Siki skrev:Hej!
Jag är glad att jag är här med er!
Jag vill köpa Tesla Longe Range model 3. Tror ni att Tesla kommer att sänka eller höja priserna inom en snar framtid på Model 3? Är det bättre köpa ny modell, eller begagnad nuförtiden?
Hälsningar, Sinisa
Hej och Välkommen!
Själv är jag lekman när det kommer till tekniken när det gäller elbilar – så för säkerhets skull bör du väl dubbelkolla följande:..
En fördel med att köpa nytt är att du får ett helt nytt batteri. Har du otur när du köper begagnat så köper du en bil där tidigare ägaren (eller ägarna) inte brytt sig om att sköta om batteriet. Följande gäller inte alla elbilar, men för begagnade Model 3 Long Range (LR) så mår batteriet t.ex. bättre ifall det inte hålls uppe på 100% hela tiden. Behöver man ladda till 100% så är det ju bättre att göra det precis innan avfärd och att sen helst förbruka upp åtminstone 20% av batteriet så man hamnar på 80% eller mindre innan man ställer bilen ifrån sig en längre tid. Sen hur mycket något som det ovanstående påverkar batteridegraderingen för ett begagnat batteri i praktiken kan jag tyvärr inte...
Köper du en bil som privatimporterats till Sverige så har det tidigare hänt att försäkringspremien blivit högre än för bilar som sålts nya i Sverige. Det har dock skrivits i andra trådar att detta kan ha ändrats nu – men kanske kan detta vara bra att kolla upp...
Till slut måste man väl bestämma själv om man tycker att det högre priset för en ny bil är värt det...
En faktor som påverkar priset är ju hur det blir med den så kallade 'supermiljöbils-premien' efter sista juni i år. Om du vill köpa nytt och den Model 3 du köper kommer kosta mer än 700.000:- så kan ju det påverka priset. Jag vet dock inte hur länge det kan ta innan vi får besked om det.
Tesla har en strävan efter att kunna sänka priset. Men... För att kunna göra det så måste de väl börja producera Model 3 i fabriken i Berlin. Och tyvärr så finns det nog inte någon som känner till när de tänker börja göra det... De verkar ha gjort bedömningen att Model Y kommer sälja bättre än Model 3 i Europa och har därför börjat med att producera den i Berlin istället...
Det finns tyvärr dock en hel del faktorer som kanske närmaste året eller på ännu längre sikt kommer göra det svårt för Tesla att sänka priset. T.ex:
- Situationen med Covid i Kina. Kina verkar fortsätta med någon slags nolltoleranspolicy. De stängde ju t.ex. nyligen ner hela Shanghai. Vem vet vad som händer under kommande höst och vinter när Covid kanske återigen blir ett problem i Kina...
- Diktatorns angreppskrig mot Ukraina.
- Det är hög efterfrågan på vissa ämnen som behövs för batteriproduktion vilket driver upp priser. Påverkas även av kriget.
- Höga energipriser. Och även här påverkar ju kriget. Europa ska ju försöka göra sig av med så mkt import som möjligt av diktatorns olja och gas...
Och för säkerhets skull:
Det går att beställa dragkrok till en Model 3 Long Range. Det är det inte alla som känner till. Det tillvalet är inte tillgängligt på hemsidan, men finns "Off Menu". Man kan lägga till drag genom att t.ex. tala i telefon eller chatta med någon på Tesla som jobbar med försäljning i samband med att man gör beställningen.
För Model 3 som inte har drag monterat från fabrik gäller tyvärr att det inte går att eftermontera en dragkrok som man lagligt kan dra släp med i Sverige.