Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

MrMille

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MrMille »

Hej Kamrater,

Första inlägget i forumet! :mrgreen:

Fått mail från tesla idag, lite spännande, men ändå inte...
"Det uppskattade fönstret för upphämtning av din {DYNAMIC FIELD: MODEL} har uppdaterats på ditt Tesla-konto. Vi ber om ursäkt för förseningen och jobbar på att få hit din bil så fort som möjligt. Fönstret för upphämtning påverkas av många faktorer såsom produktionskapacitet, logistik samt att alla steg på Tesla-kontot är slutförda. När din bil är redo för upphämtning kontaktar vi dig via SMS för att boka in en upphämtningstid.
Logga in på ditt Tesla-konto för att se ditt uppskattade fönster för upphämtning och för att färdigställa kvarvarande steg inför upphämtning."

Loggar in på webben, appen - Ser samma uppskattade leverans månad som förut, maj. :roll:

Beställningen gjorde jag 6 mars.
*Model Y Long Range Dual Motor fyrhjulsdrift
*Solid svart lack
*20" Induction-fälgar
*Helsvart premiuminteriör
*Interiör med fem säten
*Autopilot
*19" Nokian vinterdäck (odubbade) med Sport-fälgar
StefanR

Inlägg av StefanR »

Fascinernade hur tålmodiga och accepterande alla verkar vara inför detta makalöst dåliga kundfokus tesla har. Själv går jag tillbaka till BMW som i alla fall visar någon respekt för deras kunder. Hävningen väntar jag med till en timma innan leverans.
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare

Inlägg av Bruno »

StefanR skrev:
Fascinernade hur tålmodiga och accepterande alla verkar vara inför detta makalöst dåliga kundfokus tesla har. Själv går jag tillbaka till BMW som i alla fall visar någon respekt för deras kunder. Hävningen väntar jag med till en timma innan leverans.
Lycka till med BMWn :) Läser på Autopower att många inte får sina bilar i tid eller att det saknas ex skärm eller HUD i deras bilar. Alla har problem nu, Coronanedstängningar, materialbrist, kriget i Ukraina och transportproblem.
Men ingen kommer att bli ledsen när du häver köpet om du tror det. Men någon kommer att bli mycket glad. ;)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Rokt skrev:
Produceras väl bara performance i Tyskland
Absolut, just nu, vad vi vet. Och det produceras bara svarta och vita bilar. Det verkar bara vara svarta och vita bilar som fått uppdaterade datum, alla i Juni men lite varierande exakt när. Det kan finnas ett samband, men det behöver ju inte göra det.

Själv tror jag inte det kommer börja byggas LR i Tyskland för leverans i detta kvartal, men det är ju ett litet litet halmstrå ändå!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Teslicious

Inlägg av Teslicious »

Vad jag vet från folk som beställt både Audi, BMW och Kia så har deras leveranser skjutits upp flertal månader redan innan årsskiftet och i princip inte slutat där. Min kompis skulle t ex fått sin BMW i feb men dröjde till sent april.

Att det kan diffa 1-2mån speciellt i rådande klimat känns väl mer rimligt än tvärtom?

Eller har ni andra fått era bilar i tid 2022?

Såklart aldrig kul med förseningar men lite förståelse för nuvarande världssituation borde man kanske ha?

Ryssland, corona, brist på delar, kaos i alla sektorer osv.

Får heller inte glömma att Berlinfabriken är sprillans ny och då pratar vi inte en anläggning med 100 nyanställda. Vi pratar ol världens största (?) Fabrik.

Givetvis inte roligt att vänta/få försening etc. Men hade det varit bättre någon annanstans? Isåfall vart?

Leveranstiderna generellt sätt för er som pratar om att byta bil är vadå i snitt? 12-15mån?

We shall overcome
Philippeb

Inlägg av Philippeb »

Den stora frågan om 1 juli.

Jag har nyss gått igenom riksdagens kalender från den 11 maj till 4 juli.
Jag har tittat på alla "Debatt om förslag" under denna period och kan inte se att någon av dessa debatter ska beröra frågan om pristaket.

Det enda i bilfråga jag kan hitta handlar om förändringar avseende förmånsvärde för miljöbilar vilket är en helt annan fråga (11/5).
Kanske ligger frågan om bonustak fortfarande på is, annars borde väl rimligen detta stå att finna i riksdagens kalender.

https://www.riksdagen.se/sv/kalender/?interval=all
Screenshot 2022-05-07 at 01.28.53.png
Screenshot 2022-05-07 at 01.28.20.png
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare

Inlägg av CLi »

StefanR skrev:
Jag känner mig rätt vilse själv..
Har kört många BMW under åren, men fan vet om det är bättre där.
MYP 22 - vit lack / svart inredning
G66142

Inlägg av G66142 »

StefanR skrev:
Det enda du möjligen åstadkommer med att vänta till sista timmen är att någon här får sin bil ett par dagar senare.
G66142

Inlägg av G66142 »

Teslicious skrev:
[…]
Såklart aldrig kul med förseningar men lite förståelse för nuvarande världssituation borde man kanske ha?

Ryssland, corona, brist på delar, kaos i alla sektorer osv.
[…]
I min bransch har det tagit slut på magnetspolar till en viss ventil, bara som ett exempel. Då pratar vi om en komponent för ~300kr som det normalt funnits drivor av hos våra grossister. Finns inget datum om man beställer men dyker upp sporadiskt.

Tycker ändå Tesla skött sig hyfsat så här långt, trevliga och tydliga med den info de har tillgänglig.
StefanR

Inlägg av StefanR »

Har också kört BMW och de gånger det var förseningar fick man alltid tydlig info och bra erbjudande om hyrbil t ex. Är sugen på nya i4an.
Tesla verkar helt skita i kunden och det stör mig. Ger det ett par veckor till sen beställer jag en BMW istället :-)
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

Philippeb skrev:

Jag har tittat på alla "Debatt om förslag" under denna period och kan inte se att någon av dessa debatter ska beröra frågan om pristaket.

Det enda i bilfråga jag kan hitta handlar om förändringar avseende förmånsvärde för miljöbilar vilket är en helt annan fråga (11/5).
Kanske ligger frågan om bonustak fortfarande på is, annars borde väl rimligen detta stå att finna i riksdagens kalender.

Någon säljare på Bmw i4 forum snacka om mitten Av juni.. Men de verkar helt orimligt så nära inpå man vet aldrig iofs.

"Beslut tas 15 juni i riksdagen, så vi lär ha beskedet den 16:e."
Philippeb

Inlägg av Philippeb »

anna__ skrev:
Philippeb skrev:

Någon säljare på Bmw i4 forum snacka om mitten Av juni.. Men de verkar helt orimligt så nära inpå man vet aldrig iofs.

Hur vet du att det debatteras och ts beslut den 15??? Står inget i riksdagens kalender om detta!
Nikola56

Inlägg av Nikola56 »

Vårändringsbudgeten ska röstas igenom 15 juni. Men det står inget om bonustak i propositionen, bara om att tillföra ytterligare 3,9 miljarder.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

StefanR skrev:
Har också kört BMW och de gånger det var förseningar fick man alltid tydlig info och bra erbjudande om hyrbil t ex. Är sugen på nya i4an.
Tesla verkar helt skita i kunden och det stör mig. Ger det ett par veckor till sen beställer jag en BMW istället :-)
Är inte bmw I4 beräknad till våren 2024 just nu?
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Philippeb skrev:
anna__ skrev:
Philippeb skrev:

Hur vet du att det debatteras och ts beslut den 15??? Står inget i riksdagens kalender om detta!
Anna menade nog att det var säljaren på BMW-forumet som pratade om 15-16 juni... Datumen stod inom citationstecken
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

Ilduce77 skrev:
Philippeb skrev:
anna__ skrev:
Philippeb skrev:

Anna menade nog att det var säljaren på BMW-forumet som pratade om 15-16 juni... Datumen stod inom citationstecken
Exakt så :)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Igår fick jag datumen för uppskattad leverans juni 20 - juni 30 (från att inte ha något datum alls) både i appen och på mitt Tesla-konto.
Idag är datumen ändrade till juni 09 - juni 30.
Kan kärran stå på Sunshine Ace (som är på väg till Bristol) eller Thruxton (som ska vara i Suez 18 maj)?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
G66142

Inlägg av G66142 »

Ilduce77 skrev:
StefanR skrev:
Jo, något sådant. Men jag antar att man får ett fast datum under våren 2024.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

G66142 skrev:
Ilduce77 skrev:
StefanR skrev:
Jo, något sådant. Men jag antar att man får ett fast datum under våren 2024.
2024? Det är ca 12 månader lev tid, var har ni hört 24 månader?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Titta, mina datum att också uppdaterade igen, nu 9 Jun - 30 Jun.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Jagharnada

Inlägg av Jagharnada »

Kanske båten Glovis splender kan lasta lite bilar till oss? Eller nån som har mer koll?

Ska nån få någon bil i maj så står väl hoppet till Morning lady..
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare

Inlägg av Highfoot »

jonasl skrev:
Hur ser din specifikation ut?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Highfoot skrev:
jonasl skrev:
Hur ser din specifikation ut?
Helt utan tillval, vit, svart inredning, 19".
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

jonasl skrev:
När beställde du? :)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Ilduce77 skrev:
jonasl skrev:
När beställde du? :)
Beställde i Mars 2021 men tackade nej till leverans när kinabilarna började rulla in förra året. Nu i Januari bad jag om leverans i Q2. Vet inte exakt var det placerar mig i den imaginära kön.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar