Model S85 där supercharging begränsats?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

trunn

Model S85 där supercharging begränsats?

Inlägg av trunn »

Hej,

jag tittade i dag på en Model S85 från 2013, där bilhandlaren uppger att supercharging inte bara inte är gratis, utan helt stängts av av Tesla.
Bilen sägs vara importerad från Kanada och enl bilhandlaren är det därför Tesla beslutat göra på detta vis. Bilhandlaren laddar därför bara med 1-fas och långsamladdare, berättade han.
Jag ringde Tesla support, där vad som verkade vara en engelsktalande fransman med norskt telefonnummer först var skeptisk till uppgifterna och visste att berätta att bilen visst hade gratis SC, men sedan ringde tillbaka och då sade att han och kollegorna vare sig kan bekräfta eller förneka en eventuell "charging speed limit" i Europa, och att jag måste försöka kolla via ägaren och Tesla lokalt som jag uppfattade det.
Vad gäller? Om bilen visar sig ha fungerande (och gratis) SC är den ju lite mer värd än annars.

I övrigt visade bilhandlaren upp två sidor dokument från Tesla Motors i Segeltorp där de bytt SIM-kort till ett fungerande samt inspekterade loggarna och slutledde att avståndskapaciteten är som kan förväntas och batteriet i god hälsa och fungerar som avsett...

Skärmen känns rätt rejält långsam, och listar modem med 2G/3G/4G.
HX100

Re: Model S85 där supercharging begränsats?

Inlägg av HX100 »

Jag vet inte specifikt Kanada... Men teslas importerade från USA går inte använda på europeiska superchargers.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Teslas bilar sålda i USA/Kanada har inte Typ2-kontakt och kan inte laddas på SuC i Europa, och inga andra snabbladdare heller för den delen. Så även om bilen har gratis SuC så går den inte att använda här.

De har vad jag vet inte heller 3-fas ombordladdare och då återstår bara att ladda långsamt med 1-fas, precis som bilhandlaren säger sig göra.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Det låter snarast som en väldigt ärlig bilhandlare.

Tror den där bilen förekommit i diskussioner här förut. Kan inte finnas SÅ många.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Bör gå att ladda med chademoadapter (USA-typen) väl? Inte bra, men iaf 10-20 ggr snabbare än med schuko/enfas
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

trunn skrev:
Hej,

jag tittade i dag på en Model S85 från 2013, där bilhandlaren uppger att supercharging inte bara inte är gratis, utan helt stängts av av Tesla.
Bilen sägs vara importerad från Kanada och enl bilhandlaren är det därför Tesla beslutat göra på detta vis. Bilhandlaren laddar därför bara med 1-fas och långsamladdare, berättade han.
Jag ringde Tesla support, där vad som verkade vara en engelsktalande fransman med norskt telefonnummer först var skeptisk till uppgifterna och visste att berätta att bilen visst hade gratis SC, men sedan ringde tillbaka och då sade att han och kollegorna vare sig kan bekräfta eller förneka en eventuell "charging speed limit" i Europa, och att jag måste försöka kolla via ägaren och Tesla lokalt som jag uppfattade det.
Vad gäller? Om bilen visar sig ha fungerande (och gratis) SC är den ju lite mer värd än annars.

I övrigt visade bilhandlaren upp två sidor dokument från Tesla Motors i Segeltorp där de bytt SIM-kort till ett fungerande samt inspekterade loggarna och slutledde att avståndskapaciteten är som kan förväntas och batteriet i god hälsa och fungerar som avsett...

Skärmen känns rätt rejält långsam, och listar modem med 2G/3G/4G.
Tesla har inte förstått din fråga. Var du otydlig med att den var importerad från nordamerika?

Som nämnts så kan den inte ladda på superchargers i Europa. Det är bara vi som har 3fas-laddare i bilarna. (Laddaren för AC sitter i bilen. Laddboxen är just bara en... box.) Det finns säkert firmor som kan byta laddaren och laddkontakten (om den fortfarande har amerikanska kontakten) så att du kan ladda på 11kw 3fas.

Jag skulle ge 200k för en sådan bil. Vad är den till salu för?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Gustafsson skrev:
Bör gå att ladda med chademoadapter (USA-typen) väl? Inte bra, men iaf 10-20 ggr snabbare än med schuko/enfas
Dom är iofs på G med en CCS-adapter också, men för mig så är det helt avgörande att kunna ladda hemma med 3fas.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

dstr skrev:
Gustafsson skrev:
Dom är iofs på G med en CCS-adapter också, men för mig så är det helt avgörande att kunna ladda hemma med 3fas.
Fast CCS Typ 1 då snarare än CCS Typ 2 som används här.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
trunn

Inlägg av trunn »

Nu var jag uppenbarligen för slarvig med att kolla och kan för lite, men bilhandlaren sade att det dels går att ladda med 1-fas schuko hemma förstås, då cirka 10 km/h. Och dels lite snabbare, på laddboxar eller -stolpar eller vad de har på Circle K och Ica o sådant, det var nog upp till 11 kW eller kanske t o m 22 kW om jag förstod honom korrekt, jag får fota av exakt om jag åker dit igen.

Ägaren skulle försöka dubbelkolla SC-kompatibiliteten med Tesla igen tror jag.

Den ligger ute för 340 tkr.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Du kan inte ladda 11kW/22kW eftersom den inte har 3 faser. Möjligen kan du få enfas 32A, så 7.4kW.

Edit: fast bilen har ju inte en kontakt som funkar med dom stolparna.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Glöm den bilen. 7.4 kW med USA tesla->typ 1-adapter är det snabbaste den kan ladda. Import med en sväng till Litauen. Lägg på lite och hitta en vettig bil eller kolla på något annat märke.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

trunn skrev:
Nu var jag uppenbarligen för slarvig med att kolla och kan för lite, men bilhandlaren sade att det dels går att ladda med 1-fas schuko hemma förstås, då cirka 10 km/h. Och dels lite snabbare, på laddboxar eller -stolpar eller vad de har på Circle K och Ica o sådant, det var nog upp till 11 kW eller kanske t o m 22 kW om jag förstod honom korrekt, jag får fota av exakt om jag åker dit igen.

Ägaren skulle försöka dubbelkolla SC-kompatibiliteten med Tesla igen tror jag.

Den ligger ute för 340 tkr.
Är det en Nordamerika-import som inte kan ladda på SuC så är den ju iskall till det priset. Det går ju att hitta en europeisk Model S från 2013 (som har 3fas-laddning och gratis SuC) för de pengarna.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
racercalle
Teslaägare

Inlägg av racercalle »

Tittade på USA import för ett år sedan.
Tror att det även blir problem med navi, data och entertainment. Det behövs nog mer än ett nytt simkort?
Skriv svar