Tragisk händelse - hade inte kunnat hända i en elbil
Moderator: Redaktion
Tragisk händelse - hade inte kunnat hända i en elbil
Undrar om detta kommer att få lika mycket (eller mer?) uppmärksamhet i media som när en elbil började brinna i Norge?
http://www.newsner.com/2016/01/mamman-o ... moerdaren/
http://www.newsner.com/2016/01/mamman-o ... moerdaren/
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Re: Tragisk händelse - hade inte kunnat hända i en elbil
Tänkte precis posta samma länk. Extremt tragiskt och oförståeligt att en så liten grej som tilltäppt avgasrör kan omvandla frihetsmaskinen till en gaskammare. Jag hoppas att detta visar på att fossildrift inte bara är skadligt för miljön utan potentiellt livsfarlig för människor direkt.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Som sagt tragiskt. Men hur kom de gaserna in i bilen? Är röret täppt stannar ju bilen. Nu är jag ingen tekniker men...
/Sony Z3 Dual
/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Usch, usch... Oerhört tragiskt.
Men det visar ju också att de här motorerna ställer till med betydligt akutare problem än bara växthusgaser. Alltså hur man än räknar på livscykelar och sånt så måste man direkt inse att det är dåligt att släppa ut avgaser lokalt. Hade någon kommit på idén med förbränningsmotor nu hade de aldrig släpp igenom en så farlig lösning där det räcker med ett enda misstag för att döda.
Men det visar ju också att de här motorerna ställer till med betydligt akutare problem än bara växthusgaser. Alltså hur man än räknar på livscykelar och sånt så måste man direkt inse att det är dåligt att släppa ut avgaser lokalt. Hade någon kommit på idén med förbränningsmotor nu hade de aldrig släpp igenom en så farlig lösning där det räcker med ett enda misstag för att döda.
En ny bil stannar troligtvis en gamal har läckor lite varstans och i värsta fall läcker det i motor utrymet och dras in via ventilationendrakbane skrev:Som sagt tragiskt. Men hur kom de gaserna in i bilen? Är röret täppt stannar ju bilen. Nu är jag ingen tekniker men...
/Sony Z3 Dual
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Ja, det måste ha varit ordentliga läckor på avgassystemet.e5m1r skrev:En ny bil stannar troligtvis en gamal har läckor lite varstans och i värsta fall läcker det i motor utrymet och dras in via ventilationendrakbane skrev:Som sagt tragiskt. Men hur kom de gaserna in i bilen? Är röret täppt stannar ju bilen. Nu är jag ingen tekniker men...
/Sony Z3 Dual
VW typ 1 hade väl en del problem med detta eftersom värmen till ventilationen skedde genom att luften passerade avgasröret. Ett litet rosthål så hade man avgaser i kupén. Dock så går det ju inte obemärkt förbi eftersom avgaser från en gammal motor utan katalysator inte enbart innehåller CO och CO2 utan en hel del ämnen som luktar.
I en vattenkyld bil som jag antar att de hade, är ju inte så sannolikt att det händer. Gissar... att den stått i så mycket snö att avgaserna samlats till en punkt eller ett område där de kunnat ta sig in i kupén, kanske via ventilationen. Kanske också att snön skrubbat gasen så att det mesta doftande försvann och att det var därför de inte reagerade. Faktisk sämre om bilen har ett bra kolfilter i detta läge, eftersom det tar bort dofter men inte CO.
I en vattenkyld bil som jag antar att de hade, är ju inte så sannolikt att det händer. Gissar... att den stått i så mycket snö att avgaserna samlats till en punkt eller ett område där de kunnat ta sig in i kupén, kanske via ventilationen. Kanske också att snön skrubbat gasen så att det mesta doftande försvann och att det var därför de inte reagerade. Faktisk sämre om bilen har ett bra kolfilter i detta läge, eftersom det tar bort dofter men inte CO.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Jag hade en Porsche 911-75 för länge sedan, den hade dessa värmekammrar också. Har för mig att man hade en kolmonoxidvarnare som såg ut som en doftgran med ett litet märke på som ändrade färg. Undrar om man hade sett det innan man somnade in.
Rena spekulationer så klart, men om avgaserna samlas under ett stort snötäcke så kommer bilen inte stanna innan passagerarna är döda. Det blir som att stå med bilen i ett garage, där stannar inte bile heller innan miljön blir livsfarlig. Jag skulle alltså inte utesluta att bilen var felfri i det här fallet.e5m1r skrev:En ny bil stannar troligtvis en gamal har läckor lite varstans och i värsta fall läcker det i motor utrymet och dras in via ventilationendrakbane skrev:Som sagt tragiskt. Men hur kom de gaserna in i bilen? Är röret täppt stannar ju bilen. Nu är jag ingen tekniker men...
/Sony Z3 Dual
Känns som om det hade varit lätt att missa.jjmaskin skrev:Jag hade en Porsche 911-75 för länge sedan, den hade dessa värmekammrar också. Har för mig att man hade en kolmonoxidvarnare som såg ut som en doftgran med ett litet märke på som ändrade färg. Undrar om man hade sett det innan man somnade in.
Borde ju vara nått som låter.