Jag håller med, att ladda långsamt på en snabb laddare borde kosta mer, oavsett om det beror på att bilen inte klarar av högre effekt, att man kopplar in med alldeles för hög SoC, att batteriet är kallt etc.OfarligTesla skrev:Ja jag har alltid förordat att det på något vis skall kosta mer att ladda 40 kWh på 30 minuter jämfört med 15 minuter. Det bästa är väl om det finns en tidskomponent som bara aktiveras ifall stationen går över 80% beläggning eller liknande.
Ett sätt är att reglera priset efter SoC, typ att dom sista procenten 90-100% kostar dubbelt så mycket som dom första.
Tesla har ju redan idag en modell där dom sätter laddnivå till 80% när beläggningen är hög, det skulle ju vara enkelt att även höja priset i takt med stigande SoC.
Det skulle ju också gå att "undervisa" användarna, Tesla har ju tillgång till SoC, laddeffekt, temperatur etc., och det är ju enkelt att räkna ut varför en bil laddar långsamt och informera om detta i appen, då kanske den föraren inte gör samma misstag nästa gång.
/fth