SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2302
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Plug and charge enligt CCS standard börjar ju så smått komma i en del bilar.
Tesla är ju duktiga på mjukvara, det kanske kommer både på SuC för andra bilmärken och på Teslabilar som vill ladda vid andra laddstationer i framtiden?
Tesla är ju duktiga på mjukvara, det kanske kommer både på SuC för andra bilmärken och på Teslabilar som vill ladda vid andra laddstationer i framtiden?
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Hoppas de kommer stöd för de på suc.. Hela wv id familjen ska ju få de med 3.0 mjukvaran frågan bara när de tänker släppa den mjukvaran, glider i tid hela tiden.Off Grid Byggaren skrev:Plug and charge enligt CCS standard börjar ju så smått komma i en del bilar.
Tesla är ju duktiga på mjukvara, det kanske kommer både på SuC för andra bilmärken och på Teslabilar som vill ladda vid andra laddstationer i framtiden?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
När man ser hur nyare tesla laddstationer ser ut så är det ju uppenbart att man har gjort layouten för att kunna ta emot bilar med olika placering på laddporten.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Fast det blir ingen större skillnad, de där stolpen står bakom bilengör att man kan ha laddporten förarsidan bak eller passagerarsidan fram utan att blockera en laddare för Teslor och detsamma gäller på de där stationerna. Man tar fortfarande laddaren från en annan plats om man har laddporten förare fram eller passagerare bak.Fredrik j skrev:När man ser hur nyare tesla laddstationer ser ut så är det ju uppenbart att man har gjort layouten för att kunna ta emot bilar med olika placering på laddporten.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Javisst tar man laddporten från en annan plats om man ser det som att stationerna bara är byggda för bilar med laddporten vänster bak.OfarligTesla skrev:Fast det blir ingen större skillnad, de där stolpen står bakom bilengör att man kan ha laddporten förarsidan bak eller passagerarsidan fram utan att blockera en laddare för Teslor och detsamma gäller på de där stationerna. Man tar fortfarande laddaren från en annan plats om man har laddporten förare fram eller passagerare bak.Fredrik j skrev:När man ser hur nyare tesla laddstationer ser ut så är det ju uppenbart att man har gjort layouten för att kunna ta emot bilar med olika placering på laddporten.
Vad jag menar är att är det inte fullt är det ju inget problem. Det är väl bara att placera sig så sladden räcker. Ungefär som man alltid gjort vid bensinstationer. Bilar har ju tanklocket på olika ställen och ibland hamnar man front mot front med en annan bil.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5559
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Ja men du hävdade att anledningen för Tesla att göra om layouten var att kunna ta emot bilar med olika placering och det vore konstigt då det inte är någon skillnad mellan stationstyperna vad gäller sådant, inget hjälps av de stationerna, om något blir det svårare för de som har laddporten rakt i fronten. De har förmodligen börjat bygga så för att det är billigare att bygga sådana stationer då det krävs kortare kablar i marken per laddare än om de står på rad, säkert lättare att få plats med fler laddare på en vanlig parkering också och mindre mängd markarbete.Fredrik j skrev:Javisst tar man laddporten från en annan plats om man ser det som att stationerna bara är byggda för bilar med laddporten vänster bak.
Vad jag menar är att är det inte fullt är det ju inget problem. Det är väl bara att placera sig så sladden räcker. Ungefär som man alltid gjort vid bensinstationer. Bilar har ju tanklocket på olika ställen och ibland hamnar man front mot front med en annan bil.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Vad jag menar är att jag tycker stationerna ser ganska universal ut.OfarligTesla skrev:Ja men du hävdade att anledningen för Tesla att göra om layouten var att kunna ta emot bilar med olika placering och det vore konstigt då det inte är någon skillnad mellan stationstyperna vad gäller sådant, inget hjälps av de stationerna, om något blir det svårare för de som har laddporten rakt i fronten. De har förmodligen börjat bygga så för att det är billigare att bygga sådana stationer då det krävs kortare kablar i marken per laddare än om de står på rad, säkert lättare att få plats med fler laddare på en vanlig parkering också och mindre mängd markarbete.Fredrik j skrev:Javisst tar man laddporten från en annan plats om man ser det som att stationerna bara är byggda för bilar med laddporten vänster bak.
Vad jag menar är att är det inte fullt är det ju inget problem. Det är väl bara att placera sig så sladden räcker. Ungefär som man alltid gjort vid bensinstationer. Bilar har ju tanklocket på olika ställen och ibland hamnar man front mot front med en annan bil.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Viss skillnad blir det ju ändå. Denna layouten fungerar precis lika bra för höger- och vänsterladdande bilar. Inte blandat, då krockar det nånstans, men antingen eller. Så länge man enas att en grupp med 4 laddare används av antingen enbart högerladdare eller vänsterladdare så funkar det utan att någon laddare blockeras.
Den klassiska layouten med alla laddare i en rad fungerar bättre för vänsterladdande bilar eftersom laddaren längst ut oftast saknar en parkeringsruta från "fel håll" och dessutom finns då inga tydliga grupper à 4 laddare.
Den klassiska layouten med alla laddare i en rad fungerar bättre för vänsterladdande bilar eftersom laddaren längst ut oftast saknar en parkeringsruta från "fel håll" och dessutom finns då inga tydliga grupper à 4 laddare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Vad missar jag, är inte detta samma layout som Lödde som är en av de fösta i Sverige?Fredrik j skrev:När man ser hur nyare tesla laddstationer ser ut så är det ju uppenbart att man har gjort layouten för att kunna ta emot bilar med olika placering på laddporten.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Jochaffis75 skrev:Vad missar jag, är inte detta samma layout som Lödde som är en av de fösta i Sverige?Fredrik j skrev:När man ser hur nyare tesla laddstationer ser ut så är det ju uppenbart att man har gjort layouten för att kunna ta emot bilar med olika placering på laddporten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Testade SuC för första gången idag (Enyaq). Tog en omväg förbi Edsbruk för att äta där och ladda upp några procent. Tanken vara att ladda på MERs 22kW men den fungerade inte, inte heller 50kW... Väldigt tur för mig att Tesla öppnat upp, annars hade jag behövt slöåka till närmaste laddare för att klara mig hem.
Iaf... Det var tomt på SuC. Jag tog platsen längst till höger så jag inte tog upp två rutor. Kopplade i och startade ladda. Kickade igång och 103kW direkt. Tror aldrig jag varit över 75-80kW men iofs bara snabbladdat på vintern. Jag hann inte ens upp till restaurangen eftersom jag bara skulle ha 10-15%. När jag skulle flytta bilen var 3 teslor där, trevliga människor, småsnacka lite, visade sig att en egentligen ville ha en Enyaq men det var så lång leveranstid. Ingen som repade lacken eller skällde på mig en trevlig första upplevelse på SuC. Men satan va dyrt
Iaf... Det var tomt på SuC. Jag tog platsen längst till höger så jag inte tog upp två rutor. Kopplade i och startade ladda. Kickade igång och 103kW direkt. Tror aldrig jag varit över 75-80kW men iofs bara snabbladdat på vintern. Jag hann inte ens upp till restaurangen eftersom jag bara skulle ha 10-15%. När jag skulle flytta bilen var 3 teslor där, trevliga människor, småsnacka lite, visade sig att en egentligen ville ha en Enyaq men det var så lång leveranstid. Ingen som repade lacken eller skällde på mig en trevlig första upplevelse på SuC. Men satan va dyrt
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Då förstår jag inte vad gnället handlar om.chaffis75 skrev:Vad missar jag, är inte detta samma layout som Lödde som är en av de fösta i Sverige?Fredrik j skrev:När man ser hur nyare tesla laddstationer ser ut så är det ju uppenbart att man har gjort layouten för att kunna ta emot bilar med olika placering på laddporten.
Har sett ett par laddplatser med layout som en vanlig parkeringsrad med stolparna vid gräskanten. Trodde det var det vanliga.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Vanligare är det helt klart med parkeringsrader, precis som du säger. Men det finns några andra också. Det är länge sen jag laddade på SuC, så det har säkert tillkommit en del. Men jag tänker spontant på Lödde, Mellbystrand, Torsby, Arboga och delvis Mora.Fredrik j skrev:Då förstår jag inte vad gnället handlar om.
Har sett ett par laddplatser med layout som en vanlig parkeringsrad med stolparna vid gräskanten. Trodde det var det vanliga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
I t.ex. Ulricehamn finns ju bägge varianterna så det verkar ju onekligen som det finns en tanke bakom.mati skrev:Vanligare är det helt klart med parkeringsrader, precis som du säger. Men det finns några andra också. Det är länge sen jag laddade på SuC, så det har säkert tillkommit en del. Men jag tänker spontant på Lödde, Mellbystrand, Torsby, Arboga och delvis Mora.Fredrik j skrev:Då förstår jag inte vad gnället handlar om.
Har sett ett par laddplatser med layout som en vanlig parkeringsrad med stolparna vid gräskanten. Trodde det var det vanliga.
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Klassiska varianten med parkeringsrad tar ju på ett sätt mindre plats och kräver inte att man asfalterar om eftersom kablarna kan grävas ner i gräset utanför parkeringen. I Arboga har det i början bara funnits varianten med laddarna i mitten, men när den byggdes ut så har det skett via en klassisk parkeringsrad vid sidan av. Var troligen enklare så. I Mora var det precis tvärtom. Där fanns det först 4 laddare i rad, sen har det byggts ytterligare 4 stycken mitt på parkeringen. Så det beror väl lite på hur det ser ut helt enkelt.Fredrik j skrev:I t.ex. Ulricehamn finns ju bägge varianterna så det verkar ju onekligen som det finns en tanke bakom.mati skrev:Vanligare är det helt klart med parkeringsrader, precis som du säger. Men det finns några andra också. Det är länge sen jag laddade på SuC, så det har säkert tillkommit en del. Men jag tänker spontant på Lödde, Mellbystrand, Torsby, Arboga och delvis Mora.Fredrik j skrev:Då förstår jag inte vad gnället handlar om.
Har sett ett par laddplatser med layout som en vanlig parkeringsrad med stolparna vid gräskanten. Trodde det var det vanliga.
Det är naturligtvis svårt att bygga en SuC med 40 laddare enligt den klassiska varianten eftersom det skulle bli en vääääldigt lång parkering. Det är därför inte så konstigt att stora anläggningar oftast är lite blandade.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5491
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Passerade i förmiddags SuC Falkenberg (som har laddstolparna på lång rad i gräskanten).
Där var 2 icke-Tesla som laddade.
En MG som parkerat mitt över linjen mellan två platser och blockade således två laddstolpar.
Och en Taycan som parkerat helt på tvären och blockade tre laddstolpar.
Det här kommer att bli SÅÅÅÅÅÅ BRA!
Där var 2 icke-Tesla som laddade.
En MG som parkerat mitt över linjen mellan två platser och blockade således två laddstolpar.
Och en Taycan som parkerat helt på tvären och blockade tre laddstolpar.
Det här kommer att bli SÅÅÅÅÅÅ BRA!
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Spännande kaos, men var det kö också?Nicke Nyfiken skrev:Passerade i förmiddags SuC Falkenberg (som har laddstolparna på lång rad i gräskanten).
Där var 2 icke-Tesla som laddade.
En MG som parkerat mitt över linjen mellan två platser och blockade således två laddstolpar.
Och en Taycan som parkerat helt på tvären och blockade tre laddstolpar.
Det här kommer att bli SÅÅÅÅÅÅ BRA!
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5491
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Nä ingen kö på en vardag förmiddag.Swede1 skrev:Spännande kaos, men var det kö också?Nicke Nyfiken skrev:Passerade i förmiddags SuC Falkenberg (som har laddstolparna på lång rad i gräskanten).
Där var 2 icke-Tesla som laddade.
En MG som parkerat mitt över linjen mellan två platser och blockade således två laddstolpar.
Och en Taycan som parkerat helt på tvären och blockade tre laddstolpar.
Det här kommer att bli SÅÅÅÅÅÅ BRA!
Men en prestation att de enda 2 icke-Teslorna som laddade, lyckades blocka 5 laddstolpar.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Laddade också på Falkenberg i går. Ca 60 % fullt varav en Volvo och en VW. Taycanen skulle ju ha laddat på denna platsen (se bild). Då skulle den kommit åt att parkera ok. Men den var visst upptagen.Nicke Nyfiken skrev:Nä ingen kö på en vardag förmiddag.Swede1 skrev:Spännande kaos, men var det kö också?Nicke Nyfiken skrev:Passerade i förmiddags SuC Falkenberg (som har laddstolparna på lång rad i gräskanten).
Där var 2 icke-Tesla som laddade.
En MG som parkerat mitt över linjen mellan två platser och blockade således två laddstolpar.
Och en Taycan som parkerat helt på tvären och blockade tre laddstolpar.
Det här kommer att bli SÅÅÅÅÅÅ BRA!
Men en prestation att de enda 2 icke-Teslorna som laddade, lyckades blocka 5 laddstolpar.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5491
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Min tanke också, när jag såg Taycanen stå över 3 platser. Och den platsen var ledig.Elix747 skrev:Laddade också på Falkenberg i går. Ca 60 % fullt varav en Volvo och en VW. Taycanen skulle ju ha laddat på denna platsen (se bild). Då skulle den kommit åt att parkera ok. Men den var visst upptagen.Nicke Nyfiken skrev:Nä ingen kö på en vardag förmiddag.Swede1 skrev:Spännande kaos, men var det kö också?Nicke Nyfiken skrev:Passerade i förmiddags SuC Falkenberg (som har laddstolparna på lång rad i gräskanten).
Där var 2 icke-Tesla som laddade.
En MG som parkerat mitt över linjen mellan två platser och blockade således två laddstolpar.
Och en Taycan som parkerat helt på tvären och blockade tre laddstolpar.
Det här kommer att bli SÅÅÅÅÅÅ BRA!
Men en prestation att de enda 2 icke-Teslorna som laddade, lyckades blocka 5 laddstolpar.
Och det finns ytterligare en plats som hade funkat fint med Taycan (första stolpen till vänster) och den var också ledig, men Porscheägaren tyckte uppenbarligen det var bättre att blocka 3 laddstolpar.
Nä som sagt: Det här kommer att bli såååå bra.
Model Y P
Model S P
Model S P
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7291
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Tesla får väl se till att ha parkeringsvakter el dyl på plats initialt, den där typen av idioter förekom ju på vissa SuC även innan öppnandet.Nicke Nyfiken skrev:Min tanke också, när jag såg Taycanen stå över 3 platser. Och den platsen var ledig.
Och det finns ytterligare en plats som hade funkat fint med Taycan (första stolpen till vänster) och den var också ledig, men Porscheägaren tyckte uppenbarligen det var bättre att blocka 3 laddstolpar.
Nä som sagt: Det här kommer att bli såååå bra.
Reglerna är ju extremt tydliga i det här fallet, släng på 1200:- böter på alla bilar som parkerar över linjer och blockerar stolpar så försvinner nog det här beteendet snabbt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
?Electron skrev:
Jepp - skönt att inte bidra till Puttlers ekonomi.
Vem är Puttler?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
Det är klart du ska långköra med BMW i3Rex, du behöver aldrig vara nervös för laddningen!MWall skrev:Fast ingen kommer ju ladda till fullpris mer än som nödladdning. 129:-/mån utan bindningstid gör ju att man tjänar in abonnemanget nästan direkt.Swede1 skrev:Rätt dyrt med 7,65 kr/kwh. Säg att bmw i3 rex drar 0,5 liter/ mil nu på försommaren eller 1,5 kwh/mil. 11,5 kr / mil för el eller 23 kr / liter 98 miles plus, ger också 11,5 kr / mil, exakt samma milkostnad. Men då tar det längre tid att ladda, men man slipper puttrandet från aktersnurran och slipper göda Putin mfl. (Skönt att aldrig vara nervös för eventuellt upptagna laddplatser dock.)
Det ska bli spännande att höra nu efter första storhelgen, hur det går när alla får ladda på supercharger. Det höga priset gör att många i första hand laddar där det är billigare och där de är vana att ladda tror jag.
Skulle jag av någon anledning vara ute på långtur med vår i3 Rex så kör jag på bensin om det inte råkar finnas en laddare där jag ändå skulle stanna. Blir dock dyrare med bensin då Rex drar ner än halvlitern per mil. Just nu rapporterar vår i3 195 km räckvidd vid 87% (224 km vid 100%) och full tank (9 liter) ska enligt samma förbrukning ge 130 km. Det blir 0,69 liter/mil och det är nog så lågt man kommer. Dock behöver du såklart inte tanka 98 oktan.
Mm, ok. Jo den drar nog mer än 0,5 i genomsnitt, kanske 0,7 som du säger. Jag har aldrig lyckats tanka mer än drygt 8 liter, använder alltid bästa bensinen på Ck för att minska risken att Rexen kleggar ihop. Den kan ligga i tanken flera månader. 0,7x23 kr/liter är 16 kr / mil i bensinkostnad. Men då är nog kWh/mil högre än 1,5, kanske 1,7. 1,7 x 7,65 kr/kwh = 13 kr / mil. Min Rex mätare kan visa 16-17 mil på sommaren vid full tank. Kommer man 16 mil och får truga i 8 liter så blir det 0,5 l/mil, borde vara möjligt med så strömlinjeformad lätt bil om man kör lugnt, även om det är förluster i generatorn och motorn inte är optimerad för låg bränsleförbrukning. Mja, jag kommer nog 16 mil under bra förhållanden på sommaren vid långkörning enligt hastighetsgränser, när rexen är varm. Otroligt mycket energi i 8 liter bensin. Men visst kan den visa 13 mil också eller mindre när det är kallare.
7,65 kr utan medlemskap, 5,45 kr med medlemskap. 2,2 kr i skillnad, 129/2,2 = 59 kwh. Mm, måste ladda mer än 59 kwh från Tesla på en månad för att medlemskap ska löna sig. 60 kwh x 5,45 =327 kr + 129 = 456 kr minsta månadskostnad.
Hm, men hur ska jag göra nu då. Ladda nån gång för 7,65 kr på Tesla, eller tanka finbensin? (Alltid bra med substitut så det inte blir monopol.)
Hm, näe, milkostnaden blir nästan exakt samma tror jag, vid kwh pris på 7,65 kr och bensinpris på 23 kr. Vidare empiri, mer undersökning behövs.
Visst är det här BMW i3 Rex forumet?
Re: SuC i Sverige har öppnat för andra bilmärken!
I vilket fall är det inte värt tiden det tar att ladda. Vi har dock aldrig i3 på långkörning. Vi använder mer Rex som försäkring på turer som är på gränsen, eller när man glömt ladda.Swede1 skrev:Det är klart du ska långköra med BMW i3Rex, du behöver aldrig vara nervös för laddningen!MWall skrev:Fast ingen kommer ju ladda till fullpris mer än som nödladdning. 129:-/mån utan bindningstid gör ju att man tjänar in abonnemanget nästan direkt.Swede1 skrev:Rätt dyrt med 7,65 kr/kwh. Säg att bmw i3 rex drar 0,5 liter/ mil nu på försommaren eller 1,5 kwh/mil. 11,5 kr / mil för el eller 23 kr / liter 98 miles plus, ger också 11,5 kr / mil, exakt samma milkostnad. Men då tar det längre tid att ladda, men man slipper puttrandet från aktersnurran och slipper göda Putin mfl. (Skönt att aldrig vara nervös för eventuellt upptagna laddplatser dock.)
Det ska bli spännande att höra nu efter första storhelgen, hur det går när alla får ladda på supercharger. Det höga priset gör att många i första hand laddar där det är billigare och där de är vana att ladda tror jag.
Skulle jag av någon anledning vara ute på långtur med vår i3 Rex så kör jag på bensin om det inte råkar finnas en laddare där jag ändå skulle stanna. Blir dock dyrare med bensin då Rex drar ner än halvlitern per mil. Just nu rapporterar vår i3 195 km räckvidd vid 87% (224 km vid 100%) och full tank (9 liter) ska enligt samma förbrukning ge 130 km. Det blir 0,69 liter/mil och det är nog så lågt man kommer. Dock behöver du såklart inte tanka 98 oktan.
Mm, ok. Jo den drar nog mer än 0,5 i genomsnitt, kanske 0,7 som du säger. Jag har aldrig lyckats tanka mer än drygt 8 liter, använder alltid bästa bensinen på Ck för att minska risken att Rexen kleggar ihop. Den kan ligga i tanken flera månader. 0,7x23 kr/liter är 16 kr / mil i bensinkostnad. Men då är nog kWh/mil högre än 1,5, kanske 1,7. 1,7 x 7,65 kr/kwh = 13 kr / mil. Min Rex mätare kan visa 16-17 mil på sommaren vid full tank. Kommer man 16 mil och får truga i 8 liter så blir det 0,5 l/mil, borde vara möjligt med så strömlinjeformad lätt bil om man kör lugnt, även om det är förluster i generatorn och motorn inte är optimerad för låg bränsleförbrukning. Mja, jag kommer nog 16 mil under bra förhållanden på sommaren vid långkörning enligt hastighetsgränser, när rexen är varm. Otroligt mycket energi i 8 liter bensin. Men visst kan den visa 13 mil också eller mindre när det är kallare.
7,65 kr utan medlemskap, 5,45 kr med medlemskap. 2,2 kr i skillnad, 129/2,2 = 59 kwh. Mm, måste ladda mer än 59 kwh från Tesla på en månad för att medlemskap ska löna sig. 60 kwh x 5,45 =327 kr + 129 = 456 kr minsta månadskostnad.
Hm, men hur ska jag göra nu då. Ladda nån gång för 7,65 kr på Tesla, eller tanka finbensin? (Alltid bra med substitut så det inte blir monopol.)
Hm, näe, milkostnaden blir nästan exakt samma tror jag, vid kwh pris på 7,65 kr och bensinpris på 23 kr. Vidare empiri, mer undersökning behövs.
Visst är det här BMW i3 Rex forumet?