Gamla Model S och batterigaranti
Moderator: Redaktion
Gamla Model S och batterigaranti
Hej, kollar om det vore värt att köpa en gammal tesla, årsmodell runt 13-14.
Det jag mest undrar hur det har funkat för alla nu när batterigarantin tar slut då det har gått mer än 8 år.
Om bilen har kört med original batteri och garantin har gått. Då kanske åren har visat att det är ett bra batteri, och risken för fel borde ha visat sig för längesen? Dvs ingen nämnvärd risk att problem borde uppstå inom närmsta tid.
Om bilen har haft bytt batteri på garanti så borde det vara ett rekondat som de har gått igenom ordentligt? Känns som jag aldrig hört någon behövt byta batteri två gånger. Inte ens de där mirakelteslorna som kört över 50.000 mil.
Kom gärna med input och erfarenheter. Har haft model S - 14 som lånebil flera veckor och tyckt att de har varit trevliga.
Det jag mest undrar hur det har funkat för alla nu när batterigarantin tar slut då det har gått mer än 8 år.
Om bilen har kört med original batteri och garantin har gått. Då kanske åren har visat att det är ett bra batteri, och risken för fel borde ha visat sig för längesen? Dvs ingen nämnvärd risk att problem borde uppstå inom närmsta tid.
Om bilen har haft bytt batteri på garanti så borde det vara ett rekondat som de har gått igenom ordentligt? Känns som jag aldrig hört någon behövt byta batteri två gånger. Inte ens de där mirakelteslorna som kört över 50.000 mil.
Kom gärna med input och erfarenheter. Har haft model S - 14 som lånebil flera veckor och tyckt att de har varit trevliga.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Gamla Model S och batterigaranti
Harakiri att köpa begagnad Tesla utan batteri och drivlinegaranti. Finns ingen förvarvning, plötsligt så bara stendöd bilen. Hänt mig två gånger på 2013 och 2014 modell.HX100 skrev:Hej, kollar om det vore värt att köpa en gammal tesla, årsmodell runt 13-14.
Det jag mest undrar hur det har funkat för alla nu när batterigarantin tar slut då det har gått mer än 8 år.
Om bilen har kört med original batteri och garantin har gått. Då kanske åren har visat att det är ett bra batteri, och risken för fel borde ha visat sig för längesen? Dvs ingen nämnvärd risk att problem borde uppstå inom närmsta tid.
Om bilen har haft bytt batteri på garanti så borde det vara ett rekondat som de har gått igenom ordentligt? Känns som jag aldrig hört någon behövt byta batteri två gånger. Inte ens de där mirakelteslorna som kört över 50.000 mil.
Kom gärna med input och erfarenheter. Har haft model S - 14 som lånebil flera veckor och tyckt att de har varit trevliga.
Re: Gamla Model S och batterigaranti
Kolla med Watercircles. Jag har hört (obekräftat) att deras försäkring täcker batteri och drivlina.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Gamla Model S och batterigaranti
Ur Watercircles försäkringsvillkor:juristen skrev:Kolla med Watercircles. Jag har hört (obekräftat) att deras försäkring täcker batteri och drivlina.
Elbilar (ej hybridbilar)
Maskinförsäkringen gäller för personbil som är högst 10 år gammal räknat från första registreringdag och som körts högst 15 000 mil. Ägaren ska styrka bilens ålder och antalet körda mil. Försäkringen upphör så snart om någon av gränserna passerats. Om du inte kan visa att skadan eller felet uppstått innan nämnda gränser passerats ska den anses skett den dag du anmälde skada eller felet till oss.
Så den skyddar ytterligare två år efter Teslas batteri- och drivlinegaranti, men bara på bilar med relativt låga mil.
S85 -14
Saab med dragkrok
Saab med dragkrok
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Inlägg: 173
- Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
- Ort: Florida
- Referralkod: ts.la/olof1715
Re: Gamla Model S och batterigaranti
Fossilbilar har ju ett liknande problem, när/om motorn havererar efter garantin kan det bli dyrt att åtgärda.
Ibland kostar en motor plus installation mer än bilen är värd i körbart skick. Har märkt att folk då ofta köper motor på skroten från en krockad bil. Den ekvationen går i stort sett ihop om det är fler totalkvaddande krockar än motorhaverier.
Nu till poängen: Hur ser totalskada/batterihaveri ration ut för Model S? Skulle Tesla godkänna och låsa upp mjukvaran för ett begagnat batteri från en annan bil? Någon som har koll/funderat igenom detta?
Ibland kostar en motor plus installation mer än bilen är värd i körbart skick. Har märkt att folk då ofta köper motor på skroten från en krockad bil. Den ekvationen går i stort sett ihop om det är fler totalkvaddande krockar än motorhaverier.
Nu till poängen: Hur ser totalskada/batterihaveri ration ut för Model S? Skulle Tesla godkänna och låsa upp mjukvaran för ett begagnat batteri från en annan bil? Någon som har koll/funderat igenom detta?
Teslaägare sedan 2013
Re: Gamla Model S och batterigaranti
Min reflektion kring detta är att det är betydligt vanligare med batterihaverier på äldre Teslor än det är med motorhaverier på fossilbilar, iaf om vi pratar jämförbara årsmodeller. Problemet är också att för batterihaverier verkar man få betala för ett helt utbytesbatteri oavsett hur stort eller litet felet är på originalbatteriet medan man på fossilmotorer ofta bara betalar för en reparation av just det som är fel.Olof Tenghoff skrev:Fossilbilar har ju ett liknande problem, när/om motorn havererar efter garantin kan det bli dyrt att åtgärda.
Ibland kostar en motor plus installation mer än bilen är värd i körbart skick. Har märkt att folk då ofta köper motor på skroten från en krockad bil. Den ekvationen går i stort sett ihop om det är fler totalkvaddande krockar än motorhaverier.
Jag ser fram emot när det finns verkstäder som klarar att fixa mindre batterifel på samma sätt det går att göra reparationer av förbränningsmotorer.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Gamla Model S och batterigaranti
Och förhoppningsvis så går detta snabbt nu när garantierna börjar gå ut på dom äldsta bilarna, att det kommerjuristen skrev:Min reflektion kring detta är att det är betydligt vanligare med batterihaverier på äldre Teslor än det är med motorhaverier på fossilbilar, iaf om vi pratar jämförbara årsmodeller. Problemet är också att för batterihaverier verkar man få betala för ett helt utbytesbatteri oavsett hur stort eller litet felet är på originalbatteriet medan man på fossilmotorer ofta bara betalar för en reparation av just det som är fel.Olof Tenghoff skrev:Fossilbilar har ju ett liknande problem, när/om motorn havererar efter garantin kan det bli dyrt att åtgärda.
Ibland kostar en motor plus installation mer än bilen är värd i körbart skick. Har märkt att folk då ofta köper motor på skroten från en krockad bil. Den ekvationen går i stort sett ihop om det är fler totalkvaddande krockar än motorhaverier.
Jag ser fram emot när det finns verkstäder som klarar att fixa mindre batterifel på samma sätt det går att göra reparationer av förbränningsmotorer.
verkstäder för reparationer av batterier alltså
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 5665
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Gamla Model S och batterigaranti
Någon som vet om det dykt upp några sådana här verkstäder i Norge? De har väl lite fler elbilar per capita än vad som finns i Sverige...Bjelke skrev:Och förhoppningsvis så går detta snabbt nu när garantierna börjar gå ut på dom äldsta bilarna, att det kommerjuristen skrev:.../ Problemet är också att för batterihaverier verkar man få betala för ett helt utbytesbatteri oavsett hur stort eller litet felet är på originalbatteriet medan man på fossilmotorer ofta bara betalar för en reparation av just det som är fel.
Jag ser fram emot när det finns verkstäder som klarar att fixa mindre batterifel på samma sätt det går att göra reparationer av förbränningsmotorer.
verkstäder för reparationer av batterier alltså
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1158
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Gamla Model S och batterigaranti
Att swappa batterier mellan MS-bilar är väl "bara" att göra? Inte är de låsta mellan bilarna?Olof Tenghoff skrev:Nu till poängen: Hur ser totalskada/batterihaveri ration ut för Model S? Skulle Tesla godkänna och låsa upp mjukvaran för ett begagnat batteri från en annan bil? Någon som har koll/funderat igenom detta?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Gamla Model S och batterigaranti
Jag tror det också, så länge det är samma batteri-typ 85 mot 85 osv så ska det funka.bjornnilsson skrev:Att swappa batterier mellan MS-bilar är väl "bara" att göra? Inte är de låsta mellan bilarna?Olof Tenghoff skrev:Nu till poängen: Hur ser totalskada/batterihaveri ration ut för Model S? Skulle Tesla godkänna och låsa upp mjukvaran för ett begagnat batteri från en annan bil? Någon som har koll/funderat igenom detta?
Grufman bil (https://www.facebook.com/grufmanbilab) tror jag kan lösa att en enskild cell lägger av och därmed blockar hela batteriet på samma sätt som Gruber motor i USA gör. Aldrig hört talas om ett helt batteri som är bortom räddning. Vanligt fel verkar vara att en enskild cells säkringstråd inte har löst ut som orsakar problemet. Då klipper dom bara bort den dåliga enskilda cellen så funkar allt igen.
Model S P85DL+
Re: Gamla Model S och batterigaranti
Det finns ett fel som inte nämnts än, att det blir kylvätskeläckage i batteripacket.
Det kan vara svårare att åtgärda även om cellerna i sig är friska. Då blir enda åtgärden att byta hela packet.
Jag hoppas samtidigt att dessa packar hamnar för återvinning och kan bli batterilagring för solceller, eller liknande.
Det kan vara svårare att åtgärda även om cellerna i sig är friska. Då blir enda åtgärden att byta hela packet.
Jag hoppas samtidigt att dessa packar hamnar för återvinning och kan bli batterilagring för solceller, eller liknande.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Re: Gamla Model S och batterigaranti
Hade inte Tars ett erbjudande att byta ut batteriet mot en "liten" avgift för en tid sedan ? Jag är lite sugen att byta ut mitt när garantin går ut på mitt gamla batteri.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5461
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Gamla Model S och batterigaranti
Varför vill du byta ut ett fullt fungerande batteri mot ett annat begagnat batteri, bara för att garantin gått ut?Gretsch skrev:Hade inte Tars ett erbjudande att byta ut batteriet mot en "liten" avgift för en tid sedan ? Jag är lite sugen att byta ut mitt när garantin går ut på mitt gamla batteri.
Model Y P
Model S P
Model S P
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5461
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Gamla Model S och batterigaranti
Och det skulle vi andra känna till att du vill ha?Gretsch skrev:Man kanske vill ha ett större batteri...
Det har inte skrivits ett ord om storleksbyte på batteriet tidigare i tråden så ditt inlägg var helt obegripligt.
Model Y P
Model S P
Model S P
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Inlägg: 173
- Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
- Ort: Florida
- Referralkod: ts.la/olof1715
Re: Gamla Model S och batterigaranti
Blir intressant att se hur länge batterierna håller efter bortklippningen. Balansresistorerna kommer få jobba extra. Varje parallellgrupp är i storleksordningen 80 celler så klipper man bort en har man lagt till 1/80 ny obalans.
Teslaägare sedan 2013
Re: Gamla Model S och batterigaranti
Du frågade och fick ett svar!Nicke Nyfiken skrev:Och det skulle vi andra känna till att du vill ha?Gretsch skrev:Man kanske vill ha ett större batteri...
Det har inte skrivits ett ord om storleksbyte på batteriet tidigare i tråden så ditt inlägg var helt obegripligt.