Självklart pågår det påverkanskampanjer. Det är ju en jätteindustri och det är massa företag och länder för den delen som förlorar på att ställa om till el. Om dom ens klarar av det. Räkna med att det pågår påverkanskampanjer så fort någon har något att förlora på att världen ställer om till något som inte är enligt deras portfölj.SwedishAdvocate skrev:Inte alls särskilt långsökt.LarsL skrev:.../ Eller är det så att det har pågått en påverkanskampanj? Det är ju inte alls orimligt att Ryska-troll skulle vilja hindra att vi lämnar olja och gasberoendet. Gå in på Twitter och titta på något om krigets ser ni hur enormt många de är. Om dessa tidigare malde på om elbilslögner så förstår man att det kan ha gett påverkan. Det behöver ju iofs inte vara Ryssland utan det kan vara andra aktörer men med samma taktik. Skillnaden är att när det handlar om krigspropaganda så är det lätt genomskådat för normalbegåvade. Medan elbilsmyter är svårare att genomskåda, eftersom vi inte har ”facitet” ute i världen.
Skulle bli 'rätt förvånad' ifall det inte förekommit/förekommer påverkanskampanjer om det här på Twitter, Facebook eller i YouTubes kommentarsfält...
Elbilshatare
Moderator: Redaktion
Re: Elbilshatare
Jag har sedan en månad tillbaka ett nytt jobb inom Volvo-gruppen i Göteborg och det är vansinnigt uppfriskande att uppleva vilken stor skillnad det är mellan mina nya jobbarkompisar jämfört med de gamla här hos oss på landsbygden. Här fick jag rätt ofta höra dumma kommentarer, och min bil har varit enda elbilen på hela parkeringen. Nu är det nästan tvärtom. Idag parkerade jag bredvid en annan Ioniq5, och jag har sett minst en till där. Det kryllar av Polestars, EV6 och andra elbilar. Idag åkte vi och åt lunch. Alla ville åka i min Ioniq5. Men mer än 5 får ju inte plats. Vi pratar elmotorcyklar, elscooter, elbilar, solceller osv. Och de som inte har elbil (än) ställer en massa frågor om allt från räckvidd till laddboxar. Jag har aldrig varit med om nåt sånt. Skillnaden är enorm. Då märker man verkligen att det tyvärr är stor skillnad mellan stad och landsbygd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
För att återgå till Carstedts i Övik - det skulle vara intressant att fundera närmare på vad i Öviksmentaliteten som gör elbilen till ett så stort hot.
Generellt sett har ju Nolaskogs präglats av liberala företagare (Kempe, bröderna Hägglund), en inflytelserik men rätt odogmatisk arbetarrörelse och av hävd ett starkt centrum för såväl frikyrklighet som organiserad inomkyrklig lågkyrklighet. Inget av dessa tickar i boxarna för "hata det nya - hata elbilen" - men de problem som finns och beskrivits bland annat här på forumet märkte jag själv i somras en del av med "fel"parkeringar på laddplatser m.m.
Kan det vara stadens sprawlade yta - en havsvik, två berg och en stor skogsås gör sitt - staden breder ut sig som en sjöstjärna med fem armar? Jag är genuint fundersam vad det kan bero på - så Öviksfödd jag är.
Eller är det kostnadsbiten - lönerna är inte jättehöga - som spelar roll? Eller de låga huspriserna relativt inköpskostnaderna för en ny elbil? Någon annan idé?
/Edit autocorrect
Generellt sett har ju Nolaskogs präglats av liberala företagare (Kempe, bröderna Hägglund), en inflytelserik men rätt odogmatisk arbetarrörelse och av hävd ett starkt centrum för såväl frikyrklighet som organiserad inomkyrklig lågkyrklighet. Inget av dessa tickar i boxarna för "hata det nya - hata elbilen" - men de problem som finns och beskrivits bland annat här på forumet märkte jag själv i somras en del av med "fel"parkeringar på laddplatser m.m.
Kan det vara stadens sprawlade yta - en havsvik, två berg och en stor skogsås gör sitt - staden breder ut sig som en sjöstjärna med fem armar? Jag är genuint fundersam vad det kan bero på - så Öviksfödd jag är.
Eller är det kostnadsbiten - lönerna är inte jättehöga - som spelar roll? Eller de låga huspriserna relativt inköpskostnaderna för en ny elbil? Någon annan idé?
/Edit autocorrect
Senast redigerad av Fader J, redigerad totalt 1 gånger.
El-ioniq sedan 2018.
Fast ärligt talat så är det inte helt ovanligt att dyra bilar, Porsche t ex blir repade eller får däcken uppskurna av illvilja. Handlar väl om avundsjuka. Och rent krasst så förknippar många elbilar med Tesla, och Tesla är dyra bilar. Så kanske snarare den svenska avundsjukan som visar sig.
Har inte märkt nåt hat mot min Zoe
Jobbar iofs i Solna på kontor, och vid fikabordet visar det sig att flera har elbilar eller tänker skaffa. Men knappast representativt för hela landet.
Har inte märkt nåt hat mot min Zoe

Jobbar iofs i Solna på kontor, och vid fikabordet visar det sig att flera har elbilar eller tänker skaffa. Men knappast representativt för hela landet.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Grattis! Anställd eller konsult?mati skrev:Jag har sedan en månad tillbaka ett nytt jobb inom Volvo-gruppen i Göteborg och det är vansinnigt uppfriskande att uppleva vilken stor skillnad det är mellan mina nya jobbarkompisar jämfört med de gamla här hos oss på landsbygden. Här fick jag rätt ofta höra dumma kommentarer, och min bil har varit enda elbilen på hela parkeringen. Nu är det nästan tvärtom. Idag parkerade jag bredvid en annan Ioniq5, och jag har sett minst en till där. Det kryllar av Polestars, EV6 och andra elbilar. Idag åkte vi och åt lunch. Alla ville åka i min Ioniq5. Men mer än 5 får ju inte plats. Vi pratar elmotorcyklar, elscooter, elbilar, solceller osv. Och de som inte har elbil (än) ställer en massa frågor om allt från räckvidd till laddboxar. Jag har aldrig varit med om nåt sånt. Skillnaden är enorm. Då märker man verkligen att det tyvärr är stor skillnad mellan stad och landsbygd.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Anställd eller fortfarande konsult?mati skrev:Jag har sedan en månad tillbaka ett nytt jobb inom Volvo-gruppen i Göteborg och det är vansinnigt uppfriskande att uppleva vilken stor skillnad det är mellan mina nya jobbarkompisar jämfört med de gamla här hos oss på landsbygden. Här fick jag rätt ofta höra dumma kommentarer, och min bil har varit enda elbilen på hela parkeringen. Nu är det nästan tvärtom. Idag parkerade jag bredvid en annan Ioniq5, och jag har sett minst en till där. Det kryllar av Polestars, EV6 och andra elbilar. Idag åkte vi och åt lunch. Alla ville åka i min Ioniq5. Men mer än 5 får ju inte plats. Vi pratar elmotorcyklar, elscooter, elbilar, solceller osv. Och de som inte har elbil (än) ställer en massa frågor om allt från räckvidd till laddboxar. Jag har aldrig varit med om nåt sånt. Skillnaden är enorm. Då märker man verkligen att det tyvärr är stor skillnad mellan stad och landsbygd.
Jag har märkt en massiv omsvängning senaste halvåret sådär. Många är klart mer entusiastiska, även i Dalarna där vi tillbringar en del tid. Däremot är en bekant som är fysiklärare väldigt fast i vätgasspåret, brukar reta honom lite för det men det går inte fram.
Model Y LR AWD 2022
Tack. Konsult på deltid.MWall skrev:Grattis! Anställd eller konsult?
jonasl skrev:Anställd eller fortfarande konsult?mati skrev:Jag har sedan en månad tillbaka ett nytt jobb inom Volvo-gruppen i Göteborg och det är vansinnigt uppfriskande att uppleva vilken stor skillnad det är mellan mina nya jobbarkompisar jämfört med de gamla här hos oss på landsbygden. Här fick jag rätt ofta höra dumma kommentarer, och min bil har varit enda elbilen på hela parkeringen. Nu är det nästan tvärtom. Idag parkerade jag bredvid en annan Ioniq5, och jag har sett minst en till där. Det kryllar av Polestars, EV6 och andra elbilar. Idag åkte vi och åt lunch. Alla ville åka i min Ioniq5. Men mer än 5 får ju inte plats. Vi pratar elmotorcyklar, elscooter, elbilar, solceller osv. Och de som inte har elbil (än) ställer en massa frågor om allt från räckvidd till laddboxar. Jag har aldrig varit med om nåt sånt. Skillnaden är enorm. Då märker man verkligen att det tyvärr är stor skillnad mellan stad och landsbygd.
Jag har märkt en massiv omsvängning senaste halvåret sådär. Många är klart mer entusiastiska, även i Dalarna där vi tillbringar en del tid. Däremot är en bekant som är fysiklärare väldigt fast i vätgasspåret, brukar reta honom lite för det men det går inte fram.
Ja, här i kvarteret poppar det upp elbil efter elbil. Samma på jobbet. Och bekanta man sällan har kontakt med hör av sig med frågor.
Sällan jag hör något negativt faktiskt. Pendeln har definitivt svängt.
Kan ju hänga ihop med bensinpriserna. Jag ringde en kompis idag och då berättade han att han precis stod och tankade bilen. Jag brukar reta honom lite och frågade skämtsamt "vad för nåt? Jaha hälla cancerogen sörja i bilen menar du". Sen var han tyst ett tag och sen sa han lite trött. "Det blev 1200 spänn."MWall skrev:Sällan jag hör något negativt faktiskt. Pendeln har definitivt svängt.
Då blev jag tyst. Och jag som drar mig för att ladda när spotpriset ligger över 50 öre.
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/olof1715
Jag har en släkting som tillhör den kristna extremhögern. När han åker i min Tesla kommer han vanligen med elbilshatande argument som det visat sig att han snappat upp från sitt umgänge, från kyrkan och från sajter och radioprogram för ultrahögern. Det går inte att bemöta med diskussion, det verkar som att man bestämt sig för att elbilar tillhör den "onda" sidan och måste bekämpas till varje pris, oavsett hur många positiva argument som lyfts fram och motargument som tagits bort.
Lösningen kan vara att gå tillbaka till källan för definitionen av ond och god. Vet inte om detta är för långsökt men oljeindustrin har valt R som sitt parti och sponsrar dem. Det kan man se i tex kampanjbidragens storlek relativt partierna. I gengäld måste R hjälpa oljeindustrin, vilket de gör bla genom att bromsa elbilsmarknaden. Extrempartier förstärker ju ibland den grundpolitik som finns i deras planhalva. Ett måttfullt motstånd i elbilsfrågan hos R förstärks, som mycket annat, till rent hat när det tolkats in av extremhögern.
Kan det vara därför som Elon bestämt sig att rösta republikanskt? Kommer han över på den högra planhalvan så kanske han förstoras upp som hjälte inom extremhögern och hatet mot elbilar avtar, eftersom det är hans huvudfråga. Hat kan leda till terrordåd som synes i denna tråd. Även om det bara är en liten grupp, så det kan vara värt att få bort. Vänstern har ju Elon redan förlorat oavsett vilket, eftersom han blivit rik.
Lösningen kan vara att gå tillbaka till källan för definitionen av ond och god. Vet inte om detta är för långsökt men oljeindustrin har valt R som sitt parti och sponsrar dem. Det kan man se i tex kampanjbidragens storlek relativt partierna. I gengäld måste R hjälpa oljeindustrin, vilket de gör bla genom att bromsa elbilsmarknaden. Extrempartier förstärker ju ibland den grundpolitik som finns i deras planhalva. Ett måttfullt motstånd i elbilsfrågan hos R förstärks, som mycket annat, till rent hat när det tolkats in av extremhögern.
Kan det vara därför som Elon bestämt sig att rösta republikanskt? Kommer han över på den högra planhalvan så kanske han förstoras upp som hjälte inom extremhögern och hatet mot elbilar avtar, eftersom det är hans huvudfråga. Hat kan leda till terrordåd som synes i denna tråd. Även om det bara är en liten grupp, så det kan vara värt att få bort. Vänstern har ju Elon redan förlorat oavsett vilket, eftersom han blivit rik.
Senast redigerad av Olof Tenghoff, redigerad totalt 1 gånger.
Teslaägare sedan 2013
-
Tror inte det här är en korrekt analys.Fader J skrev:För att återgå till Carstedts i Övik - det skulle vara intressant att fundera närmare på vad i Öviksmentaliteten som gör elbilen till ett så stort hot.
Generellt sett har ju Nolaskogs präglats av /.../ ett starkt centrum för såväl frikyrklighet som organiserad inomkyrklig lågkyrklighet. Inget av dessa tickar i boxarna för "hata det nya - hata elbilen" /...
Se Olof Tenghoffs inlägg ovan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Allt handlar inte om dig och din bil. Alla är inte emot dig. Försök att inte ta en offerposition. Tänk på att detta forum är en filterbubbla.
Har inte märkt något som helst hat efter två år med en Model S. Bara grannar och kollegor som är intresserade.
Har inte märkt något som helst hat efter två år med en Model S. Bara grannar och kollegor som är intresserade.
Så vänstern hatar mig för att jag har en dyr elbil och höger för att jag är ett hot mot den konservativa världen. Och sedan är Gud emot eldrift?
-
Personligen är jag ateist. Så vad 'Gud' 'personligen' 'är' emot anser jag vara tämligen orelevant...LarsL skrev:Så vänstern hatar mig för att jag har en dyr elbil och höger för att jag är ett hot mot den konservativa världen. Och sedan är Gud emot eldrift?

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Det tror inte jag. Jag tror vänstern är TEAM Greta. Men jag har i och för sig inte mer inblick i vänstern än man kan få av ett tämligen balanserat mediekonsumerande...LarsL skrev:Så vänstern hatar mig för att jag har en dyr elbil /...
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Håller med elbil känns väldigt "mainstream idag" Ser Tesla Model 3 som en Svenssonbil typ Volvo 240/740 Saab 900 på 80/90-talet. Många har frågor och är nyfikna.mati skrev:Jag har sedan en månad tillbaka ett nytt jobb inom Volvo-gruppen i Göteborg och det är vansinnigt uppfriskande att uppleva vilken stor skillnad det är mellan mina nya jobbarkompisar jämfört med de gamla här hos oss på landsbygden. Här fick jag rätt ofta höra dumma kommentarer, och min bil har varit enda elbilen på hela parkeringen. Nu är det nästan tvärtom. Idag parkerade jag bredvid en annan Ioniq5, och jag har sett minst en till där. Det kryllar av Polestars, EV6 och andra elbilar. Idag åkte vi och åt lunch. Alla ville åka i min Ioniq5. Men mer än 5 får ju inte plats. Vi pratar elmotorcyklar, elscooter, elbilar, solceller osv. Och de som inte har elbil (än) ställer en massa frågor om allt från räckvidd till laddboxar. Jag har aldrig varit med om nåt sånt. Skillnaden är enorm. Då märker man verkligen att det tyvärr är stor skillnad mellan stad och landsbygd.
Även på landsbygden börjar det bli vanligt med Tesla nu sedan Model 3 kom (finns ju såklart massa andra elbilar också).
Vi börjar närma oss punkten där det snart är extremt att köra ICE-bil, fortare än många tror/ser. Samma sak lär det snart bli med solceller misstänker jag (i stort nästan alla tak med bra solläge lär ha solceller inom snar framtid).
MVH samt framtiden ser ljus ut ändå
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 2 gång.
Det är inte vad en obefintlig gud tror utan vad folk lägger i guds mun som är problemet.SwedishAdvocate skrev:Personligen är jag ateist. Så vad 'Gud' 'personligen' 'är' emot anser jag vara tämligen orelevant...LarsL skrev:Så vänstern hatar mig för att jag har en dyr elbil och höger för att jag är ett hot mot den konservativa världen. Och sedan är Gud emot eldrift?
-
Problemet är ju att det är en "obefintlig gud" som gör att 'en hel del' lägger 'en massa saker' "i guds mun"...LarsL skrev:Det är inte vad en obefintlig gud tror utan vad folk lägger i guds mun som är problemet.SwedishAdvocate skrev:Personligen är jag ateist. Så vad 'Gud' 'personligen' 'är' emot anser jag vara tämligen orelevant...LarsL skrev:Så vänstern hatar mig för att jag har en dyr elbil och höger för att jag är ett hot mot den konservativa världen. Och sedan är Gud emot eldrift?
Nu är det en inte obetydlig skillnad på republikansk USA-evangelikalism (alla evangelikala är inte republikaner, bara en sådan sak!) och Ångermanländsk fri/lågkyrklighet. Jag tror rent krasst att det inte är möjligt att dra särskilt många paralleller där. Bara att jämföra en kalvinistisk syn på staten med Luthers dito - och vilka teologiska konsekvenser det för med sig. Sedan är det uppenbart att långt ifrån alla kalvinister är elbilshatare - de få jag känner (konsekventa diton är rätt sällsynta i Sverige) är definitivt inte det. Inte heller i USA.Olof Tenghoff skrev:Jag har en släkting som tillhör den kristna extremhögern. När han åker i min Tesla kommer han vanligen med elbilshatande argument som det visat sig att han snappat upp från sitt umgänge, från kyrkan och från sajter och radioprogram för ultrahögern. Det går inte att bemöta med diskussion, det verkar som att man bestämt sig för att elbilar tillhör på den "onda" sidan och måste bekämpas till varje pris, oavsett hur många positiva argument som lyfts fram och motargument som tagits bort.
Det är dock ett tydligt tecken på hur ekokammarfunktionen som sociala medier för med sig ställer till det. Långsamt kommer det dock att ske en förändring - när (inom gruppen) trovärdiga personer uttalar sig pro-elbilar så rör det sig. Jag kan exempelvis gissa att det faktum att ett par av Dave Ramseys co-hosts har Teslor har viss betydelse - han har ju ändå det näst eller tredje mest lyssnade talkradioprogrammet i USA. Kan de kanske du kan...?
El-ioniq sedan 2018.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Solceller är intressant, jag tror faktiskt de kan vara en del av omsvängningen som jag tycker att jag ser. På landet har det länge varit vanligt med solceller på lantbruksfastigheter, och det blir vanligare och vanligare att ha det även på bostadshus - det hänger nog både ihop med en dröm om att vara självförsörjande och med elprisernas utveckling.
Och är man självförsörjande på el är förstås det tankemässiga steget till elbil rätt kort, att vara självförsörjande även på "bränsle" till bilen är ju drömmen förstås.
Och är man självförsörjande på el är förstås det tankemässiga steget till elbil rätt kort, att vara självförsörjande även på "bränsle" till bilen är ju drömmen förstås.
Model Y LR AWD 2022
Så är det i Norge. Träffar man en som kör fossilbil, så blir man nästan lite bubblig och frågar hur det funkar i vardagen. Är det inte väldigt konstigt med lukten? Är det inte väldigt dyrt att tanka? Är du inte rädd den ska droppa olja på uppfarten?NiklasTesla skrev:Håller med elbil känns väldigt "mainstream idag" Ser Tesla Model 3 som en Svenssonbil typ Volvo 240/740 Saab 900 på 80/90-talet. Många har frågor och är nyfikna.mati skrev:Jag har sedan en månad tillbaka ett nytt jobb inom Volvo-gruppen i Göteborg och det är vansinnigt uppfriskande att uppleva vilken stor skillnad det är mellan mina nya jobbarkompisar jämfört med de gamla här hos oss på landsbygden. Här fick jag rätt ofta höra dumma kommentarer, och min bil har varit enda elbilen på hela parkeringen. Nu är det nästan tvärtom. Idag parkerade jag bredvid en annan Ioniq5, och jag har sett minst en till där. Det kryllar av Polestars, EV6 och andra elbilar. Idag åkte vi och åt lunch. Alla ville åka i min Ioniq5. Men mer än 5 får ju inte plats. Vi pratar elmotorcyklar, elscooter, elbilar, solceller osv. Och de som inte har elbil (än) ställer en massa frågor om allt från räckvidd till laddboxar. Jag har aldrig varit med om nåt sånt. Skillnaden är enorm. Då märker man verkligen att det tyvärr är stor skillnad mellan stad och landsbygd.
Även på landsbygden börjar det bli vanligt med Tesla nu sedan Model 3 kom (finns ju såklart massa andra elbilar också).
Vi börjar närma oss punkten där det snart är extremt att köra ICE-bil, fortare än många tror/ser. Samma sak lär det snart bli med solceller misstänker jag (i stort nästan alla tak med bra solläge lär ha solceller inom snar framtid).
MVH samt framtiden ser ljus ut ändå
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fast självförsörjande är fel ord.jonasl skrev:Solceller är intressant, jag tror faktiskt de kan vara en del av omsvängningen som jag tycker att jag ser. På landet har det länge varit vanligt med solceller på lantbruksfastigheter, och det blir vanligare och vanligare att ha det även på bostadshus - det hänger nog både ihop med en dröm om att vara självförsörjande och med elprisernas utveckling.
Jag kommer sätta upp solceller av ekonomiska skäl. Tror inte solceller gör någon större samhällsnytta.
Jag håller med om att det verkligen har svängt och att de flesta jag känner till säger att de vill ha en elbil, men många kan fortfarande inte få det att gå ihop rent ekonomiskt. En inte obetydlig andel av bilägarna köper aldrig en ny bil. Det är helt otänkbart och begagnade elbilar är också alldeles för dyra. Jag var själv en sådan bilkonsument tidigare i mitt liv och de nyaste bilarna jag hade ägt hade varit 4 år när jag köpte dem, men annars siktade jag in mig på bilar i 5000:- klassen. Men för att det ska bli billigare än att köpa en begagnad för 25000-50000 så måste man kunna meka själv.
När barnen flugit ut och dimmorna skingrade sig insåg jag att jag nu hade råd att privatleasa en elbil, även om det blev betydligt dyrare än tidigare. Men väldigt många har inte råd med vare sig en ny eller begagnad elbil och det får man respektera. Det som störde mig så fruktansvärt med det här paret som jag berättade om är att de har råd att köpa dyrast möjliga elbil utan att blinka men hade halkat djupt ned i fossillobbyns argumentdike och vägrade att lyssna på fakta.
När barnen flugit ut och dimmorna skingrade sig insåg jag att jag nu hade råd att privatleasa en elbil, även om det blev betydligt dyrare än tidigare. Men väldigt många har inte råd med vare sig en ny eller begagnad elbil och det får man respektera. Det som störde mig så fruktansvärt med det här paret som jag berättade om är att de har råd att köpa dyrast möjliga elbil utan att blinka men hade halkat djupt ned i fossillobbyns argumentdike och vägrade att lyssna på fakta.
Sverige skulle ha gjort som norge med elbilarna, dvs tagit bort skatter på dom och höjt skatterna på fossilbilarna exakt som norge gjorde.Jerker skrev:Jag håller med om att det verkligen har svängt och att de flesta jag känner till säger att de vill ha en elbil, men många kan fortfarande inte få det att gå ihop rent ekonomiskt. En inte obetydlig andel av bilägarna köper aldrig en ny bil. Det är helt otänkbart och begagnade elbilar är också alldeles för dyra. Jag var själv en sådan bilkonsument tidigare i mitt liv och de nyaste bilarna jag hade ägt hade varit 4 år när jag köpte dem, men annars siktade jag in mig på bilar i 5000:- klassen. Men för att det ska bli billigare än att köpa en begagnad för 25000-50000 så måste man kunna meka själv.
På det viset hade det bara drabbat folk som hade råd att köpa nya bilar.
(och dessutom skapat en bättre begagnatmarknad på elbilar jämför finn.no och blocket )
Istället så har staten lagt på skatter på fossilbränslet och uppmanat folk att skaffa elbilar istället (för miljöns skull), klart att dom som inte har råd med elbilar blir förbannade.
Problemet är att dom tar ut sin ilska på själva elbilarna och letar alla möjliga korkade argument mot själva elbilarna.
Speciellt här i norrland är det ju idealiskt att ha elbil med tanke på avstånd, tillgång på billig energi, tillgång på bra laddplatser i hemmet i glesbygd.
Solcellerna är en bonus att ha.
Vad gäller kristendomen så är det stora skillnader mellan olika samfund och trosinriktningar. Frikyrkorna är relativt konservativa idag. De föddes ur ett behov att reformera den konservativa statskyrkan och var då väldigt radikala. Men sedan har de stelnat i former som idag ses som bakåtsträvande. Inte bara av människor som helt rör sig i sekulära miljöer utan även ofta av de som är engagerade i eller jobbar i den forna statskyrkan, nu Svenska kyrkan. Trots att de tre stora folkrörelserna kring sekelskiftet 1900 - frikyrkorna, nykterhetsrörelsen och arbetarrörelsen - gjorde gemensam sak i kampen för bättre villkor, allmän rösträtt och större frihet så hamnade snart frikyrkan och arbetarrörelsen på kollisionskurs. Frikyrkan har länge varit en svuren fiende till vänstern eftersom vänstern inte vill se människor ägna sig åt religion.
Så här har vi en grundläggande konflikt. Allt som kan betecknas som vänster är för många inom frikyrkligheten något dåligt och eftersom miljörörelsen har blivit allt mer en vänsterrörelse (Trots Centerns försök till miljöprofilering) så är det relativt lätt för högerradikala intressen som t.ex fossillobbyn att sälja in sina argument där. Sen finns det givetvis även stora skillnader inom frikyrkorna i Sverige och mellan individer inom frikyrkan. När Ulf Ekman tog den karismatiska kristna rörelsen till Sverige så kom en fläkt av den amerikanska kristna högern hit och många småförsamlingar tog intryck av Livets ord och gjorde sin egen variant, något som pågår fortfarande även om Livets ord har tappat en stor del av sin lyskraft. Knutbysekten är en som tog sin inspiration därifrån. Dessa rörelser tenderar att köpa allt som kommer från höger. Där är definitivt allt som kan betraktas som besmittat av vänstern något som kommer från djävulen själv.
Idag är Svenska kyrkan en drivande kraft inom kyrkligheten för omställning till ett fossilfritt samhälle. Som huvudman för begravningsverksamheten (som är en statlig verksamhet som drivs på entreprenad av Svenska kyrkan i hela landet utom i Stockholms stad och Tranås kommun) så ställer man krav på enskilda församlingar (som är självständiga juridiska enheter) att gå över till eldrift, investera i solceller osv. Att jobba för miljön är totalt konfliktfritt inom Svenska kyrkan. Ingen talar emot en omställning. Total konsensus råder. Det är en kristen plikt att rädda planeten. Inom frikyrkorna är det däremot inte alltid lika lätt.
Så här har vi en grundläggande konflikt. Allt som kan betecknas som vänster är för många inom frikyrkligheten något dåligt och eftersom miljörörelsen har blivit allt mer en vänsterrörelse (Trots Centerns försök till miljöprofilering) så är det relativt lätt för högerradikala intressen som t.ex fossillobbyn att sälja in sina argument där. Sen finns det givetvis även stora skillnader inom frikyrkorna i Sverige och mellan individer inom frikyrkan. När Ulf Ekman tog den karismatiska kristna rörelsen till Sverige så kom en fläkt av den amerikanska kristna högern hit och många småförsamlingar tog intryck av Livets ord och gjorde sin egen variant, något som pågår fortfarande även om Livets ord har tappat en stor del av sin lyskraft. Knutbysekten är en som tog sin inspiration därifrån. Dessa rörelser tenderar att köpa allt som kommer från höger. Där är definitivt allt som kan betraktas som besmittat av vänstern något som kommer från djävulen själv.
Idag är Svenska kyrkan en drivande kraft inom kyrkligheten för omställning till ett fossilfritt samhälle. Som huvudman för begravningsverksamheten (som är en statlig verksamhet som drivs på entreprenad av Svenska kyrkan i hela landet utom i Stockholms stad och Tranås kommun) så ställer man krav på enskilda församlingar (som är självständiga juridiska enheter) att gå över till eldrift, investera i solceller osv. Att jobba för miljön är totalt konfliktfritt inom Svenska kyrkan. Ingen talar emot en omställning. Total konsensus råder. Det är en kristen plikt att rädda planeten. Inom frikyrkorna är det däremot inte alltid lika lätt.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.