Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av SwedishAdvocate »

tomten22 skrev:
.../ Tesla kommer aldrig sänka priserna på befintliga modeller, det skulle förstöra begagnatpriserna på bilarna som finns i handeln och restvärden för leasingbilar osv.
Tesla har ju genomfört prissänkningar i Sverige vid ett flertal gånger tidigare. En del av dessa har varit 'rätt rejäla'... T.ex. på Model S. Hur tänkte de då?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev:
tomten22 skrev:
.../ Tesla kommer aldrig sänka priserna på befintliga modeller, det skulle förstöra begagnatpriserna på bilarna som finns i handeln och restvärden för leasingbilar osv.
Tesla har ju genomfört prissänkningar i Sverige vid ett flertal gånger tidigare. En del av dessa har varit 'rätt rejäla'... T.ex. på Model S. Hur tänkte de då?...
Ja, den stora sänkningen på MS var väl flera 100 000 kr? Väldigt surt för de som precis köpt.

För ca ett år sedan sänktes M3 LR med ca 60 000 - 70 000 kr om jag minns rätt. Så helt klart kan det komma prussänkningar på befintliga modeller, jag tror inte Tesla bryr sig speciellt mycket om begagnatpriserna.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Maw skrev:
SwedishAdvocate skrev:
tomten22 skrev:
Ja, den stora sänkningen på MS var väl flera 100 000 kr? Väldigt surt för de som precis köpt.

För ca ett år sedan sänktes M3 LR med ca 60 000 - 70 000 kr om jag minns rätt. Så helt klart kan det komma prussänkningar på befintliga modeller, jag tror inte Tesla bryr sig speciellt mycket om begagnatpriserna.
Min senaste var sänkt typ 400 tusen (P100DL pre-raven) där i Mars 2019, om jag minns rätt… En Fredag
eftermiddag när vi alla trodde att Tesla hade gjort nåt fel på hemsidan så slog jag till :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Sebastian+ skrev:
Det spelar heller ingen roll om Tesla sänker priset då ”taket” som regeringen sätter baserar sig på skatteverkets nybils-prislista för förmånsbilar.

Denna lista uppdaterar Skatteverket regelbundet. Tror det är per halvår eller eventuellt helår. Det gjordes nyligen. Så bilar som säljs fram till årsskiftet är redan körda. Även om Tesla sänker priset på Model Y till en summa under 700kkr.
”Nyligen”? När? Källa på det?
Jag har hört att det ska ske i maj (som precis börjat). Min källa? Någon tråd här i forumet.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

selektha skrev:
Tror den risken e minimal speciellt då de kommer sälja alla bilar oavsett med tanke på vilken backlog de har, att sänka priset skulle även gå ganska mycket kritik från de som fått sina lev innan bonus ändringen.
Hur stor bedömer man att backlogen är i sverige? Hur många står i kö?
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare

Inlägg av Sebastian+ »

Walker skrev:
Sebastian+ skrev:
Det spelar heller ingen roll om Tesla sänker priset då ”taket” som regeringen sätter baserar sig på skatteverkets nybils-prislista för förmånsbilar.

Denna lista uppdaterar Skatteverket regelbundet. Tror det är per halvår eller eventuellt helår. Det gjordes nyligen. Så bilar som säljs fram till årsskiftet är redan körda. Även om Tesla sänker priset på Model Y till en summa under 700kkr.
Jag har hört att det ska ske i maj (som precis börjat). Min källa? Någon tråd här i forumet.
Kanske har fel då. Det sades i något av de senaste podd-avsnitten i antingen ”bilar med sladd” eller ”Vibilägare”

Edit: tror att det var senaste avsnittet av ”Bilar med sladd”. Lyssna i slutet av avsnittet.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Sebastian+ skrev:
Walker skrev:
Sebastian+ skrev:

Kanske har fel då. Det sades i något av de senaste podd-avsnitten i antingen ”bilar med sladd” eller ”Vibilägare”
Det ser ut som att listan är från 20/12 -21 så om den uppdateras halvårsvis så är det snart dags för nya siffror.
Screenshot_20220503-170354_Chrome.jpg
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

tomten22 skrev:
Sebastian+ skrev:

Tesla kommer aldrig sänka priserna på befintliga modeller, det skulle förstöra begagnatpriserna på bilarna som finns i handeln och restvärden för leasingbilar osv.
DEt bryr de sig inte det minsta om. Men Skatteverkets listor gäller som sagt, så det är för sent att göra något.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Walker skrev:
Sebastian+ skrev:

Maj och oktober har det skrivits tidigare...
Men på skatteverkets sida verkar det vara i december..
Priserna kanske tas fram och grundar sig på oktoberpriserna och dessa beslutas sedan i december.

Svårt att tro att de har alla priserna dagsaktuella när listan ska beslutas..

Så majpriserna beslutas kanske i juni..

Säkrare källa än så har jag inte.. :)
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare

Inlägg av CLi »

Idag ska Sunshine Ace komma fram till Suez.
Den gick från Shanghai 14/4. Blir spännande att se var den tar vägen efter Suez.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/ho ... 66/zoom:10
MYP 22 - vit lack / svart inredning
not_sure

Inlägg av not_sure »

CLi skrev:
Den gick från Shanghai 14/4. Blir spännande att se var den tar vägen efter Suez.

Tydligen brukar VIN matchas ungefär när båtarna passerar Suez, så om den har Teslor ombord borde vi höra nåt snart.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Hoppet är det sista som överger, osv.. det vore ju väldigt bra om det kom lite bilar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
BaronHellJug
Teslaägare

Inlägg av BaronHellJug »

CLi skrev:

Om den gick från Shanghai 14/4 tänker jag det är ganska osannolikt att den har några bilar vi är intresserad av i lasten, 14:e var ju 5 dagar innan fabriken började starta upp igen efter lockdown, att det skulle varit bilar från innan lockdown tänker i alla fall jag är lite osannolikt - men blir förvisso gärna motbevisad, det där om hoppet etc… ;)
not_sure

Inlägg av not_sure »

Tror också det är rätt låg chans att Sunshine Ace har några Teslor. Men samtidigt stängdes ju hamnar och transporter osv ner också samtidigt som fabriken, så vem vet. Kanske fanns ett gäng bilar redo för transport precis innan nedstängningen som inte kom iväg förens 14:e.
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare

Inlägg av CLi »

BaronHellJug skrev:
CLi skrev:

Om den gick från Shanghai 14/4 tänker jag det är ganska osannolikt att den har några bilar vi är intresserad av i lasten, 14:e var ju 5 dagar innan fabriken började starta upp igen efter lockdown, att det skulle varit bilar från innan lockdown tänker i alla fall jag är lite osannolikt - men blir förvisso gärna motbevisad, det där om hoppet etc… ;)
Helt enig. Jag ger det inte bra odds att våra bilar är på den. Dock tror jag den är det sista halmstrået för leverans i maj månad.
MYP 22 - vit lack / svart inredning
danielstrid

Inlägg av danielstrid »

Jag har beställt en Vit LR med 20" fälgar som personalbil, tror beställningen skickades till Tesla runt 10 April. Skickade fråga om leverans idag 13:43 till en Tesla representant som svarade:

"Eventuellt kan du förvänta dig sent maj för leverans men största sannolikhet är nog juni."
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare

Inlägg av Sebastian+ »

https://www.marinetraffic.com/en/ais/ho ... 368/zoom:9

Denna båt känns intressant med. Från Shanghai till Suez. Avgick 2 maj. Framme 18 maj i Suez.

Den finns med på Tesla Carrier Mao också. Har alltså använts för att transportera Tesla tidigare.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

danielstrid skrev:
Jag har beställt en Vit LR med 20" fälgar som personalbil, tror beställningen skickades till Tesla runt 10 April. Skickade fråga om leverans idag 13:43 till en Tesla representant som svarade:

"Eventuellt kan du förvänta dig sent maj för leverans men största sannolikhet är nog juni."
Ungefär samma svarade min kontaktperson på Tesla också häromdagen.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
matjo690

Inlägg av matjo690 »

slugger75 skrev:
danielstrid skrev:

Samma med min...
StefanR

Inlägg av StefanR »

Hej
Nån som har koll på att rättigheter till ersättning alternativt rätt att häva köpet?

Jag menar att visst kan man förstå att det blir någon månad försening men att Tesla Sverige inte kan ge något svar alls om var ens bil är i processen. Det är inte OK

Tack på förhand
vigge50

Inlägg av vigge50 »

StefanR skrev:
Hej
Nån som har koll på att rättigheter till ersättning alternativt rätt att häva köpet?

Jag menar att visst kan man förstå att det blir någon månad försening men att Tesla Sverige inte kan ge något svar alls om var ens bil är i processen. Det är inte OK

Tack på förhand
Med de avtal Tesla har idag så kan du fram till timmen innan leverans hoppa av och det enda du mister är de 1000 kr du lämnade i deposition.

Angående att inte kunna berätta var just din bil finns så har det med att göra att Tesla inte bygger på beställning, de bygger en mängd bilar i olika konfigurationer baserat på vad de tror kommer sälja och sen när båten närmar sig Europa så matchar de bilar på båtarna med de beställningarna som finns. Så för tillfället finns det ingen bil som är knuten till dig men den bilen som du kommer få om du fullföljer köpet kan mycket väl vara på en båt på väg till Europa just nu.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

slugger75 skrev:
danielstrid skrev:

Känns det inte som att de ändå vet något...? Typ att det finns en båt med bilar på. För det tar väl ca tre fyra veckor från Kina tills bilen är här..? Och då borde de ju stå på en båt nu för att hinna.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

StefanR skrev:
Hej

Tack på förhand
Ersättning? Från Tesla?

Du är ny här va?

;)
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare

Inlägg av Sebastian+ »

Ilduce77 skrev:
slugger75 skrev:
danielstrid skrev:

Känns det inte som att de ändå vet något...? Typ att det finns en båt med bilar på. För det tar väl ca tre fyra veckor från Kina tills bilen är här..? Och då borde de ju stå på en båt nu för att hinna.
Snarare 5 veckor från Kina till Amsterdam. Sedan 1,5-2 veckor från Amsterdam till leverans i Sverige.

Ca 7 veckor från att båten lämnar Kina till leverans verkar vara väldigt vanligt.
Nikohm

Inlägg av Nikohm »

7v med frakt då är typ deadline nästa vecka för skepp att lämna å sen är sista juni kört :roll: :(
Skriv svar