Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Aktien TSLA
Skulle inte bli förvånad om Elon tog ett vad i den storleken, med tanke på hans förmögenhet så
kan det t.o.m. bli ett billigt sätt att ge sken av att han på riktigt tror på fsd i den förpackning
som dom satsar på, och så kan dom fortsätta i några år till…
Dock tror jag inte han gör det i praktiken, tar vadet alltså.
Jag tror inte heller att dom kan nå äkta fsd med nuvarande hårdvara, datorn må kunna bytas ut mot en
kraftigare men det övriga? Laser i någon form tror jag krävs och att skippa radarn tror jag också var direkt
korkat (att skylla på svårigheten med att hantera radarns data gör inte behovet mindre som jag ser det iaf).
Däremot så tror/hoppas jag att dom till slut klarar av det utan special-kartor/mapping/områdesbegränsning men
det visar sig väl med tiden, snö och sånt lär bli svårt tex (andra saker att gå på lär behövas utan mapping, typ
plogpinnar och allt annat som man kan gå på kanske).
kan det t.o.m. bli ett billigt sätt att ge sken av att han på riktigt tror på fsd i den förpackning
som dom satsar på, och så kan dom fortsätta i några år till…
Dock tror jag inte han gör det i praktiken, tar vadet alltså.
Jag tror inte heller att dom kan nå äkta fsd med nuvarande hårdvara, datorn må kunna bytas ut mot en
kraftigare men det övriga? Laser i någon form tror jag krävs och att skippa radarn tror jag också var direkt
korkat (att skylla på svårigheten med att hantera radarns data gör inte behovet mindre som jag ser det iaf).
Däremot så tror/hoppas jag att dom till slut klarar av det utan special-kartor/mapping/områdesbegränsning men
det visar sig väl med tiden, snö och sånt lär bli svårt tex (andra saker att gå på lär behövas utan mapping, typ
plogpinnar och allt annat som man kan gå på kanske).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Aktien TSLA
Fasiken också, vi var ju kvar i aktie-tråden ju
sorry…


S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Aktien TSLA
Too late.... Ska vi flytta till FSD-tråden fr.o.m Bjelkes inlägg? Admin?
Min uppfattning är att Tesla under de senaste åren hela tiden fattar beslut som tar ned tillverkningskostnaden per bil. Jag tror att det var komponentbrist och kostnadsbesparing som drev fram beslutet av plocka bort radarn. För självkörning och säkerhetsfunktioner hade rätt lösning troligen varit att stoppa dit en högupplöst radar, inte att ta bort den helt om den nu var otillräcklig.
Av samma anledning tror jag aldrig det blir en retrofit eller självkörning med existerade bilar. Att stoppa dit en Lidar på existerande bilar tror jag är svårt även rent mekaniskt. Det saknas kablage och plats. Datorn har ingen ingång för det, etc. Å andra sidan kanske inte datorn har tillräcklig kraft kvar för att bearbeta en högupplöst radarbild heller.
Jag tror man för länge sedan har insett att det är väldigt långt kvar, och att det inte är någon idé att lägga på eller ändra hårdvara ännu. Man minskar bara marginalerna utan att komma i mål med FSD. Jag ser heller inte någon ekonomisk uppsida i att Tesla skulle "lyckas" leverera FSD till bilar man redan sålt. Det tjänar inte Tesla några pengar på. Elons plan verkar vara att istället för att utan offentligt ge upp så höjer man priset tills ingen längre vill köpa det.
Vi får se om Tesla någonsin gör den där robotaxi-modellen och vad den har för hårdvara. Det ska också bli spännande att se om CT har något nytt upplägg.
Min uppfattning är att Tesla under de senaste åren hela tiden fattar beslut som tar ned tillverkningskostnaden per bil. Jag tror att det var komponentbrist och kostnadsbesparing som drev fram beslutet av plocka bort radarn. För självkörning och säkerhetsfunktioner hade rätt lösning troligen varit att stoppa dit en högupplöst radar, inte att ta bort den helt om den nu var otillräcklig.
Av samma anledning tror jag aldrig det blir en retrofit eller självkörning med existerade bilar. Att stoppa dit en Lidar på existerande bilar tror jag är svårt även rent mekaniskt. Det saknas kablage och plats. Datorn har ingen ingång för det, etc. Å andra sidan kanske inte datorn har tillräcklig kraft kvar för att bearbeta en högupplöst radarbild heller.
Jag tror man för länge sedan har insett att det är väldigt långt kvar, och att det inte är någon idé att lägga på eller ändra hårdvara ännu. Man minskar bara marginalerna utan att komma i mål med FSD. Jag ser heller inte någon ekonomisk uppsida i att Tesla skulle "lyckas" leverera FSD till bilar man redan sålt. Det tjänar inte Tesla några pengar på. Elons plan verkar vara att istället för att utan offentligt ge upp så höjer man priset tills ingen längre vill köpa det.
Vi får se om Tesla någonsin gör den där robotaxi-modellen och vad den har för hårdvara. Det ska också bli spännande att se om CT har något nytt upplägg.
Re: Aktien TSLA
Nedskärningar med 10% inom personalområdet?
https://www.reuters.com/technology/excl ... 022-06-03/
Förundrad hur det ska funka med fler modeller (Ct?? Semi..), samt korta ledtider för service och reparation.
https://www.reuters.com/technology/excl ... 022-06-03/
Förundrad hur det ska funka med fler modeller (Ct?? Semi..), samt korta ledtider för service och reparation.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Re: Aktien TSLA
En klarna åtgärd?
Har dock sett synpunkter att detta är standargåtgärder att rensa ut olämpliga personer (som ex fackanslutna)
Har dock sett synpunkter att detta är standargåtgärder att rensa ut olämpliga personer (som ex fackanslutna)
Re: Aktien TSLA
Det som oroar är mer vad som framgår i, som ett globalt anställningsstopp.Mickep skrev:En klarna åtgärd?
Har dock sett synpunkter att detta är standargåtgärder att rensa ut olämpliga personer (som ex fackanslutna)
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2507
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Aktien TSLA
Stagflation beror mer på kombination av rutten valutapolitik i kombination med minskade energitillgångar (läs 70/80 talet samt nu).termosen skrev:Nä, men om ingen jobbar ordentligt får vi stagflation, vi är nog bra precis inne i en sådan period. Så nu blir det tillbaka till att jobba hårt, eller vara arbetslös, eller jobba statligt.MWall skrev:Den där romantiska synen på hårt arbete som vissa har är direkt livsfientligt. Ingen ligger på dödsbädden och önskar att de jobbat mer och fått råd med fler prylar.Mickep skrev:Ja så länge de kan få in nytt blod är det väl ok.
Men det brukar vara dålig personalpolitik. (gissar att de sparkar de som nyss blivit föräldrar eller kanske sjukskrivna) Tur då att många vill jobba där. (bra på cv men dåligt i längden)
MVH
Re: Aktien TSLA
Det är inte 10%, utan 10% av dom som inte skruvar bilar, solceller eller batterier. Dvs färre än 5000 anställda. Tesla kommer med stor sannolikhet att ha fler anställda vid årets slut än vad de har idag.Airlift skrev:Nedskärningar med 10% inom personalområdet?
https://www.reuters.com/technology/excl ... 022-06-03/
Förundrad hur det ska funka med fler modeller (Ct?? Semi..), samt korta ledtider för service och reparation.
Re: Aktien TSLA
Sabbe skrev:Det är inte 10%, utan 10% av dom som inte skruvar bilar, solceller eller batterier. Dvs färre än 5000 anställda. Tesla kommer med stor sannolikhet att ha fler anställda vid årets slut än vad de har idag.Airlift skrev:Nedskärningar med 10% inom personalområdet?
https://www.reuters.com/technology/excl ... 022-06-03/
Förundrad hur det ska funka med fler modeller (Ct?? Semi..), samt korta ledtider för service och reparation.
Så den delen om globalt anställningsstopp är en anka?
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Re: Aktien TSLA
Nejdå, det är globalt i geografisk mening, men gäller inte timanställda vilket i huvudsak är arbetare på golvet. Så globalt och månadsavlönade, huvudsakligen administrativ personal. Mindre än hälften av totala antalet anställda.Airlift skrev:
Så den delen om globalt anställningsstopp är en anka?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Aktien TSLA
Har tesla mycket administrativ personal?renes skrev:Nejdå, det är globalt i geografisk mening, men gäller inte timanställda vilket i huvudsak är arbetare på golvet. Så globalt och månadsavlönade, huvudsakligen administrativ personal. Mindre än hälften av totala antalet anställda.Airlift skrev:
Så den delen om globalt anställningsstopp är en anka?
Det är ju vanligt att administrativ personal finns för att timanställda ska kunna producera. Att dom får lön och komponenter att montera. Eller vilken typ av administration är det han menar tro?
Re: Aktien TSLA
Var mer bekymrad över att det inte blir utökning på SC sidan. Det skulle behövas…renes skrev:Nejdå, det är globalt i geografisk mening, men gäller inte timanställda vilket i huvudsak är arbetare på golvet. Så globalt och månadsavlönade, huvudsakligen administrativ personal. Mindre än hälften av totala antalet anställda.Airlift skrev:
Så den delen om globalt anställningsstopp är en anka?
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Re: Aktien TSLA
Det finns ju flera grupper förutom administration: programmerare, executives, ingenjörer, etc, etc. Hur många av dessa han även avser att minska på har jag ingen aning om.Fredrik j skrev:Har tesla mycket administrativ personal?renes skrev:Nejdå, det är globalt i geografisk mening, men gäller inte timanställda vilket i huvudsak är arbetare på golvet. Så globalt och månadsavlönade, huvudsakligen administrativ personal. Mindre än hälften av totala antalet anställda.Airlift skrev:
Så den delen om globalt anställningsstopp är en anka?
Det är ju vanligt att administrativ personal finns för att timanställda ska kunna producera. Att dom får lön och komponenter att montera. Eller vilken typ av administration är det han menar tro?
Men poängen är att han inte avsåg 10% av hela personalstyrkan utan 10% av mindre än hälften av personalstyrkan, globalt. (Fast man kan ju också tolka vad han sa som 10% av hela styrkan, men endast på den del som inte är timanställd, dvs mer än 20% av alla icke-timanställda, men jag tror inte på den tolkningen. Verkar krystat.)
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
-
- Inlägg: 7441
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Aktien TSLA
Hur kan man göra den tolkningen?renes skrev:.../ (Fast man kan ju också tolka vad han sa som 10% av hela styrkan, men endast på den del som inte är timanställd, dvs mer än 20% av alla icke-timanställda, men jag tror inte på den tolkningen. Verkar krystat.)
Här är vad Elon skrev i ett internt e-brev:
Källa:Tesla will be reducing salaried headcount by 10%, as we have become overstaffed in many areas.
Note, this does not apply to anyone actually building cars, battery packs or installing solar. Hourly headcount will increase.
Elon
https://www.teslarati.com/elon-musk-say ... employees/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Aktien TSLA
Man kan. Det är svårt, men det finns folk som anstränger sig. Bra många journalister har ju skrivit "10.000" uppsägningar.SwedishAdvocate skrev:Hur kan man göra den tolkningen?renes skrev:.../ (Fast man kan ju också tolka vad han sa som 10% av hela styrkan, men endast på den del som inte är timanställd, dvs mer än 20% av alla icke-timanställda, men jag tror inte på den tolkningen. Verkar krystat.)
Den hade jag inte sett. Så det gör det ju klarare och då kan man inte tolka det som jag föreslog.SwedishAdvocate skrev:Här är vad Elon skrev i ett internt e-brev:
Tesla will be reducing salaried headcount by 10%, as we have become overstaffed in many areas.
Note, this does not apply to anyone actually building cars, battery packs or installing solar. Hourly headcount will increase.
Elon
Källa:
https://www.teslarati.com/elon-musk-say ... employees/
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Aktien TSLA
Ja, jag håller med. Nyckel-KPI:n är "Ovr miles/km 2DE" dvs hur långt det är mellan disengagements (kurvan nere till vänster i orange) som är relativt platt mellan releaserna. Cruise har över 40000 miles per disengagement, Tesla ca 10-20 miles per disengagement.Sabbe skrev:Bra sida att följa utvecklingen av FSD https://www.teslafsdtracker.com/
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1369
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Aktien TSLA
105 testare som har kört strax 53700 km tillsammans, det var inte många - men gissar det enbart gäller senaste versionen.Sabbe skrev:Bra sida att följa utvecklingen av FSD https://www.teslafsdtracker.com/
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Aktien TSLA
Det är sedan sajten sattes igång. Det är ju rapporterat av "entusiaster", eftersom Tesla inte vill tala om hur det ser ut för oss, till skillnad från alla andra bolag. Elon sa på earnings call att han tyckte man "skulle prova själv" när han fick frågan...Credde skrev:105 testare som har kört strax 53700 km tillsammans, det var inte många - men gissar det enbart gäller senaste versionen.Sabbe skrev:Bra sida att följa utvecklingen av FSD https://www.teslafsdtracker.com/
I verkligheten är det inga framsteg vad gäller tillförlitlighet på nästan 2 år. Innan FSD community trackern kom upp så trackade bl a DirtyTesla Miles per disengagement, och han sa att det var ingen idé att fortsätta eftersom det aldrig blev bättre mellan versioner ( Inte undra på att Elon inte vill svara på frågan.the first investor question is, "Elon has historically provided FSD timelines with not optimal accuracy. We love Elon's optimism for 2022 release, but is there any data tests I can share with investors to help them make their own conclusions on progress being made? Interventions per mile driven or any other data?"
Sure. Well, with respect to full self-driving of any technology development I've ever been involved, I've never really seen more kind of false dawns, or where it seems like we're going to break through but we don't as I've seen in full self-driving. And ultimately what it comes down to is that to solve full self-driving, you actually have to solve real world artificial intelligence. Which nobody has solved. The whole road system is made for biological neural nets and eyes. And so actually, when you think about it, in order to solve full self-driving, we have to solve neural nets and cameras to a degree of a capability that is on par with, and will really exceeds humans.
And I think we will achieve that this year. The best way to reach your own assessment is to join the Tesla full self-driving beta program. Where we have over a 100,000 people right now enrolled in that program. And we expect to broaden that significantly this year. So that's my recommendation is join the full self-driving beta program, and experience it for yourself. And take note of the rate of improvement with every release. And we put out a new release roughly every two weeks. And you'll see a little bit of two steps forward, one step back. But overall, the rate of improvement is incredibly quick. So that's my recommendation for reaching your own assessment is, literally try it.
Re: Aktien TSLA
Det är uppenbart om man tittar på faktisk körning från betatestare med FSD att den blivit mycket bättre. Är nog mer så att ju bättre den blir desto klurigare situationer utsätter man den för.
Är övertygad att om man gav fsdn som den är idag ett geofencat område med utvalda vägar med hd-kartor likt andra kör så skulle den köra utmärkt utan problem. Men det är inte det problemet Tesla försöker lösa. De försöker lösa det allmänna problemet att köra varsomhelst. Är ett helt annat problem och mycket svårare.
Är övertygad att om man gav fsdn som den är idag ett geofencat område med utvalda vägar med hd-kartor likt andra kör så skulle den köra utmärkt utan problem. Men det är inte det problemet Tesla försöker lösa. De försöker lösa det allmänna problemet att köra varsomhelst. Är ett helt annat problem och mycket svårare.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Re: Aktien TSLA
Och helt fel problem att lösa om man vill ha ekonomi i det. Löser man alla motorvägar till L3 så är det värt pengar. Att nästan lösa allt annat är inte värt lika mycket pengar... Musk borde fundera lite på agil utveckling och vad en MVP skulle kunna vara.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Aktien TSLA
Det är efterfrågan, men det lär du snart se när Texas fabriken börjar pumpa ut Model Y i stora volymerMWall skrev:Hoppas det beror på höjd efterfrågan och inte på minskad produktion.Sabbe skrev:

Re: Aktien TSLA
Sabbe skrev:Det är efterfrågan, men det lär du snart se när Texas fabriken börjar pumpa ut Model Y i stora volymerMWall skrev:Hoppas det beror på höjd efterfrågan och inte på minskad produktion.Sabbe skrev:
Fast det har väl varit problem i Shanghai och med komponenter också?