Hur länge band du? Som jämförelse har vårt snittpris hos Tibber sedan vi flyttad till hus i slutet på oktober landat på 1,16 + 0,60 i överföring. Nu i maj har vi betalat i snitt 0,71 kr/kWh. Osäker på om Tibber visar detta ink eller ex moms.MWall skrev:Anderzzon skrev:Menar du att det priset är inklusive nätavgifterna och skatter? Det låter ju väldigt bra i så fall!MWall skrev:Jag har numera fastpris och det kostar ganska så exakt 147 öre/kWh. Brukar räknar med 1,50 kr/kWh för enkelhetens skull.
Ja 68,125 öre för nätavgift och skatt inkl moms samt drygt 78 öre/kWh inkl moms för elen.
Det får duga. Sett till hur priserna varit förr så är det ju inte så bra men...
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Re: Ionitys laddnätverk
MWall skrev:Det återstår väl att se. Kanske kan du fixa lägre pris än mig medelst timpris. Men vanligt "månadsmedel"-rörligt kommer nog bli mycket dyrare än mina 78 öre. Inget är längre "normalt". Önskar att jag hade bundit lånen förra året också. Gärna på 5+ år.joel80 skrev:Jag ligger kvar på rörligt. Spar mest i längden på det.
Dygnsmedelpriserna senaste tiden. Exklusive moms.Kod: Markera allt
13-05-2022 855,75 12-05-2022 682,30 11-05-2022 919,59 10-05-2022 727,19 09-05-2022 1 761,20 08-05-2022 672,03 07-05-2022 377,72 06-05-2022 914,81 05-05-2022 1 381,69 04-05-2022 2 114,65 03-05-2022 1 281,03 02-05-2022 536,79 01-05-2022 1 375,05 30-04-2022 714,20 29-04-2022 1 358,72 28-04-2022 1 323,86 27-04-2022 1 715,41 26-04-2022 1 388,10 25-04-2022 1 683,85 24-04-2022 757,28 23-04-2022 275,49 22-04-2022 389,97 21-04-2022 471,78 20-04-2022 773,10 19-04-2022 1 147,15 18-04-2022 741,68 17-04-2022 487,76 16-04-2022 605,04 15-04-2022 635,00 14-04-2022 1 092,35 13-04-2022 1 056,13
Vet inte vad det är för siffror du skriver. Dyngsmedelpris? 1056kr på en dag? eller är det ören? Och medelpris för vad? Jag är inte helt med där.
Jag är rätt säker på att jag klarar mig under 1:50kr/kWh i snitt. Det är bara de absolut dyraste månaderna som var nu i vintras det blivit mer. I december låg jag på 168öre/kWh från elleverantören (84 öre för elbilsladdningen).
Så då var det en bit över 2kr/kWh. Men annars har jag legat på mellan 80-105öre senaste dyra halvåret. Och jag tror inte vi kommer ha så dyra månader speciellt många månader per år. Jag har dessutom solceller så i 9 månader av 12 har jag oftast en överproduktion under dagtid när det är som dyrast. Så får bättre betalt för såld el i snitt än för köpt el.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Ionitys laddnätverk
Dygnsmedel, exklusive moms, i SEK/MWh. Från https://www.nordpoolgroup.com/en/Market ... view=tablejoel80 skrev:MWall skrev:Det återstår väl att se. Kanske kan du fixa lägre pris än mig medelst timpris. Men vanligt "månadsmedel"-rörligt kommer nog bli mycket dyrare än mina 78 öre. Inget är längre "normalt". Önskar att jag hade bundit lånen förra året också. Gärna på 5+ år.joel80 skrev:Jag ligger kvar på rörligt. Spar mest i längden på det.
Dygnsmedelpriserna senaste tiden. Exklusive moms.Kod: Markera allt
13-05-2022 855,75 12-05-2022 682,30 11-05-2022 919,59 10-05-2022 727,19 09-05-2022 1 761,20 08-05-2022 672,03 07-05-2022 377,72 06-05-2022 914,81 05-05-2022 1 381,69 04-05-2022 2 114,65 03-05-2022 1 281,03 02-05-2022 536,79 01-05-2022 1 375,05 30-04-2022 714,20 29-04-2022 1 358,72 28-04-2022 1 323,86 27-04-2022 1 715,41 26-04-2022 1 388,10 25-04-2022 1 683,85 24-04-2022 757,28 23-04-2022 275,49 22-04-2022 389,97 21-04-2022 471,78 20-04-2022 773,10 19-04-2022 1 147,15 18-04-2022 741,68 17-04-2022 487,76 16-04-2022 605,04 15-04-2022 635,00 14-04-2022 1 092,35 13-04-2022 1 056,13
Vet inte vad det är för siffror du skriver. Dyngsmedelpris? 1056kr på en dag? eller är det ören? Och medelpris för vad? Jag är inte helt med där.
Jag är rätt säker på att jag klarar mig under 1:50kr/kWh i snitt. Det är bara de absolut dyraste månaderna som var nu i vintras det blivit mer. I december låg jag på 168öre/kWh från elleverantören (84 öre för elbilsladdningen).
Så då var det en bit över 2kr/kWh. Men annars har jag legat på mellan 80-105öre senaste dyra halvåret. Och jag tror inte vi kommer ha så dyra månader speciellt många månader per år. Jag har dessutom solceller så i 9 månader av 12 har jag oftast en överproduktion under dagtid när det är som dyrast. Så får bättre betalt för såld el i snitt än för köpt el.
Ja, och det är väl jättebra om du gör det. Jag tog dock det fega och bekväma valet. Nu slipper jag bry mig på 3 år.
Re: Ionitys laddnätverk
Tillbaka till Ionity.
I södra delen av landat känns det som att det bara är Varberg som ännu inte har 6 st laddare. Konstigt då det känns som att det ofta är hårt tryck just där i resrelationen Skåne - vidare upp i Västsverige.
I södra delen av landat känns det som att det bara är Varberg som ännu inte har 6 st laddare. Konstigt då det känns som att det ofta är hårt tryck just där i resrelationen Skåne - vidare upp i Västsverige.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, Mantorp är det konstigt att de inte utökat till 6 laddare ännu. Den är väl en av de mest belastade Ionity laddarna, så jag undrar varför. I Varberg finns det iallafall gott om andra alternativ precis bredvid.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Just det, den så kallade nätnyttan. Man tjänar nog mer på öresavrundningen tror jag. Det är ju så otroligt försumbart att de lika bra skulle kunna strunta i det. Jag upplever det mest som en förolämpning.chaffis75 skrev:Personligen skulle jag säga de borde höja överföringsavgiften istället och sen såklart nätnyttan lika mycket för oss som säljer el.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Enligt uppgift från Ionityarbetare vid laddare ska alla stationer i Sverige ha fått 6st senast v.23.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Ionitys laddnätverk
Jag kommer inte förlänga Ionity-abonnemanget när det går ut i slutet av året nu efter att SuC öppnat.
Ska bli intressant att se hur Ionity tacklar detta.
Samt alla övriga aktörer såklart...
Ska bli intressant att se hur Ionity tacklar detta.
Samt alla övriga aktörer såklart...
Re: Ionitys laddnätverk
Jo de är välsigt spännande och se om ionity möter Teslas drag, men även hur de påverkar ionity.Skabb1 skrev:Jag kommer inte förlänga Ionity-abonnemanget när det går ut i slutet av året nu efter att SuC öppnat.
Ska bli intressant att se hur Ionity tacklar detta.
Samt alla övriga aktörer såklart...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
-
- Inlägg: 265
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Dom flesta har väll inte Ionity passport utan någon av ägarnas tjänster.
WeCharge ändrade sitt pris för en tid sen till 129kr/månad.
DC-laddning på Ionity 3,15kr
DC-laddning övriga 3,90kr
Förvisso 12 månaders bindningstid men känns ändå som ett av dom bättre alternativ (om man åker VW)
WeCharge ändrade sitt pris för en tid sen till 129kr/månad.
DC-laddning på Ionity 3,15kr
DC-laddning övriga 3,90kr
Förvisso 12 månaders bindningstid men känns ändå som ett av dom bättre alternativ (om man åker VW)
Ionitys laddnätverk
Frågan är väl om man vill stå och köa på IONITY för att spara några kronor vs få en plats direkt på SUC.
Snabbladdar man sällan, tex bara på semestern, så kan man ju abonnera på SUC bara en månad dessutom. Behöver inte binda upp sig på 12mån som IONITY.
Snabbladdar man sällan, tex bara på semestern, så kan man ju abonnera på SUC bara en månad dessutom. Behöver inte binda upp sig på 12mån som IONITY.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
Det är kanske så att alla tänker som du och åker till SuC istället. Då blir det tomt hos Ionity. Dessutom är ju SuC ändå lite billigare om man inte råkar ha ett abonnemang hos Ionity.taliz skrev:Frågan är väl om man vill stå och köa på IONITY för att spara några kronor vs få en plats direkt på SUC.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
För mig är SuC täckning intressant och överlägsen Ionity, främst uppåt landet. Det är ett stort plus.mati skrev:Det är kanske så att alla tänker som du och åker till SuC istället. Då blir det tomt hos Ionity. Dessutom är ju SuC ändå lite billigare om man inte råkar ha ett abonnemang hos Ionity.taliz skrev:Frågan är väl om man vill stå och köa på IONITY för att spara några kronor vs få en plats direkt på SUC.
Re: Ionitys laddnätverk
Så är det. Men det behövs fler öppna SuC för att det ska bli användbart för resor norrut. Och så måste de lösa problemet med de korta kablarna så att man inte står i vägen för andra.Skabb1 skrev:För mig är SuC täckning intressant och överlägsen Ionity, främst uppåt landet. Det är ett stort plus.mati skrev:Det är kanske så att alla tänker som du och åker till SuC istället. Då blir det tomt hos Ionity. Dessutom är ju SuC ändå lite billigare om man inte råkar ha ett abonnemang hos Ionity.taliz skrev:Frågan är väl om man vill stå och köa på IONITY för att spara några kronor vs få en plats direkt på SUC.
Jag kanske testar nån gång, bara för att se om det funkar. Mitt på natten eller midsommarafton sent på kvällen när ingen är där, typ. När jag läser kommentarerna här på forumet så är jag ärligt talat inte så sugen på att ställa mig bredvid en Tesla för att ladda. Jag kanske blir halshuggen eller än värre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Jo behöver man snabbladdning året om så är ju ionity bättre om de nu inte blir allt för mycket köer.Hoppsan_84 skrev:Dom flesta har väll inte Ionity passport utan någon av ägarnas tjänster.
WeCharge ändrade sitt pris för en tid sen till 129kr/månad.
DC-laddning på Ionity 3,15kr
DC-laddning övriga 3,90kr
Förvisso 12 månaders bindningstid men känns ändå som ett av dom bättre alternativ (om man åker VW)
Däremot om man åker på semester 1 eller 2 gånger om året så är ju tesla bättre då man kan köpa ett abonnemang en månad eller två.
Med dagens suc priser och abonnemang så är de dock inte mycket dyrare hos tex MER, eon och okq8.
Ska man dock utomlands så ser jag stora fördelar med suc och ionity, en betalllösning i alla länder. Dock saknas ju nyckellandet Tyskland än föe suc.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Vi får väl stämma träff och du laddar bredvid mig och så kan vi stå och snacka där ett tag under testetmati skrev:Så är det. Men det behövs fler öppna SuC för att det ska bli användbart för resor norrut. Och så måste de lösa problemet med de korta kablarna så att man inte står i vägen för andra.Skabb1 skrev:För mig är SuC täckning intressant och överlägsen Ionity, främst uppåt landet. Det är ett stort plus.mati skrev:Det är kanske så att alla tänker som du och åker till SuC istället. Då blir det tomt hos Ionity. Dessutom är ju SuC ändå lite billigare om man inte råkar ha ett abonnemang hos Ionity.taliz skrev:Frågan är väl om man vill stå och köa på IONITY för att spara några kronor vs få en plats direkt på SUC.
Jag kanske testar nån gång, bara för att se om det funkar. Mitt på natten eller midsommarafton sent på kvällen när ingen är där, typ. När jag läser kommentarerna här på forumet så är jag ärligt talat inte så sugen på att ställa mig bredvid en Tesla för att ladda. Jag kanske blir halshuggen eller än värre.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Just det. Då kan du skydda mig från ilskna teslaägare som kommer och vill få bort oss vanliga dödliga.Bjelke skrev:Vi får väl stämma träff och du laddar bredvid mig och så kan vi stå och snacka där ett tag under testet
Men det är nog ganska tydligt att man inte ska åka till en SuC för att tävlingsladda med en Ioniq 5. Det blir nog ingen vidare fart där för Ioniqen tror jag. Vet inte hur snabbt den kan ladda när den får nöja sig med 400V, det får jag testa vid tillfälle.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Min EV6 verkar kunna ta emot 150 kW på 400V laddare. Jag antar att detsamma gäller för Ioniq 5, vilket innebär att man iallafall kan utnyttja den fulla effekten på v2 laddare.mati skrev:Just det. Då kan du skydda mig från ilskna teslaägare som kommer och vill få bort oss vanliga dödliga.Bjelke skrev:Vi får väl stämma träff och du laddar bredvid mig och så kan vi stå och snacka där ett tag under testet
Men det är nog ganska tydligt att man inte ska åka till en SuC för att tävlingsladda med en Ioniq 5. Det blir nog ingen vidare fart där för Ioniqen tror jag. Vet inte hur snabbt den kan ladda när den får nöja sig med 400V, det får jag testa vid tillfälle.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Det var ju riktigt bra ändå. Jag hade fått för mig (läst nånstans) att man inte kommer över typ 50-60kW eller så.iAkita skrev:Min EV6 verkar kunna ta emot 150 kW på 400V laddare. Jag antar att detsamma gäller för Ioniq 5, vilket innebär att man iallafall kan utnyttja den fulla effekten på v2 laddare.
Det är ju lite svårt att testa, de allra flesta laddare med 150kW effekt kan ju leverera 800V. Enda stället där man garanterat vet att det är 400V är SuC.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Jag är ganska säker på att Eon Drive & Clevers laddare med 175 kW CCS + 100 kW Chademo är på 400V. På dem får jag drygt 150 kW nästan hela vägen till 80%. Hade de kunnat leverera 800V borde jag fått 175 kW. Men helt säker är jag inte, så det hade varit kul att se ett test vid SuC. Jag kanske ger mig iväg en tur till helgen och testar (om det finns några hyfsat tomma laddställen så jag slipper lynchas av självutnämnda SuC-poliser).mati skrev:Det var ju riktigt bra ändå. Jag hade fått för mig (läst nånstans) att man inte kommer över typ 50-60kW eller så.iAkita skrev:Min EV6 verkar kunna ta emot 150 kW på 400V laddare. Jag antar att detsamma gäller för Ioniq 5, vilket innebär att man iallafall kan utnyttja den fulla effekten på v2 laddare.
Det är ju lite svårt att testa, de allra flesta laddare med 150kW effekt kan ju leverera 800V. Enda stället där man garanterat vet att det är 400V är SuC.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Det står ju ibland i displayen vad det är för spänning. Jag laddade häromdagen hos CK och där fick jag som mest 145kW. Spänningen låg runt 650V eller så, men det berodde nog på att jag hade låg SOC.
Laddaren kunde alltså leverera mer än 400V, men bilen ville inte ha mer effekt ändå.
Det är det som är lite tråkigt med Ioniq 5. Den kan i teorin ladda extremt snabbt, men i praktiken gör den inte alltid det. Och då är frågan varför, om det är laddaren eller bilen som begränsar.
Laddaren kunde alltså leverera mer än 400V, men bilen ville inte ha mer effekt ändå.
Det är det som är lite tråkigt med Ioniq 5. Den kan i teorin ladda extremt snabbt, men i praktiken gör den inte alltid det. Och då är frågan varför, om det är laddaren eller bilen som begränsar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Vad jag läst så är bristen med E-GMP-plattformen att den inte värmer batteriet tillräckligt. Varken i förväg innan laddning, eller ens tillräckligt när man påbörjar laddningen. Det har med mjukvaran till HVAC-systemet att göra. Fysiskt finns kapabiliteten där, men de har inte löst det riktigt mjukvarumässigt.mati skrev:Det står ju ibland i displayen vad det är för spänning. Jag laddade häromdagen hos CK och där fick jag som mest 145kW. Spänningen låg runt 650V eller så, men det berodde nog på att jag hade låg SOC.
Laddaren kunde alltså leverera mer än 400V, men bilen ville inte ha mer effekt ändå.
Det är det som är lite tråkigt med Ioniq 5. Den kan i teorin ladda extremt snabbt, men i praktiken gör den inte alltid det. Och då är frågan varför, om det är laddaren eller bilen som begränsar.
Det positiva är att Hyundai alltså troligen kan fixa detta rätt så enkelt med framtida mjukvarufixar. Bilen/hårdvaran i sig skall det inte vara något fel på, utan har alla förutsättningar för detta. Vilket är en riktigt bra grundpotential.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 265
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Härligt! Bara Mantorp, Karlstad och Ytterån kvar på 4st nu då.Hoppsan_84 skrev:Enköping fick två laddare till i dag.
Ioniq 5 FE AWD