Ni som beställt MYP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BAGEN
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 21 mar 2022 14:00

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av BAGEN »

Ja då rasslade de till lite hos mig. :)

Uppskattad leveranstid: Maj 30 – Juni 09
Och jag har fått VIN nummer i källkoden och Reg nummer kopplat till det.

Jag vill ha den nuuuuu :)

Svart/Svart med EAP beställd 15/3 -22
Djastar
Inlägg: 116
Blev medlem: 02 feb 2022 11:01

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Djastar »

Delevi skrev:
mackan12 skrev:
Ja det börjar se mörkt ut att få sin bil innan 1 juli.... Vit/svart 26/2
helt tyst är det och det är många före i listan....
Jag hämtade ut min vita i förra veckan. Det stod säkert hundra svarta MYP i Trosta då och typ 3 vita.
Tesla sa att alla svarta har kommit och att det enbart kommer komma vita från och med nu.
Tror inte ni behöver vara oroliga, Berlin kör tvåskift sen nån vecka och Sverige är prioriterat.
Och ja, bilen är helt fantastisk! Väl värd väntan.
Var har du fått reda på att Sverige skulle vara prioriterat? :?:
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Tellus »

evy skrev:
Nordman skrev:
Ellahills skrev:
Någon som spanat in interiörerna på Trosta? Några MYP med vit inredning?
Man har inte börjat tillverka bilar med vit inredning ännu i Berlin.
När väntas de börja tillverka Performance med vit inredning? Har för mig jag sett någon timeline med alla färger, men minns ej om vit inredning också var en del av den och nu hittar jag den ej…
Står beräknad leverans Juli på min med vit inredning
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
nist
Inlägg: 32
Blev medlem: 12 maj 2022 17:09

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av nist »

Hämtade ut min Vita MYP med FSD i Umeå idag.
Riktigt trevlig bil :D
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 02 jan 2021 10:45

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av lakke »

nist skrev:
Hämtade ut min Vita MYP med FSD i Umeå idag.
Riktigt trevlig bil :D

Grattis.. Hur bokade du in upphämtning? Medelande eller ringde dom å sa du kunde komma direkt och hämta?
Model Y performance
il_concorde
Inlägg: 191
Blev medlem: 14 dec 2021 07:44

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av il_concorde »

Har märkt att just Umeå verkar få in vita MYP i större antal än övriga Sverige!
nist
Inlägg: 32
Blev medlem: 12 maj 2022 17:09

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av nist »

lakke skrev:
nist skrev:
Hämtade ut min Vita MYP med FSD i Umeå idag.
Riktigt trevlig bil :D

Grattis.. Hur bokade du in upphämtning? Medelande eller ringde dom å sa du kunde komma direkt och hämta?
De ringde mig i slutet på förra veckan och undrade om jag ville hämta idag :D och jag tackade JA på en gång :lol:
Ozto
Inlägg: 12
Blev medlem: 18 feb 2021 19:23

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Ozto »

Hade jag vetat att det var längre leveranstid på vita hade jag beställt en svart istället.

Jag beställde i februari med beräknad leverans i April, frågade tesla om jag kunde byta till en svart men då tappar man tydligen köplatsen. Trött man blir, för mig spelar färg ingen roll.
il_concorde
Inlägg: 191
Blev medlem: 14 dec 2021 07:44

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av il_concorde »

Ozto skrev:
Hade jag vetat att det var längre leveranstid på vita hade jag beställt en svart istället.

Jag beställde i februari med beräknad leverans i April, frågade tesla om jag kunde byta till en svart men då tappar man tydligen köplatsen. Trött man blir, för mig spelar färg ingen roll.
Jag vill verkligen inte ha en solid svart bil då jag vet hur hemsk den är att underhålla. Var väldigt lycklig över att vit färg ingick då det är den jag helst vill ha… men nu verkar den vita färgen istället kosta mig 70k :cry:
Med facit i hand så hade jag också valt en svart istället.. beställde min vita 16 dec.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 943
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Honkan »

Svart kostar ju 14000 så 70000 - 14000 :lol:
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
il_concorde
Inlägg: 191
Blev medlem: 14 dec 2021 07:44

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av il_concorde »

Honkan skrev:
Svart kostar ju 14000 så 70000 - 14000 :lol:
13000 kostar det. Fortfarande 57000 billigare än en vit i Juli (vet att det inte är klubbat än).
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 784
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Ilduce77 »





Något att roa sig med...
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Tellus »

Men det gäller bara dom som tror på skrocken om 1 juli
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
myth10
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 06 feb 2022 22:04

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av myth10 »

Gissar på Juni leverans av min vita MYP(beställd 11/2 -22) men lär ju bli tidigaste andra halvan av juni, får jag leverans sista veckorna i Juni och vi har fått besked om att beslutet om 700k skjuts upp så skulle jag med en normal handlare boka in upphämtning 1 juli(flexibilitet) för att få lägre beskattning. Så frågan är hur flexibla är Tesla? Tar givet diskussionen med Tesla den dagen men misstänker att de fortfarande speciellt med marknads läget skiter i kunden i detta läge och jag riskerar att sitta med en hyrbil i ett x antal månader till ifall jag tackar nej till leverans tex sista veckan i juni?
MYP -22 | vit/svart
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Jeppe_E »

myth10 skrev:
Gissar på Juni leverans av min vita MYP(beställd 11/2 -22) men lär ju bli tidigaste andra halvan av juni, får jag leverans sista veckorna i Juni och vi har fått besked om att beslutet om 700k skjuts upp så skulle jag med en normal handlare boka in upphämtning 1 juli(flexibilitet) för att få lägre beskattning. Så frågan är hur flexibla är Tesla? Tar givet diskussionen med Tesla den dagen men misstänker att de fortfarande speciellt med marknads läget skiter i kunden i detta läge och jag riskerar att sitta med en hyrbil i ett x antal månader till ifall jag tackar nej till leverans tex sista veckan i juni?
Eftersom det är kvartalsslut så skulle jag nog bedöma det som rätt orimligt att Tesla skulle låta leveransen av en bil dröja. Extremt kvartalsstyrt bolag, precis som många andra amerikanska bolag är.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
SwedishAdvocate
Inlägg: 5629
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jeppe_E skrev:
.../ Extremt kvartalsstyrt bolag, precis som många andra amerikanska bolag är.
Det finns en anledning till att kvartalsresultat varit viktiga för Tesla...

I korthet:

Tesla's aktie är tyvärr den mest blankade i världshistorien(!)...

Det har således alltid varit extremt viktigt för Tesla att gå med vinst.

Man hoppades att den här perioden var över. Men då satte den kompletta galningen Putler igång i Ukraina. Och Diktaturen i Kina satte igång med sin noll-Covid-policy och stängde bland annat ner hela Shanghai(!)... Enda anledningen till att Shanghai kan producera bilar idag är för att arbetarna bokstavligt talat bor på fabriksområdet(!)... Trots detta producerar man tydligen nära full produktion i Shanghai om jag förstått saken rätt...

Och ovanpå detta så dröjde det ju av någon anledning rätt länge tills de fick köra igång fabriken utanför Berlin. Och just den här Berlinepisoden lastar åtminstone inte jag Tesla för.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Jeppe_E »

SwedishAdvocate skrev:
Jeppe_E skrev:
.../ Extremt kvartalsstyrt bolag, precis som många andra amerikanska bolag är.
Det finns en anledning till att kvartalsresultat varit viktiga för Tesla...

I korthet:

Tesla's aktie är tyvärr den mest blankade i världshistorien(!)...

Det har således alltid varit extremt viktigt för Tesla att gå med vinst.

Man hoppades att den här perioden var över. Men då satte den kompletta galningen Putler igång i Ukraina. Och Diktaturen i Kina satte igång med sin noll-Covid-policy och stängde bland annat ner hela Shanghai(!)... Enda anledningen till att Shanghai kan producera bilar idag är för att arbetarna bokstavligt talat bor på fabriksområdet(!)... Trots detta producerar man tydligen nära full produktion i Shanghai om jag förstått saken rätt...

Och ovanpå detta så dröjde det ju av någon anledning rätt länge tills de fick köra igång fabriken utanför Berlin. Och just den här Berlinepisoden lastar åtminstone inte jag Tesla för.
70% är siffran som jag har läst för Shanghai. Detsamma gäller för t.ex. Toyota, de har kört produktion genom att i princip låsa fabriken med de anställda på plats. Ja, inte låsa låsa alltså men.....
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3344
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev:
Jeppe_E skrev:
.../ Extremt kvartalsstyrt bolag, precis som många andra amerikanska bolag är.
Det finns en anledning till att kvartalsresultat varit viktiga för Tesla...

I korthet:

Tesla's aktie är tyvärr den mest blankade i världshistorien(!)...

Det har således alltid varit extremt viktigt för Tesla att gå med vinst.

Man hoppades att den här perioden var över. Men då satte den kompletta galningen Putler igång i Ukraina. Och Diktaturen i Kina satte igång med sin noll-Covid-policy och stängde bland annat ner hela Shanghai(!)... Enda anledningen till att Shanghai kan producera bilar idag är för att arbetarna bokstavligt talat bor på fabriksområdet(!)... Trots detta producerar man tydligen nära full produktion i Shanghai om jag förstått saken rätt...

Och ovanpå detta så dröjde det ju av någon anledning rätt länge tills de fick köra igång fabriken utanför Berlin. Och just den här Berlinepisoden lastar åtminstone inte jag Tesla för.

Jag kan förstå att det varit viktigt med kvartalssiffror och att blankningen kunde vara ett problem tidigare när man behövde få in pengar från aktieägarna. Men vad spelar blankningen för roll nu? Aktiekursen påverkar väl knappast Teslas verksamhet kängre?

Tyvärr så är det llättare att tvinga arbetarna att bo på fabriken (under slavliknande förhållanden eller med hotellstandrad?) i en diktatur än i en demokrati. Känns inte bara bra att ha beställt en Tesla som kommer komma från den fabriken.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
pdjansson
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 mar 2022 08:17

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av pdjansson »

Var är alla lastbilar med vita MYP!? De måste komma nu! Tänk att man kan längta efter foton på biltransporter.
Användarvisningsbild
Rolemod
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 08 dec 2019 19:03
Kontakt:

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Rolemod »

pdjansson skrev:
Var är alla lastbilar med vita MYP!? De måste komma nu! Tänk att man kan längta efter foton på biltransporter.
Väntar på dessa också :D
Rolemod - Personifiera din Tesla
https://rolemod.se
Ginflyer
Inlägg: 49
Blev medlem: 24 feb 2021 17:56

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Ginflyer »

Svängde inom Tesla Malmö och där stod bara en vit bland ett tjugotal svarta idag.
Djastar
Inlägg: 116
Blev medlem: 02 feb 2022 11:01

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Djastar »

Ginflyer skrev:
Svängde inom Tesla Malmö och där stod bara en vit bland ett tjugotal svarta idag.
Yepp , var där över 1 vecka sedan , var samma då.
Användarvisningsbild
Persgate
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 24 maj 2022 19:13

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Persgate »

Ska hämta ut min MYP nästa vecka, 22 dagar efter jag gjorde min beställning. Kunde få hämta ut den redan i veckan men har tyvärr inte möjlighet att göra det.
Tesla MYP -22
Användarvisningsbild
Old_O
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 29 jul 2017 17:40

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Old_O »

Persgate skrev:
Ska hämta ut min MYP nästa vecka, 22 dagar efter jag gjorde min beställning. Kunde få hämta ut den redan i veckan men har tyvärr inte möjlighet att göra det.
Lite ironiskt när somliga väntat 1-2 år och snubblar på målsnöret pga EAP/FSD. Många grattis till en så kort process mellan order och leverans!

Själv avnjuter jag ytterligare en dag med F5 knappen utsliten väntandes på att få ett leveransdatum..
=========
MYP-Pilot
EljoGigo
Inlägg: 70
Blev medlem: 23 maj 2022 15:54

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av EljoGigo »

Old_O skrev:
Persgate skrev:
Ska hämta ut min MYP nästa vecka, 22 dagar efter jag gjorde min beställning. Kunde få hämta ut den redan i veckan men har tyvärr inte möjlighet att göra det.
Lite ironiskt när somliga väntat 1-2 år och snubblar på målsnöret pga EAP/FSD. Många grattis till en så kort process mellan order och leverans!

Själv avnjuter jag ytterligare en dag med F5 knappen utsliten väntandes på att få ett leveransdatum..
Jag tröstar mig med att det sannolikt bara är troll som hånar oss då de vet hur mycket vi trånar efter våra nya bilar. Men bara för säkerhets skull la jag in en beställning på en svart också för några dagar sedan. Hyser inga större förhoppningar att få någon levereras innan 1 juli.

Vit/svart, 27 mars, Trosta
Svart/svart, 29 maj, Nrkpg
Skriv svar