SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Moderator: Redaktion
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Menar du att det måste finnas minst en Tesla på plats för att det ska fungera?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Nej, men att det krävs fungerande kommunikation för att det skall fungera med andra. Något var det iaf som strulade, får testa igen när det inte regnar.mati skrev:Menar du att det måste finnas minst en Tesla på plats för att det ska fungera?
Elbilist sedan 2014
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Som sagt, du vill nog inte testa V3 igen. Vida känt även i Norge och Frankrike att det inte funkar. Laddningen kan hoppa igång men avbryts och då står du där med reserverat belopp på kortet. Skulle jag testa så skulle jag nog ha över 80% SoC för att se om det funkar bättre när den håller sig under 50kW. Vissa påstår att det är när laddhastigheten är däröver som problem uppstår.Klintan skrev:Nej, men att det krävs fungerande kommunikation för att det skall fungera med andra. Något var det iaf som strulade, får testa igen när det inte regnar.mati skrev:Menar du att det måste finnas minst en Tesla på plats för att det ska fungera?
Ioniq 5 FE AWD
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Vill bara att de ska få lite mer i felloggarna, så de ser att vi finns...MrRun skrev:Som sagt, du vill nog inte testa V3 igen. Vida känt även i Norge och Frankrike att det inte funkar. Laddningen kan hoppa igång men avbryts och då står du där med reserverat belopp på kortet. Skulle jag testa så skulle jag nog ha över 80% SoC för att se om det funkar bättre när den håller sig under 50kW. Vissa påstår att det är när laddhastigheten är däröver som problem uppstår.Klintan skrev:Nej, men att det krävs fungerande kommunikation för att det skall fungera med andra. Något var det iaf som strulade, får testa igen när det inte regnar.mati skrev:Menar du att det måste finnas minst en Tesla på plats för att det ska fungera?
Elbilist sedan 2014
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7238
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Respekt, du tar smällarna för teamet!Klintan skrev:Vill bara att de ska få lite mer i felloggarna, så de ser att vi finns...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Ja bra där. Ju fler som ligger på desto bättre.fth skrev:Respekt, du tar smällarna för teamet!Klintan skrev:Vill bara att de ska få lite mer i felloggarna, så de ser att vi finns...
/fth
Ska se om jag får något svar i mitt ärende på om dom jobbar på att lösa problemet med I5 och EV6.
Ioniq 5 FE AWD
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7238
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Ni Hyundai-ägare får dra igång en GoFundMe el dyl och sponsra Klintans alla misslyckade laddningarMrRun skrev:Ja bra där. Ju fler som ligger på desto bättre.fth skrev:Respekt, du tar smällarna för teamet!Klintan skrev:Vill bara att de ska få lite mer i felloggarna, så de ser att vi finns...
/fth
Ska se om jag får något svar i mitt ärende på om dom jobbar på att lösa problemet med I5 och EV6.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Oj, respekt. Du hoppas alltså att det löser sig inom en snar framtid? Så optimistisk är inte jag. Problemet har ju varit känt sen SuC öppnades i Norge och det har inte hänt nånting.Klintan skrev:Vill bara att de ska få lite mer i felloggarna, så de ser att vi finns...
Om problemet ligger hos Tesla finns ju förvisso en chans att de tar tag i detta nån gång, ligger det hos Hyundai kan du nog sluta testa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Kanske inte först på bollen, men det gick bra att ladda e-Golfen på SuC i Ystad. Skönt att veta att det funkar, men kommer nog inte att använda det så ofta. Lite dyrt.
Vi testade i lördags, och då var vi ensamma. Så även om e-Golfen har uttaget på "fel" sida så blockerade vi inte för någon...
/Pingu
Vi testade i lördags, och då var vi ensamma. Så även om e-Golfen har uttaget på "fel" sida så blockerade vi inte för någon...
/Pingu
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Idag tog jag sista lediga i Jönköping. Två olika laddpunkter var blockerade av andra bilar som stod "fel" så kartan sa 2 lediga när det var fullt. Ingen i kö dock, ej heller när jag lämnade.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Wow, en e-Golf på SuC. Hoppas man inte blir lynchad till döds när man laddar med max 45kW.Pingu skrev:Kanske inte först på bollen, men det gick bra att ladda e-Golfen på SuC i Ystad. Skönt att veta att det funkar, men kommer nog inte att använda det så ofta. Lite dyrt.
Vi testade i lördags, och då var vi ensamma. Så även om e-Golfen har uttaget på "fel" sida så blockerade vi inte för någon...
/Pingu
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Man lär inte kunna dra några slutsatser alls efter denna helg eftersom det (som redan påpekats) är långt ifrånMWall skrev:Fast ingen kommer ju ladda till fullpris mer än som nödladdning. 129:-/mån utan bindningstid gör ju att man tjänar in abonnemanget nästan direkt.Swede1 skrev:Rätt dyrt med 7,65 kr/kwh. Säg att bmw i3 rex drar 0,5 liter/ mil nu på försommaren eller 1,5 kwh/mil. 11,5 kr / mil för el eller 23 kr / liter 98 miles plus, ger också 11,5 kr / mil, exakt samma milkostnad. Men då tar det längre tid att ladda, men man slipper puttrandet från aktersnurran och slipper göda Putin mfl. (Skönt att aldrig vara nervös för eventuellt upptagna laddplatser dock.)
Det ska bli spännande att höra nu efter första storhelgen, hur det går när alla får ladda på supercharger. Det höga priset gör att många i första hand laddar där det är billigare och där de är vana att ladda tror jag.
Skulle jag av någon anledning vara ute på långtur med vår i3 Rex så kör jag på bensin om det inte råkar finnas en laddare där jag ändå skulle stanna. Blir dock dyrare med bensin då Rex drar ner än halvlitern per mil. Just nu rapporterar vår i3 195 km räckvidd vid 87% (224 km vid 100%) och full tank (9 liter) ska enligt samma förbrukning ge 130 km. Det blir 0,69 liter/mil och det är nog så lågt man kommer. Dock behöver du såklart inte tanka 98 oktan.
alla som ens känner till att det går att ladda på SuC än…
Såvida det nu inte blir totalt kaos direkt såklart, då är ju slutsatsen given nu i början iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 740
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Hur rapporterar man ens sådant till Tesla? Om de bara kollar på påstått lediga laddare blir bilden missvisande.Remuz skrev:Idag tog jag sista lediga i Jönköping. Två olika laddpunkter var blockerade av andra bilar som stod "fel" så kartan sa 2 lediga när det var fullt. Ingen i kö dock, ej heller när jag lämnade.
Model 3 SR+ 18" 2021
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 740
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Iom att det redan före öppningen var hög beläggning på vissa superchargers på populära resdagar kan man nog dra slutsatsen att det kommer vara ännu högre beläggning nu. Även utan öppningen borde det ha blivit så, eftersom det sålts massor av teslor också. En bil som blockerar en laddare ger i praktiken samma effekt som två teslor hade gjort, så man borde få dubbla belastningen. Olyckligt att populära bilar som ID4/ID3, Skoda osv har laddporten på för supercharger mycket olyckligt ställe.Bjelke skrev:Man lär inte kunna dra några slutsatser alls efter denna helg eftersom det (som redan påpekats) är långt ifrånMWall skrev:Fast ingen kommer ju ladda till fullpris mer än som nödladdning. 129:-/mån utan bindningstid gör ju att man tjänar in abonnemanget nästan direkt.Swede1 skrev:Rätt dyrt med 7,65 kr/kwh. Säg att bmw i3 rex drar 0,5 liter/ mil nu på försommaren eller 1,5 kwh/mil. 11,5 kr / mil för el eller 23 kr / liter 98 miles plus, ger också 11,5 kr / mil, exakt samma milkostnad. Men då tar det längre tid att ladda, men man slipper puttrandet från aktersnurran och slipper göda Putin mfl. (Skönt att aldrig vara nervös för eventuellt upptagna laddplatser dock.)
Det ska bli spännande att höra nu efter första storhelgen, hur det går när alla får ladda på supercharger. Det höga priset gör att många i första hand laddar där det är billigare och där de är vana att ladda tror jag.
Skulle jag av någon anledning vara ute på långtur med vår i3 Rex så kör jag på bensin om det inte råkar finnas en laddare där jag ändå skulle stanna. Blir dock dyrare med bensin då Rex drar ner än halvlitern per mil. Just nu rapporterar vår i3 195 km räckvidd vid 87% (224 km vid 100%) och full tank (9 liter) ska enligt samma förbrukning ge 130 km. Det blir 0,69 liter/mil och det är nog så lågt man kommer. Dock behöver du såklart inte tanka 98 oktan.
alla som ens känner till att det går att ladda på SuC än…
Såvida det nu inte blir totalt kaos direkt såklart, då är ju slutsatsen given nu i början iaf…
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Finns gott om teslor som laddar frekvent med den Max effekten vid lite högre SoC, så borde inte vara något problem.mati skrev:Wow, en e-Golf på SuC. Hoppas man inte blir lynchad till döds när man laddar med max 45kW.Pingu skrev:Kanske inte först på bollen, men det gick bra att ladda e-Golfen på SuC i Ystad. Skönt att veta att det funkar, men kommer nog inte att använda det så ofta. Lite dyrt.
Vi testade i lördags, och då var vi ensamma. Så även om e-Golfen har uttaget på "fel" sida så blockerade vi inte för någon...
/Pingu
Model Y LR.
Model S70D
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Om de är lite smarta så har de koll på detta ändå. De vet ju vad det är för bilar som laddar och då vet de också var laddluckan sitter. Det är ju information som de lätt kan ta reda på. Sen är det inte så svårt att klura ut att en bil tar upp två platser utifrån hur anläggningen är byggd. Så hade jag gjort. Och det finns nog smartare personer än mig som jobbar på Tesla.Dinsdale skrev:Hur rapporterar man ens sådant till Tesla? Om de bara kollar på påstått lediga laddare blir bilden missvisande.Remuz skrev:Idag tog jag sista lediga i Jönköping. Två olika laddpunkter var blockerade av andra bilar som stod "fel" så kartan sa 2 lediga när det var fullt. Ingen i kö dock, ej heller när jag lämnade.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Exakt! Är ju ca 6000 Model Y och ett antal tusen fler Model 3 (drygt 7000 st med facelift nu) som ska få plats också jämfört med förra sommaren.Dinsdale skrev:Iom att det redan före öppningen var hög beläggning på vissa superchargers på populära resdagar kan man nog dra slutsatsen att det kommer vara ännu högre beläggning nu. Även utan öppningen borde det ha blivit så, eftersom det sålts massor av teslor också. En bil som blockerar en laddare ger i praktiken samma effekt som två teslor hade gjort, så man borde få dubbla belastningen. Olyckligt att populära bilar som ID4/ID3, Skoda osv har laddporten på för supercharger mycket olyckligt ställe.
Nu finns det snart 30 tusen Teslor i Sverige. Varav över en tredjedel har tillkommit sen förra sommaren. Visserligen har de byggt på rätt bra på SuC också men ska ändå bli spännande att se hur det går.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Ännu en fördel att SuC inte har någon skärm som visar hastigheten.mati skrev:Wow, en e-Golf på SuC. Hoppas man inte blir lynchad till döds när man laddar med max 45kW.Pingu skrev:Kanske inte först på bollen, men det gick bra att ladda e-Golfen på SuC i Ystad. Skönt att veta att det funkar, men kommer nog inte att använda det så ofta. Lite dyrt.
Vi testade i lördags, och då var vi ensamma. Så även om e-Golfen har uttaget på "fel" sida så blockerade vi inte för någon...
/Pingu
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7674
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Från Teslas hemsida:mati skrev:Om de är lite smarta så har de koll på detta ändå. De vet ju vad det är för bilar som laddar och då vet de också var laddluckan sitter. Det är ju information som de lätt kan ta reda på. Sen är det inte så svårt att klura ut att en bil tar upp två platser utifrån hur anläggningen är byggd. Så hade jag gjort. Och det finns nog smartare personer än mig som jobbar på Tesla.Dinsdale skrev:Hur rapporterar man ens sådant till Tesla? Om de bara kollar på påstått lediga laddare blir bilden missvisande.Remuz skrev:Idag tog jag sista lediga i Jönköping. Två olika laddpunkter var blockerade av andra bilar som stod "fel" så kartan sa 2 lediga när det var fullt. Ingen i kö dock, ej heller när jag lämnade.
" Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt."
Vilket betyder att det inte är tillåtet att ta upp två platser.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Bilden visar att man inte ska stå snett över linjerna. Ingenting om att ”ta upp två platser” genom att ta kabeln från ”fel” bås.mikebike skrev:Från Teslas hemsida:mati skrev:Om de är lite smarta så har de koll på detta ändå. De vet ju vad det är för bilar som laddar och då vet de också var laddluckan sitter. Det är ju information som de lätt kan ta reda på. Sen är det inte så svårt att klura ut att en bil tar upp två platser utifrån hur anläggningen är byggd. Så hade jag gjort. Och det finns nog smartare personer än mig som jobbar på Tesla.Dinsdale skrev:Hur rapporterar man ens sådant till Tesla? Om de bara kollar på påstått lediga laddare blir bilden missvisande.Remuz skrev:Idag tog jag sista lediga i Jönköping. Två olika laddpunkter var blockerade av andra bilar som stod "fel" så kartan sa 2 lediga när det var fullt. Ingen i kö dock, ej heller när jag lämnade.
" Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt."
Vilket betyder att det inte är tillåtet att ta upp två platser.
Den här bilden visas med den texten när man öppnar appen första gången.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7674
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Står man på fel plats så har man ju hela bilen utanför linjerna. Dessutom hindrar man andra bilar, vilket framgår av texten att man inte får göraDanneLKPG skrev:Bilden visar att man inte ska stå snett över linjerna. Ingenting om att ”ta upp två platser” genom att ta kabeln från ”fel” bås.mikebike skrev:Från Teslas hemsida:mati skrev:Om de är lite smarta så har de koll på detta ändå. De vet ju vad det är för bilar som laddar och då vet de också var laddluckan sitter. Det är ju information som de lätt kan ta reda på. Sen är det inte så svårt att klura ut att en bil tar upp två platser utifrån hur anläggningen är byggd. Så hade jag gjort. Och det finns nog smartare personer än mig som jobbar på Tesla.Dinsdale skrev:Hur rapporterar man ens sådant till Tesla? Om de bara kollar på påstått lediga laddare blir bilden missvisande.Remuz skrev:Idag tog jag sista lediga i Jönköping. Två olika laddpunkter var blockerade av andra bilar som stod "fel" så kartan sa 2 lediga när det var fullt. Ingen i kö dock, ej heller när jag lämnade.
" Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt."
Vilket betyder att det inte är tillåtet att ta upp två platser.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Nu blir det verkligen hårklyveri. Naturligtvis måste det vara tillåtet att stå på "fel" plats, annars hade Tesla för länge sedan gått ut med att högerladdande bilar inte är välkomna på SuC. De vet ju om problemet. Och Sverige är inte först ut med att öppna SuC för andra bilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 938
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Det är sjukt enkelt.mati skrev:Nu blir det verkligen hårklyveri. Naturligtvis måste det vara tillåtet att stå på "fel" plats, annars hade Tesla för länge sedan gått ut med att högerladdande bilar inte är välkomna på SuC. De vet ju om problemet. Och Sverige är inte först ut med att öppna SuC för andra bilar.
Nu när det är öppet för ALLA bilar så finns det ingen rätt eller fel sida om linjen man kan parkera på.
Utan man parkerar så att kabeln från den laddaren man betalar för att laddar från räcker till bilen.
Allt annat är bara gnäll tyvärr.
Och nej, parkera tvärs över linjerna är aldrig ok, oavsett om det finns en laddare eller ej.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Just nu mer än fördubblad omsättning vid SuC Umeå. Vår PS2, en Eniro och en Enyac vid sidan om 3 st Tesla. 2 stall lediga. Bra fart på affärerna idag
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Klart det finns rätt och fel. Och det är bättre att korsa en linje om det innebär att man inte blockar.R_Edvinsson skrev:Det är sjukt enkelt.mati skrev:Nu blir det verkligen hårklyveri. Naturligtvis måste det vara tillåtet att stå på "fel" plats, annars hade Tesla för länge sedan gått ut med att högerladdande bilar inte är välkomna på SuC. De vet ju om problemet. Och Sverige är inte först ut med att öppna SuC för andra bilar.
Nu när det är öppet för ALLA bilar så finns det ingen rätt eller fel sida om linjen man kan parkera på.
Utan man parkerar så att kabeln från den laddaren man betalar för att laddar från räcker till bilen.
Allt annat är bara gnäll tyvärr.
Och nej, parkera tvärs över linjerna är aldrig ok, oavsett om det finns en laddare eller ej.