DN uppmärksammar Tesla och provkör Model S P90DL
Moderator: Redaktion
Trevlig morgonläsning!
http://dela.dn.se/lx4tuEps-Di1LLStk3y_g ... y7LduudSEw
http://dela.dn.se/Jutxs5S6jHeoPJOP7oknQ ... hS7VsCBBYA
http://dela.dn.se/lx4tuEps-Di1LLStk3y_g ... y7LduudSEw
http://dela.dn.se/Jutxs5S6jHeoPJOP7oknQ ... hS7VsCBBYA
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: DN uppmärksammar Tesla och provkör Model S P90DL
Verkligen trevlig läsning!
Särskilt första länken. Just den jämförelsen med Iphonens inträde på marknaden är något som varje biltillverkare borde ta till sig, annars riskerar de att "göra en Nokia"!

Det var den svarta jag hade som lånebil. Trist att de lånar ut en P90D utsn alla utrustning vid tester som denna.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Tänkte samma sak.Jerker skrev:Verkligen trevlig läsning!Särskilt första länken. Just den jämförelsen med Iphonens inträde på marknaden är något som varje biltillverkare borde ta till sig, annars riskerar de att "göra en Nokia"!
- Mistafrizz
- Teslaägare
Dom ger den minus för dyr service?!
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
Javisst är det märkligt. Efter mina 3 gratisår med mina Subaru, kostar första betalservicen för mina Forestar 16000:-. Om 2 dagar hämtar jag min Tesla!Mistafrizz skrev:Dom ger den minus för dyr service?!
X100 lev.14/8-18.
Dels är servicen inte nödvändig för att ha garantin och dels, på hur många andra service ingår t.ex. bromsar?Mistafrizz skrev:Dom ger den minus för dyr service?!
Sedan är 21 000 för 4 år/8 000 mil och inte 19 000 för tre år/6 000 mil.
För att vara en recension av Lassa Swärd är den förvånansvärd positiv.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jo men nog tycker jag iaf att 6000kr för service är dyrt för en bil som ska vara så himla underhållsfri. Nu har jag inte ens kollat vad som ingår men bromsar lär ju inte ens vara med på den första lixom...far1far2 skrev:Javisst är det märkligt. Efter mina 3 gratisår med mina Subaru, kostar första betalservicen för mina Forestar 16000:-. Om 2 dagar hämtar jag min Tesla!Mistafrizz skrev:Dom ger den minus för dyr service?!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Det ingår ett bromsbyte ifall man har servicepaketet.Bjelke skrev:Jo men nog tycker jag iaf att 6000kr för service är dyrt för en bil som ska vara så himla underhållsfri. Nu har jag inte ens kollat vad som ingår men bromsar lär ju inte ens vara med på den första lixom...far1far2 skrev:Javisst är det märkligt. Efter mina 3 gratisår med mina Subaru, kostar första betalservicen för mina Forestar 16000:-. Om 2 dagar hämtar jag min Tesla!Mistafrizz skrev:Dom ger den minus för dyr service?!
Driver sajten Car.info
Coolt han har fått provköra en bil med 500 hk fram och 262 hk bak. Är den ny??? 

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Håller med! Speciellt sista raderna i krönikan, gör att jag får en annan uppfattning av honom än jag hade tidigare.Svenssons skrev:För att vara en recension av Lassa Swärd är den förvånansvärd positiv.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Jag gillar särskilt "tjockbilar". Vi lär ju ha plattbilar i den jämförelsenLasse Swärd skrev:De traditionella tillverkarna, som gör ”tjockbilar” med förbränningsmotorer, brukar satsa på diverse kosmetiska förändringar och gärna toppa anrättningen med att motorerna blivit lite snålare på bränslet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Ja, jag gillade den formuleringen också. Och med tanke på VW-skandalen så får man väl se fossilbilar som färdigutvecklade. Det går inte längre att göra dem snålare. Alltså återstår nu endast kosmetiska åtgärder.bylund skrev:Jag gillar särskilt "tjockbilar". Vi lär ju ha plattbilar i den jämförelsenLasse Swärd skrev:De traditionella tillverkarna, som gör ”tjockbilar” med förbränningsmotorer, brukar satsa på diverse kosmetiska förändringar och gärna toppa anrättningen med att motorerna blivit lite snålare på bränslet.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Håller med! När jag läste hans namn var min första tanke "har nån kapat hans konto?"Bod skrev:Håller med! Speciellt sista raderna i krönikan, gör att jag får en annan uppfattning av honom än jag hade tidigare.Svenssons skrev:För att vara en recension av Lassa Swärd är den förvånansvärd positiv.

Å andra sidan är det talande att han först nu har testkört en Tesla...
Teslas service är dyr.. Jag har 3 års avtal med volvo... 9000 mil. Betalar månadsvis.. 188kr/mån. Och som nån ovan sa.. Teslan borde ju vara mindre dyr att serva än en fossilbil.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Men när du ska byta bromsar till Volvon får du betala extra, samma sak med andra detaljer som t.ex. torkarblad ingår i Teslas service men kostar rätt mycket på Volvos. Dessutom måste du inte åka in på service varje år med Teslan utan kan välja att åka in vartannat år. Vad jag har hört så är den förbetalda servicen på 4 år/8 000 mil. Räknar man ihop detta så blir Teslans service billigare än Volvos.joel80 skrev:Teslas service är dyr.. Jag har 3 års avtal med volvo... 9000 mil. Betalar månadsvis.. 188kr/mån. Och som nån ovan sa.. Teslan borde ju vara mindre dyr att serva än en fossilbil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Nä, hur du än vänder och vrider på det så är inte Teslas service billig.Svenssons skrev:Men när du ska byta bromsar till Volvon får du betala extra, samma sak med andra detaljer som t.ex. torkarblad ingår i Teslas service men kostar rätt mycket på Volvos. Dessutom måste du inte åka in på service varje år med Teslan utan kan välja att åka in vartannat år. Vad jag har hört så är den förbetalda servicen på 4 år/8 000 mil. Räknar man ihop detta så blir Teslans service billigare än Volvos.joel80 skrev:Teslas service är dyr.. Jag har 3 års avtal med volvo... 9000 mil. Betalar månadsvis.. 188kr/mån. Och som nån ovan sa.. Teslan borde ju vara mindre dyr att serva än en fossilbil.
Att motivera dyra servicar med gratis torkarblad och bromsar är bara löjligt. En uppsättning Bosch torkarblad går på 350-400 kr. Det är inte en förmögenhet. Och vem behöver byta bromsar på en elbil med regen innan 8000 mil?
Jag tycker Tesla talar med kluven tunga när de först hävdar att elbilar är så underhållsfria pga avsaknad av ICE och avancerad växellåda, för att i nästa stund rekommendera service varje år/2000 mil.
En bil med fuldieseln från det bespottade VW ska servas vart annat år/3000 mil. Vår VW från 2012 har på 4 år och 8000 mil kostat (inkl torkarblad, spolarvätska, bromsvätskebyte och bromsar) 11900kr på märkesverkstad. Att det då kostar nästan det dubbla på en "nästan underhållsfri" elbil är bara ocker.
Missförstå mig inte, jag är inte anhängare av VW eller någon annan tjockbilstillverkare heller. Men när det kommer till service är det något galet med Tesla.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Nej det mesta ingår även i Volvos avtal. I alla fall det som jag tecknade.Svenssons skrev:Men när du ska byta bromsar till Volvon får du betala extra, samma sak med andra detaljer som t.ex. torkarblad ingår i Teslas service men kostar rätt mycket på Volvos. Dessutom måste du inte åka in på service varje år med Teslan utan kan välja att åka in vartannat år. Vad jag har hört så är den förbetalda servicen på 4 år/8 000 mil. Räknar man ihop detta så blir Teslans service billigare än Volvos.joel80 skrev:Teslas service är dyr.. Jag har 3 års avtal med volvo... 9000 mil. Betalar månadsvis.. 188kr/mån. Och som nån ovan sa.. Teslan borde ju vara mindre dyr att serva än en fossilbil.
Tycker inte heller det rimmar riktigt när Tesla först säger att dom inte behöver någon service och sen kräver att man ska följa deras rekommendation på 2000 mil för att få restvärdesgaranti.
Tycker det är helt On att dom kräver service. Jag tycker att man ska serva alla bilar oavsett motor. Däremot kunde intervallet varit betydligt högre. Jag är säker på att bilarna är så pass bra att man skulle kunna köra intervall på minst 4-5000 mil.
Enda sättet att få Teslas service att verka rimlig i pris är att mäta den i procent mot bilens nypris 

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Det är sant. Tyvärr lär vi inte uppleva att service på Model 3 kommer att kosta 1/3 av nuvarande servicepriser.Pontus skrev:Enda sättet att få Teslas service att verka rimlig i pris är att mäta den i procent mot bilens nypris

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Servicepriserna kan de förklara hur mycket de vill men i slutändan handlar det om en enda sak:
Två, snart tre servicecenter i Sverige, med servicetekniker och annan personal, som ska serva och gå runt på 1,300 bilar.
Även med dagens servicepriser går de troligtvis tokback på det hela.
Än så länge.
Jag skulle inte bli förvånad om priset för service kommer att sjunka i takt med ökad antal bilar.
På reservdelar och reparationer har det redan påbörjats:
http://teslaclubsweden.se/sankta-reserv ... ser-i-usa/
Två, snart tre servicecenter i Sverige, med servicetekniker och annan personal, som ska serva och gå runt på 1,300 bilar.
Även med dagens servicepriser går de troligtvis tokback på det hela.
Än så länge.
Jag skulle inte bli förvånad om priset för service kommer att sjunka i takt med ökad antal bilar.
På reservdelar och reparationer har det redan påbörjats:
http://teslaclubsweden.se/sankta-reserv ... ser-i-usa/
Det är dumt att kolla vad service på volvo kostar
Mig veteligen är det inga brembo bromsar på en sån ?
6000kr om år är rimligt tycker jag mina andra bilar har kostat ca samma peng utan att bromsarna ingick
Ni får gärna kolla upp vad bromsar kostar på en M bil eller RS eller AMG
6000kr om år är rimligt tycker jag mina andra bilar har kostat ca samma peng utan att bromsarna ingick
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Det är ju helt ointressant vad bromsarna kostar på diverse fossilare. Bromsarna behöver normalt sett inte bytas innan 8000 mil på en elbil med regen. Så att det ingår i Teslas service betyder ingenting för priset.e5m1r skrev:Det är dumt att kolla vad service på volvo kostar
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Men du får minst en omgång av bromsar under perioden ?Nicke Nyfiken skrev:Det är ju helt ointressant vad bromsarna kostar på diverse fossilare. Bromsarna behöver normalt sett inte bytas innan 8000 mil på en elbil med regen. Så att det ingår i Teslas service betyder ingenting för priset.e5m1r skrev:Det är dumt att kolla vad service på volvo kostar
Mina bromsar på bmw är minst 4ggr dyrare än bromsar till volvo

Så frågan är vad en uppsättning av tesla bromsar egentligen kostar ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
???e5m1r skrev:Men du får minst en omgång av bromsar under perioden ?Nicke Nyfiken skrev:Det är ju helt ointressant vad bromsarna kostar på diverse fossilare. Bromsarna behöver normalt sett inte bytas innan 8000 mil på en elbil med regen. Så att det ingår i Teslas service betyder ingenting för priset.e5m1r skrev:Det är dumt att kolla vad service på volvo kostar
Är det ett påstående eller en fråga?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015