Hur mycket höjde norrmännen skatterna på fossilbilar i samband med reformen?mickeisol skrev:Sverige skulle ha gjort som norge med elbilarna, dvs tagit bort skatter på dom och höjt skatterna på fossilbilarna exakt som norge gjorde.
Elbilshatare
Moderator: Redaktion
Re: Elbilshatare
Inte alls.Fredrik j skrev:Hur mycket höjde norrmännen skatterna på fossilbilar i samband med reformen?mickeisol skrev:Sverige skulle ha gjort som norge med elbilarna, dvs tagit bort skatter på dom och höjt skatterna på fossilbilarna exakt som norge gjorde.
Det är tragiskt att laddare skall blockeras och jag har själv varit med om det.
Men många i den här tråden måste lyfta blicken och släppa alla andras fossil intresse. Vem bryr sig om grannarna, kollegorna eller värsta fienden åker Fossilt ? Varför måste elbilsägare fanatiskt försöka övertala alla andra att det är ELBIL som skall köras och inget annat.
Ni är ju inte ett dugg bättre än elbilshatare, ni är ju fossilbilshatare och ger elbilar och dess ägare ett rejält dåligt rykte.
Om andra inte vill ha elbil, vem bryr sig ? Ni som bryr er om att elbilen är så mycket mer ekonomiskt, bryr ni er på samma sätt om att andra kanske köper kläder på Gant istället för H&M, eller köper vatten på flaska istället för att använda kranvatten, köper dyr mat osv ?
Men många i den här tråden måste lyfta blicken och släppa alla andras fossil intresse. Vem bryr sig om grannarna, kollegorna eller värsta fienden åker Fossilt ? Varför måste elbilsägare fanatiskt försöka övertala alla andra att det är ELBIL som skall köras och inget annat.
Ni är ju inte ett dugg bättre än elbilshatare, ni är ju fossilbilshatare och ger elbilar och dess ägare ett rejält dåligt rykte.
Om andra inte vill ha elbil, vem bryr sig ? Ni som bryr er om att elbilen är så mycket mer ekonomiskt, bryr ni er på samma sätt om att andra kanske köper kläder på Gant istället för H&M, eller köper vatten på flaska istället för att använda kranvatten, köper dyr mat osv ?
Det behövdes knappt. Bil har alltid varit svindyrt i Norge, och det finns en anledning till att i princip alla familjebilar har haft runt 110hk i snitt då just hk bestraffats stenhårt utöver redan hutlösa priser. Jämför det med att en flong ny Tesla nu ligger på ca 75-80% av svenskt pris (och att snittlönen är 50% högre), och vilken prestanda man då får för pengarna jämfört med en fossilbil...MWall skrev:Inte alls.Fredrik j skrev:Hur mycket höjde norrmännen skatterna på fossilbilar i samband med reformen?mickeisol skrev:Sverige skulle ha gjort som norge med elbilarna, dvs tagit bort skatter på dom och höjt skatterna på fossilbilarna exakt som norge gjorde.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Model Y LR AWD 2024
För mig är det främsta argumentet för elbilar miljön. Därför är det intressant om andra kör fossilt. Om ekonomi vore det viktigaste hade jag fortfarande kört en fossil för 5000:- . Trots dagens bränslepriser hade det varit billigare än att köra min Tesla 3. Och eftersom miljön står i fokus för så är dina andra frågeställningar inte riktigt relevanta. Jag har i fokus att minska mitt eget klimatavtryck så mycket som möjligt, vilket t.ex. innebär minskad konsumtion och återbruk. Dyr mat kan vara mycket mer miljövänlig.Esterox skrev:Det är tragiskt att laddare skall blockeras och jag har själv varit med om det.
Jo, så har jag alltid uppfattat det. Det var därför jag reagerade på att "mickeisol" skrev att vi borde gjort som Norge och höjt skatterna på fossilbilar.Dagfinn skrev:Det behövdes knappt. Bil har alltid varit svindyrt i Norge, och det finns en anledning till att i princip alla familjebilar har haft runt 110hk i snitt då just hk bestraffats stenhårt utöver redan hutlösa priser. Jämför det med att en flong ny Tesla nu ligger på ca 75-80% av svenskt pris (och att snittlönen är 50% högre), och vilken prestanda man då får för pengarna jämfört med en fossilbil...MWall skrev:Inte alls.Fredrik j skrev:Hur mycket höjde norrmännen skatterna på fossilbilar i samband med reformen?mickeisol skrev:Sverige skulle ha gjort som norge med elbilarna, dvs tagit bort skatter på dom och höjt skatterna på fossilbilarna exakt som norge gjorde.
I sverige hade det ju rört till beg-marknaden ganska rejält om nya bilar plötsligt, över en natt, skulle bli mycket dyrare. Det had föråldrat bilparken vilket ju knappast hade varit positivt för klimatpolitiken.
Att at bort momsen, som norrmännen gjort skulle ju få andra märkliga effekter eftersom sverige ju är med i EU- Sverige hade ju sannolikt blivit transitland för hela europas bilförsäljning. Dessutom är ju moms en viktig skatteintäkt. Norrmännen är ju i ett annat läge.
Anmärkningsvärt är ju att det trots höga punktskatter på fossilbilar och i det närmaste rea-pris på elbilarna säljs det fortfarande 20-30% fossilbilar i Norge.
Varje? Jag har aldrig försökt övertala någon.Esterox skrev:Det är tragiskt att laddare skall blockeras och jag har själv varit med om det.
Jag är dock så pass fanatisk att jag börjat blocka folk hejvilt på Facebook.

Det är inte för att de kör fossilt som jag blockar. Herregud. Nästan alla mina vänner och släktingar kör fossilt. Det gör mig ingenting alls. Tror ärligt talat inte det gör varken från eller till för "klimatet" heller. Har domedagsprofeterna rätt så är det ändå kört och har de fel så... Ja.

Nej, anledningen till att jag blockar är för att de har sån hånfull och obildad ton. Det är liksom bara illvilja och hån mot elbilar. Den typiske fossilgubben skriver ofta nåt om att elbilar kör man på tivoli. Eller så nån liknelse med nån gammal bilbana från sin barndom för 50 år sen. Eller så drar han upp nån trött myt/dålig ursäkt. En annan typ är skrävlaren som ofta kör nån dyrare tysk bil med brummande motor. Peder Karlsson-typen. Där går min block för fullt också.
Det är inte så att jag tror att de är dåliga människor. Det är bara det att jag inte orkar med deras attityd. De kommer kanske också ändra sig, om de inte hinner dö först.
Undvek BMW-forumet Autopower pga av alla hånfulla påhopp på elbilar i ganska många år men nu är det fritt fram igen. Skrivs en del intressant och den forna aversionen mot elbilar är så gott som borta. Många tongivande som köper nya bilar är inne på elbil eller åtminstone hybrid. Fick till och med nån kommentar om att jag hade varit före min tid och nu fått rätt. Det känns ju riktigt bra får jag säga.

Fast vilken fakta baserar du på att just bilen är det största miljöproblemet hos en familj ? Vad vet du kring andras miljöpåverkan m.m.Jerker skrev:För mig är det främsta argumentet för elbilar miljön. Därför är det intressant om andra kör fossilt. Om ekonomi vore det viktigaste hade jag fortfarande kört en fossil för 5000:- . Trots dagens bränslepriser hade det varit billigare än att köra min Tesla 3. Och eftersom miljön står i fokus för så är dina andra frågeställningar inte riktigt relevanta. Jag har i fokus att minska mitt eget klimatavtryck så mycket som möjligt, vilket t.ex. innebär minskad konsumtion och återbruk. Dyr mat kan vara mycket mer miljövänlig.Esterox skrev:Det är tragiskt att laddare skall blockeras och jag har själv varit med om det.
En familj med fossilbil kan ju ha extremt mycket lägre klimatavtryck än en familj utan bil. Och varför skall du påverka andras beteende om miljö.
Jättebra att du tänker på miljön och gör saker för att få mindre klimatavtryck. Jag gör också det men jag behöver verkligen inte gå runt och tala om det för folk och definitivt inte ta upp att jag åker elbil för miljön. Jag åker elbil för att jag vill och sen är det punkt där. Elbilshatarna kommer ju bara växa om du drar fram miljökorten osv.
Jag vet inte om du läste fel eller liknande men något gjorde ju att du tog åt dig.MWall skrev:Varje? Jag har aldrig försökt övertala någon.Esterox skrev:Det är tragiskt att laddare skall blockeras och jag har själv varit med om det.
Jag är dock så pass fanatisk att jag börjat blocka folk hejvilt på Facebook.I skrivande stund är det över 500 personer på min blocklista. En handfull av de värsta Tesla-fanatikerna är faktiskt blockade också. Men nästan alla andra är fossilgubbar. Senaste jag blockade var väl runt 60 år och hette Kent-Erik.
Det är inte för att de kör fossilt som jag blockar. Herregud. Nästan alla mina vänner och släktingar kör fossilt. Det gör mig ingenting alls. Tror ärligt talat inte det gör varken från eller till för "klimatet" heller. Har domedagsprofeterna rätt så är det ändå kört och har de fel så... Ja.
Nej, anledningen till att jag blockar är för att de har sån hånfull och obildad ton. Det är liksom bara illvilja och hån mot elbilar. Den typiske fossilgubben skriver ofta nåt om att elbilar kör man på tivoli. Eller så nån liknelse med nån gammal bilbana från sin barndom för 50 år sen. Eller så drar han upp nån trött myt/dålig ursäkt. En annan typ är skrävlaren som ofta kör nån dyrare tysk bil med brummande motor. Peder Karlsson-typen. Där går min block för fullt också.
Det är inte så att jag tror att de är dåliga människor. Det är bara det att jag inte orkar med deras attityd. De kommer kanske också ändra sig, om de inte hinner dö först.
Undvek BMW-forumet Autopower pga av alla hånfulla påhopp på elbilar i ganska många år men nu är det fritt fram igen. Skrivs en del intressant och den forna aversionen mot elbilar är så gott som borta. Många tongivande som köper nya bilar är inne på elbil eller åtminstone hybrid. Fick till och med nån kommentar om att jag hade varit före min tid och nu fått rätt. Det känns ju riktigt bra får jag säga.
Jag skrev många i den här tråden, inte varenda en.
Det är väll jätteskönt att bara ignorera människan och gå vidare. Vill det ha fel så låt det ha fel.
Om nu Jerker tycker som han gör så måste han väl få framföra det? Det är ju sant för honom.Esterox skrev:Fast vilken fakta baserar du på att just bilen är det största miljöproblemet hos en familj ? Vad vet du kring andras miljöpåverkan m.m.Jerker skrev:För mig är det främsta argumentet för elbilar miljön. Därför är det intressant om andra kör fossilt. Om ekonomi vore det viktigaste hade jag fortfarande kört en fossil för 5000:- . Trots dagens bränslepriser hade det varit billigare än att köra min Tesla 3. Och eftersom miljön står i fokus för så är dina andra frågeställningar inte riktigt relevanta. Jag har i fokus att minska mitt eget klimatavtryck så mycket som möjligt, vilket t.ex. innebär minskad konsumtion och återbruk. Dyr mat kan vara mycket mer miljövänlig.Esterox skrev:Det är tragiskt att laddare skall blockeras och jag har själv varit med om det.
En familj med fossilbil kan ju ha extremt mycket lägre klimatavtryck än en familj utan bil. Och varför skall du påverka andras beteende om miljö.
Jättebra att du tänker på miljön och gör saker för att få mindre klimatavtryck. Jag gör också det men jag behöver verkligen inte gå runt och tala om det för folk och definitivt inte ta upp att jag åker elbil för miljön. Jag åker elbil för att jag vill och sen är det punkt där. Elbilshatarna kommer ju bara växa om du drar fram miljökorten osv.
Att det bland fossilgubbar närmast är "fjolligt" att bry sig om miljö och andra faror är ju bara fjantigt. Såna där som går bredbent, har en stor snus i käften och tycker att de är ena riktiga karlakarlar är bland det värsta jag vet. De duschar väl i DDT och dricker motorolja till frukost också...

Esterox skrev:
Jag vet inte om du läste fel eller liknande men något gjorde ju att du tog åt dig.
Det är väll jätteskönt att bara ignorera människan och gå vidare. Vill det ha fel så låt det ha fel.

Kunde ha svurit på att du skrev varje.

Nej jag tar inte åt mig. Är dock extremt obekväm med att bli kallad "fanatisk elbilsägare" vilket jag, felaktigt, uppfattade att jag blev av dig.

Jag tycker det är lite synd att det här forumets blockfunktion inte är lika bra som den på FB. Då hade jag byggt en liten bubbla här också.
Absolut är det så att du har rätt i att Jerker får framföra det. Men kan vara bra att få lite perspektiv ibland. Upplever många elbilsägare som väldigt inne i sitt spår på just elbil och att det måste finnas ett fokus på varför man kör elbil, antingen är det ekonomiskt eller för miljön. Aldrig hört någon köra elbil för att det var den bilen det ville ha.MWall skrev:Om nu Jerker tycker som han gör så måste han väl få framföra det? Det är ju sant för honom.Esterox skrev:Fast vilken fakta baserar du på att just bilen är det största miljöproblemet hos en familj ? Vad vet du kring andras miljöpåverkan m.m.Jerker skrev:För mig är det främsta argumentet för elbilar miljön. Därför är det intressant om andra kör fossilt. Om ekonomi vore det viktigaste hade jag fortfarande kört en fossil för 5000:- . Trots dagens bränslepriser hade det varit billigare än att köra min Tesla 3. Och eftersom miljön står i fokus för så är dina andra frågeställningar inte riktigt relevanta. Jag har i fokus att minska mitt eget klimatavtryck så mycket som möjligt, vilket t.ex. innebär minskad konsumtion och återbruk. Dyr mat kan vara mycket mer miljövänlig.Esterox skrev:Det är tragiskt att laddare skall blockeras och jag har själv varit med om det.
Att det bland fossilgubbar närmast är "fjolligt" att bry sig om miljö och andra faror är ju bara fjantigt. Såna där som går bredbent, har en stor snus i käften och tycker att de är ena riktiga karlakarlar är bland det värsta jag vet. De duschar väl i DDT och dricker motorolja till frukost också...
Utifrån upplevs det då väldigt flummigt när det skall prackas på andra att du skall åka elbil, det är bra för miljön osv. Istället för att lägga fram det på något annat vis.
Hänger man mycket här så framstår dock det inte som flummigt att elbil bara är för ekonomiskt syftet eller miljösyfte. Det borde ju egentligen bara vara en bonus.
Min framtoning kanske gjorde att du läste det som varje och triggern var ett faktum.MWall skrev:Esterox skrev:
Jag vet inte om du läste fel eller liknande men något gjorde ju att du tog åt dig.
![]()
Kunde ha svurit på att du skrev varje.![]()
Nej jag tar inte åt mig. Är dock extremt obekväm med att bli kallad "fanatisk elbilsägare" vilket jag, felaktigt, uppfattade att jag blev av dig.![]()
Jag tycker det är lite synd att det här forumets blockfunktion inte är lika bra som den på FB. Då hade jag byggt en liten bubbla här också.
jag är en person som gör andra obekväma, jag kan vara hård i min ton och många här inne uppskattar absolut inte vad jag skriver och är dold för det mest elbilsälskande människorna. Men försöker bara ge lite balans ibland.
Jag upplever inte dig Mwall som någon fanatisk elbilsägare och har svårt att se dig stå och övertala någon annan om att elbil är ett måste för alla människor i hela världen. Du vågar ju se brister med bilar, du vågar påtala brister och kan prata normalt om fördelar och nackdelar.
Nja, riktigt så är det ju inte. Visst finns det religiösa fanatister bland elbilisterna. Men den här tråden handlar ju inte om att elbilsägare uppträder hotfullt mot fossilbilister, utan tvärtom, det handlar om individer som bokstavligen hatar elbilar till den grad att de inte drar sig för att sabotera eller rentav förstöra dem.Esterox skrev:Det är tragiskt att laddare skall blockeras och jag har själv varit med om det.
Jag skulle verkligen inte vilja ha en fossilbil eftersom jag anser att det är fel, och jag hjälper gärna till när folk frågar mig om råd kring elbilar. Men jag skulle ju inte komma på idén att blockera en bensinstation eller till och med repa sönder en fossilbil som jag tycker inte borde finnas. Och jag tror att jag kan med gott samvete påstå att detta gäller för samtliga elbilsägande medlemmar på det här forumet.
Vi går inte omkring och skäller ut fossilbilister och kallar de för det ena och det andra, vilket dock en del petrolheads gärna gör med oss. Jag kan möjligen tycka att folk som skaffar en splirrans ny fossilbil, fast de hade haft möjlighet att skaffa elbil, inte har alla hästar hemma. Men det behåller jag för mig själv. Jag går inte fram till dem och säger det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag håller helt med, jag går inte runt och försöker pracka på folk elbilspropaganda i tid och otid, tvärtom har jag i princip slutat att prata om ämnet i dom flesta sammanhang, eftersom det väcker så starka (negativa) känslor hos många.mati skrev:Nja, riktigt så är det ju inte. Visst finns det religiösa fanatister bland elbilisterna. Men den här tråden handlar ju inte om att elbilsägare uppträder hotfullt mot fossilbilister, utan tvärtom, det handlar om individer som bokstavligen hatar elbilar till den grad att de inte drar sig för att sabotera eller rentav förstöra dem.Esterox skrev:Det är tragiskt att laddare skall blockeras och jag har själv varit med om det.
Jag skulle verkligen inte vilja ha en fossilbil eftersom jag anser att det är fel, och jag hjälper gärna till när folk frågar mig om råd kring elbilar. Men jag skulle ju inte komma på idén att blockera en bensinstation eller till och med repa sönder en fossilbil som jag tycker inte borde finnas. Och jag tror att jag kan med gott samvete påstå att detta gäller för samtliga elbilsägande medlemmar på det här forumet.
Vi går inte omkring och skäller ut fossilbilister och kallar de för det ena och det andra, vilket dock en del petrolheads gärna gör med oss. Jag kan möjligen tycka att folk som skaffar en splirrans ny fossilbil, fast de hade haft möjlighet att skaffa elbil, inte har alla hästar hemma. Men det behåller jag för mig själv. Jag går inte fram till dem och säger det.
Den "andra sidan" har dock inga som helst problem att i tid och otid informera mig om hur dum i huvudet jag är som kör elbil, att min bil är byggd av barnarbetare, att fossiler egentligen är mycket bättre för både klimat och miljö, att Elon Musk är en haschrökande tomte som egentligen bara är ute efter pengar och inte bryr sig ett dugg om klimatet, etc, etc.
Jag har faktiskt aldrig träffat någon av dessa "fanatiska elbilsägare" som ni pratar om, jag har dock träffat allt för många fanatiska petrolheads under min tid som elbilsägare, det är i princip bara att öppna bildörren på valfri befolkad plats så dyker dom upp och berättar hur det egentligen ligger till.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fast det har ju lite rätt i sak kring att Elon röker på och gillar pengar. Sen att han är driven och har skapat bra språngbräda för exempelvis elbilarna är ju en annan sak.fth skrev:Jag håller helt med, jag går inte runt och försöker pracka på folk elbilspropaganda i tid och otid, tvärtom har jag i princip slutat att prata om ämnet i dom flesta sammanhang, eftersom det väcker så starka (negativa) känslor hos många.mati skrev:Nja, riktigt så är det ju inte. Visst finns det religiösa fanatister bland elbilisterna. Men den här tråden handlar ju inte om att elbilsägare uppträder hotfullt mot fossilbilister, utan tvärtom, det handlar om individer som bokstavligen hatar elbilar till den grad att de inte drar sig för att sabotera eller rentav förstöra dem.Esterox skrev:Det är tragiskt att laddare skall blockeras och jag har själv varit med om det.
Den "andra sidan" har dock inga som helst problem att i tid och otid informera mig om hur dum i huvudet jag är som kör elbil, att min bil är byggd av barnarbetare, att fossiler egentligen är mycket bättre för både klimat och miljö, att Elon Musk är en haschrökande tomte som egentligen bara är ute efter pengar och inte bryr sig ett dugg om klimatet, etc, etc.
Jag har faktiskt aldrig träffat någon av dessa "fanatiska elbilsägare" som ni pratar om, jag har dock träffat allt för många fanatiska petrolheads under min tid som elbilsägare, det är i princip bara att öppna bildörren på valfri befolkad plats så dyker dom upp och berättar hur det egentligen ligger till.![]()
/fth
Fråga en grupp mobbare, oftast är det inte så många i den gruppen som vet om att det är just mobbare. Just saying.
Jag upplever de så kallade "elbilsfanatikerna" egentligen mer som nördar som gillar elbilar och ny teknik i allmänhet. Jag är ju själv en sån. Och så pratar man väldigt gärna om det också. Men egentligen inte för att få med sig andra, utan mer av den felaktiga världsbilden att alla andra har samma intresse som man själv har. Lite så. Jag har numera förstått att jag går andra på nerverna och så försöker jag hålla skäft i den mån det går. Desto mer glad blir man ju när folk kommer och frågar.fth skrev:Jag har faktiskt aldrig träffat någon av dessa "fanatiska elbilsägare" som ni pratar om, jag har dock träffat allt för många fanatiska petrolheads under min tid som elbilsägare, det är i princip bara att öppna bildörren på valfri befolkad plats så dyker dom upp och berättar hur det egentligen ligger till.![]()

Jag lutar faktiskt mer och mer åt att elbilar är de enda bilar jag vill ha.Esterox skrev:Absolut är det så att du har rätt i att Jerker får framföra det. Men kan vara bra att få lite perspektiv ibland. Upplever många elbilsägare som väldigt inne i sitt spår på just elbil och att det måste finnas ett fokus på varför man kör elbil, antingen är det ekonomiskt eller för miljön. Aldrig hört någon köra elbil för att det var den bilen det ville ha.
Utifrån upplevs det då väldigt flummigt när det skall prackas på andra att du skall åka elbil, det är bra för miljön osv. Istället för att lägga fram det på något annat vis.
Hänger man mycket här så framstår dock det inte som flummigt att elbil bara är för ekonomiskt syftet eller miljösyfte. Det borde ju egentligen bara vara en bonus.
* Smidigt att kunna temperera kupén på ett enkelt och smidigt sätt året om. Lämna hunden i bilen om man ska in och handla lite även när det är stekhett osv.
* Otroligt bra "vardagsprestanda". Allt är så lätt och harmoniskt jämfört med en stånkande fossilbil som ska växla och greja.
* Smidigt att kunna komma hem med "tom tank" och sen ha fullt på morgonen efter.
Våra bilar går tillsammans uppåt 5000 mil per år. Klart att det finns en liten ekonomisk aspekt där också, konstigt vore annars. Men det handlar mer om prisvärdhet än om faktiska kronor. En riktigt gammal och billig bil hade nog varit billigare i absoluta tal. Men då talar vi om en V70 från 2006 och liknande...
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Då blir det första gången: jag kör Model X för att det är den bil jag vill ha, det finns ingen annan bil på marknaden idag som jag hellre skulle ha.Esterox skrev:Aldrig hört någon köra elbil för att det var den bilen det ville ha.
Skulle jag få välja vilken bil som helst i hela världen så skulle jag välja den dyraste, sälja den, köpa en ny X, och behålla mellanskillnaden.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Oj, jag missade den meningen av dig, Esterox, när jag läste igenom inläggen ovan, såg den först nu i fth:s citat. Jag väntar fortfarande på den bil jag verkligen vill ha, vilket är en elbil, men den har inte kommit i produktion än. Då kommer jag att ha köpt en elbil för att det var just den bilen jag ville ha.fth skrev:Då blir det första gången: jag kör Model X för att det är den bil jag vill ha, det finns ingen annan bil på marknaden idag som jag hellre skulle ha.Esterox skrev:Aldrig hört någon köra elbil för att det var den bilen det ville ha.
Skulle jag få välja vilken bil som helst i hela världen så skulle jag välja den dyraste, sälja den, köpa en ny X, och behålla mellanskillnaden.![]()
/fth
Ju mer jag tänker på din citerade mening så antar jag att du menar om man fick välja mellan alla sorters bilar, fossiler, elbilar, vätgasbilar etc. så har du aldrig hört att nån menar att en specifik elbil är den mest eftertraktade? Att en specifik elbil slår alla andra bilar i attraktionskraft? När jag funderar över bilar så tar jag in olika kriterier och ett kriterium för att bilen ska vara attraktiv är ju att den är en elbil. Så jag väljer endast mellan elbilar. En bil som går på fossilt bränsle är per definition oattraktiv. Inget med det drivmedlet gör den bra. Andra kriterier är t.ex. lågt pris, dragkrok, bra lastutrymme. Därför hoppas jag på att Sono Sion kommer i produktion, för det är min drömbil. Hellre den än en Telsa X, för den är t.ex. för dyr. En Tesla X har längre räckvidd, får dra tyngre släp osv. men priset är en så stor nackdel att den faller bort. Med mina kriterier sammanvägda, en bil jag verkligen vill ha framför alla andra, är en bil så som Sono Sion är tänkt att bli.
Så ja, jag vill köra en elbil just för att det är den bil jag vill ha.
-
Med betoning på "lite" då eller?Esterox skrev:Fast det har ju lite rätt i sak kring att Elon röker på /...fth skrev:Den "andra sidan" har dock inga som helst problem att i tid och otid informera mig om hur dum i huvudet jag är som kör elbil, att min bil är byggd av barnarbetare, att fossiler egentligen är mycket bättre för både klimat och miljö, att Elon Musk är en haschrökande tomte /...
Du får hemskt gärna rätta mig om jag har fel här:...
Elon tog ett munbloss när han blev 'put on the spot' i en intervju med Joe Rogan...
Det är ju inte direkt vad jag skulle kalla: "lite rätt i sak kring att Elon röker på"...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Jag köpte min första Model S för att det var den bilen jag ville ha. Till VARJE pris! Jag hade inte råd, den var egentligen inte särskilt lämpad för mig som enda bil, men jag ville ha den. Och efter en massa ältande och avancerade glädekalkyler köpte jag en. Naturligtvis var det inte bara själva bilen i sig, utan kombinationen. Elbil, häftig teknik, nytänk, snygg, snabb osv osv. Hade det inte varit en elbil så hade jag inte varit intresserad. Men om det bara hade handlat om att skaffa en elbil så hade jag kunnat köpa en Leaf istället. Den hade garanterat inte ruinerat min privatekonomi, så som Teslan gjorde.fth skrev:Då blir det första gången: jag kör Model X för att det är den bil jag vill ha, det finns ingen annan bil på marknaden idag som jag hellre skulle ha.Esterox skrev:Aldrig hört någon köra elbil för att det var den bilen det ville ha.
Skulle jag få välja vilken bil som helst i hela världen så skulle jag välja den dyraste, sälja den, köpa en ny X, och behålla mellanskillnaden.![]()
/fth
Därefter blev det naturligtvis så att allt som inte var eldrivet inte längre kom i fråga. Men jag ser inget problem med det. Tidigare köpte jag alltid dieselbilar. En bensinbil som vardagsbil hade jag inte kunnat tänka mig då. Och nu är det bara elbilar jag vill ha.
Det här stämmer. Jag själv kör fossildriven, och skulle verkligen vilja köpa elbil - men ekonomiskt det är like realistiskt som självfinansierad rymdresa. Jag är ensamstående med två barn, har huslån, jobbar i sjukvården och måste tänka noggrant hur jag använder pengar. Ekonomin tillåter inte billån från banken (speciellt inte om räntorna stiger) eller fasta leasingkostnader. Halv är sedan jag räknade att det kanske eventuellt skulle vara möjligt, men högre räntorna, dyrare el och dyr mat har sänkt hoppet. Mest sannolikt om det skulle vara två inkomster, man redan länge sedan hade haft elbil. Nu jag kör samma bil jag köpte 2013 för 20000...Jerker skrev:Jag håller med om att det verkligen har svängt och att de flesta jag känner till säger att de vill ha en elbil, men många kan fortfarande inte få det att gå ihop rent ekonomiskt. En inte obetydlig andel av bilägarna köper aldrig en ny bil. Det är helt otänkbart och begagnade elbilar är också alldeles för dyra. Jag var själv en sådan bilkonsument tidigare i mitt liv och de nyaste bilarna jag hade ägt hade varit 4 år när jag köpte dem, men annars siktade jag in mig på bilar i 5000:- klassen. Men för att det ska bli billigare än att köpa en begagnad för 25000-50000 så måste man kunna meka själv.
När barnen flugit ut och dimmorna skingrade sig insåg jag att jag nu hade råd att privatleasa en elbil, även om det blev betydligt dyrare än tidigare. Men väldigt många har inte råd med vare sig en ny eller begagnad elbil och det får man respektera. Det som störde mig så fruktansvärt med det här paret som jag berättade om är att de har råd att köpa dyrast möjliga elbil utan att blinka men hade halkat djupt ned i fossillobbyns argumentdike och vägrade att lyssna på fakta.
Jag är glad för dom som har inte lika bekymmersamt, men snälla: när ni ser mig köra gammal dieselbil, spotta inte. Jag skulle vilja vara en av er, men kan inte. Men kanske on tio år...
Nja slarvigt uttryckt utav mig. Det är så att elbilsägare sällan direkt säger att det åker elbilen för att det är den bil det vill ha. Det skall alltid lyftas fram andra saker som först. Exempel : Jag åker elbil för det är bra ekonomiskt. Jag åker elbil för det är bra för miljön. Jag åker elbil för att osv osv.Jerker skrev:Oj, jag missade den meningen av dig, Esterox, när jag läste igenom inläggen ovan, såg den först nu i fth:s citat. Jag väntar fortfarande på den bil jag verkligen vill ha, vilket är en elbil, men den har inte kommit i produktion än. Då kommer jag att ha köpt en elbil för att det var just den bilen jag ville ha.fth skrev:Då blir det första gången: jag kör Model X för att det är den bil jag vill ha, det finns ingen annan bil på marknaden idag som jag hellre skulle ha.Esterox skrev:Aldrig hört någon köra elbil för att det var den bilen det ville ha.
/fth
Ju mer jag tänker på din citerade mening så antar jag att du menar om man fick välja mellan alla sorters bilar, fossiler, elbilar, vätgasbilar etc. så har du aldrig hört att nån menar att en specifik elbil är den mest eftertraktade? Att en specifik elbil slår alla andra bilar i attraktionskraft? När jag funderar över bilar så tar jag in olika kriterier och ett kriterium för att bilen ska vara attraktiv är ju att den är en elbil. Så jag väljer endast mellan elbilar. En bil som går på fossilt bränsle är per definition oattraktiv. Inget med det drivmedlet gör den bra. Andra kriterier är t.ex. lågt pris, dragkrok, bra lastutrymme. Därför hoppas jag på att Sono Sion kommer i produktion, för det är min drömbil. Hellre den än en Telsa X, för den är t.ex. för dyr. En Tesla X har längre räckvidd, får dra tyngre släp osv. men priset är en så stor nackdel att den faller bort. Med mina kriterier sammanvägda, en bil jag verkligen vill ha framför alla andra, är en bil så som Sono Sion är tänkt att bli.
Så ja, jag vill köra en elbil just för att det är den bil jag vill ha.
Inte jag åker elbil för det är den bil jag vill ha och den är fantastisk ”punkt”. Det skall alltid komma med försvar eller något annat först.
Lite som att människor skall försvara sig för att det bor på landsbygden, handlar på Coop eller liknande.
Jag själv åker ju elbil, jag har den bil jag vill ha som bruksbil även om jag vill ha en och annan sportbil också. Men jag har den BIL jag vill ha, sen att det råkar vara en elbil är ju bara positivt precis som Mati skriver, den ger en möjlighet att kyla på sommaren, går billigt och har ett jäkla bra andrahandsvärde.
Esterox skrev:
Aldrig hört någon köra elbil för att det var den bilen det ville ha.
Anekdotisk bevisföring. Personligen så har jag ägt både Ferrari och Porsche varav en 996 turbo med GT2 spec. Jag tycker ändå att min nuvarande 100D är en bättre bil. Bekväm, snabb, snygg, snål och miljövänligare än fossilt. Så vad du hört ger jag inte mycket för som underlag för vad folk i allmänhet tycker.
Att handla på COOP kan ha sina fördelar då de har det största utbudet av ekologiska matvaror som, tro det eller ej, många faktiskt efterfrågar.
Aldrig hört någon köra elbil för att det var den bilen det ville ha.
Anekdotisk bevisföring. Personligen så har jag ägt både Ferrari och Porsche varav en 996 turbo med GT2 spec. Jag tycker ändå att min nuvarande 100D är en bättre bil. Bekväm, snabb, snygg, snål och miljövänligare än fossilt. Så vad du hört ger jag inte mycket för som underlag för vad folk i allmänhet tycker.
Att handla på COOP kan ha sina fördelar då de har det största utbudet av ekologiska matvaror som, tro det eller ej, många faktiskt efterfrågar.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40