Lägg därtill att Volkswagens fabrik går på kolkraft och inte europamix så försämras VW-bilarnas LCA än mer.Jerker skrev:Bra replik! Det enda jag saknade var det längre perspektivet, när gamla batterier kommer in i kretsloppet av återvinning och nytillverkning. Då sjunker miljöbelastningen ytterligare eftersom inte hela mängden råvara kommer ifrån ny gruvbrytninig. Om man sen lägger till att energin till tillverkningen i framtiden i större utsträckning kommer ifrån solenergi (som Gigafactory) så sjunker miljöbelastningen ytterligare ett snäpp.
Tesla katastrof för miljön...
Moderator: Redaktion
Re: Tesla katastrof för miljön...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla katastrof för miljön...
Jag kan inte läsa länkenSvenssons skrev:
Jag vet inte var ifrån han får 5 ton per 24 kWh ifrån vilket blir drygt 200 kg CO2 per kWh. Enligt denna studie: http://www.electrochem.org/dl/ma/202/pdfs/0068.PDF så är det på 75-90 kg per kWh inklusive återvinning.

Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Tesla katastrof för miljön...
Inte jag heller... De verkar ha tagit bort denna länk men den finns fortfarande som cache här dock utan bilder:jonas skrev:Jag kan inte läsa länkenSvenssons skrev:
Jag vet inte var ifrån han får 5 ton per 24 kWh ifrån vilket blir drygt 200 kg CO2 per kWh. Enligt denna studie: http://www.electrochem.org/dl/ma/202/pdfs/0068.PDF så är det på 75-90 kg per kWh inklusive återvinning.
http://webcache.googleusercontent.com/s ... clnk&gl=se
Rapporten heter Environmental Burdens of Large Lithium-Ion Batteries Developed in a Japanese National Project och är skriven av Kaoru ISHIHARA, Nobuo KIHIRA, Nobuyuki TERADA och Toru IWAHORI vid Central Research Institute of Electric Power Industry i Japan.
Finns med i publikation av konferansanteckningar med ISBN 1566773385 och ISSN 1091-8213.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.