Det finns uppenbarligen inga köer att rapportera om.Nect skrev:Var inte det här en egen tråd för att rapportera laddköer på SuC?
När är det kö?
Moderator: Redaktion
Re: När är det kö?
MY LR RWD ”Juniper” -25
M3 SR+ RWD -21 (såld)
M3 SR+ RWD -21 (såld)
- OfarligTesla
- Teslaägare
Folk får något av att ha en SUV i vardagen vilket en dyrare och tyngre elbil inte hade gett dem, frågan är helt enkelt om folk är villiga att betala mer för något som bara har nackdelar 99% av tiden. Med tanke på att alla inte går all in och köper elbilarna med största batteriet idag så verkar det inte som att folk resonerar att mer är alltid värt kostnaden.Fredrik j skrev:
Förmodligen har du fel med tanke på hur stora bilar som till vardags snurrar runt med en person i. Man är villig att köpa en stor och tung SUV även om man inte behöver den till vardags.
När vi åker dom 40-45 milen till fjällen brukar vi inte normalt stanna på vägen nej. Jag vet att det ofta används lite hånfullt som en önskan att köra bil kissnödig. Mest handlar det om att man inte vill stanna i Grums eller stöllet där alla andra stannar utan vara lite mer flexibel. Om jag hade en elbil som kom hela vägen fram skulle inte jag stanna för att ladda på vägen.
I vintras åkte var vi i Trysil i sällskap med syrran och svågern i deras ID4. Det funkade även om vi egentligen ville komma fram och öppna var sin öl istället för en fika på cirkel K i elverum eller vad det heter.
Ingen stannar och laddar för att det är roligt.
Varför 50mil är så mycket bättre än 40 beror på att 40 mil inte räcker från mitt hem till skidstugan vilket 50-55mil skulle göra.
Sedan kan du inte utgå från ditt högst specifika fall där det är precis 45 mil som behövs, det kan lika gärna vara 35, 55, 65, 75 mil osv som krävs för att klara resan de vill göra utan stopp så. De allra flesta stannar nog däremot åtminstone en gång för att gå på toa när de kör 45 mil, med tiden kommer snabbladdare vara lika vanligt som bensinstationer vilket är var man ändå stannar. Stockholm - Åre brukar för mig bli 3 stopp oavsett om jag kört bensin, diesel eller el, ett för mat och två för att köpa kall dryck/gå på toa/fylla på spolarvätska eller vad som. Kan lika gärna stanna vid en laddare då så har den fyllt på massvis under varje stopp.
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
BumpNect skrev:Var inte det här en egen tråd för att rapportera laddköer på SuC?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det förklarade jag väl? Jag förtydligar.fth skrev:Nyfiken, varför behöver du ladda två gånger på 40 mil?mikebike skrev:Vi stannar vanligen tre gånger på 40 mil. Två gånger för att ladda och en gång för att äta.
Det behöver ju inte ens jag göra med min "gamla" X90 med väldigt dålig räckvidd jämfört med samtliga aktuella Tesla-modeller.![]()
/fth
Åka hemifrån: Jag kan inte ladda hemma = kan inte starta med 100% och behöver därför ladda efter 10 - 30 mil. Eftersom jag inte kan ladda på destinationen vill jag anlända med minst 50% och därför behöver jag ladda en gång till så nära destinationen som möjligt.
Åka hem: Eftersom jag inte kan ladda på destination behöver jag ladda tidigt och jag vill inte heller komma hem med mindre än 20%.
Åker vi till Kinna laddar jag första gången i Norrköping, Linköping eller Jönköping och sedan i Ulricehamn.
På vägen hem laddar vi först i Ulricehamn eller Jönköping, sedan i Linköping eller Norrköping.
Kan man ladda fullt både hemma och på destinationen skulle det räcka med 15 minuters laddning mellan Kinna och Stockholm.
Samma sak med Midsommar på södra Öland.
Sundsvall - Stockholm skulle jag klara utan stopp.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
Apropå rapportera laddköer så kan man skicka observationer om köer och bilar som tar upp två laddplatser till tom@teslawestsweden.se så sammanställer han och skickar till Tesla Sweden.Nect skrev:Var inte det här en egen tråd för att rapportera laddköer på SuC?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Den rimliga lösningen för din situation är ju att hemma/destinations-laddning byggs ut, snarare än mer räckvidd eller att fler snabbladdare byggs (även om det inte vore fel med mer räckvidd och fler snabbladdningsplatser).mikebike skrev:Det förklarade jag väl? Jag förtydligar.
Åka hemifrån: Jag kan inte ladda hemma = kan inte starta med 100% och behöver därför ladda efter 10 - 30 mil. Eftersom jag inte kan ladda på destinationen vill jag anlända med minst 50% och därför behöver jag ladda en gång till så nära destinationen som möjligt.
Åka hem: Eftersom jag inte kan ladda på destination behöver jag ladda tidigt och jag vill inte heller komma hem med mindre än 20%.
Åker vi till Kinna laddar jag första gången i Norrköping, Linköping eller Jönköping och sedan i Ulricehamn.
På vägen hem laddar vi först i Ulricehamn eller Jönköping, sedan i Linköping eller Norrköping.
Kan man ladda fullt både hemma och på destinationen skulle det räcka med 15 minuters laddning mellan Kinna och Stockholm.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- mikebike
- Teslaägare
Ja, absolut, men det går alldeles för sakta.Niklas Z skrev:Den rimliga lösningen för din situation är ju att hemma/destinations-laddning byggs ut, snarare än mer räckvidd eller att fler snabbladdare byggs (även om det inte vore fel med mer räckvidd och fler snabbladdningsplatser).mikebike skrev:Det förklarade jag väl? Jag förtydligar.
Vi bor oftast på B&B/vandrarhem eller hyr rum/hus hos privatperoner och där finns nästan aldrig laddmöjlighet.
Har du bara tillräckligt lång förlängningssladd med dig så går det väl alltid att hitta någon schuko?mikebike skrev:Vi bor oftast på B&B/vandrarhem eller hyr rum/hus hos privatperoner och där finns nästan aldrig laddmöjlighet.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- mikebike
- Teslaägare
Ut genom fönstret på andra våningen i hyrda boendet.taliz skrev:Har du bara tillräckligt lång förlängningssladd med dig så går det väl alltid att hitta någon schuko?mikebike skrev:Vi bor oftast på B&B/vandrarhem eller hyr rum/hus hos privatperoner och där finns nästan aldrig laddmöjlighet.

Eftersom vi semestrar i södra Sverige så finns ju inga motorvärmaruttag heller!
Skicka till tom när det är fullt alltså?mikebike skrev:Apropå rapportera laddköer så kan man skicka observationer om köer och bilar som tar upp två laddplatser till tom@teslawestsweden.se så sammanställer han och skickar till Tesla Sweden.Nect skrev:Var inte det här en egen tråd för att rapportera laddköer på SuC?

Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
mikebike skrev:Apropå rapportera laddköer så kan man skicka observationer om köer och bilar som tar upp två laddplatser till tom@teslawestsweden.se så sammanställer han och skickar till Tesla Sweden.Nect skrev:Var inte det här en egen tråd för att rapportera laddköer på SuC?
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Måste säga att jag är imponerad av att du har elbil och inte kan ladda, skulle inte mitt psyke klara av, har halvt ångest för att det ska vara kö på ionity i Ulricehamn på fredag, SuC vågar jag ju iknappt besöka… jag ska tom byta bil för att slippa ett stopp mellan Linköping och Tjörn. Du verkar ju nyttja Ulricehamn, brukar det vara hårt belastad på fredag kväll?mikebike skrev:Ja, absolut, men det går alldeles för sakta.Niklas Z skrev:Den rimliga lösningen för din situation är ju att hemma/destinations-laddning byggs ut, snarare än mer räckvidd eller att fler snabbladdare byggs (även om det inte vore fel med mer räckvidd och fler snabbladdningsplatser).mikebike skrev:Det förklarade jag väl? Jag förtydligar.
Vi bor oftast på B&B/vandrarhem eller hyr rum/hus hos privatperoner och där finns nästan aldrig laddmöjlighet.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- mikebike
- Teslaägare
Lite uppoffringar kan man ju göra, men köer på det kan få bägaren att rinna över....Dafro skrev:Måste säga att jag är imponerad av att du har elbil och inte kan ladda, skulle inte mitt psyke klara av, har halvt ångest för att det ska vara kö på ionity i Ulricehamn på fredag, SuC vågar jag ju iknappt besöka… jag ska tom byta bil för att slippa ett stopp mellan Linköping och Tjörn. Du verkar ju nyttja Ulricehamn, brukar det vara hårt belastad på fredag kväll?mikebike skrev:Ja, absolut, men det går alldeles för sakta.Niklas Z skrev:Den rimliga lösningen för din situation är ju att hemma/destinations-laddning byggs ut, snarare än mer räckvidd eller att fler snabbladdare byggs (även om det inte vore fel med mer räckvidd och fler snabbladdningsplatser).mikebike skrev:Det förklarade jag väl? Jag förtydligar.
Jag har aldrig ens sett 50% beläggning i Ulricehamn. Nackdelen är att den är V2.
Jag har aldrig ens sett 50% beläggning i Ulricehamn. Nackdelen är att den är V2.[/quote]
Tack för info, om det finns en ledig stolpe för en E-tron med ytterligare en ledig bredvid så kanske jag prövar, i annat fall blir det ionity, halv hastighet är inte så kul om vi inte ska äta på gyllene måsen förstås för då kan man väl stå 30, men slipper helst det.
Tack för info, om det finns en ledig stolpe för en E-tron med ytterligare en ledig bredvid så kanske jag prövar, i annat fall blir det ionity, halv hastighet är inte så kul om vi inte ska äta på gyllene måsen förstås för då kan man väl stå 30, men slipper helst det.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Jo, har lösa planer på två elbilar, men risken finns att vi istället för en ny elbil fortsätter som i dag med 1 elbil och 1 diesel. Känns som en trygg kombo i dessa tider. Elbil blir billig att köra i vardagen och diesel trygg på långresor om det blir svårt att ladda på SuC när det passar våra resetider.mati skrev:Sweet-spotten var tidigare än så. 2016-2018 runt omkring. SuC var gratis, man var i princip alltid helt ensam. Det fanns inte så många SuC förvisso, men det räckte till. Alla andra laddare var antingen också gratis eller mycket billiga, och även där fanns ingen som helst risk för att laddaren skulle vara upptagen. Det fanns dessutom alltid nån ledig typ2-stolpe nånstans, idag är det ju i princip omöjligt att hitta sådana.martinot skrev:Troligen så var nog 2019-2021 lite av "sweet spot" att resa inom Sverige med Tesla.
Nu går det nog (tyvärr) utför ett bra tag.
Även om man är optimist så är det lite svårt att blunda för fakta och objektiva data.
Totalt sett har laddsituationen försämrats avsevärt. Visst finns det fler laddare idag, men det finns ännu fler elbilar (och laddhybrider) som alla vill ladda nånstans. Nu gäller det att vara ute och resa vid rätt tidpunkt, t.ex. när alla andra sover eller jobbar. Då är nog inga bekymmer.
Jag tror att det är ganska självreglerande. Om laddsituationen inte förbättras kommer elbilsförsäljningen att stanna av. Eller så återgår folk till fossilbil för långresor. Ingen är ju så himla sugen på att behöva stå i kö eller att inte veta hur lång tid resan tar. Många som är nyblivna elbilsägare och som tar sin nya bil på långresa för första gången i år, och hamnar i en massa laddköer, kommer nog fundera en gång till om det var en så bra idé med elbil. Vi har ju redan fått läsa sådana rapporter från VW.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Ett möjligt smart alternativ, istället för att köpa en elbil med större batterier för 50 000 extra (som bara nyttjas helt få gånger per år), är att man tog 10 000 - 20 000 extra på priset på bilarna och investerade i nya snabbladdare så att det inte blev köer de få ggr på året när man skall åka riktigt långt. Hade möjligen varit en smartare lösning och vettigare utnyttjande av begränsade resurser på jorden.nek0 skrev:Nej det tror jag inte, men det skulle inte drabba Tesla utan oss som vill ha längre räckvidd.Niklas Z skrev:Tror du att det skulle vara billigare att bygga elbilar med större batterier?nek0 skrev:Nu är de väl bevisat att vi är väldigt duktiga på att glömma sånt vi inte tycker om.
För ett par veckor sedan pratade vi om längre räckvidd. Jag skrev att längre räckvidd är bra för att man slipper snabbladda hela tiden och då behöver man inte heller så många snabbladdare. Blev nästan idiotförklarad av vissa som tyckte att det var dyrt med batterier som man behöver några gånger per år. Frågan är nu. Tycker ni nu att Tesla ska bygga massvis med snabbladdare så att några stressade teslaägare ska slippa vänta 20minuter per år? Blir det inte dyrt för Tesla med sådan överkapacitet?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Jo, jag hoppas att någon biltillverkare tar upp denna idén. Hade gärna köpt en bil från den tillverkaren som kan erbjuda mig ett snabbladdarnät med garanterad plats. Gillar din idé här!Off Grid Byggaren skrev:Amerikanarna är ju duktiga på att göra buisness på köer.
Tror ni det blir någon fast track i framtiden där det är möjligt att köpa sig förbi laddköerna?

- Gustafsson
- Teslaägare
Linköping torsdag kl 9:30. Ensam som laddar.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- falmarkspeter
- Teslaägare
Det fungerar ju inte om ALLA väljer att köpa "fast track" med garanterad plats. Då blir ju köerna kvar, oförändrat läge liksom /Status Quo...martinot skrev:Jo, jag hoppas att någon biltillverkare tar upp denna idén. Hade gärna köpt en bil från den tillverkaren som kan erbjuda mig ett snabbladdarnät med garanterad plats. Gillar din idé här!Off Grid Byggaren skrev:Amerikanarna är ju duktiga på att göra buisness på köer.
Tror ni det blir någon fast track i framtiden där det är möjligt att köpa sig förbi laddköerna?

Då ör det bara att höja priset och lägga vinsten på att bygga ut.falmarkspeter skrev:Det fungerar ju inte om ALLA väljer att köpa "fast track" med garanterad plats. Då blir ju köerna kvar, oförändrat läge liksom /Status Quo...martinot skrev:Jo, jag hoppas att någon biltillverkare tar upp denna idén. Hade gärna köpt en bil från den tillverkaren som kan erbjuda mig ett snabbladdarnät med garanterad plats. Gillar din idé här!Off Grid Byggaren skrev:Amerikanarna är ju duktiga på att göra buisness på köer.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- Gustafsson
- Teslaägare
Nu kom det visst en till (M3) 9:45. Befarar att det blir fullt snart …Curik skrev:Vad konstigt!Gustafsson skrev:Linköping torsdag kl 9:30. Ensam som laddar.

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Har du gratis supercharging eller varför snabbladdar du där du bor? Ingen laddmöjlighet hemma?Gustafsson skrev:Nu kom det visst en till (M3) 9:45. Befarar att det blir fullt snart …Curik skrev:Vad konstigt!Gustafsson skrev:Linköping torsdag kl 9:30. Ensam som laddar.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
- mikebike
- Teslaägare
Det var ett riktigt dåligt svar på frågan som tråden handlar om.Gustafsson skrev:Linköping torsdag kl 9:30. Ensam som laddar.
- Gustafsson
- Teslaägare
På genomresa hemma, hinner inte destinationsladda.DanneLKPG skrev:Har du gratis supercharging eller varför snabbladdar du där du bor? Ingen laddmöjlighet hemma?Gustafsson skrev:Nu kom det visst en till (M3) 9:45. Befarar att det blir fullt snart …Curik skrev:Vad konstigt!Gustafsson skrev:Linköping torsdag kl 9:30. Ensam som laddar.