Battericellerna i BMW Neue klasse som kommer 2025 ska bli 30 procent billigare att tillverka, tack vare deras nya cylindriska format som även Tesla använder. BMW-chefen Oliver Zipse säger att de nya elbilarna blir lika lönsamma som dagens förbränningsmotorbilar.
Runda batterier har funnits ganska länge så det är nog svårt att tillskriva Tesla den uppfinningen
Runda batterier i just dimensionen 46 x 80 mm defnierades väl däremot av Tesla..
Precis.
taliz skrev:
Det var väl Tesla som började med det.
Det kan man säga om det mesta när det gäller elbilar... Sedar är det väl knappast på batteriområdet som Tesla har IP/USP. Det mest unika i "Teslas" (dvs Panasonics) batterier är väl tab-less-designen (om den nu är på plats). Kemin är inte ny och DBE har man inte lyckats med.
Runda batterier har funnits ganska länge så det är nog svårt att tillskriva Tesla den uppfinningen
Runda batterier i just dimensionen 46 x 80 mm defnierades väl däremot av Tesla..
Ja, men det var just att använda dom som dom är i en elbil som var det geniala.
Övriga biltillverkare valde att specialdesigna celler vilket drev upp kostnaderna betydligt.
En rätt uppenbar fördel vad gäller processtiden i produktion är det uppenbara med att rulla ihop folier i en rund cell istället för att vika dem till prismatiska/pouch.
En rätt uppenbar fördel vad gäller processtiden i produktion är det uppenbara med att rulla ihop folier i en rund cell istället för att vika dem till prismatiska/pouch.