batterigaranti

Inlägg av bjornnilsson »

Olof Tenghoff skrev:
Nu till poängen: Hur ser totalskada/batterihaveri ration ut för Model S? Skulle Tesla godkänna och låsa upp mjukvaran för ett begagnat batteri från en annan bil? Någon som har koll/funderat igenom detta?
Att swappa batterier mellan MS-bilar är väl "bara" att göra? Inte är de låsta mellan bilarna?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2340
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Gamla Model S och batterigaranti

Inlägg av mans71 »

bjornnilsson skrev:
Olof Tenghoff skrev:
Nu till poängen: Hur ser totalskada/batterihaveri ration ut för Model S? Skulle Tesla godkänna och låsa upp mjukvaran för ett begagnat batteri från en annan bil? Någon som har koll/funderat igenom detta?
Att swappa batterier mellan MS-bilar är väl "bara" att göra? Inte är de låsta mellan bilarna?
Jag tror det också, så länge det är samma batteri-typ 85 mot 85 osv så ska det funka.

Grufman bil (https://www.facebook.com/grufmanbilab) tror jag kan lösa att en enskild cell lägger av och därmed blockar hela batteriet på samma sätt som Gruber motor i USA gör. Aldrig hört talas om ett helt batteri som är bortom räddning. Vanligt fel verkar vara att en enskild cells säkringstråd inte har löst ut som orsakar problemet. Då klipper dom bara bort den dåliga enskilda cellen så funkar allt igen.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Gamla Model S och batterigaranti

Inlägg av FStaake »

Det finns ett fel som inte nämnts än, att det blir kylvätskeläckage i batteripacket.
Det kan vara svårare att åtgärda även om cellerna i sig är friska. Då blir enda åtgärden att byta hela packet.
Jag hoppas samtidigt att dessa packar hamnar för återvinning och kan bli batterilagring för solceller, eller liknande.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Gamla Model S och batterigaranti

Inlägg av Gretsch »

Hade inte Tars ett erbjudande att byta ut batteriet mot en "liten" avgift för en tid sedan ? Jag är lite sugen att byta ut mitt när garantin går ut på mitt gamla batteri.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5461
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Gamla Model S och batterigaranti

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Gretsch skrev:
Hade inte Tars ett erbjudande att byta ut batteriet mot en "liten" avgift för en tid sedan ? Jag är lite sugen att byta ut mitt när garantin går ut på mitt gamla batteri.
Varför vill du byta ut ett fullt fungerande batteri mot ett annat begagnat batteri, bara för att garantin gått ut?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Gamla Model S och batterigaranti

Inlägg av Gretsch »

Man kanske vill ha ett större batteri... ;)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5461
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Gamla Model S och batterigaranti

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Gretsch skrev:
Man kanske vill ha ett större batteri... ;)
Och det skulle vi andra känna till att du vill ha?
Det har inte skrivits ett ord om storleksbyte på batteriet tidigare i tråden så ditt inlägg var helt obegripligt.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 173
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Gamla Model S och batterigaranti

Inlägg av Olof Tenghoff »

Blir intressant att se hur länge batterierna håller efter bortklippningen. Balansresistorerna kommer få jobba extra. Varje parallellgrupp är i storleksordningen 80 celler så klipper man bort en har man lagt till 1/80 ny obalans.
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Gamla Model S och batterigaranti

Inlägg av Gretsch »

Nicke Nyfiken skrev:
Gretsch skrev:
Man kanske vill ha ett större batteri... ;)
Och det skulle vi andra känna till att du vill ha?
Det har inte skrivits ett ord om storleksbyte på batteriet tidigare i tråden så ditt inlägg var helt obegripligt.
Du frågade och fick ett svar!
Skriv svar