Ni som beställt MYP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 nov 2019 20:50
Ort: Hudiksvall

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Gasglad »

Min hoppade just från Augusti som jag haft hela tiden till 24-30 juni.
Nikohm
Inlägg: 121
Blev medlem: 07 apr 2022 12:57

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Nikohm »

Gasglad skrev:
Min hoppade just från Augusti som jag haft hela tiden till 24-30 juni.
Va har du beställt
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Jeppe_E »

TECLA skrev:
Hej, läst tråden ett tag och gjorde nu ett konto. Jag beställde 14 januari - 22 vit/svart med fsd och vinterhjul, trosta. När jag beställde var det ”början på 2022” som strax efter ändrades till mars 2022. Jag sålde min mylr för att jag var så nöjd med den i tron att myp skulle komma som avsatt, till och med till den grad att jag hoppade över bonusen för den bilen. Slutade med att jag fick hyra bil, sova på jobbet och insåg sedan att bilen inte kommer komma så jag köpte rena vraket som bil bara för att kunna åka från A till B tills teslan kommer. Nu står det att bilen ska komma 6 jun - 13 jun. Allt är klappat och klart och har varit det sedan januari. Jag hade gärna sett en kompensation för allt det här men troligtvis blir det en långdragen process där Arn måste gå igenom alltihop. Och tesla är tvungna att kunna bevisa att all den här väntan inte har kunnat förutspås. Med tanke på corona och kriget så är det bilföretagens utväg ur att vara skyldiga att betala oförutsedda utgifter för privatköpare. Det jag däremot i detta nu som jag läst och som ingen tycks ha sagt något om är att strålkastarna fram på MYP skall vara helsvarta. Om ni tittar på bilden man ”köper” på teslas hemsida och jämför long range med performance så ser man tydligt att silverramen i strålkastaren är svart. Jag förväntar mig helsvarta strålkastare precis som på bilden, tankar?
Mina högst personliga tankar: Försäljningen av din MY LR före bonus - dumt. Hade du gjort lite efterforskningar, så hade du insett att fabriken blev försenad och sen kom covid-nedstängning i Shanghai (batterier till Berlin). Så om du beställt i Januari, så är det rimligt att du får din bil nu mellan den 6-13 juni. Ingen kompensation, det kan du bara glömma. Force majure. Rent generellt tycker jag du har en ganska tråkig ton, där du lägger skulden på ditt egna agerande att sälja din bil för tidigt på att Tesla inte kan leverera enligt det UPPSKATTADE datumet.

Bilderna på Teslas hemsida är bara renderingar. Det är likadana lampor på LR som på Performance. Om du förväntar dig svarta strålkastare, så kommer du att bli besviken. Hoppas att du blir nöjd med bilen. :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
not_sure
Inlägg: 99
Blev medlem: 28 mar 2022 15:48

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av not_sure »

TECLA skrev:
Det jag däremot i detta nu som jag läst och som ingen tycks ha sagt något om är att strålkastarna fram på MYP skall vara helsvarta. Om ni tittar på bilden man ”köper” på teslas hemsida och jämför long range med performance så ser man tydligt att silverramen i strålkastaren är svart. Jag förväntar mig helsvarta strålkastare precis som på bilden, tankar?
Renderingen av MYP har Matrix-strålkastare, medan renderingen av MYLR har den gamla reflektorvarianten. Troligtvis för att det bara är MYP som har Matrix i USA. I Europa har bägge varianterna Matrix, så det kommer vara exakt samma som på bilen du sålde.
terway
elbilist
Inlägg: 48
Blev medlem: 31 aug 2019 17:05

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av terway »

Gasglad skrev:
Min hoppade just från Augusti som jag haft hela tiden till 24-30 juni.
Vad har du beställt och när?
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 aug 2021 20:23

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Sebastian+ »

not_sure skrev:
TECLA skrev:
Det jag däremot i detta nu som jag läst och som ingen tycks ha sagt något om är att strålkastarna fram på MYP skall vara helsvarta. Om ni tittar på bilden man ”köper” på teslas hemsida och jämför long range med performance så ser man tydligt att silverramen i strålkastaren är svart. Jag förväntar mig helsvarta strålkastare precis som på bilden, tankar?
Renderingen av MYP har Matrix-strålkastare, medan renderingen av MYLR har den gamla reflektorvarianten. Troligtvis för att det bara är MYP som har Matrix i USA. I Europa har bägge varianterna Matrix, så det kommer vara exakt samma som på bilen du sålde.
Stämmer inte. Renderingarna på strålkastarna har alltid det ut så. Gissningsvis beror det på skuggor och ljus som faller olika i datorns rendering pga att bilen är något sänkt.
TECLA
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 jun 2022 18:19

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av TECLA »

Nu i efterhand inser man givetvis att det var dumt och samtidigt måste man vågar tro och lita på vad som sägs och görs. Jag fick ta smällen så är det och har accepterat det. Jag delar bara med mig av erfarenheten och vad man hamnat i för sits, om tonen var låg så kan jag meddela att det inte var min mening. Angående ljusen så vet jag att man brukar skriva ”kan avvika från verkligheten” men ser ingen sådan text just vid bilden. Det med sänkning och annat ljus är också medräknad i mina beräkningar men utifrån detta när dem vet om att de inte är svarta så bör det ändras. Nöjd kommer jag bli tillslut då MY hittills är den bästa bilen som byggts, speciellt med utrymme, framtidstänk och acceleration!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14625
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av taliz »

Nä, man måste inte "tro och lita på vad som sägs och görs". Lite skepsis kan vara hälsosamt när det handlar om försäljning...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Djastar
Inlägg: 116
Blev medlem: 02 feb 2022 11:01

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Djastar »

Har någon mer varit förbi Malmö på sistone?
Jag var förbi i dag och såg nya vita MYPs . Det som förvånade mig var att jag inte såg någon skyddsfilm på bakskärmen, inga stänkskydd samt att dörrarna på vissa inte var riktigt stängda . Precis som om de är något fel på dörrarna ( fönstret var nere som om dörren var öppen ) regnar det inte in då ? Det fanns nämligen inget skydd över dörrpartierna.
Märkligt och oroande . Tog tyvärr inga foto då mobilen glömdes hemma. :(
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14625
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av taliz »

Djastar skrev:
Har någon mer varit förbi Malmö på sistone?
Jag var förbi i dag och såg nya vita MYPs . Det som förvånade mig var att jag inte såg någon skyddsfilm på bakskärmen, inga stänkskydd samt att dörrarna på vissa inte var riktigt stängda . Precis som om de är något fel på dörrarna ( fönstret var nere som om dörren var öppen ) regnar det inte in då ? Det fanns nämligen inget skydd över dörrpartierna.
Märkligt och oroande . Tog tyvärr inga foto då mobilen glömdes hemma. :(
Då är dom inte leveransklara helt enkelt, utan work in progress. Stänkskydd etc monteras lokalt nämligen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Djastar
Inlägg: 116
Blev medlem: 02 feb 2022 11:01

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Djastar »

taliz skrev:
Djastar skrev:
Har någon mer varit förbi Malmö på sistone?
Jag var förbi i dag och såg nya vita MYPs . Det som förvånade mig var att jag inte såg någon skyddsfilm på bakskärmen, inga stänkskydd samt att dörrarna på vissa inte var riktigt stängda . Precis som om de är något fel på dörrarna ( fönstret var nere som om dörren var öppen ) regnar det inte in då ? Det fanns nämligen inget skydd över dörrpartierna.
Märkligt och oroande . Tog tyvärr inga foto då mobilen glömdes hemma. :(
Då är dom inte leveransklara helt enkelt, utan work in progress. Stänkskydd etc monteras lokalt nämligen.
Ok lite betryggande ;) trodde detta monterades från fabrik nämligen. Men dörrarna då ? Det är ju ganska mycket värre än ett stänkskydd. Man vill ju inte länspumpa bilen när man hämtar upp den. :lol:
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 nov 2019 20:50
Ort: Hudiksvall

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Gasglad »

Nikohm skrev:
Gasglad skrev:
Min hoppade just från Augusti som jag haft hela tiden till 24-30 juni.
Va har du beställt
Vit/svart sent sent april eller om det blev början på maj 22
YouNeverWalkAlone
Inlägg: 28
Blev medlem: 15 apr 2022 00:30

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av YouNeverWalkAlone »

Kan inte beskriva hur gärna jag vill ha ett SMS från Tesla nu...

Någon som hämtar på Trosta idag och kan ge en uppdate på vita?
Användarvisningsbild
acorn
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 19 maj 2022 11:14

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av acorn »

Ska väl stå 178 MYP totalt på Trosta som inte blivit upphämtade, hur färgerna ser ut har jag ingen aning om.

Svår fråga att besvara kanske men av totala MYP beställningar i Sverige hur många av dessa tror vi har reggat sig på listan MYP Turodning?
TECLA
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 jun 2022 18:19

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av TECLA »

Hade 6-13 juni trosta, nu är det 7-17 juni.
YouNeverWalkAlone
Inlägg: 28
Blev medlem: 15 apr 2022 00:30

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av YouNeverWalkAlone »

TECLA skrev:
Hade 6-13 juni trosta, nu är det 7-17 juni.
Har du fått SMS och VIN?
Användarvisningsbild
linx
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 10 okt 2021 11:13
Referralkod: ts.la/johnnie154249

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av linx »

Har mailat nu och frågat om jag kan få min bil tidigare om jag byter till vit/svart. Har beställt svart/svart med första leveransbesked i augusti som nu har flyttats till oktober/november.
Model Y Performance, Svart/Svart - Uthämtad 17 augusti 2022
Tidigare: Model 3 LongRange med 19", Vit/Svart -- Uthämtad 3 december 2021 -- Såld 25 augusti 2022
Användarvisningsbild
Rolemod
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 08 dec 2019 19:03
Kontakt:

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Rolemod »

Sådär, fick nu bekräftelse-sms om leverans av vit/svart nu på fredag i Mölndal. Svarat JA
Rolemod - Personifiera din Tesla
https://rolemod.se
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Frippanecci »

Jag fick också sms nu, Svart/vit - är det någon annan med vit klädsel som fått sms?

Jag hade mailat dom om cancellering eftersom dom sköt på leveransen till 2023.
Senast redigerad av Frippanecci, redigerad totalt 1 gånger.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Användarvisningsbild
Rolemod
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 08 dec 2019 19:03
Kontakt:

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Rolemod »

Frippanecci skrev:
Jag fick också sms nu, Svart/vit - är det någon annan med vit klädsel som fått sms?
En MYP med vit klädsel??
Rolemod - Personifiera din Tesla
https://rolemod.se
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Frippanecci »

Zero0 skrev:
Frippanecci skrev:
Jag fick också sms nu, Svart/vit - är det någon annan med vit klädsel som fått sms?
En MYP med vit klädsel??
Yes, det är iaf vad jag beställt.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Westtech
Inlägg: 70
Blev medlem: 12 mar 2020 16:04

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Westtech »

Frippanecci skrev:
Zero0 skrev:
Frippanecci skrev:
Jag fick också sms nu, Svart/vit - är det någon annan med vit klädsel som fått sms?
En MYP med vit klädsel??
Yes, det är iaf vad jag beställt.
What? Detta är stora nyheter ju! Jag väntade tålmodigt på min svarta med vit klädsel. Men när leveransen sköts till nov-dec ändrade jag till svart/svart.
Bekräfta att du beställt MY P.
När la du ordern?
Grattis :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Frippanecci »

Westtech skrev:
Frippanecci skrev:
Zero0 skrev:
Frippanecci skrev:
Jag fick också sms nu, Svart/vit - är det någon annan med vit klädsel som fått sms?
En MYP med vit klädsel??
Yes, det är iaf vad jag beställt.
What? Detta är stora nyheter ju! Jag väntade tålmodigt på min svarta med vit klädsel. Men när leveransen sköts till nov-dec ändrade jag till svart/svart.
Bekräfta att du beställt MY P.
När la du ordern?
Grattis :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tack, även om jag inte bestämt mig än - gillar mina X.

Det är en MYP beställd 6/1-22
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Westtech
Inlägg: 70
Blev medlem: 12 mar 2020 16:04

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Westtech »

Frippanecci skrev:
Westtech skrev:
Frippanecci skrev:
Zero0 skrev:
Frippanecci skrev:
Jag fick också sms nu, Svart/vit - är det någon annan med vit klädsel som fått sms?
En MYP med vit klädsel??
Yes, det är iaf vad jag beställt.
What? Detta är stora nyheter ju! Jag väntade tålmodigt på min svarta med vit klädsel. Men när leveransen sköts till nov-dec ändrade jag till svart/svart.
Bekräfta att du beställt MY P.
När la du ordern?
Grattis :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tack, även om jag inte bestämt mig än - gillar mina X.

Det är en MYP beställd 6/1-22
Jag älskade min X med. Men den är såld och jag väntar på en svart MYP med vit klädsel.
Tar inte du den kanske jag får den :) Det är inte många med den kombon som jag har förstått.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Lulea
Inlägg: 23
Blev medlem: 06 sep 2021 20:53

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Lulea »

Frippanecci skrev:
Jag fick också sms nu, Svart/vit - är det någon annan med vit klädsel som fått sms?

Jag hade mailat dom om cancellering eftersom dom sköt på leveransen till 2023.
Vilken mail var det du kontaktade?
Skriv svar