Svårt att förklara på ett forum vem eller vilka som gjorde vad.
Vi säger så här. De som styrde Jugoslavien fick hjälp utifrån för att dela upp landet. Nationalisterna ville ha var sitt land och struntade i vad folket ville.Vad jag läst så var USA,Ryssland och EU med och hjälpte till. Varför? Inte så svårt att räkna ut.
Skulle du kunna dela med dig av källor som du har läst?
Edit: Jag kan dock bara läsa svenska och engelska...
Svårt att förklara på ett forum vem eller vilka som gjorde vad.
Vi säger så här. De som styrde Jugoslavien fick hjälp utifrån för att dela upp landet. Nationalisterna ville ha var sitt land och struntade i vad folket ville.Vad jag läst så var USA,Ryssland och EU med och hjälpte till. Varför? Inte så svårt att räkna ut.
Skulle du kunna dela med dig av källor som du har läst?
Edit: Jag kan dock bara läsa svenska och engelska...
Får man lov att fråga var dina egna åsikter/engagemang/färgningar kommer ifrån? Är du själv Serb?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Svårt att förklara på ett forum vem eller vilka som gjorde vad.
Vi säger så här. De som styrde Jugoslavien fick hjälp utifrån för att dela upp landet. Nationalisterna ville ha var sitt land och struntade i vad folket ville.Vad jag läst så var USA,Ryssland och EU med och hjälpte till. Varför? Inte så svårt att räkna ut.
Skulle du kunna dela med dig av källor som du har läst?
Edit: Jag kan dock bara läsa svenska och engelska...
Får man lov att fråga var dina egna åsikter/engagemang/färgningar kommer ifrån? Är du själv Serb?
Hmm. Skrev ju redan att allt var bättre innan kriget så det tycker jag visar mina åsikter. Har aldrig slutat umgås med någon folkgrupp och tycker inte man ska anklaga hela folkgrupper för något bara för att några idioter gör något dumt. Tycker att ansvaret ligger på individnivå. Nej,är ingen serb.
Det är väl ett antal läsare som hört av sig. Artikeln uppdaterad 14:30 med tillägget ”De flesta”.
Med tillägget så är ju påståendet dessutom helt korrekt, dom flesta elbilar kan ju faktiskt fortfarande inte dra dom flesta husvagnar.
Det var den ursprungliga formuleringen jag reagerade på, den kändes inte klockren
/fth
Även ett helt korrekt inlägg kan ju vara missvisande. Kan ens de flesta fossilbilar dra de flesta husvagnarna? Man väljer ju sin bil och husvagn efter vad man behöver. Det gör ju att man ofta kan hittade kombination som fungerar. Till och med Model 3 har ju husvagnar som den kan dra tex.
Jag tycker du fråntar 'rätt mycket' ansvar från de som stod för själva dödandet. Det som hände var att att Slovenien, Kroatien och Bosnien och Hercegovina inte längre ville tillhöra Jugoslavien. Helt ärligt så ser inte jag problemet här. Varför kunde de inte bara få lämna?
[/quote][/quote]
Min minnesbild av uppstarten av krisen var att den som ledde Jugoslavien roterade mellan de olika delarna av landet och när Serbien ledde landet så ville inte de lämna över styret till Kroatien när det var deras tur. Alltså Ungefär som ordförandeskap av ministerrådet i EU roterar runt bland EU:S medlemsländer, ibland är det Sveriges tur.
Så var ju inte så konstigt att Slovenien, Kroatien och Bosnien då inte längre ville vara med.
Det är väl ett antal läsare som hört av sig. Artikeln uppdaterad 14:30 med tillägget ”De flesta”.
Med tillägget så är ju påståendet dessutom helt korrekt, dom flesta elbilar kan ju faktiskt fortfarande inte dra dom flesta husvagnar.
Det var den ursprungliga formuleringen jag reagerade på, den kändes inte klockren
/fth
Även ett helt korrekt inlägg kan ju vara missvisande. Kan ens de flesta fossilbilar dra de flesta husvagnarna? Man väljer ju sin bil och husvagn efter vad man behöver. Det gör ju att man ofta kan hittade kombination som fungerar. Till och med Model 3 har ju husvagnar som den kan dra tex.
Jag tror hon helt enkelt refererade till den kundgrupp som vanligtvis besöker en campingplats med husvagn. I den gruppen är det mycket vanligt med fossilbilar som får dra husvagn och kommer i framtiden sannolikt bli mycket ovanligt med elbilar som inte får göra det.
Jag tror dom flesta som tycker det går utmärkt att dra husvagn med elbil gör det inte själva.
Det är väl ett antal läsare som hört av sig. Artikeln uppdaterad 14:30 med tillägget ”De flesta”.
Med tillägget så är ju påståendet dessutom helt korrekt, dom flesta elbilar kan ju faktiskt fortfarande inte dra dom flesta husvagnar.
Det var den ursprungliga formuleringen jag reagerade på, den kändes inte klockren
/fth
Även ett helt korrekt inlägg kan ju vara missvisande. Kan ens de flesta fossilbilar dra de flesta husvagnarna? Man väljer ju sin bil och husvagn efter vad man behöver. Det gör ju att man ofta kan hittade kombination som fungerar. Till och med Model 3 har ju husvagnar som den kan dra tex.
Jag tror hon helt enkelt refererade till den kundgrupp som vanligtvis besöker en campingplats med husvagn. I den gruppen är det mycket vanligt med fossilbilar som får dra husvagn och kommer i framtiden sannolikt bli mycket ovanligt med elbilar som inte får göra det.
Jag tror dom flesta som tycker det går utmärkt att dra husvagn med elbil gör det inte själva.
Man kan ju även ha behov för att dra andra ungefär lika tunga saker med bilen. Vi har tex. behov för att kunna dra segelbåten med något fordon.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jag tycker du fråntar 'rätt mycket' ansvar från de som stod för själva dödandet. Det som hände var att att Slovenien, Kroatien och Bosnien och Hercegovina inte längre ville tillhöra Jugoslavien. Helt ärligt så ser inte jag problemet här. Varför kunde de inte bara få lämna?
[/quote]
Min minnesbild av uppstarten av krisen var att den som ledde Jugoslavien roterade mellan de olika delarna av landet och när Serbien ledde landet så ville inte de lämna över styret till Kroatien när det var deras tur. Alltså Ungefär som ordförandeskap av ministerrådet i EU roterar runt bland EU:S medlemsländer, ibland är det Sveriges tur.
Så var ju inte så konstigt att Slovenien, Kroatien och Bosnien då inte längre ville vara med.[/quote]
Jo så var det till slut, men länken jag la här beskriver spelet bakom det hela. Serbien ville styra och få mer makt. Samtidigt ville de andra vara självständiga och när Serbien till slut släppte Slovenien var det slut för Jugoslavien. Det accepterade inte serbien och det blev krig. Att Serbien och Kroatien krigade var inte så konstigt,men att starta kriet i Bosnien är helt obegripligt för mig. Vi är en sån salig blandning. Det finns troligen inte en familj som inte är blandat och innan kriget visste vi knappt vem som är ortodox muslim eller katolik. Största problemet i Bosnien är att man inte skiljer på religion och nationalitet. Man är inte serb eller kroat om man är född i Bosnien. I Sverige är alla svenskar eller hur?
Det vore ett misstag att låta Sverige och Finland och gå med i Nato. Det säger Turkiets president Recep Tayyip Erdogan enligt AFP.
Enligt AFP tror presidenten inte att det vore bra för Turkiet om Sverige och Finland gick med i den militära försvarsalliansen.
– Sverige har blivit ett hem för PKK och andra terrorgrupper. Vi ser inte positivt på deras medlemsskap, säger Erdogan.
Som ett av ett 30-tal Natoländer måste Turkiet godkänna en svensk ansökan om Natomedlemskap.
Det vore ett misstag att låta Sverige och Finland och gå med i Nato. Det säger Turkiets president Recep Tayyip Erdogan enligt AFP.
Enligt AFP tror presidenten inte att det vore bra för Turkiet om Sverige och Finland gick med i den militära försvarsalliansen.
– Sverige har blivit ett hem för PKK och andra terrorgrupper. Vi ser inte positivt på deras medlemsskap, säger Erdogan.
Som ett av ett 30-tal Natoländer måste Turkiet godkänna en svensk ansökan om Natomedlemskap.
Förhandlingsposition?...
Han vill väl ha något i utbyte...
Tror inte de andra NATO-länderna kommer låta honom blockera det här...
Det vore ett misstag att låta Sverige och Finland och gå med i Nato. Det säger Turkiets president Recep Tayyip Erdogan enligt AFP.
Enligt AFP tror presidenten inte att det vore bra för Turkiet om Sverige och Finland gick med i den militära försvarsalliansen.
– Sverige har blivit ett hem för PKK och andra terrorgrupper. Vi ser inte positivt på deras medlemsskap, säger Erdogan.
Som ett av ett 30-tal Natoländer måste Turkiet godkänna en svensk ansökan om Natomedlemskap.
Förhandlingsposition?...
Han vill väl ha något i utbyte...
Tror inte de andra NATO-länderna kommer låta honom blockera det här...
Nej, självklart. Det blir säkert billigt för Sverige. Utlämna alla PKK-medlemmar till Turkiet, t.ex.
Positiv jämförelse på tripp mellan Volvo V60 Recharge och Tesla M3 Sth-Abisko: https://www.aftonbladet.se/bil/a/5G73vO ... -bensinbil
Kräver AB Plus men Slutsatsen blir...
En sista anledning är att Model 3 är snål. Efter 274 mils motorvägskörning (vi kör ju hem också) visar trippmätaren en snittförbrukning på 1,74 kWh – det är väldigt snålt för en elbil.
130 mil i elbilen kostade 911 kronor i drivmedelskostnad.
130 mil i laddhybriden, där de första sju milen gick på el, kostade 1 770 kronor.
Det bevisar att köra långt med elbil kan gå helt friktionsfritt, och behöver inte ta särskilt mycket längre tid, så länge det finns någonstans att ladda den. Och det inte är kö till laddstolpen.
BMW i3 60Ah REX. Såld Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Positiv jämförelse på tripp mellan Volvo V60 Recharge och Tesla M3 Sth-Abisko: https://www.aftonbladet.se/bil/a/5G73vO ... -bensinbil
Kräver AB Plus men Slutsatsen blir...
En sista anledning är att Model 3 är snål. Efter 274 mils motorvägskörning (vi kör ju hem också) visar trippmätaren en snittförbrukning på 1,74 kWh – det är väldigt snålt för en elbil.
130 mil i elbilen kostade 911 kronor i drivmedelskostnad.
130 mil i laddhybriden, där de första sju milen gick på el, kostade 1 770 kronor.
Det bevisar att köra långt med elbil kan gå helt friktionsfritt, och behöver inte ta särskilt mycket längre tid, så länge det finns någonstans att ladda den. Och det inte är kö till laddstolpen.
Positiv jämförelse på tripp mellan Volvo V60 Recharge och Tesla M3 Sth-Abisko: https://www.aftonbladet.se/bil/a/5G73vO ... -bensinbil
Kräver AB Plus men Slutsatsen blir...
En sista anledning är att Model 3 är snål. Efter 274 mils motorvägskörning (vi kör ju hem också) visar trippmätaren en snittförbrukning på 1,74 kWh – det är väldigt snålt för en elbil.
130 mil i elbilen kostade 911 kronor i drivmedelskostnad.
130 mil i laddhybriden, där de första sju milen gick på el, kostade 1 770 kronor.
Det bevisar att köra långt med elbil kan gå helt friktionsfritt, och behöver inte ta särskilt mycket längre tid, så länge det finns någonstans att ladda den. Och det inte är kö till laddstolpen.
Batteriladdarbolaget Ctek ska leverera över 1.000 laddplatser till vad som är tänkt att bli Europas hittills största elbilsgarage, beläget i Stockholm.
En timme på vägen dit, inte tur och retur. Men bra ändå.
Till en del förklaras det med att de tog gott om tid på sig för lunch i Sundsvall, båda bilarna, vilket ledde till att Teslan blev fulladdad där.