Hej
Jag överväger att beställa en Tesla Model 3, privatköp, och har några frågor som jag skulle vilja diskutera. Valet står primärt mellan standardversionen och Long Range-versionen. För mitt dagliga vardagliga mobilitetsbehov är standard mer än nog. Hade livet bara varit vardag hade jag utan tvekan valt standard, mycket tack vare det tåliga LFP-batteriet och lägre pris. Men jag har två återkommande ”utanför-vardagen” scenarier som gör att jag inte bestämt mig för standard ännu och det är sommarresorna till centrala och södra Europa samt skidresorna till svenska fjällvärlden eller Alperna, med takbox. Två till tre resor per år. Vi är en familj med två vuxna och två barn runt 10-12 år.
Finns det på detta forum någon erfarenhet av längre resor, gärna Europaresor med Model 3 standard med LFP batteri? Kommer jag att bli galen på antalet laddningar? Jag har så klart jämfört restid och laddningar standard vs. Long Range med hjälp av Teslas webbaserade ruttplanerare. Onekligen skiljer restiden en del mellan standard och Long Range. Men samtidigt kan standard med fördel laddas till 100 %... Så eventuellt ser inte praktiken riktigt ut som teorin, eller?
Och så en generell fråga om bilen: jag har svårt att bedöma bilens bagageutrymme men det ser spontant smått ut. Hur mycket grejer man behöver ha med sig på resa är så klart olika, men ni som kör Model 3 och har familj med två barn, hur upplever ni bilens kapacitet avseende bagage? Om vi kan effektivisera rejält så skulle vi nog kunna hålla oss till varsin ~ 90 liters rullväska. Dvs fyra större rullväskor. Får det plats i bilen?
Model 3 vs. Model 3 Long Range - familjebil, privatköp
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 vs. Model 3 Long Range - familjebil, privatköp
När det gäller bagaget så går 4x90 liter lätt in om det har rätt form.. men det beror ju också på hur rullväskorna ser ut.Syntax skrev:Hej
Jag överväger att beställa en Tesla Model 3, privatköp, och har några frågor som jag skulle vilja diskutera. Valet står primärt mellan standardversionen och Long Range-versionen. För mitt dagliga vardagliga mobilitetsbehov är standard mer än nog. Hade livet bara varit vardag hade jag utan tvekan valt standard, mycket tack vare det tåliga LFP-batteriet och lägre pris. Men jag har två återkommande ”utanför-vardagen” scenarier som gör att jag inte bestämt mig för standard ännu och det är sommarresorna till centrala och södra Europa samt skidresorna till svenska fjällvärlden eller Alperna, med takbox. Två till tre resor per år. Vi är en familj med två vuxna och två barn runt 10-12 år.
Finns det på detta forum någon erfarenhet av längre resor, gärna Europaresor med Model 3 standard med LFP batteri? Kommer jag att bli galen på antalet laddningar? Jag har så klart jämfört restid och laddningar standard vs. Long Range med hjälp av Teslas webbaserade ruttplanerare. Onekligen skiljer restiden en del mellan standard och Long Range. Men samtidigt kan standard med fördel laddas till 100 %... Så eventuellt ser inte praktiken riktigt ut som teorin, eller?
Och så en generell fråga om bilen: jag har svårt att bedöma bilens bagageutrymme men det ser spontant smått ut. Hur mycket grejer man behöver ha med sig på resa är så klart olika, men ni som kör Model 3 och har familj med två barn, hur upplever ni bilens kapacitet avseende bagage? Om vi kan effektivisera rejält så skulle vi nog kunna hålla oss till varsin ~ 90 liters rullväska. Dvs fyra större rullväskor. Får det plats i bilen?
LFP är väl lite trögare med laddningen när det är kallt, kanske kan ABRP fungera för att simulera fjällresor i kallt väder?
Frågan är hur mycket dyrare en LR blir totalt sett, andrahandsvärdet bör ju vara en bit högre på LR jämfört med LFP. Priskillnaden mellan LR och LFP har väl ifs gått upp ganska mycket de senaste månaderna så det var lättare att välja då
Senast redigerad av Maw, redigerad totalt 1 gånger.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Bagaget kommer gå in, men inte i rullväskor, det är väl den korta versionen. Man får anpassa sig lite, det ryms massor i utrymmet under bagaget och även den del i frunken.
Vi har åkt på sommarsemester med tre barn och två vuxna och fått med allt, inkl utrustning för cyklar (som satt på kroken) och löpning så massor av skor och hjälmar.. och sa jag att det var en Thule Chariot-vagn i bagaget också? Nu packar vi rätt lätt men bagaget är avsevärt mycket större än man kan tro. Öppningens storlek är den största begränsningen.
Vi har åkt på sommarsemester med tre barn och två vuxna och fått med allt, inkl utrustning för cyklar (som satt på kroken) och löpning så massor av skor och hjälmar.. och sa jag att det var en Thule Chariot-vagn i bagaget också? Nu packar vi rätt lätt men bagaget är avsevärt mycket större än man kan tro. Öppningens storlek är den största begränsningen.
Model Y LR AWD 2022
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Jag har gjort ett par bilsemestrar på kontinenten, men med M3LR. Under sådana semestrar vill jag kunna åka lite hur jag vill, utan att ha en planerad rutt. Det har i alla fall fungerat utmärkt med Long Range, då jag kunnat ladda vid de stopp jag ändå gör, även om det bara finns 11 kW AC. Framför allt har det varit skönt att kunna vara spontan och att inte känna oro över laddningen. Lite mer begränsad skulle jag nog ha varit med en LFP-bil, men om det är värt prisskillnaden är subjektivt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
-
Hittade de här två trådarna om fjällresor med Model 3:
viewtopic.php?f=51&t=20250
viewtopic.php?f=51&t=17737
(Kan så klart finnas ytterligare relevanta trådar. Jag gjorde bara en snabb sökning med Google...)
Annars känns det väl som ni skulle behöva kika på en Model 3 för att själva få se bagaget. Har ni långt till närmsta Tesla-showroom brukar det typ alltid finnas någon på forumet som är villig att ställa upp för att visa upp sin egen bil.
Om ni bestämmer er för att åka till ett Tesla-showroom så skulle jag för säkerhets skull boka in en tid. Som jag minns det har det hänt att den bil som folk velat se inte funnits tillgänglig ifall man inte bokat tid i förväg...
viewtopic.php?f=51&t=20250
viewtopic.php?f=51&t=17737
(Kan så klart finnas ytterligare relevanta trådar. Jag gjorde bara en snabb sökning med Google...)
Annars känns det väl som ni skulle behöva kika på en Model 3 för att själva få se bagaget. Har ni långt till närmsta Tesla-showroom brukar det typ alltid finnas någon på forumet som är villig att ställa upp för att visa upp sin egen bil.
Om ni bestämmer er för att åka till ett Tesla-showroom så skulle jag för säkerhets skull boka in en tid. Som jag minns det har det hänt att den bil som folk velat se inte funnits tillgänglig ifall man inte bokat tid i förväg...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Att kunna ladda till 100% hjälper föga på långresor. Iallafall när du vill förflytta dig så snabbt som möjligt med snabbladdning. Mest tidsvinst är att hålla sig runt 5% - 60% i laddningsnivå. Blir för långsamt att ladda upp mot 100%. Och LRs större batteri och högre laddhastighet ger en tydlig skillnad då.Syntax skrev:Finns det på detta forum någon erfarenhet av längre resor, gärna Europaresor med Model 3 standard med LFP batteri? Kommer jag att bli galen på antalet laddningar? Jag har så klart jämfört restid och laddningar standard vs. Long Range med hjälp av Teslas webbaserade ruttplanerare. Onekligen skiljer restiden en del mellan standard och Long Range. Men samtidigt kan standard med fördel laddas till 100 %... Så eventuellt ser inte praktiken riktigt ut som teorin, eller?
I vardagen är 100% annars en fördel som gör att den enklare model 3 kommer närmare LR i räckvidd, som man normalt kanske inte laddar högre än runt 80%.
Så frågan är helt enkelt om ni tycker det funkar att ladda lite oftare de ggr ni åker på längre resa. Alla andra dagar knappt någon betydelse. Inte räckviddsmässigt iallafall.
Tycker det är klokt att du tänker på en standard och inte direkt en long range. Att inte köpa större batteri än man behöver, även om man kan.
Har själv en LR, men i slutet av förra året var vi tre gubbar som åkte till fjällen med en SR+ från 2019. Fungerade toppen.
Visst det skulle gått snabbare med en LR, men om man verkligen vill snabbt på långa resor ja då är inte elbilen svaret.
Lycka till i valet!
Har själv en LR, men i slutet av förra året var vi tre gubbar som åkte till fjällen med en SR+ från 2019. Fungerade toppen.
Visst det skulle gått snabbare med en LR, men om man verkligen vill snabbt på långa resor ja då är inte elbilen svaret.
Lycka till i valet!
Den exakta skillnaden i räckvidd kan jag inte, dock laddar SR+ lite långsammare. Har du inte behovet av att köra bilen i jobbet spelar laddtiden mindre roll. Vi hade en S70D med 350V batteri, den bilen laddar betydligt långsammare än vad vår nuvarande 3P gör. För mina arbetsresor är det en märkbar skillnad, när vi åker på semester bryr vi oss inte nämnvärt om laddning tar 40 min eller 60 min..
En kamrat har en 3SR+ han är nöjd med sin bil generellt, han har sagt att han ångrar sitt val lite pga den något högre effekten i LR och att laddningen blir lite rappare på långresor.
Man skall ha med sig i kalkylen att vi köper en bil idag baserat på laddarna som finns nu, om 2 år är dom betydligt fler.
Med det sagt är reflektionen om du gillar att köra bil aktivt att du troligen blir mer nöjd med en LR över tid än en SR+. Om effekten aldrig varit uppe på tapeten ska du välja det du tror är bästa köpet.
Jag tror att det kommer visa sig att en SR+ och en LR har ungefär likvärdiga restvärdeskurvor över tid.
En kamrat har en 3SR+ han är nöjd med sin bil generellt, han har sagt att han ångrar sitt val lite pga den något högre effekten i LR och att laddningen blir lite rappare på långresor.
Man skall ha med sig i kalkylen att vi köper en bil idag baserat på laddarna som finns nu, om 2 år är dom betydligt fler.

Med det sagt är reflektionen om du gillar att köra bil aktivt att du troligen blir mer nöjd med en LR över tid än en SR+. Om effekten aldrig varit uppe på tapeten ska du välja det du tror är bästa köpet.
Jag tror att det kommer visa sig att en SR+ och en LR har ungefär likvärdiga restvärdeskurvor över tid.
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)