Sälja finansiellt leasad förmånsbil i förtid?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Sälja finansiellt leasad förmånsbil i förtid?

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Legato skrev:
martinot skrev:
Legato skrev:
mati skrev:
Synd att jag inte behöver en Honda e. Fan vad sugen man blir nu igen, men jag har tyvärr ingen som helst användning för den.
Den är ju bara såååå gullig, och nörd-faktorn är jäkligt stor alltså. :)
Den är verkligen grym. Skrev just på avtal om försäljning, på måndag går den iväg. Kommer sakna den, mer än de flesta andra bilar jag sålt faktiskt...

Sjuk bransch, det märks att de är desperata att få tag på bilar!
Jo, den är väldigt extrem just nu! :D

Får passa på att fråga en annan nyfiken fråga; gick du plus jmfrt med inköpspris, och isf. hur stort på detta?
Inte ens i närheten. Honda E har dåligt andrahandsvärde tyvärr. Men kan konstatera att handlarna har löjligt tighta marginaler, tror på fullt allvar de kommer ha mindre än 10k på min.

Förhoppningsvis blir det dock 3e Teslan i rad jag säljer med vinst ;)
Så det blir Cupra Born och Audi E-Tron framöver?
Japp, fram tills om ganska exakt ett år. Då blir det troligen en ny Model X istället för e-tron om Tesla nu avser leverera några ;)
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Legato skrev:
Bjelke skrev:
Legato skrev:
Leo skrev:
Funderar på en sån som 2:a bil. KVD hade ju en som de kämpat ett tag med att sälja till fast pris.

Legato: Får man fråga om:

Färg/mil/utrustningsnivå/tänkt prisnivå?
Som pendlarbil/citybil är den magisk. Uppskattningsvis 50% av mina parkeringar i stan gör jag på platser där andra inte fått plats... Dessutom kul att köra, massor av kul teknik och charmig som få!

Vi stöper dock om lite i bilparken och kommer inte ha någon 6-7 sitsig bil trots 6 i familjen, så därför behövs två bilar med bra räckvidd.

Den på KVD var lik min men med ungefär dubbelt så många mil tror jag.

När jag matade in uppgifter på KVDs hemsida så kom det upp 293.000:-. När offerten väl kom var den på 266.000:-.... Rätt märkligt då de ej frågade om skick överhuvudtaget och den är jättefin. Kommer sälja om några veckor, men bud över 270k beaktas ;)

Charge yellow / 1100 mil / Advance

Jag bor på Tyresö, så är du seriöst intresserad så är du välkommen att komma och kika. Bilen dessutom köpt på Autopunkten i Enskede. Även betalt för 3 servicar, gissar att de två resterande följer med vid övertagande av leasing.

Original 17" vinterhjul med Continental Viking Contact 7 medföljer liksom Honda original gummimattor samt typ 2 kabel och schuko-laddare.
HondaE.jpg
Jag har ju släkt i Hjortis och är där ibland, vore ju kul med ett besök åtminstone :)
Vi har kikat rätt länge på en mindre/smidigare bil osv så… fast då blir det nog 3 bilar på gården :mrgreen: 8-)
Hade varit kul att ses men bilen går iväg på måndag. Fick ett "offer I couldn't refuse" ;)
Man får väl ses av nån annan anledning då :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Är nog bra att sälja nu om man ska. Tror det kan bli andra tider framöver. Högre ränta, fallande börs, högre priser på mat och andra basgrejer...
Fast eftersom även nya elbilar har blivit dyrare så blir det troligen ändå ett nollsummespel.
Så sett är det nog bra att man redan har en elbil som man är nöjd med och som man fick köpa innan priserna gick upp. Jag tänker inte byta på ett bra tag nu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Haha, holy smokes...

Sålde bilen för 280k och var mycket nöjd med det priset (fick 5-6 bud mellan 266 och 275). Det var också en väldigt enkel och smidig process från start till slut.

Köpte bilen ny för ca 340k inklusive vinterhjul efter bonus, så dyra mil och rejält värdefall procentuellt sett, men ändå bättre betalt än väntat när man jämfört med andra E ute till salu.

Tänkte att de kommer ha extremt lite marginal och funderade på om de skulle lägga ut den för 299, 309 eller 319k. Blev hyyyyfsat förvånad när jag ser deras annons :lol:

https://daalbil.se/kop-bil/259076/

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Legato skrev:
Haha, holy smokes...

Sålde bilen för 280k och var mycket nöjd med det priset (fick 5-6 bud mellan 266 och 275). Det var också en väldigt enkel och smidig process från start till slut.

Köpte bilen ny för ca 340k inklusive vinterhjul efter bonus, så dyra mil och rejält värdefall procentuellt sett, men ändå bättre betalt än väntat när man jämfört med andra E ute till salu.

Tänkte att de kommer ha extremt lite marginal och funderade på om de skulle lägga ut den för 299, 309 eller 319k. Blev hyyyyfsat förvånad när jag ser deras annons :lol:

Måste ju lägga till "lite" prutmån. :lol:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
Haha, holy smokes...

Knepigt. Finns ju billigare Honda e på blocket, men ingen i närheten av Stockholm. Så kanske beror på det?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
Haha, holy smokes...

Med 70 papp i miljöbonus så har du ju gått plus på affären?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

martinot skrev:
Legato skrev:
Haha, holy smokes...

Med 70 papp i miljöbonus så har du ju gått plus på affären?
Läs igen ;)

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Legato skrev:
Haha, holy smokes...

Knepigt. Finns ju billigare Honda e på blocket, men ingen i närheten av Stockholm. Så kanske beror på det?
Min gissning är att de kör en annan strategi än andra och prutar mycket. De har flera Teslor som ser ruskigt dyra ut också. Men även med stor prutmån känns det sjukt. De har även lagt vinterhjulen som "tillval" :D

Sen kändes det inte som de hade så mkt koll på elbilar, misstänker att de tror alla "nya begagnade" elbilar är superheta på marknaden.

Som referens låg det en bil som var i princip identisk med min på Blocket för 289 och det såldes en likadan men med drygt 2000 mil från KVD (fastpris) för 268 :!:

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar