
detta hoppas vi Sverige tar efter
http://syslagronn.no/2016/01/27/syslagr ... 1440053073
Moderator: Redaktion
För att MP lobbar mot bilar generellt.sweslac skrev:Varför lobbar mp emot snabbladdare?
Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
Detta är de första träffarna på Google för "miljöpartiet snabbladdare"Nicke Nyfiken skrev:För att MP lobbar mot bilar generellt.sweslac skrev:Varför lobbar mp emot snabbladdare?
För att mängden trafik inte är statisk. Människor gör det som passar bäst för dem, och gör man det lättare att åka bil så kommer fler att göra det. Både sådana som får en bättre förbindelse med förbifarten, och de som väljer att åka via Essingeleden när annan trafik letar annan väg. Miljöpartiet vill (överraskning!) att man bygger ut kollektivtrafik istället för pengarna. Även där har bättre kollektivtrafik effekten att fler använder den om den bättre löser folks behov.Jerker skrev:Ja, och MP är dessutom landsbygdsfientliga genom sin bilpolitik. Jag har dessutom aldrig förstått vad som skulle vara fel med förbifart Stockholm, som MP hävdar. Det måste väl vara bra att få bort genomfartstrafiken från innerstaden? Vad är det jag missar som gör förbifart Stockholm till något som MP motarbetar?
bara du inte har tänkt dig som ingenjör inom olja & gas, där är det svååååååårt nuBjelke skrev:Kommer iaf att dröja innan vi ens ser initiativ till detta här
Har ofta funderat på att dra till Norge och arbeta (som ingenjör) och superfin cykling finns det ju där, har varit i Bergen-krokarna många ggr så
Helectric here I come!
Antar det är samma som tidigare påpekat resonemang, att dom är helt emot biltrafik, och då behövs det ju ingen länk, snarare tvärtom då den "uppmuntrar" till ännu mer bilåkande lixomJerker skrev:Ja, och MP är dessutom landsbygdsfientliga genom sin bilpolitik. Jag har dessutom aldrig förstått vad som skulle vara fel med förbifart Stockholm, som MP hävdar. Det måste väl vara bra att få bort genomfartstrafiken från innerstaden? Vad är det jag missar som gör förbifart Stockholm till något som MP motarbetar?
Fast vad har de egentligen gjort i regeringsställning? Vilka propositioner och motioner har de lagt fram?bylund skrev:
Ja, jag vet att många gillar att hugga på Miljöpartiet, men det blir så mycket roligare om det är sakligt än att folk bara luftar sin frustration.
Jo jag har förstått att det är lite tungt inom det området nu (och några till tyvärr), men jag stortrivs i Norge och ungarna är nu utflugna så...HelectriC skrev:bara du inte har tänkt dig som ingenjör inom olja & gas, där är det svååååååårt nuBjelke skrev:Kommer iaf att dröja innan vi ens ser initiativ till detta här
Har ofta funderat på att dra till Norge och arbeta (som ingenjör) och superfin cykling finns det ju där, har varit i Bergen-krokarna många ggr så
Helectric here I come!![]()
cykling kan jag verkligen hålla med om, det är väldigt utbrett med landsvägscykling här. Har själv inte kunnat cykla så mycket som jag hade önskat sen barnen kom, men det är aldrig för sent att börja på nytt
Bara först: Jag är för en progressiv miljöpolitik! Verkligen! Men som boende på landet så har jag inte sett mycket i MP:s politik som gynnar landsbygden. Deras politik är inriktad på människor som bor i städer, kanske för att de flesta miljöpartister som sitter i riksdagen bor i städer? Man kan t.ex. aldrig bygga bort bilkörande på landet med utbyggd kollektivtrafik. Och jag är en lantis som då och då kör förbi Sthlm och jag skulle minska miljöbelastningen i Sthlm om jag kunde köra runt staden. Det är också fruktansvärt många tunga lastbilar som skulle slippa skita ner luften och bullra för stockholmarna.bylund skrev:För att mängden trafik inte är statisk. Människor gör det som passar bäst för dem, och gör man det lättare att åka bil så kommer fler att göra det. Både sådana som får en bättre förbindelse med förbifarten, och de som väljer att åka via Essingeleden när annan trafik letar annan väg. Miljöpartiet vill (överraskning!) att man bygger ut kollektivtrafik istället för pengarna. Även där har bättre kollektivtrafik effekten att fler använder den om den bättre löser folks behov.Jerker skrev:Ja, och MP är dessutom landsbygdsfientliga genom sin bilpolitik. Jag har dessutom aldrig förstått vad som skulle vara fel med förbifart Stockholm, som MP hävdar. Det måste väl vara bra att få bort genomfartstrafiken från innerstaden? Vad är det jag missar som gör förbifart Stockholm till något som MP motarbetar?
Man kan hålla med eller inte hålla med, men jag tycker varken att det är svårt att förstå argumenten för eller emot.
vill du ha en ordentlig utmaning, så ska du cykla loppet Voss-Geilo (höstlopp), det är grejer detBjelke skrev:Jo jag har förstått att det är lite tungt inom det området nu (och några till tyvärr), men jag stortrivs i Norge och ungarna är nu utflugna så...HelectriC skrev:bara du inte har tänkt dig som ingenjör inom olja & gas, där är det svååååååårt nuBjelke skrev:Kommer iaf att dröja innan vi ens ser initiativ till detta här
Har ofta funderat på att dra till Norge och arbeta (som ingenjör) och superfin cykling finns det ju där, har varit i Bergen-krokarna många ggr så
Helectric here I come!![]()
cykling kan jag verkligen hålla med om, det är väldigt utbrett med landsvägscykling här. Har själv inte kunnat cykla så mycket som jag hade önskat sen barnen kom, men det är aldrig för sent att börja på nytt
Ahaa! Så man kan ana en cyklist i dig!?!
Själv kör jag på för fullt, omän inte alltid lika grymt som förr, men i bergen i Norge får man sig alltid en rejäl match! Gillar Aurlandsvangen bäst, och för all del Alla backar i det området.
Har du sett den lilla men sanslöst grymma Stalheimskleifta (kanske inte stavade helt rätt)?? Den ligger ju på vägen mot just Bergen
Alldeles för lite! Typ ingenting vad jag kan hitta. Men det är såhär vi borde diskutera elbilspolitiken. Det blir sakligare än att säga att de lobbar mot snabbladdare, mest grundat på att man inte gillar mp, när de varken verkar göra till eller från.Svenssons skrev:Fast vad har de egentligen gjort i regeringsställning? Vilka propositioner och motioner har de lagt fram?bylund skrev:
Ja, jag vet att många gillar att hugga på Miljöpartiet, men det blir så mycket roligare om det är sakligt än att folk bara luftar sin frustration.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/
Jag kan inte hitta några förslag eller ändringar som leder till lättnader för elbilar, mer utbyggnad av laddstolpar eller på annat sätt förbättringar. Ser ibland hänvisningar till en motion som de lade 2013 men det verkar inte bli något med denna motion nu när de sitter i regeringsställning:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... _H102T526/
Miljöpartiet fick visserligen bara 5,86% av de röstberättigas röster men de sitter ändå i regeringen nu och borde kunna påverka besluten som tas där.
I ett försök att nyansera debatten här på forumet så bad jag Miljöpartiet om en beskrivning av hur de driver miljöarbetet kring transporter i regeringen:bylund skrev:Alldeles för lite! Typ ingenting vad jag kan hitta. Men det är såhär vi borde diskutera elbilspolitiken. Det blir sakligare än att säga att de lobbar mot snabbladdare, mest grundat på att man inte gillar mp, när de varken verkar göra till eller från.Svenssons skrev:Fast vad har de egentligen gjort i regeringsställning? Vilka propositioner och motioner har de lagt fram?bylund skrev:
Ja, jag vet att många gillar att hugga på Miljöpartiet, men det blir så mycket roligare om det är sakligt än att folk bara luftar sin frustration.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/
Jag kan inte hitta några förslag eller ändringar som leder till lättnader för elbilar, mer utbyggnad av laddstolpar eller på annat sätt förbättringar. Ser ibland hänvisningar till en motion som de lade 2013 men det verkar inte bli något med denna motion nu när de sitter i regeringsställning:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... _H102T526/
Miljöpartiet fick visserligen bara 5,86% av de röstberättigas röster men de sitter ändå i regeringen nu och borde kunna påverka besluten som tas där.
Nu kan det ju vara så att bakom kulisserna har de stoppat Anna Johanssons jättesatsning på snabbladdare för att de inte gillar bilar. Det vet vi ju ingenting om.
Jag tycker du kan fråga lite mer om satsning på elbilar..(sanning, ingen förbättring för elbilar bara en försämring för hybrider) Och en höjning av förmånsvärde för rena elbilar.ovelundkvist skrev:I ett försök att nyansera debatten här på forumet så bad jag Miljöpartiet om en beskrivning av hur de driver miljöarbetet kring transporter i regeringen:bylund skrev:Alldeles för lite! Typ ingenting vad jag kan hitta. Men det är såhär vi borde diskutera elbilspolitiken. Det blir sakligare än att säga att de lobbar mot snabbladdare, mest grundat på att man inte gillar mp, när de varken verkar göra till eller från.Svenssons skrev:Fast vad har de egentligen gjort i regeringsställning? Vilka propositioner och motioner har de lagt fram?bylund skrev:
Ja, jag vet att många gillar att hugga på Miljöpartiet, men det blir så mycket roligare om det är sakligt än att folk bara luftar sin frustration.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/
Jag kan inte hitta några förslag eller ändringar som leder till lättnader för elbilar, mer utbyggnad av laddstolpar eller på annat sätt förbättringar. Ser ibland hänvisningar till en motion som de lade 2013 men det verkar inte bli något med denna motion nu när de sitter i regeringsställning:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... _H102T526/
Miljöpartiet fick visserligen bara 5,86% av de röstberättigas röster men de sitter ändå i regeringen nu och borde kunna påverka besluten som tas där.
Nu kan det ju vara så att bakom kulisserna har de stoppat Anna Johanssons jättesatsning på snabbladdare för att de inte gillar bilar. Det vet vi ju ingenting om.
Hej igen!
Ber om ursäkt om du inte var nöjd med mitt svar. Jag ska nedan försöka utveckla ytterligare. Vägtrafiken står idag för en tredjedel av Sveriges klimatutsläpp. Men riksdagens folkvalda har beslutat att Sveriges vägtrafik ska vara fossiloberoende redan 2030. Med både sjunkande oljepriser och bilar som blir allt mer bränslesnåla är läget för en liten höjning av koldioxidskatten gyllene. Miljöpartiet vill att det ska vara möjligt att transportera sig i hela Sverige även i framtiden, då måste vi ta oss ur oljeberoendet. Om vi ska kunna ta oss fram på landsbygden i framtiden måste vi sluta slösa med bensin i städer, bygga ut tåg- och kollektivtrafiken, och flytta godstrafiken från långtradare till tåg och sjöfart. Vi vill utveckla och bygga ut kollektivtrafiken på landsbygden, men där kommer i många fall bilen fortfarande att vara huvudalternativet för transporter. För landsbygden måste det då finnas bränslesnåla bilar och en väl utbyggd infrastruktur för förnyelsebara bränslen. Miljöpartiet vill t.ex. ge stöd till bondgårdar som gör biogas av gödsel, investera i biogasproduktion och ge stöd till biogasmackar. Det skapar också arbetstillfällen utanför städerna. För att underlätta för dem som redan har en bensinbil vill vi också införa en konverteringspremie för byte från bensin till etanol-biogas-hybriddrift.
För att ställa om fordonsflottan driver vi på för ett så kallat bonus/malus-system. Systemet vi föreslår bygger på att bilar som släpper ut lite fossil koldioxid får en bonus som bekostas av bilar som släpper ut mycket koldioxid. Samtliga bilar som säljs i Sverige graderas enligt en skala beroende på energiåtgång och bränsle. På de klimatvärsta bilarna läggs en avgift som sedan minskar med minskad klimatpåverkan. På samma sätt får de allra koldioxidsnålaste bilarna en hög bonus, och de något mindre snåla bilarna får en mindre bonus. Skalan förskjuts regelbundet så att kraven skärps för att få en kontinuerlig teknikutveckling. En komponent som styr mot förnybara bränslen kan också behövas. Vårt förslag om bonus-malus driver också starkt för en elektrifiering av bilparken, då i praktiken enbart bilar med eldrift kan få den högsta bonusen. Systemet liknar det som redan finns i EU med en tydlig skala som anger energiåtgång för kylskåp, frysar, tvättmaskiner och spisar. Genom att bilarna märks med liknande energiklasser blir det lätt för konsumenterna att överblicka systemet, oavsett om de är privatpersoner eller företag. För personer som är beroende av en bil är det naturligtvis särskilt viktigt med stöd för att ställa om bilarna. Ett sådant system skulle de en elbilsköpare en bonus på 40 000-50 000 kr. Detta system har vi fått igenom i överenskommelsen med Socialdemokraterna.
Vad har då regeringen gjort? Nedan följer några exempel på hur regeringen underlättar för fler att köpa och använda sig utav eldrivna fordon. De senaste åren har elbilen gått från utopi till verklighet, och tillsammans med laddhybrider har de förändrat marknaden för gott. För att stärka den positiva utvecklingen inför regeringen nya premier och höjer stödet till elbussar och elbilar.
Ny premie för elbussar: Elbussar är tysta och ger inga utsläpp. Under 2016 introducerar regeringen en ny premie för elbussarna på totalt 50 miljoner kronor och under åren 2017-2019 höjs den till 100 miljoner kronor.
Fler elbilar med ökat anslag: Supermiljöbilspremien för elbilar höjs med 132 miljoner kronor redan i år och nästa år ökar den med 94 miljoner kronor. Premien för laddhybrider halveras år 2016 till förmån för rena elbilar som får oförändrad premie. För 2016 kommer premien räcka till nästan 8 000 elbilar eller drygt 15 000 laddhybridbilar.
Bonus-malus för nya bilar 2017: Förändringarna sker för att den positiva utvecklingen på marknaden inte ska tappa fart fram till 2017, då regeringen vill införa ett så kallat Bonus-malus-system för nybilsköp. Det innebär en bonus för den som köper en mindre miljöbelastande bil, medan bilar med högre utsläpp får högre skatt.
Regeringen har även tillsatt en samordnare för att se över hur fler laddstolpar ska byggas så det kan bli enklare att färdas långa sträckor med elfordon. Genom att satsa på energieffektiva bilar och bussar kan fler människor resa klimatsmart!
Hoppas det var lite mer utvecklande. Återkom gärna om du har fler frågor!
En kollega tog Stora Styrkepröven för några år sedan och det verkade vara en bra utmaning. http://styrkeproven.no/en/frontpageHelectriC skrev:vill du ha en ordentlig utmaning, så ska du cykla loppet Voss-Geilo (höstlopp), det är grejer detBjelke skrev:Jo jag har förstått att det är lite tungt inom det området nu (och några till tyvärr), men jag stortrivs i Norge och ungarna är nu utflugna så...HelectriC skrev:bara du inte har tänkt dig som ingenjör inom olja & gas, där är det svååååååårt nuBjelke skrev:Kommer iaf att dröja innan vi ens ser initiativ till detta här
Har ofta funderat på att dra till Norge och arbeta (som ingenjör) och superfin cykling finns det ju där, har varit i Bergen-krokarna många ggr så
Helectric here I come!![]()
cykling kan jag verkligen hålla med om, det är väldigt utbrett med landsvägscykling här. Har själv inte kunnat cykla så mycket som jag hade önskat sen barnen kom, men det är aldrig för sent att börja på nytt
Ahaa! Så man kan ana en cyklist i dig!?!
Själv kör jag på för fullt, omän inte alltid lika grymt som förr, men i bergen i Norge får man sig alltid en rejäl match! Gillar Aurlandsvangen bäst, och för all del Alla backar i det området.
Har du sett den lilla men sanslöst grymma Stalheimskleifta (kanske inte stavade helt rätt)?? Den ligger ju på vägen mot just Bergenjag var med första året det arrangerades (2013 har jag för mig). Har inte vågat mig tillbaks efteråt då cyklingen inte har legat på samma höga nivå längre. Ett annat mycket fint turlopp är också Bergen-Voss (vår/sommarlopp), betydligt högre snitthastighet och fler deltagare.
Wilier hänger på väggen hemma och väntar på migjag brukade cykla varje dag t&r jobbet under mina första år här, ganska ofta i regn (no surprise), men även i snö och is (med dubbdäck). Dock inte på Wilier i sånt väder
Detta är som ersättning för supermiljöbilspremien i de diskussioner jag har haft med MP. Det görs bara neutralt för stadsbudgeten genom att finansiera det hela via de sämsta bilarna.Silversound skrev:Man blir ju nyfiken på detta bonus/malus-system som beskrivs. Kan man tolka det som ett ytterligare "bidrag" tillsammans med supermiljöpremien då? Det vore ju inte fel sen när man ska betala för sin Model 3...