Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Moderator: Redaktion
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Bara det faktum att det överhuvudtaget finns en parkeringsruta där ID3:an står på bilden ovan, visar ju att någon måste ha planerat för scenariot att en högerladdare tar den platsen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Det viktiga är att id3:an kan ladda med uttag på höger sida utan att blockera en annan laddare. Att en parkeringsruta blir tom är helt ovidkommande. I fallet på bilden kan alla övriga stalls fortfarande använsas av Teslor.Delta skrev:Jag menar att på platsen intill id3:an på bilden nedan kan en tesla inte ladda. Han måste lämna en lucka.mati skrev:Varför det? Jag inser inte riktigt varför så skulle vara fallet. Om alla som har laddporten på höger sida står bredvid varandra, så blir det ju samma sak. Det blir i såna fall möjligen lägst ut som en plats går bort. Det beror på hur mycket utrymme som finns bredvid.Delta skrev:Tesla kan paras med bilar som har laddporten vänster bak eller höger fram. Övriga tar upp 2 platser per bil.
Och om man tänker sig en setup som t.ex. i Lödde, med en klunga laddare i mitten och bilar som står på båda sidor, försvinner ingen laddplats överhuvudtaget. Förutsatt att alla som laddar är "högerladdare".
Allt detta förutsätter såklart att folk fattar hur de ska ställa sig för att det ska fungera.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Det viktiga är att även Teslaförare tänker sig för när de väljer laddplats. Det vore bra korkat att ställa sig vid stallet bredvid ID3:an med en Tesla så det blir en tom ruta om det finns plats någon annanstans....pasta3an skrev:Det viktiga är att id3:an kan ladda med uttag på höger sida utan att blockera en annan laddare. Att en parkeringsruta blir tom är helt ovidkommande. I fallet på bilden kan alla övriga stalls fortfarande använsas av Teslor.Delta skrev:Jag menar att på platsen intill id3:an på bilden nedan kan en tesla inte ladda. Han måste lämna en lucka.mati skrev:Varför det? Jag inser inte riktigt varför så skulle vara fallet. Om alla som har laddporten på höger sida står bredvid varandra, så blir det ju samma sak. Det blir i såna fall möjligen lägst ut som en plats går bort. Det beror på hur mycket utrymme som finns bredvid.Delta skrev:Tesla kan paras med bilar som har laddporten vänster bak eller höger fram. Övriga tar upp 2 platser per bil.
Och om man tänker sig en setup som t.ex. i Lödde, med en klunga laddare i mitten och bilar som står på båda sidor, försvinner ingen laddplats överhuvudtaget. Förutsatt att alla som laddar är "högerladdare".
Allt detta förutsätter såklart att folk fattar hur de ska ställa sig för att det ska fungera.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Ja precis. Dock var den väldigt smal men gick fint ändå.mati skrev:Bara det faktum att det överhuvudtaget finns en parkeringsruta där ID3:an står på bilden ovan, visar ju att någon måste ha planerat för scenariot att en högerladdare tar den platsen.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Ja, det såg lite smalt ut, ID3an är ju inte jättebred, i detta fallet gick det ju utmärkt. Om det varit en bredare bil med laddluckan till höger, hade en till bredare bil då fått plats på rutan bredvid? Jag får för mig att det inte ska vara några problem. Dessutom är det ju snälla kantstenar så är ju även möjligt att köra upp och ställa sig på om det vore nödvändigt.Rickard85 skrev:Ja precis. Dock var den väldigt smal men gick fint ändå.mati skrev:Bara det faktum att det överhuvudtaget finns en parkeringsruta där ID3:an står på bilden ovan, visar ju att någon måste ha planerat för scenariot att en högerladdare tar den platsen.
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Fast i Ulricehamn är det väl bara avgränsande sidlinjer, inte hela rutor. Råkar nog bara finnas lite plats över.mati skrev:Bara det faktum att det överhuvudtaget finns en parkeringsruta där ID3:an står på bilden ovan, visar ju att någon måste ha planerat för scenariot att en högerladdare tar den platsen.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Joni Ulricehamn skulle jag få ställe mig på gräsmattan, både för att platsen är för smal och sladden för kort, men ett hjul på asfalten får man väl vara nöjd med, finns väl ev plats som går att nyttja, men optimalt är det ju inte.
27,8 kWp solceller
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Sedan är ju inte alla stationer enbart rader där man backar in, ser denna setup på fler ställen, tillsammans med laddare på rad blir det lite flexiblare.
De med laddlucka vänster bak kan samsas med Teslorna i raderna, och alla kan mixa friskt i dessa 2+2 rader.
De med laddlucka vänster bak kan samsas med Teslorna i raderna, och alla kan mixa friskt i dessa 2+2 rader.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Jaha
Då har man köat för första gången efter 5 år 30000 mil och 1200 Superchargningar. Polstras annat skit som tog platserna. Det här kommer sluta i katastrof.
Då har man köat för första gången efter 5 år 30000 mil och 1200 Superchargningar. Polstras annat skit som tog platserna. Det här kommer sluta i katastrof.
-
- elbilist
- Inlägg: 964
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Ödmjukt.ermase skrev:Jaha
Då har man köat för första gången efter 5 år 30000 mil och 1200 Superchargningar. Polstras annat skit som tog platserna. Det här kommer sluta i katastrof.
Känns ganska skönt att ha ett färskt och billigt WeCharge abonnemang så man slipper få bilen repad på SuC av någon bitter teslachaufför med med förbetald laddning
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Men jag håller med dig, risken för katastrof är nog uppenbar om fler har din inställning.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Samma sak med denna lay-out. Om det står en id3 och laddar kan inte en tesla ladda på parallella platsen intill. Däremot kan en annan id3 ladda där. Antalet lediga platser som visas i navigatorn är därför inte att lita på då det är beroende på vilken sida/diagonal som laddluckan sitter på. Om en id3 är klar med att ladda och kör iväg så kan inte en tesla ta den tomma platsen.Flagada skrev:Sedan är ju inte alla stationer enbart rader där man backar in, ser denna setup på fler ställen, tillsammans med laddare på rad blir det lite flexiblare.
De med laddlucka vänster bak kan samsas med Teslorna i raderna, och alla kan mixa friskt i dessa 2+2 rader.
Så är det tyvärr.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Katastrofen är att snabbladdningsinfrstrukturen i Sverige är undermålig. Kör man mycket och långt så är detta en katastrof. Laddningen på resa är numer en uppoffring. I början var det lite exotiskt att stanna o ta en promenad men efter 1200 gånger är det inte lika kul längre. Ska man dessutom sitta i kö så blir det inte hållbart. Blir det inte bättre ordning på snabbladdning så kommer det drabba elbilsförsäljningen förr eller senare. Eller så gör man som VW:s elbilsägare och tar en fossilbil när det är dags för långresan.R_Edvinsson skrev:Ödmjukt.ermase skrev:Jaha
Då har man köat för första gången efter 5 år 30000 mil och 1200 Superchargningar. Polstras annat skit som tog platserna. Det här kommer sluta i katastrof.
Känns ganska skönt att ha ett färskt och billigt WeCharge abonnemang så man slipper få bilen repad på SuC av någon bitter teslachaufför med med förbetald laddning![]()
Men jag håller med dig, risken för katastrof är nog uppenbar om fler har din inställning.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Vad som behövs är att samtliga bilar som laddar (oavsett märke) får bättre och snabbare laddning. Elbilar har gått om i nybilsförsälning och tom EU säger att det behövs nya laddare var 8:e sekund för att vi skall nå målen.
Det kommer bli kö oavsett.(men att önska tillbaka till den gamla goda tiden är bara tråkigt)
Det kommer bli kö oavsett.(men att önska tillbaka till den gamla goda tiden är bara tråkigt)
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Kör du 120 mil i veckan och snabbladdar nästan 5 ggr i veckan så är det kanske inte så konstigt om du råkar på en kö någon gång. Nästan ett mirakel att det inte hänt dig tidigare.ermase skrev:Katastrofen är att snabbladdningsinfrstrukturen i Sverige är undermålig. Kör man mycket och långt så är detta en katastrof. Laddningen på resa är numer en uppoffring. I början var det lite exotiskt att stanna o ta en promenad men efter 1200 gånger är det inte lika kul längre. Ska man dessutom sitta i kö så blir det inte hållbart. Blir det inte bättre ordning på snabbladdning så kommer det drabba elbilsförsäljningen förr eller senare. Eller så gör man som VW:s elbilsägare och tar en fossilbil när det är dags för långresan.R_Edvinsson skrev:Ödmjukt.ermase skrev:Jaha
Då har man köat för första gången efter 5 år 30000 mil och 1200 Superchargningar. Polstras annat skit som tog platserna. Det här kommer sluta i katastrof.
Känns ganska skönt att ha ett färskt och billigt WeCharge abonnemang så man slipper få bilen repad på SuC av någon bitter teslachaufför med med förbetald laddning![]()
Men jag håller med dig, risken för katastrof är nog uppenbar om fler har din inställning.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Säkert mycket nyhetens behag så här första veckan. Många som vill testa.
Tycker också din ton inlägget är opassande.
Tycker också din ton inlägget är opassande.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Mirakel kallas det inte utan ganska standard för hur superchargers har fungerat hittills, nu verkar dock Tesla vilja ändra på det. Men den personen kan ju å andra sidan inte upplevt kö för det har jag blivit tillsagt om i tråden, Tesla öppnar bara stationer med överkapacitet så det blir bara kö på sportlov så det är inget att oroa sig för...Maw skrev:Kör du 120 mil i veckan och snabbladdar nästan 5 ggr i veckan så är det kanske inte så konstigt om du råkar på en kö någon gång. Nästan ett mirakel att det inte hänt dig tidigare.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
En bil med laddporten på fel sida kan ju stå lite utanför rutan om det fortfarande går att komma förbi.Delta skrev:Samma sak med denna lay-out. Om det står en id3 och laddar kan inte en tesla ladda på parallella platsen intill. Däremot kan en annan id3 ladda där. Antalet lediga platser som visas i navigatorn är därför inte att lita på då det är beroende på vilken sida/diagonal som laddluckan sitter på. Om en id3 är klar med att ladda och kör iväg så kan inte en tesla ta den tomma platsen.Flagada skrev:Sedan är ju inte alla stationer enbart rader där man backar in, ser denna setup på fler ställen, tillsammans med laddare på rad blir det lite flexiblare.
De med laddlucka vänster bak kan samsas med Teslorna i raderna, och alla kan mixa friskt i dessa 2+2 rader.
Så är det tyvärr.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Håller med, och det ör nog dags att släppa det här med laddportmpå fel ställe/sida, är ju för alla bilar numer, tyvärr för tesla ägare.Fredrik j skrev:En bil med laddporten på fel sida kan ju stå lite utanför rutan om det fortfarande går att komma förbi.Delta skrev:Samma sak med denna lay-out. Om det står en id3 och laddar kan inte en tesla ladda på parallella platsen intill. Däremot kan en annan id3 ladda där. Antalet lediga platser som visas i navigatorn är därför inte att lita på då det är beroende på vilken sida/diagonal som laddluckan sitter på. Om en id3 är klar med att ladda och kör iväg så kan inte en tesla ta den tomma platsen.Flagada skrev:Sedan är ju inte alla stationer enbart rader där man backar in, ser denna setup på fler ställen, tillsammans med laddare på rad blir det lite flexiblare.
De med laddlucka vänster bak kan samsas med Teslorna i raderna, och alla kan mixa friskt i dessa 2+2 rader.
Så är det tyvärr.
27,8 kWp solceller
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Ja Tesla har ju bestämt att alla skall få ladda oavsett hur laddporten sitter då de inte nämner något sådant i sina regler så då kan man inte klaga på att folk laddar på det sättet som går att göra med deras bilar. Sedan kan man tycka att det är dumt av Tesla att släppa på innan de löst det problemet men men. Kommer förmodligen sluta i att nyttjandegraden blir lägre när det är fullt och kö då det förmodligen inte kommer fungera att köa på ett sätt så att rätt typ av bil kommer fram vid rätt tillfälle.Dafro skrev:
Håller med, och det ör nog dags att släppa det här med laddportmpå fel ställe/sida, är ju för alla bilar numer, tyvärr för tesla ägare.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3729
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Det skulle ju vara tänkbart att man blir tilldelad en plats när man navigerat mot laddarna, och samma för de som laddar via app, och att Tesla därmed optimerar nyttnandet efter var bilarna har sin laddport. Det är en lösning jag skulle gilla.
Model Y LR AWD 2022
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Dom skulle kunna målat parkeringsrutan annorlunda. Hade tagit lite mer plats men hade man haft med det från början hade det ju varit marginellt.Dafro skrev:Håller med, och det ör nog dags att släppa det här med laddportmpå fel ställe/sida, är ju för alla bilar numer, tyvärr för tesla ägare.Fredrik j skrev:En bil med laddporten på fel sida kan ju stå lite utanför rutan om det fortfarande går att komma förbi.Delta skrev:Samma sak med denna lay-out. Om det står en id3 och laddar kan inte en tesla ladda på parallella platsen intill. Däremot kan en annan id3 ladda där. Antalet lediga platser som visas i navigatorn är därför inte att lita på då det är beroende på vilken sida/diagonal som laddluckan sitter på. Om en id3 är klar med att ladda och kör iväg så kan inte en tesla ta den tomma platsen.Flagada skrev:Sedan är ju inte alla stationer enbart rader där man backar in, ser denna setup på fler ställen, tillsammans med laddare på rad blir det lite flexiblare.
De med laddlucka vänster bak kan samsas med Teslorna i raderna, och alla kan mixa friskt i dessa 2+2 rader.
Så är det tyvärr.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Jag ser bara en långsiktig vettig lösning. Tesla behöver bygga om befintliga laddare med längre kablar, och se till att nästa generations laddare får längre kablar från start. Om några år då majoriteten av deras laddkunder är "nya" kunder, som inte känner till hur det var förut, då kommer de korta kablarna att bli en konkurrensnackdel för Tesla.OfarligTesla skrev:Ja Tesla har ju bestämt att alla skall få ladda oavsett hur laddporten sitter då de inte nämner något sådant i sina regler så då kan man inte klaga på att folk laddar på det sättet som går att göra med deras bilar. Sedan kan man tycka att det är dumt av Tesla att släppa på innan de löst det problemet men men. Kommer förmodligen sluta i att nyttjandegraden blir lägre när det är fullt och kö då det förmodligen inte kommer fungera att köa på ett sätt så att rätt typ av bil kommer fram vid rätt tillfälle.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Det vore ju bra! Det skulle ju dessutom lösa problematiken med kö. det är kanske ett av mina orosmoment som även lyfts av andra i tråden. Det är svårt att veta hur kön fungerar och vad händer när det plötsligt är ens tur och man kör fram till en laddare ur funktion eller som redan är blockerad, bilen bakom tar platsen som faktiskt var ledig. Minst lika orolig för att inte förstå systemet och tränga mig i kön som att bli utan laddning.jonasl skrev:Det skulle ju vara tänkbart att man blir tilldelad en plats när man navigerat mot laddarna, och samma för de som laddar via app, och att Tesla därmed optimerar nyttnandet efter var bilarna har sin laddport. Det är en lösning jag skulle gilla.
Kan också tänka mig att det kunde lätta upp situationen med ett par kanske max 10minuter-laddare, då kanske man slipper vänta länge för att få den sista marginalen att komma fram på resan eller kanske möjlighet att nå nästa laddare en tid med lägre beläggning, men det vore väl mer generellt än relaterat till att nätet öppnar.
I stort gillar jag nog att de öppnar, det känns inte rimligt att varje tillverkare ska ha eget nät, men det känns eventuellt lite tidigt och känns som efterfrågan/värdet på min bil kanske tappade en aning, det var ju trots allt en av de stora fördelarna. Visserligen ser jag ändå inte många alternativ idag till en större eldriven bil som inte är högbyggd.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Samtidigt har ju Tesla ett försprång med infrastrukturen, skulle det bli för mycket problem nu under testerna kanske Tesla bara tillåter bilar som kan stå rimligt på platserna, de bilarna blir eventuellt då mer eftertraktade sa att kanske tom tillverkarna anpassar sig till teslas "standard". Eller att nya stationer byggs för alla och gamla bara är öppna för tesla, tills det är dags för större underhåll.JonasK skrev:Jag ser bara en långsiktig vettig lösning. Tesla behöver bygga om befintliga laddare med längre kablar, och se till att nästa generations laddare får längre kablar från start. Om några år då majoriteten av deras laddkunder är "nya" kunder, som inte känner till hur det var förut, då kommer de korta kablarna att bli en konkurrensnackdel för Tesla.OfarligTesla skrev:Ja Tesla har ju bestämt att alla skall få ladda oavsett hur laddporten sitter då de inte nämner något sådant i sina regler så då kan man inte klaga på att folk laddar på det sättet som går att göra med deras bilar. Sedan kan man tycka att det är dumt av Tesla att släppa på innan de löst det problemet men men. Kommer förmodligen sluta i att nyttjandegraden blir lägre när det är fullt och kö då det förmodligen inte kommer fungera att köa på ett sätt så att rätt typ av bil kommer fram vid rätt tillfälle.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
"Vissa Supercharger-stationer kanske inte är anpassade för vissa bilar. Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt."Frisk skrev:Samtidigt har ju Tesla ett försprång med infrastrukturen, skulle det bli för mycket problem nu under testerna kanske Tesla bara tillåter bilar som kan stå rimligt på platserna, de bilarna blir eventuellt då mer eftertraktade sa att kanske tom tillverkarna anpassar sig till teslas "standard". Eller att nya stationer byggs för alla och gamla bara är öppna för tesla, tills det är dags för större underhåll.JonasK skrev:Jag ser bara en långsiktig vettig lösning. Tesla behöver bygga om befintliga laddare med längre kablar, och se till att nästa generations laddare får längre kablar från start. Om några år då majoriteten av deras laddkunder är "nya" kunder, som inte känner till hur det var förut, då kommer de korta kablarna att bli en konkurrensnackdel för Tesla.OfarligTesla skrev:Ja Tesla har ju bestämt att alla skall få ladda oavsett hur laddporten sitter då de inte nämner något sådant i sina regler så då kan man inte klaga på att folk laddar på det sättet som går att göra med deras bilar. Sedan kan man tycka att det är dumt av Tesla att släppa på innan de löst det problemet men men. Kommer förmodligen sluta i att nyttjandegraden blir lägre när det är fullt och kö då det förmodligen inte kommer fungera att köa på ett sätt så att rätt typ av bil kommer fram vid rätt tillfälle.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.