Vad krävs för solceller?

Här diskuterar vi miljöteknik.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Vad krävs för solceller?

Inlägg av Teslaspolen »

Hej!

Ja, vi är i familjen lite intresserade av solceller. Vi flyttade för ett par år sedan och har nu nära nog 100% fri sikt åt söder då det rör sig om sjötomt.

Nu är dock det "lilla" problemet att både boendehuset samt tre mindre hus på gården alla har tak vända åt antingen väst eller öst, med undantag för en liten plätt åt söder på boendehuset.

Hur ligger det då till för oss? Är det bara att ge upp tanken, eller ska man fundera på väggmontering eller på stativ någonstans? Eller något helt annat jag inte tänkt på?

Det ligger i Dalarna om det spelar någon större roll.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Re: Vad krävs för solceller?

Inlägg av kangru »

Vad vill du uppnå med solcellerna? Vill du göra det för att spara pengar eller har du andra motiv?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

kangru skrev:
Vad vill du uppnå med solcellerna? Vill du göra det för att spara pengar eller har du andra motiv?
Tja, investeringen måste förbli en investering och inte spendering i det här fallet tror jag. Visst är det roligt och, faktiskt praktiskt att kunna vara åtminstone delvis oberoende av elnätet, men dock är jag långt ifrån den enda som har något att säga i det beslutet. ;)
Användarvisningsbild
Yngve
Teslaägare

Inlägg av Yngve »

Öst/västläge på taket (taken) gör mindre skillnad än man tror gentemot söderläge.
Gå in på bengtsvillablogg.info !
Fantastiskt bra info om alla tänkbara frågor !
Har nyss startat upp min solpanelanläggning på c:a 14Kw på min villa med söderläge ( kände att jag var tvungen pga att jag har perfekt vinkel o lutning )
Håller på med en stor anläggning på min industribyggnad, det är bra ekonomi, speciellt som villaägare.
S 85 D, strax S 100 D, har även en E-Golf senaste mod.
Solcellsanläggningar 14Kw på mitt hus och 60Kw på min industribyggnad, ( trevligare elräkningar numera )
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Mitt tips att Du hämtar en lokal installatör som ska besiktiga Din fastighet och komma med ett vettigt förslag om en anläggning. Du kan få hyfsat resultat, även om panelen är inte riktat rakt mot söder. Sedan är det frågan om vad Du vill använda den till och en massa annat som måste tas hänsyn till.
Jag har själv en knappt 20kW anläggning sedan ett tag tillbaka och lär mig fortfarande. Det finns tyvärr ett antal fallgrop på vägen, det gäller vara förberedd och påläst. Summan på kardemumman blir dock att det är en investering som kommer löna sig, om Du gör den på rätt sätt. Lycka till!
Användarvisningsbild
Yngve
Teslaägare

Inlägg av Yngve »

20Kw ! Ooo.. nu blev jag avundsjuk :o
Vad har du för azimut resp. lutning i grader ?
Var bor du ?
S 85 D, strax S 100 D, har även en E-Golf senaste mod.
Solcellsanläggningar 14Kw på mitt hus och 60Kw på min industribyggnad, ( trevligare elräkningar numera )
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Vad är det föe fallgropar som nämts? Och hur vet jag vems solpaneler som passar mig bäst, så att säga? Traditionella kiselpaneler eller tunnfilm likt SolTech tillverkar?

Just ja, det var en sak till jag tänkte på:

Om man samlar intresse från flera hushåll, skulle det gå att få ett bättre pris tror ni? Finns säkert 30, 40, 50 hus här med perfekta tak och lägen för solceller...

Tack för alla svaren! :)
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

kolla in den här från början när du har tid.
https://www.facebook.com/SolenergiIBleka/

en by i jämtland som blev fullkletad med solceller från 2012

man kan bygga anläggningen själv, köpa paneler ihop och få bättre pris etc etc.

Markställning ger lite mera energi än takmonterad (bättre kylning, enkelt att borsta bort ev snö), kan även enkelt ha olika vinklar mellan sommar och vinter (ger ungefär 10% mer än fast montering).
Skriv svar