Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

berg_hav
Inlägg: 4
Blev medlem: 16 mar 2022 15:50

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av berg_hav »

anna__ skrev:
terway skrev:
Vad gäller nya förmånsvärden from 1 juli:
Beslutet är taget (ingen opponerade sig och därför skedde ingen votering). MYP får med andra ord en sänkning av förmånsvärdet med hela 16% och Model Y LR får en sänkning med 4% (enl Teslakalkylen.se).

Vad gäller miljöbonustaket på 700 tkr så verkar det inte finnas någon plan på när den ska tas upp. Vi får hoppas att Transportstyrelsens remissvar fått regeringen att tänka om och att det införs tidigast vid årsskiftet. Någon som har mer info? :roll:
Det ligger heller inget planerat inför morgondagens regeringssammanträde
Det finns ingen votering inplanerad i riksdagens kalender före sommaruppehållet om reducerat pristak.

https://www.riksdagen.se/sv/kalender/?i ... typ=kam-vo
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 24 mar 2022 19:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Highfoot »

Enligt den här artikeln skickas ännu en båt med 4000 bilar på fredag från Shanghai. Så vi kan ju hoppas att ca 8500 är på gång nu då - om nu inte fler båtar lastas nästa vecka?

https://www.teslarati.com/tesla-china-r ... ports/amp/
Chrille84
Inlägg: 30
Blev medlem: 29 apr 2021 20:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Chrille84 »

Kan flika in här angående min uppskattade leverans. Stod initialt september men ändrades idag till 13-30 juni. Beställd 7:e maj så snabba ryck. Vit/svart 19”. Nu fick man bråttom att sälja m3lr:en när bonusen trillar in nästa vecka, haha
Användarvisningsbild
Highfoot
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 24 mar 2022 19:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Highfoot »

Chrille84 skrev:
Kan flika in här angående min uppskattade leverans. Stod initialt september men ändrades idag till 13-30 juni. Beställd 7:e maj så snabba ryck. Vit/svart 19”. Nu fick man bråttom att sälja m3lr:en när bonusen trillar in nästa vecka, haha
Då får vi hoppas att det stämmer för dig. Skulle dock vara något försiktig eftersom uppskattningen just nu är september-november på din konfiguration. Tänk om du säljer bilen och står där sedan utan en till november?

Jag håller hur som tummarna för alla som har en beställning!
Chrille84
Inlägg: 30
Blev medlem: 29 apr 2021 20:09

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Chrille84 »

Haha smärtsamt medveten. Som sagt: Hoppet är det sista som överger en.

Får väl lägga in en passus gentemot bilhandlaren att den säljs så snart jag har fått ett datum och klockslag för avhämtning
Are1980
Inlägg: 26
Blev medlem: 03 apr 2022 23:52

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Are1980 »

En fråga från en förstagångsköpare av Tesla. Har beställt den som förmånsbil via jobbet. Mitt nuvarande avtal löper ut i början av september så därför bad leasingbolaget initialt om leverans i september. Därefter ändrade (22/4) man sig med tanke på nytt regelverk etc och bad om så snabb leverans som möjligt.

När får man preliminärt besked om uppskattat leveransdatum? Gäller en YLR, blå, 19”.
Användarvisningsbild
angarok
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 apr 2019 10:43

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av angarok »

berg_hav skrev:
anna__ skrev:
terway skrev:
Vad gäller nya förmånsvärden from 1 juli:
Beslutet är taget (ingen opponerade sig och därför skedde ingen votering). MYP får med andra ord en sänkning av förmånsvärdet med hela 16% och Model Y LR får en sänkning med 4% (enl Teslakalkylen.se).

Vad gäller miljöbonustaket på 700 tkr så verkar det inte finnas någon plan på när den ska tas upp. Vi får hoppas att Transportstyrelsens remissvar fått regeringen att tänka om och att det införs tidigast vid årsskiftet. Någon som har mer info? :roll:
Det ligger heller inget planerat inför morgondagens regeringssammanträde
Det finns ingen votering inplanerad i riksdagens kalender före sommaruppehållet om reducerat pristak.

https://www.riksdagen.se/sv/kalender/?i ... typ=kam-vo
Om det är så att taket uteblir så blir det ju marginell skillnad i pris på en MYP utan tillval och en MYLR med 20"-hjul som lägger på 24000 kr i extrautrustning iom att förmånsvärdet för MYP sänks kraftigt efter 1/7. Är det något annat förutom räckvidd som är en nackdel eller som fördyrar en MYP? Försäkring? Annars är det väl en no brainer iom att leveransintervallet är aug-okt så man får ändå 70000 i bonus?
Nikohm
Inlägg: 121
Blev medlem: 07 apr 2022 12:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nikohm »

Jag ville egentligen ha 19” så vore irriterande om man nu får en sådan innan 1juli.
Reagerade på bilden från Glovis när man lastade alla hade 19” :lol: :lol: :twisted:
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 787
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Ilduce77 »

Saknar både LR och P radar nu för tiden?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7715
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mikebike »

Ilduce77 skrev:
Saknar både LR och P radar nu för tiden?
Inte min i alla fall, jag fick felmeddelande om "dålig sikt för radarn" häromdan.
Uthämtad i februari...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Albert Andersson
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 11 maj 2022 20:51
Ort: Rönninge

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Albert Andersson »

berg_hav skrev:
anna__ skrev:
terway skrev:
Vad gäller nya förmånsvärden from 1 juli:
Beslutet är taget (ingen opponerade sig och därför skedde ingen votering). MYP får med andra ord en sänkning av förmånsvärdet med hela 16% och Model Y LR får en sänkning med 4% (enl Teslakalkylen.se).

Vad gäller miljöbonustaket på 700 tkr så verkar det inte finnas någon plan på när den ska tas upp. Vi får hoppas att Transportstyrelsens remissvar fått regeringen att tänka om och att det införs tidigast vid årsskiftet. Någon som har mer info? :roll:
Det ligger heller inget planerat inför morgondagens regeringssammanträde
Det finns ingen votering inplanerad i riksdagens kalender före sommaruppehållet om reducerat pristak.

https://www.riksdagen.se/sv/kalender/?i ... typ=kam-vo
Det är väl förordningen de ska ändra, det är regeringen som fastställer dessa så inget ärende som passerar riksdagen. I riksdagen beslutas lagar och beslut om budget.

/Albert
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 aug 2021 20:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sebastian+ »

Nikohm skrev:
Jag ville egentligen ha 19” så vore irriterande om man nu får en sådan innan 1juli.
Reagerade på bilden från Glovis när man lastade alla hade 19” :lol: :lol: :twisted:
Vart såg du den bilden? Jag ville inte heller ha 20” utan tog det på grund av leveranstiden.
Nikola56
Inlägg: 35
Blev medlem: 27 mar 2022 09:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nikola56 »

19"-fälgar så långt ögat når ;)

Bild
Jaccco
Inlägg: 26
Blev medlem: 06 maj 2022 15:52

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Jaccco »

Hmm, mitt öga når iofs inte så långt på den där bilden.. :roll:
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mikebike skrev:
Ilduce77 skrev:
Saknar både LR och P radar nu för tiden?
Inte min i alla fall, jag fick felmeddelande om "dålig sikt för radarn" häromdan.
Uthämtad i februari...
Bilar byggda efter mars -22 har inte radar. Gäller både 3 och Y.

https://www.tesla.com/sv_SE/support/tra ... sla-vision
Model Y P
Model S P
Model S P
Nikohm
Inlägg: 121
Blev medlem: 07 apr 2022 12:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nikohm »

Nikola56 skrev:
19"-fälgar så långt ögat når ;)

Bild

sjukt irriterande !!!
Användarvisningsbild
Tato2022
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 26 apr 2022 07:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tato2022 »

Verkar ju vara både och. På denna bild ser det ut att vara 20” med skyddsfilm på.

Bild hämtad från
8B2093A9-94E8-445A-B10E-60D35E0C67B3.jpeg
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Tato2022 skrev:
Verkar ju vara både och. På denna bild ser det ut att vara 20” med skyddsfilm på.

Bild hämtad från
Det är ju Model 3 med 19”. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1738
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Franz »

47 st tysktillverkade Model Y Perfermance blev förregistrerade igår hos Transportstyrelsen... Sitter man på vin är de sökbara på car.info från och med idag.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 aug 2021 20:23

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sebastian+ »

Nikohm skrev:
Nikola56 skrev:
19"-fälgar så långt ögat når ;)

Bild

sjukt irriterande !!!
Men femte hela bilen sett från höger har väl mörkare fälgar i alla fall?

Det är säkert min bil :roll:
Nikola56
Inlägg: 35
Blev medlem: 27 mar 2022 09:35

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nikola56 »

Till er som tror att Tesla ska skaka fram några LR 20" i maj. Från Giga Shanghai exporterades det 60 bilar i mars och 0 (!) i april.

Källa: Aftonbladet
Nikohm
Inlägg: 121
Blev medlem: 07 apr 2022 12:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nikohm »

Nikola56 skrev:
Till er som tror att Tesla ska skaka fram några LR 20" i maj. Från Giga Shanghai exporterades det 60 bilar i mars och 0 (!) i april.

Källa: Aftonbladet
Det spåret tror jag alla gett upp å då har jag lev fortfarande i Maj enl kontot men det är bara glömma. Får man före 1juli ska man vara JÄV.IGT glad.
8700bilar på g och då är en del model3 å många med 19" verkar det som också,så dom där 70000:- kan man se i det blå om dom nu ändrar det.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1738
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Franz »

viewtopic.php?f=53&t=18294&p=621599#p621599
Snittiden mellan tillverkning i Shanghai och leverans i Sverige för en Model Y är 49 dagar.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Tato2022
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 26 apr 2022 07:01

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Tato2022 »

Nicke Nyfiken skrev:
Tato2022 skrev:
Verkar ju vara både och. På denna bild ser det ut att vara 20” med skyddsfilm på.

Bild hämtad från
Det är ju Model 3 med 19”. :lol:
Det har du ju rätt i :roll: :lol:
Fast av några tusen bilar borde ju rimligtvis några vara 20”. Får vi ju hoppas…
Nikohm
Inlägg: 121
Blev medlem: 07 apr 2022 12:57

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Nikohm »

Franz skrev:
viewtopic.php?f=53&t=18294&p=621599#p621599
Snittiden mellan tillverkning i Shanghai och leverans i Sverige för en Model Y är 49 dagar.
det jag inte förstår är varför det står Maj ännu. Menar har första båten lämnat igår så vet dom ju redan nu att Maj inte kommer gå inte ens GUD eller om man heter Elon fixar det !!
SÅ varför inte ändra eller är det nåt vi inte vet som Elon vet ?
Skriv svar