Placering av laddbox

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Placering av laddbox

Inlägg av Honkan »

Hej

Har precis köpt ett nytt Kedjehus med Carport mellan husen, har beställt laddbox med installation men nu funderar jag på vilken sida i Carporten laddboxen sitter bäst, spontan så känns det som vänster, på den sidan laddluckan är om man kör rakt in, vad tycker ni som har Teslor idag ? Reflektioner tas gärna emot.

Ha de fint!
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/thomas36594

Re: Placering av laddbox

Inlägg av Skyltspurtaren »

Placera den, eller ha så lång sladd, så att du kan ladda alla bilmärken (lucka fram, på höger/vänster fram och bak). Helt plötsligt i framtiden har nån i familjen råkat köpa en Zoe eller en e-tron.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Placera också så den når två bilar om nu uppfarten rymmer de. Dvs typ mellan där du typiskt ställer bilarna.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Honkan skrev:
Hej

Har precis köpt ett nytt Kedjehus med Carport mellan husen, har beställt laddbox med installation men nu funderar jag på vilken sida i Carporten laddboxen sitter bäst, spontan så känns det som vänster, på den sidan laddluckan är om man kör rakt in, vad tycker ni som har Teslor idag ? Reflektioner tas gärna emot.

Ha de fint!
Instämmer i det som redan sagts i tråden.

Jag har boxen på vänstersidan så att jag har kort till att koppla in i bilen på vänstersidan. Samtidigt så har jag placerat den så att den skall kunna täcka hela garageuppfarten om man behöver ladda andra bilar (gäster, framtida fler elbilar, etc.). Har dessutom 12 m lång laddkabel för att ha frihet att kunna ladda över allt.

Normalt så behöver jag bara rulla av 1-2 varv kabel (hänger runt min väggbox) när jag parkerar Teslan rakt fram, men har ändå möjlighet att rulla ut mycket längre längd av kabeln om jag har behov för det. Blev en bra kompromiss mellan enkelhet i vardagen, och full flexibilitet för andra elbilar och andra platser för parkering på uppfarten.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Min box sitter längst fram till vänster ungefär i höjd med framhjulet på bilen. Har 10 meter kabel, hållaren på väggen precis vid ladduttaget med överbliven kabel upprullad. Lång kabel för att då kan jag backa upp bilen mot porten och ladda den även utanför.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Tobbelibobbe
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias73650

Inlägg av Tobbelibobbe »

Eftersom jag bor i just ett kedjehus med carport mellan husen tänkte jag dela hur vi tänkte.
Vi har vår ”huvudentré” på vänster långsida i carporten, och vår förrådsdörr längst in i nämnda carport (på kortsidan).
Vi satte laddboxen på högra sidan av carporten, sett utifrån, vilket gör att när vi kört in vår Model 3 sitter boxen precis bakom bilen på passagerarsidan. Sladden ligger vid laddning bakom bilen (eller under bakstöten om man lägger in den lite).

Varför denna positionering? För oss var det superviktigt att inte behöva kliva över sladden (eller rulla cyklar etc.). Såhär ett knappt år efter installation skulle vi gjort exakt lika igen om vi skulle ställas inför valet igen.
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
Användarvisningsbild
np519
Teslaägare

Inlägg av np519 »

Jag har en uppfart där jag kan parkera tre bilar och 4 lite trångt.
Eftersom jag brukar backa upp bilen har jag placerat en laddare så långt ut jag kan på garaget och då laddar teslan med den. Den andra laddaren, med lång sladd, har jag placerat i mitten på uppfarten. Med den kan jag ladda den andra bilen, som inte är Tesla och ev andra märken med andra luckplaceringar.

Så försök att tänka hur du ska parkera och då inte störa dig på kabeln när du laddar. Eller om du har en lååååång kabel placera den så att den når till hela uppfarten. Men när du laddar tycker jag att det är viktigt att kabeln inte är i vägen
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Användarvisningsbild
ADHC
Teslaägare

Inlägg av ADHC »

Får lite oväntat min första Tesla i dagarna och ska beställa laddbox. Jag har hyggligt långt mellan huset och där jag brukar ställa bilen och väljer mellan att sätta laddboxen på husväggen och ha en 12-meterskabel eller att sätta den på en stolpe i trädgården och klara mig med 6 meter. Det blir förstås billigare installation med boxen på väggen trots den långa sladden. Men onekligen elegantare installation med stolpen. Den långa sladden kan ligga kvar när bilen inte är på plats och hängas upp på en pergola som råkar stå intill bilen. Hur ska jag tänka?
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

ADHC skrev:
Får lite oväntat min första Tesla i dagarna och ska beställa laddbox. Jag har hyggligt långt mellan huset och där jag brukar ställa bilen och väljer mellan att sätta laddboxen på husväggen och ha en 12-meterskabel eller att sätta den på en stolpe i trädgården och klara mig med 6 meter. Det blir förstås billigare installation med boxen på väggen trots den långa sladden. Men onekligen elegantare installation med stolpen. Den långa sladden kan ligga kvar när bilen inte är på plats och hängas upp på en pergola som råkar stå intill bilen. Hur ska jag tänka?
Det handlar lite om vad du tycker att det är värt att ha en lång sladd liggande, kommer den tex vara i vägen för gräsklippning. Hemma har jag en 6 meter och där laddar jag 2 bilar. I stugan har vi en lös 10 meters kabel som vi hönger upp på boxen nör vi inte använder den eller in i förrådet nör vi inte är där. Lite bökigt med lång sladd för att vi hänger undrandes om man inte behöver det så ör det inga problem. Man laddar inte elbil varje dag som en laddhybrid. Ta det som känns bäst och mest prisvärt.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Skriv svar