Kortbetalning ny branschstandard för laddning

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare

Kortbetalning ny branschstandard för laddning

Inlägg av flipmac »

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bran ... oset-losas

"Nu ska det blir lättare att betala för att ladda elbilen längs vägen. En ny branschöverenskommelse klargör nu att det ska gå att betala med kort, och man ska veta vad det kostar.

– Det enda du behöver är ett betalkort, säger Åsa Pettersson, vd Energiföretagen."
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
chaffis75
elbilist

Re: Kortbetalning ny branschstandard för laddning

Inlägg av chaffis75 »

Bra men samtidigt är jag inte så glad för läsningen där man ska läsa en qr kod och manuellt slå in kort uppgifter, de där strular alltid.
Sen hjälper ju detta bara i sverige, biltillverkarna behöver lösa detta bättre. Jag serde som de är biltillverkarna ansvaret ligger tungt på då de jobbar över gränserna.

Och jo jag vet tesla har löst problemet men de har ju fakriskt även andra operatörer som jobbar över gränserna, problemet är alla olika operatörer som kanske bara finns i just de landet.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
Bra men samtidigt är jag inte så glad för läsningen där man ska läsa en qr kod och manuellt slå in kort uppgifter, de där strular alltid.
Det där är inte ett äkta kortbaserade betalsystem.

Äkta kortbetalningssystem kräver inte att man tillhandahåller en egen telefon/terminal och egen Internetloppling. Detta är bara en omskrivning av en förenklad webbbaserad app som kan krångla precis lika djävla mycket som apparna.

Äkta kortbetalningssytem kräver bara kort + kod från kunden, och inget mer (och att det finns täckning/kredit på kortet).

Håller med dig. Nästan 0 progress framåt på problemet.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Att standard ska vara debitering per kWh är däremot en förbättring! Frågan är vilka so kommer omfattas av överrenskommelsen bara.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

jonasl skrev:
Att standard ska vara debitering per kWh är däremot en förbättring! Frågan är vilka so kommer omfattas av överrenskommelsen bara.
Det beror på.

Det är normalt infrastrukturen som man använder (alltså tiden den är upptagen och inte tillgänglig) som är det absolut dyraste vid snabbladdning, och inte själva elen.

Risken rent praktiskt är att allt fler hybrider och liknade kommer uppta platser, och färre lediga platser åt de som vill snabbladda 10 minuter (som det oftast handlar om för mig) och snabbt komma vidare på sin resa.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

martinot skrev:
jonasl skrev:
Det beror på.

Det är normalt infrastrukturen som man använder (alltså tiden den är upptagen och inte tillgänglig) som är det absolut dyraste vid snabbladdning, och inte själva elen.

Risken rent praktiskt är att allt fler hybrider och liknade kommer uppta platser, och färre lediga platser åt de som vill snabbladda 10 minuter (som det oftast handlar om för mig) och snabbt komma vidare på sin resa.
Precis. Jag tycker inte alls att det är självklart att pris per kWh enbart är det rätta. I länken ovan säger de dock att "Det är viktigt att det finns ett pris per kWh, men det kan tillkomma ett pris per minut efter en tids laddning, just för att hindra köbildning". Hoppas det blir så.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Allego verkar iaf ha ett äkta kortbetalningssystem, såg det vid deras laddare i Gävle :)
Vet inte om dom ”slagit på” dom riktigt än men för två veckor sedan så var dom i princip
klara (några hann t.o.m. ladda gratis där några dagar).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

martinot skrev:
Jag vill bara att det ska vara förutsägbart vad det kostar. Har flera gånger laddat på Incharge 50kW med minutpris och fått 30-35kW när förhållanden i övrigt varit samma som gett mig 50kW på andra laddare. Det är orimligt.

Sen får det gärna vara en minutavgift när man laddar över 80% eller något annat klurigt.

Hybrider brukar sällan kunna ladda DC även om det finns en och annan, men jag ser det inte som ett stort problem. De brukar dessutom ha litet batteri.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
tslaqqq

Inlägg av tslaqqq »

chaffis75 skrev:
Sen hjälper ju detta bara i sverige, biltillverkarna behöver lösa detta bättre. Jag serde som de är biltillverkarna ansvaret ligger tungt på då de jobbar över gränserna.

Och jo jag vet tesla har löst problemet men de har ju fakriskt även andra operatörer som jobbar över gränserna, problemet är alla olika operatörer som kanske bara finns i just de landet.
Bara tejpa upp sin egen QR kod ovanpå med någon suspekt länk = framgång
dfa

Inlägg av dfa »

Kommer att tänka på denna strip :)
...
How standards proliferate:
https://xkcd.com/927
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare

Inlägg av flipmac »

martinot skrev:
chaffis75 skrev:
Det där är inte ett äkta kortbaserade betalsystem.

Äkta kortbetalningssystem kräver inte att man tillhandahåller en egen telefon/terminal och egen Internetloppling. Detta är bara en omskrivning av en förenklad webbbaserad app som kan krångla precis lika djävla mycket som apparna.

Äkta kortbetalningssytem kräver bara kort + kod från kunden, och inget mer (och att det finns täckning/kredit på kortet).

Håller med dig. Nästan 0 progress framåt på problemet.
I pressmeddelandet står det att de antingen ska erbjuda kortläsare på plats eller qr-kod. Så vi får så klart hoppas att så många som möjligt väljer det förstnämnda för jag håller med om att det andra inte är någon skillnad mot idag. https://mobilitysweden.se/aktuellt/i-de ... nskommelse

När det gäller vilka aktörer som står bakom hittade jag följande lista i SVT:s artikeln:

Bakom de nya relgerna står Mobility Sweden (fordonstillverkarnas branschorganisation), Drivkraft Sverige (drivmedelsbolagen) och Energiföretagen Sverige.

Till att börja med ingår 12 stora aktörer inom el, drivmedel och laddning: E.On Drive, Vattenfall InCharge, Mer, Recharge, Göteborg Energi, Gävle Energi, Mälarenergi, Ionity, ST1, Circle K, OKQ8 och Preem.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

flipmac skrev:
I pressmeddelandet står det att de antingen ska erbjuda kortläsare på plats eller qr-kod. Så vi får så klart hoppas att så många som möjligt väljer det förstnämnda för jag håller med om att det andra inte är någon skillnad mot idag. https://mobilitysweden.se/aktuellt/i-de ... nskommelse
På Circle K och Mer (säkert fler) kostar det 1kr mer per kWh om man direktbetalar med kort istället för deras app. Ska jag ladda 50kWh så reggar jag mig nog första gången ändå... Kanske låter snålt, men för 50 spänn kan jag lägga lite tid på att använda appen. Tycker inte att det borde vara någon prisskillnad. :/

Circle K
Snabbladdning 50 kW
APP: 4,99 kr/kWh Direktbetalning/kort: 5,99 kr/kWh

Ultrasnabbladdning 150-300 kW
APP: 6,29 kr/kWh Direktbetalning/kort 7,29 kr/kWh

MER
Mer Direktbetalning (kort) AC: 3,50 SEK/kWh DC: 6,50 SEK/kWh UFC (>150 kW): 6,95 SEK/kWh  
Mer Flexible  (app/tagg): AC: 3,0 SEK/kWh DC: 5,50 SEK/kWh UFC (>150 kW): 5,95 SEK/kWh  
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

DanneLKPG skrev:
flipmac skrev:
På Circle K och Mer (säkert fler) kostar det 1kr mer per kWh om man direktbetalar med kort istället för deras app. Ska jag ladda 50kWh så reggar jag mig nog första gången ändå... Kanske låter snålt, men för 50 spänn kan jag lägga lite tid på att använda appen. Tycker inte att det borde vara någon prisskillnad. :/

Circle K
Snabbladdning 50 kW
APP: 4,99 kr/kWh Direktbetalning/kort: 5,99 kr/kWh

Ultrasnabbladdning 150-300 kW
APP: 6,29 kr/kWh Direktbetalning/kort 7,29 kr/kWh

MER
Mer Direktbetalning (kort) AC: 3,50 SEK/kWh DC: 6,50 SEK/kWh UFC (>150 kW): 6,95 SEK/kWh  
Mer Flexible  (app/tagg): AC: 3,0 SEK/kWh DC: 5,50 SEK/kWh UFC (>150 kW): 5,95 SEK/kWh  
Nästan konstigt de är tillåtet.. Vi vet väl alla (tja beror kanske på ålder) hur de var med kort avgifter för ett antal år sedan när man förbjöd butiker att ta ut en avgift för kort betalning, iprincip är de ju vad man gör här även om kontanterna är ersatta av en app.
Känns inte som man löst något, bara en snygg rökridå så de ser ut som de är duktiga.
MrEarp

Inlägg av MrEarp »

Blir spännande att se hur stora aktörer löser frågan.
Min uppfattning är att man har målat in sig i ett hörn i mjukvara som man utvecklat över tid, att gå över till äkta kortlösning blir dyrare just nu.
Anledningen till detta är att det saknades kostnadseffektiva smarta lösningar för bara 1år sen men det finns nu.
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

MrEarp skrev:
Min uppfattning är att man har målat in sig i ett hörn i mjukvara som man utvecklat över tid, att gå över till äkta kortlösning blir dyrare just nu.
Anledningen till detta är att det saknades kostnadseffektiva smarta lösningar för bara 1år sen men det finns nu.
Det har ju funnits många smart-pay-hårdvara iaf i Sverige där enskilda och föreningar tex kunde ta betalt med kort via en internetuppkoppling.
Ganska små enheter, de företagen hade nog gärna sålt anpassade enheter mycket billigare än vad tex babs gör.

Minns dock inte vad de heter bara.
MrEarp

Inlägg av MrEarp »

Gargamel skrev:
MrEarp skrev:
Det har ju funnits många smart-pay-hårdvara iaf i Sverige där enskilda och föreningar tex kunde ta betalt med kort via en internetuppkoppling.
Ganska små enheter, de företagen hade nog gärna sålt anpassade enheter mycket billigare än vad tex babs gör.

Antar att du tänker på izetlle?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

chaffis75 skrev:
Nästan konstigt de är tillåtet.. Vi vet väl alla (tja beror kanske på ålder) hur de var med kort avgifter för ett antal år sedan när man förbjöd butiker att ta ut en avgift för kort betalning, iprincip är de ju vad man gör här även om kontanterna är ersatta av en app.
Känns inte som man löst något, bara en snygg rökridå så de ser ut som de är duktiga.
Ja, det blir dessutom en avgift som är mycket högre än den som butiker tog ut vid småköp. Det var väl kortföretagen som förbjöd att det skulle tas ut kortavgifter av kunderna? Ganska löjligt det också eftersom det i slutändan alltid är kunden som får betala. Butiken får ju ta ut det via prissättningen av varorna. Det var ju bara att kortföretagen inte gillade att det skyltades med hur mycket de tjänade på att folk betalade med kort. Vissa butiker vägrade dock att ta emot kortbetalning under ett visst belopp eftersom den avgift de fick betala till kortföretagen åt upp hela vinstmarginalen.
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

MrEarp skrev:
Gargamel skrev:
MrEarp skrev:

Ja, det är väl en av de större.
De skulle ju gå att anpassa till laddarna till en billigare peng än typ BABS tar för sina apparater.
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

Gargamel skrev:
MrEarp skrev:
Gargamel skrev:
MrEarp skrev:

De skulle ju gå att anpassa till laddarna till en billigare peng än typ BABS tar för sina apparater.
Fast är det verkligen så viktigt att betala just med betalkort att det är värt den prisökningen på laddning?

Fattar faktiskt inte de som jagar på för detta skall bli standard när en laddning blir 30-50:- dyrare för absolut noll mervärde.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

R_Edvinsson skrev:
Gargamel skrev:
MrEarp skrev:
Gargamel skrev:
MrEarp skrev:

Fast är det verkligen så viktigt att betala just med betalkort att det är värt den prisökningen på laddning?

Fattar faktiskt inte de som jagar på för detta skall bli standard när en laddning blir 30-50:- dyrare för absolut noll mervärde.
Poängen är väl egentligen de ska bli kul nklare att ladda, inte behöva ha 10 appar per land man ska ladda i.. Men nej de är ju inte rimligt att betala 1 kr /kWh mer bara för man använder betalkort.
Skriv svar