Kunde inte hålla mig..

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kunde inte hålla mig..

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
mahulkp skrev:
Jag fick resan till Genevesalongen i present av släkten så vi blir ett gäng bilintresserade grabbar som åker ned. Lovar att fota och rapportera Bild
Tackar, låter bra! Med "Gå till meningen med livet två gånger" menar jag att du ska gå till plats 4242...
Nej! till plats 42 två ggr :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50

Inlägg av vigge50 »

18650 skrev:
vigge50 skrev:
Som de andra skriver, anledningen till att jag frågade var just att du kommer ha väldiga problem med en amerikansk Tesla i Europa, om du nu kommer kunna använda den över huvud taget.
Ta en paus, andas lite och fundera på vad du säger. Den skulle med andra ord fungera som vilken annan elbil som helst, fast bättre givetvis pga det stora batteriet. Även instegsmodellen åker ifrån konkurrentens värsting diesel och batteriet med lätthet räcker dubbelt så långt som elbil nummer två på listan. Förövrigt ett kul ämne för Tibor att skriva tisdagsartikel om.

Bild
Ja, men som Bylund länkade till så kan du inte ladda på trefas, SuperCharger eller typ2 kontakter för att nämna några. De skulle i alla fall jag se som att stora fördelar försvinner. Och sen så fungerar inte internet eller garantier heller i Europa för bil köpt i USA.
18650

Inlägg av 18650 »

vigge50 skrev:
18650 skrev:
vigge50 skrev:
Som de andra skriver, anledningen till att jag frågade var just att du kommer ha väldiga problem med en amerikansk Tesla i Europa, om du nu kommer kunna använda den över huvud taget.
Ta en paus, andas lite och fundera på vad du säger. Den skulle med andra ord fungera som vilken annan elbil som helst, fast bättre givetvis pga det stora batteriet. Även instegsmodellen åker ifrån konkurrentens värsting diesel och batteriet med lätthet räcker dubbelt så långt som elbil nummer två på listan. Förövrigt ett kul ämne för Tibor att skriva tisdagsartikel om.

Bild
Ja, men som Bylund länkade till så kan du inte ladda på trefas, SuperCharger eller typ2 kontakter för att nämna några. De skulle i alla fall jag se som att stora fördelar försvinner. Och sen så fungerar inte internet eller garantier heller i Europa för bil köpt i USA.
Det sa jag inte heller, utan bara att den hade fungerat som konkurrentens elbil, fast bättre.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Schnitzler

Inlägg av Schnitzler »

Nu blir jag lite orolig!
Hur "ser" ni att det är en bil för amerikamarknaden som jag beställt?

Framgick inte av Designstudion och min adress med leveransadressen har ju under åren som gått sedan Reservationen varit genomsvenskt.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Schnitzler skrev:
Nu blir jag lite orolig!

Framgick inte av Designstudion och min adress med leveransadressen har ju under åren som gått sedan Reservationen varit genomsvenskt.
När du gjorde reservationen, gjorde du det på den svenska eller amerikanska hemsidan? Om jag hade varit dig så hade jag ringt Tesla och hört med dem hur du kan lösa det.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Schnitzler skrev:
Nu blir jag lite orolig!

allt står i dollar! Desigstudion för Sverige är i kronor eller euro för europeiska länder. Skojar du med oss nu? :D jag tror kanske du skämta aprilo med oss :?:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Schnitzler

Inlägg av Schnitzler »

Absolut inget Aprilio! Lovar!

Fick en inbjudan;

-"Dear göran,

Today is an exciting step towards building your Model X. We’re thrilled to invite you to configure your car for production.

Model X combines the utility of an SUV with Tesla's standard of safety, all-wheel drive functionality and signature performance. With its distinctive falcon wing doors and seat configuration for up to seven people, Model X is designed to be even more practical than a typical SUV in every way. Click below to get started: SLUT URKLIPP"

Sedan körde jag Designstudion. Reagerade inte ens på att texten var på engelsk.

Att kostnaden för MXen redovisas i dollar känns ju naturligt?
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Schnitzler skrev:

Fick en inbjudan;

-"Dear göran,

Today is an exciting step towards building your Model X. We’re thrilled to invite you to configure your car for production.

Model X combines the utility of an SUV with Tesla's standard of safety, all-wheel drive functionality and signature performance. With its distinctive falcon wing doors and seat configuration for up to seven people, Model X is designed to be even more practical than a typical SUV in every way. Click below to get started: SLUT URKLIPP"

Om du beställer Model S på svenska sidan så har de sedan flera år visats i svenska kronor så om det visade i dollar så har det definitivt blivit fel. Varför skulle det vara naturligt att det visade i dollar?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Schnitzler skrev:

Fick en inbjudan;

-"Dear göran,

När du reserverade Model X så var det redan då i svenska kronor som du skulle ha betalat. Antar att du betalade $5 000 istället för 33 000 kr och att du legat med ett reservationsnummer för den amerikanska marknaden. Antar att ditt reservationsnummer är på ca 20 000 men de europeiska har nog aldrig kommit över 5000. Du ser ju också på orderbekräftelsen där det står om Federal Tax Credit och Destination & Doc Fee som bara gäller den amerikanska marknaden. Ingen i Europa har ännu kunnat lägga order, inte ens de med Signature som antagligen kommer kunna lägga order 1-2 månader innan vanlig produktion.

Kan det ha varit ett amerikanskt kreditkort som du använde?
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Schnitzler skrev:

Fick en inbjudan;

-"Dear göran,

kan det vara så att du reserverade bilen så tidigt att det bara gick på den amerikanska sidan? jag vet inte hur det funkade i början? du borde nog definitivt kontakta Tesla snarast om du inte vill riskera att plötsligt få ett mail "we're sorry to inform that something has gone wrong in your reservation and we are forced to cancel your reservation, welcome back with a new reservation which will place you last in the queue!"
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Svenssons skrev:
När du reserverade Model X så var det redan då i svenska kronor som du skulle ha betalat. Antar att du betalade $5 000 istället för 33 000 kr och att du legat med ett reservationsnummer för den amerikanska marknaden. Antar att ditt reservationsnummer är på ca 20 000 men de europeiska har nog aldrig kommit över 5000. Du ser ju också på orderbekräftelsen där det står om Federal Tax Credit och Destination & Doc Fee som bara gäller den amerikanska marknaden. Ingen i Europa har ännu kunnat lägga order, inte ens de med Signature som antagligen kommer kunna lägga order 1-2 månader innan vanlig produktion.

Kan det ha varit ett amerikanskt kreditkort som du använde?
Verkligen en petitess, men destination & doc fee åker du på även i Sverige. 3950 kr för en Model S. "Destinations- och regelmässig dokumentavgift" kallar de den för.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:

Verkligen en petitess, men destination & doc fee åker du på även i Sverige. 3950 kr för en Model S. "Destinations- och regelmässig dokumentavgift" kallar de den för.
OK, men jag antar att den skiljer sig en hel del från den amerikanska eftersom det är olika avgifter i USA mot Sverige och då inte bara en valutakonvertering.

En sak till som man får tänka på om man importera en Model X med dragkrok från USA är att dragkroken inte kommer passa någon släpkärra. Går troligen dock att köpa annat drag så det kanske inte är det största problemet med import från USA. Helt klart dock att det är en amerikansk Model X som har Schnitzler har konfigurerat. Denna order kommer det bli problem med men det borde gå att göra om reservationen till en europeisk reservation baserad på datum för reservation. Tesla har ju till och med tagit bort/dolt reservationsnummer numera för att istället presentera reservationsdatum.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Svenssons skrev:
Tesla har ju till och med tagit bort/dolt reservationsnummer numera för att istället presentera reservationsdatum.
Och detta troligen för att inte avslöja alltför mycket om hur orderstocken ser ut.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Svenssons skrev:
Tesla har ju till och med tagit bort/dolt reservationsnummer numera för att istället presentera reservationsdatum.
Och detta troligen för att inte avslöja alltför mycket om hur orderstocken ser ut.
Japp, plus att slipper bekymmer med vilket reservationsnummer som de som hoppar från Signature till General Production skulle få. De kan ju inte få ett nytt reservationsnummer som redan är taget och de är nog inte så nöjda att hamna sist i kön om det var för drygt 3 år sedan som de betalade in drygt 260 000 kronor för att reservera en Model X.
Schnitzler

Inlägg av Schnitzler »

Å ena sidan känner jag mej lite dum, å andra sidan är jag djupt tacksam för all kunskap och hjälp som ni bjuder på!

Några "svar".
Svenskt Master Card, dock att jag skickade pengarna, 38.000SEK, till Handelsbanken som skötte resten.

Att Designsidan noterar kostnaden i dollar, det producerande landets valuta, är väl kapitalsmart om producenten vill valutasäkra sig? SEK vet de ju inte vart den har tagit vägen om ett halvår då MXen kanske är leveransklar.

Min leveransadress enligt ordern är Gothenburg-Aminogatan. Det är inte jag som skrivit in den adressen, den måste "uppstått" via hemadressen.

Och numret då. Hade ett lågt nr från början, kommer inte ihåg det längre. I december ändrade Tesla mitt låga nr till ett RN 546 828. Om någon vet vad detta står för?

Men, om den här MXen är olämplig för Sverige så får jag väl avboka :cry: :cry: :cry:
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Men ring dem och kolla vad som hänt istället för att bara trycka Cancel, så kan du kanske undvika att hamna sist i kön.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Schnitzler skrev:
I december ändrade Tesla mitt låga nr till ett RN 546 828. Om någon vet vad detta står för?

:
RN numret är ett reservationsnummer, som kommer efter att man lagt deposition, men inte slutbekräftat bilen. Det låter onekligen som du har hamnat i en märklig situation. Blir intressant att höra hur det går. Men ring Tesla först, så du får lite klarhet.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Schnitzler skrev:
Och numret då. Hade ett lågt nr från början, kommer inte ihåg det längre. I december ändrade Tesla mitt låga nr till ett RN 546 828. Om någon vet vad detta står för?

Men, om den här MXen är olämplig för Sverige så får jag väl avboka :cry: :cry: :cry:
RN är reservationsnummret som sagt var och säger inte så mycket om i vilken ordning som du beställde bilen. Tesla dolde det andra nummret i slutet av förra året men det går fortfarande få fram med lite trixande. Om du går in på https://my.teslamotors.com/mytesla och sedan väljer att visa källkoden för sidan så kommer du hitta något liknande följande en bit ner på sidan:

Kod: Markera allt

<p class="vin_rn">                RN546828
                        </p>
                            <!-- <p class="vin_sn">
                    #NNNNN
                </p> -->
                    </div>

NNNNN är alltså din plats i kön, serienummret för reservationen, på den amerikanska marknaden. Detta nummer antar jag är på ca 20 000 med tanke på när du fick mailet.

Du borde kunna prata med Tesla och få din reservation och pengar överflyttade till en plats på den europeiska marknaden samt inte behöva få sista plats utan plats utifrån det datum då du lade reservationen.
Schnitzler

Inlägg av Schnitzler »

Har gått och gömt mej. Nästan Deletad.

Trodde man dragit en osannolik vinstlott, att Elon gillade just mej. Allt var Fel :oops: Tack för stödet!

Gjorde som Bylund tipsade, ringde Tesla Sverige. Hon kunde se vad som hänt men menade att det aldrig hänt förut. Återkommer med förklaring samt försöker få min "plats" i kön bevarad. eller snarare överflyttad från den amerikanska till den europeiska.

Så nära det var, det fanns ju tillochmed en leveransplats i Göteborg på Orderbekräftelsen :shock:

Egentligen är jag ju en usel bilförare, hade säkert kört i diket första turen med MXen.

Tar en tur med vår I3 BEV. Kommer ju inte så långt, men iallafall :geek:
Slipperypete

Inlägg av Slipperypete »

Jag gjorde precis samma sak. Sidan var på svenska med texten "din bil är nu redo att konfigureras" eller något liknande men priserna var i dollar. Jag beställde och fick bekräftelse på det. Nu ser jag att beställningen är annullerad. Frågan är om inte köpeavtalet ändå är giltigt och svensk konsumentköplag ska gälla.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Schnitzler skrev:
Har gått och gömt mej. Nästan Deletad.

Trodde man dragit en osannolik vinstlott, att Elon gillade just mej. Allt var Fel :oops: Tack för stödet!

Gjorde som Bylund tipsade, ringde Tesla Sverige. Hon kunde se vad som hänt men menade att det aldrig hänt förut. Återkommer med förklaring samt försöker få min "plats" i kön bevarad. eller snarare överflyttad från den amerikanska till den europeiska.

Så nära det var, det fanns ju tillochmed en leveransplats i Göteborg på Orderbekräftelsen :shock:

Egentligen är jag ju en usel bilförare, hade säkert kört i diket första turen med MXen.

Tar en tur med vår I3 BEV. Kommer ju inte så långt, men iallafall :geek:
Intressant. Dela gärna med dig av informationen om det kommer till någon klarhet om vad som har hänt egentligen. Det borde ju inte gå att välja leverans i Göteborg på en amerikansk Model X...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Slipperypete skrev:
Jag gjorde precis samma sak. Sidan var på svenska med texten "din bil är nu redo att konfigureras" eller något liknande men priserna var i dollar. Jag beställde och fick bekräftelse på det. Nu ser jag att beställningen är annullerad. Frågan är om inte köpeavtalet ändå är giltigt och svensk konsumentköplag ska gälla.
Intressant, då lär det ju kunna finnas hundratals i Europa som har gjort detta.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Slipperypete skrev:
Tror dock inte att du vill ha en amerikanskt konfad Model X. Finns så många nackdelar med den vad gäller laddning och garanti t.ex. att det inte är värt det och antagligen blir det dyrare också när full tull, moms, transport och inregistrering ska betalas.
Schnitzler

Inlägg av Schnitzler »

Ja, fast jag har int ens valt Göteborg för leveransen. Det bara dök upp på Orderbekräftelsen /fanns även en adress i Nashville, tror jag det var.
Det måste varit min hemadress som ledde datorn (?) till "Gothenburg-Aminogatan Service Center", absolut ingen aktivitet från min sida!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Händer det att ni surfar med VPN ibland? Tänkte om det kan ha varit amerikansk IP-adress? När man reserverar på den amerikanska måste man dock välja delstat vid betalningen och det är en rulllista så man kan inte skriva in vad man vill.

Edit: Ser dock nu att man kan ändra "Billing Country" till Sverige dock. Går alltså att ange svensk adress för betalningen av den amerikanska bilen.

Efter det så anger man leveransadress där USA är förvalt, delstat måste anges och man måste byta sida för att komma till sin lokala sida om USA inte stämmer:
Mailing Address
This address will be used to indicate your preferred delivery area. Please use a street address, not a PO Box.

Delivering to USA
Not Right? Switch to your local website.
Skriv svar