Har en 3P 2019, gått ca 6300 mil.
Upplever att räckvidden inte är så bra som den borde.
Kör relativt lugnt numer.
Igår körde jag Sthlm - Jönköping - Stockholm. Laddade batteriet och satte på förvärmning till när jag skulle åka, avfärd: 88% och varmt batteri.
Jag kom till Ödeshög (26 mil) med 7% i batteriet. Kört enligt hastighetsbegränsning på farthållaren, fint väder, inget regn. 170-180 w/km stod energimätaren på, kollade flera ggr, var även nere på 140 en tid vid vägarbeten, det räknar jag inte med - då blir förlusten ännu större.
Räknar jag 88% -7% = 81% av batteriet förbrukat på resan. 77 kW x 0,81 = 62,37 kW förbrukat.
62 kW/26 mil = 239 w/km.
Eller om man räknar åt andra hållet: 180 (1,8 kW, för att räkna högt) x 26 mil = 46,8 kW
13 kW verkar ha gått upp i rök - eller är det jag som är snurrig.
Är batteriet dåligt eller är detta vad man kan förvänta sig? Jag har haft bilen sedan i oktober, hunnit med hyfsat många mil, inte tänkt på detta förrän nu.
3P 2019 batteri & räckvidds beräkning/stök?
Moderator: Redaktion
3P 2019 batteri & räckvidds beräkning/stök?
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Re: 3P 2019 batteri & räckvidds beräkning/stök?
Fast det är nackdelen med att köra med procent. Du har inte 77kWh tillgängligt.
Jag killgissar på att du har runt 70 kWh tillgängligt i batteriet. Så 100% = 70kWh.
70*0,81 = 56,7 kWh / 26 mil = 218 Wh/km. En aning högt, även för motorväg. Navigerade du till laddaren i Ödeshög? I så fall så förvärmdes batteriet för laddning. Det drar en del. För att bilen skall ladda fort, så krävs en temperatur i batteripacket på +35 grader. Så där har du säkerligen några kWh som gått bort.
Jag killgissar på att du har runt 70 kWh tillgängligt i batteriet. Så 100% = 70kWh.
70*0,81 = 56,7 kWh / 26 mil = 218 Wh/km. En aning högt, även för motorväg. Navigerade du till laddaren i Ödeshög? I så fall så förvärmdes batteriet för laddning. Det drar en del. För att bilen skall ladda fort, så krävs en temperatur i batteripacket på +35 grader. Så där har du säkerligen några kWh som gått bort.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9421
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: 3P 2019 batteri & räckvidds beräkning/stök?
Till att börja med bör lära dig skillnaden mellan effekt (kW) och energi (kWh). Det blir lättare att räkna och förstå då.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: 3P 2019 batteri & räckvidds beräkning/stök?
Det är ju det som är bra med forum av detta slag - att det finns dom som är smartare än vad man själv är som kanske kan hjälpa till..mikebike skrev:Till att börja med bör lära dig skillnaden mellan effekt (kW) och energi (kWh). Det blir lättare att räkna och förstå då.
Problemställningen kvarstår 26 mil och 81% av batteriets kapacitet är förbrukat - enligt WLTP och alla andra tester skall man komma längre än så.
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5910
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: 3P 2019 batteri & räckvidds beräkning/stök?
Jag tycker också att km visning gör livet lättare. Och använd gärna grafen i energifönstret. Där ser man ju en beräknad förbrukning och en prognoskurva. Oftast ligger jag på motorväg ganska exakt som prognoskurvan, eller lite bättre.
Du måste dock navigera till ett mål för att den ska dyka upp.
Du måste dock navigera till ett mål för att den ska dyka upp.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: 3P 2019 batteri & räckvidds beräkning/stök?
Läs min förklaring ovan och sen kan du kasta WLTP-siffrorna. För att du ska nå WLTP-räckvidd, så behöver du köra på 70-väg, med solen i ryggen och hemlängtan. Den är ca 157 Wh/kmFlajjan skrev:Det är ju det som är bra med forum av detta slag - att det finns dom som är smartare än vad man själv är som kanske kan hjälpa till..mikebike skrev:Till att börja med bör lära dig skillnaden mellan effekt (kW) och energi (kWh). Det blir lättare att räkna och förstå då.
Problemställningen kvarstår 26 mil och 81% av batteriets kapacitet är förbrukat - enligt WLTP och alla andra tester skall man komma längre än så.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: 3P 2019 batteri & räckvidds beräkning/stök?
Nytt var batteriet på cirka 77.8kWhFlajjan skrev:Räknar jag 88% -7% = 81% av batteriet förbrukat på resan. 77 kW x 0,81 = 62,37 kW förbrukat.
Efter tre år har du säkert tappat 7-10%, låt oss säga 10%.
Det återstår isf 70kWh.
Det är bara 95.5% tillgängligt över 0% på mätaren, dvs 66.7kWh är ”tillgängligt” ( resten är också det, men under 0%).
81% av 66.7kWh = 54kWh.
54000/ 260km = 208 Wh/km. Låter rimligt på motorväg, i lite fart.
Du borde ha ett värde för vad bilen drog från ”resor”, i Wh/km. Har du inte det nu får du kolla nästa gång. Det finns även ”förbrukat” i energi i kWh på samma ställe.
De blir kärnpunkten i denna beräkning/bedömning då förbrukning påverkas mycket av fart och temperatur.
Du kan kolla batterikapaciteten på två sätt, ladda fullt och läsa av räckvidden vid batteriet, eller använda energiappen och räkna fram batteriets kapacitet, se tex här:
viewtopic.php?f=51&t=27813&hilit=Energiappen
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5