Coal-roll'ad....synunkter?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Re: Coal-roll'ad....synunkter?

Inlägg av tor-ake »

Som förutvarande hobbyligist och varande tonårsförälder föreslår jag att du ringer ett kort men informativt samtal till dennes föräldrar, bara information ingen värdering. Då får kolrullaren reda på att det faktiskt skulle kunna bli konsekvenser även om det inte blir det den här gången.

Minns faktiskt än idag 30 år senare att jag i ett anfall av dåligt omdöme körde förbi en mamma med barnvagn på grusväg utan att sakta in, så de blev insvepta i damm. Mamman kände igen bilen och ringde mina föräldrar som frågade om det verkligen var jag, vilket jag givetvis förnekade. Men meddelandet gick fram. :?

Sedan släpper du det och slösar inte mer av din egen enrgi på det. Ungdomar är som apor ibland, man får vara glad om de inte kastar bajs.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

@Macksie, jag hann läsa ditt inlägg innan du raderade det, och det var väl bra att du gjorde det. Men jag hade bara väntat på just argumentet du framförde, att vi alla har hållit på med liknande saker. Och det är därför jag ändå tänker svara på det. Nej, jag har inte hållit på med liknande saker i min ungdom. Och hade jag ens vågat tänka tanken så hade min mamma bankat den ur skallen på mig med alla till buds stående medel. Det är det man har föräldrar till. Att man inte gör en massa dumheter när det egna omdömet inte är färdigt utvecklat.
Och fallerar föräldrarna så får man väl gå en instans upp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

MattiasH skrev:
Inte råkat ut för men jag hade funderat på att bara ligga kvar bakom så länge som möjligt för att se hur länge den orkar med. I med biohazardläget först såklart.
Om den har ett system där diesel eller spillolja (?) pumpas in i avgasröret så går det ju hålla på hur länge som helst, ellerja tilltalen är slut. Om man har ställt på (mer bränsle i för hållande till luften luft) så försvinner det ju när man släpper gasen. Jag haren gammal Volvo BM 350 Boxer som har det beteendet om jag gasar fullt i uppförsbackar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
@Macksie, jag hann läsa ditt inlägg innan du raderade det, och det var väl bra att du gjorde det. Men jag hade bara väntat på just argumentet du framförde, att vi alla har hållit på med liknande saker. Och det är därför jag ändå tänker svara på det. Nej, jag har inte hållit på med liknande saker i min ungdom. Och hade jag ens vågat tänka tanken så hade min mamma bankat den ur skallen på mig med alla till buds stående medel. Det är det man har föräldrar till. Att man inte gör en massa dumheter när det egna omdömet inte är färdigt utvecklat.
Tror som sagts tidigare i tråden att detta beteende kommer från föräldrarna. Vi vet ju att det finns ett ordentligt elbilshat ute i landet och det har nog snackats en hel del och skit om elbilar och Tesla i synnerhet hemma vid köksbordet.

Sen tror jag säkert att dessa ungdomar kan bli duktiga produktiva medborgare när de växer upp. Men de måste så klart få positiva förebilder och inte inskränkta föräldrar. Ta tex trafikskollärare som inte glasklart tala för elbilar och dess fördelar utan måste hela tiden falla tillbaka på fossiler och möjligen Vätgas.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare

Inlägg av macksie »

mati skrev:
jag raderade det för att det blev sandlåda av detta, och insåg att det var en diskussion som urartade, inget gott kom ur den och inte ville kasta mer bränsle på elden.
jag raderade inte för att jag bytte åsikt.
att du argumenterar med ett raderat inlägg som du vet är raderat som raderades en minut efter att jag la ut det säger mer om din vilja till konfrontation än ditt budskap
MYP
X90d
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag är absolut inte ute efter konfrontation. Har aldrig varit det, kommer aldrig vara det. Jag fungerar inte så.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

macksie skrev:
mati skrev:
jag raderade det för att det blev sandlåda av detta, och insåg att det var en diskussion som urartade, inget gott kom ur den och inte ville kasta mer bränsle på elden.
jag raderade inte för att jag bytte åsikt.
att du argumenterar med ett raderat inlägg som du vet är raderat som raderades en minut efter att jag la ut det säger mer om din vilja till konfrontation än ditt budskap
Lugna ned dig. Om du inte kan stå för en åsikt så publicera den inte för diskussion. Du får räkna med att någon hinner läsa även om du tycker du tog bort den i tid.

Jag har aldrig heller gjort något liknande. Jag tror precis som Mati att det handlar om hur man är uppfostrad och ifall man lärt sig ta hänsyn till andra människor.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Ungdomarna gör ju detta med flit. speciellt så att det baktänds så det låter högt. de varvar så det brummar och ibland blir det som ett pistolknall. boende är måttligt imponerad av alla insändare man läst.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

De är provokatörer. De går igång på att ni blir arga. Strunta i dem.

Annars kan man följa efter de tills de stannar och fråga vad de håller på med. Är inte så roligt att bli förföljd. :lol:

En gammal kollega blev just det efter att han gjort nån gest i trafiken mot någon. Slutade med att vederbörande följde efter ända hem till hans uppfart och väl där simulerade att han hade ett vapen i innerfickan. Min kollega slutade gestikulera i trafiken efter detta. Var tydligen galet obehagligt. :D
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare

Inlägg av macksie »

Curik skrev:
Lugna ned dig. Om du inte kan stå för en åsikt så publicera den inte för diskussion. Du får räkna med att någon hinner läsa även om du tycker du tog bort den i tid.
Jag har aldrig heller gjort något liknande. Jag tror precis som Mati att det handlar om hur man är uppfostrad och ifall man lärt sig ta hänsyn till andra människor.
@Curik, du har rätt, det där blev dåligt. Tror tom jag har skrivit någit i stil med den som sig i leken ger... som kommentar i annat inlägg.

@mati Jag ber om ursäkt, inser att jag gjorde mot dig vad jag anklagade dig för. Låg nivå av mig.

Kommer tyvärr inte ihåg mitt inlägg så att jag kan skriva det på nytt. Utan inlägget så finns risken att det tolkas som om jag hellt onyanserat tycker att ungdomarna inte gör fel. Jag tycker såklart inte att det är ett snyggt beteende.
Utan min poäng var vilket jag fortfarande står för är att en polisanmälan inte är proportionerligt. Utan att kontakta föräldrar eller själv stoppa dem och läsa lusen av dem kanske är mer i sammanhanget rimligt.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

macksie skrev:
Curik skrev:
@Curik, du har rätt, det där blev dåligt. Tror tom jag har skrivit någit i stil med den som sig i leken ger... som kommentar i annat inlägg.

@mati Jag ber om ursäkt, inser att jag gjorde mot dig vad jag anklagade dig för. Låg nivå av mig.

Kommer tyvärr inte ihåg mitt inlägg så att jag kan skriva det på nytt. Utan inlägget så finns risken att det tolkas som om jag hellt onyanserat tycker att ungdomarna inte gör fel. Jag tycker såklart inte att det är ett snyggt beteende.
Utan min poäng var vilket jag fortfarande står för är att en polisanmälan inte är proportionerligt. Utan att kontakta föräldrar eller själv stoppa dem och läsa lusen av dem kanske är mer i sammanhanget rimligt.

Nej, man ska inte slösa resurser på sånt där. Blir ändå inget resultat och ev trafikfarlighet är överdriven också. Det bästa man kan göra är att rycka på axlarna och åka vidare.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Jag hade gått på två saker; antingen att följa efter, djävlas, hota, och bete mig som en så sjuk galning att de inte tycker det ens är roligt längre. Eller så hade jag rationellt låtit polisanmäla och låta ge lagen en chans att göra en bedömning om de tycker det är värt att gå vidare med det. :D

Att rycka på axlarna är inte min grej helt enkelt… :lol:
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Jag skrev om det där fenomenet här på forumet för några månader sedan. Det händer mig relativt ofta i den lilla staden där jag hänger numera (Örnsköldsvik) och det är inte bara Epa-traktorer utan även "vuxna" bilister som ser en chans att uttrycka sig genom att spruta svart rök så nära/på min bil som möjligt. Än så länge är elbilar begränsade här, även fast det kommer fler och fler, men det är tydligt att det är något form av ställningstagande som görs mot just elbilister.
Först blev jag stött men det händer så ofta att det inte är någon större ide att jaga upp sig.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Inlägg av M3apan »

Jag brukar köra om och släppa ut blixtar från mitt batteri på dom...
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bjornnilsson skrev:
Först blev jag stött men det händer så ofta att det inte är någon större ide att jaga upp sig.
Samma här. Numera är det nästan lite gäsp-känsla över det hela. Däremot så är jag lite fundersam om detta överhuvudtaget är riktat mot elbilar när det är ungdomar i A-traktorer. Jag tror faktiskt att det i många fall inte alls är det. Det är nog snarare vi själva som tror att detta alltid är riktat mot oss.
Jag har sett många coal-rollare som tveklöst gjorde detta utan att de ens såg min bil eller någon annan bil överhuvudtaget. Jag kanske gick eller cyklade istället, de kan ju inte veta att jag kör elbil.
Nyligen var det en idiot som lade hela parkeringen vid ett köpcentrum i svart rök. Osannolikt att han hade siktat in sig på en elbil som stod parkerad nånstans. Det finns nog i många fall inget "politiskt" motiv när A-traktorfolket lägger rökridåer. De tycker bara det är häftigt och så tror de att de är alfa-hanar. Däremot när vuxna män gör det med sina pickup:ar så tror jag alla gånger att de har sina utpekade målgrupper.
Skriv svar