Tragisk händelse - hade inte kunnat hända i en elbil

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Tragisk händelse - hade inte kunnat hända i en elbil

Inlägg av bladh »

Undrar om detta kommer att få lika mycket (eller mer?) uppmärksamhet i media som när en elbil började brinna i Norge?

http://www.newsner.com/2016/01/mamman-o ... moerdaren/
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Re: Tragisk händelse - hade inte kunnat hända i en elbil

Inlägg av chpaulin »

Tänkte precis posta samma länk. Extremt tragiskt och oförståeligt att en så liten grej som tilltäppt avgasrör kan omvandla frihetsmaskinen till en gaskammare. Jag hoppas att detta visar på att fossildrift inte bara är skadligt för miljön utan potentiellt livsfarlig för människor direkt.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Som sagt tragiskt. Men hur kom de gaserna in i bilen? Är röret täppt stannar ju bilen. Nu är jag ingen tekniker men...

/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Usch, usch... Oerhört tragiskt.
Men det visar ju också att de här motorerna ställer till med betydligt akutare problem än bara växthusgaser. Alltså hur man än räknar på livscykelar och sånt så måste man direkt inse att det är dåligt att släppa ut avgaser lokalt. Hade någon kommit på idén med förbränningsmotor nu hade de aldrig släpp igenom en så farlig lösning där det räcker med ett enda misstag för att döda.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

drakbane skrev:
Som sagt tragiskt. Men hur kom de gaserna in i bilen? Är röret täppt stannar ju bilen. Nu är jag ingen tekniker men...

/Sony Z3 Dual
En ny bil stannar troligtvis en gamal har läckor lite varstans och i värsta fall läcker det i motor utrymet och dras in via ventilationen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

e5m1r skrev:
drakbane skrev:

/Sony Z3 Dual
En ny bil stannar troligtvis en gamal har läckor lite varstans och i värsta fall läcker det i motor utrymet och dras in via ventilationen
Ja, det måste ha varit ordentliga läckor på avgassystemet.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

VW typ 1 hade väl en del problem med detta eftersom värmen till ventilationen skedde genom att luften passerade avgasröret. Ett litet rosthål så hade man avgaser i kupén. Dock så går det ju inte obemärkt förbi eftersom avgaser från en gammal motor utan katalysator inte enbart innehåller CO och CO2 utan en hel del ämnen som luktar.

I en vattenkyld bil som jag antar att de hade, är ju inte så sannolikt att det händer. Gissar... att den stått i så mycket snö att avgaserna samlats till en punkt eller ett område där de kunnat ta sig in i kupén, kanske via ventilationen. Kanske också att snön skrubbat gasen så att det mesta doftande försvann och att det var därför de inte reagerade. Faktisk sämre om bilen har ett bra kolfilter i detta läge, eftersom det tar bort dofter men inte CO.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

Jag hade en Porsche 911-75 för länge sedan, den hade dessa värmekammrar också. Har för mig att man hade en kolmonoxidvarnare som såg ut som en doftgran med ett litet märke på som ändrade färg. Undrar om man hade sett det innan man somnade in.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

e5m1r skrev:
drakbane skrev:

/Sony Z3 Dual
Rena spekulationer så klart, men om avgaserna samlas under ett stort snötäcke så kommer bilen inte stanna innan passagerarna är döda. Det blir som att stå med bilen i ett garage, där stannar inte bile heller innan miljön blir livsfarlig. Jag skulle alltså inte utesluta att bilen var felfri i det här fallet.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

jjmaskin skrev:
Jag hade en Porsche 911-75 för länge sedan, den hade dessa värmekammrar också. Har för mig att man hade en kolmonoxidvarnare som såg ut som en doftgran med ett litet märke på som ändrade färg. Undrar om man hade sett det innan man somnade in.
Känns som om det hade varit lätt att missa.
Borde ju vara nått som låter.
Skriv svar