P85D driving modes???
Moderator: Redaktion
P85D driving modes???
Har jag uppfattat saken rätt? Kommer P85D ha tre olika lägen, kallade normal, sport och insane?
Dvs måste man välja någon inställning varje gång man ska köra, vilken läge man vill köra i?
Om det är så, är det ju helt ointressant med P85D. Det förstör ju hela grejen med den elektriska drivlinan; ingen fördröjning och blixtsnabb respons.
Jag menar om du kör landsväg i normal eller sportläge och ska göra en "säker" omkörning, vill man ju inte fippla med inställningar och välja insane-läget?!!!
Dvs måste man välja någon inställning varje gång man ska köra, vilken läge man vill köra i?
Om det är så, är det ju helt ointressant med P85D. Det förstör ju hela grejen med den elektriska drivlinan; ingen fördröjning och blixtsnabb respons.
Jag menar om du kör landsväg i normal eller sportläge och ska göra en "säker" omkörning, vill man ju inte fippla med inställningar och välja insane-läget?!!!
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: P85D driving modes???
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7978
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: P85D driving modes???
I insane-läget blir väl inte omkörningen säker längre 
Jag tror att spärren är just exakt där för att förarna ska inte förlora kontrollen vid omkörningar. Så mycket vrid är nog säkrast bara vid körning rakt fram, eller på bana.

Jag tror att spärren är just exakt där för att förarna ska inte förlora kontrollen vid omkörningar. Så mycket vrid är nog säkrast bara vid körning rakt fram, eller på bana.
Re: P85D driving modes???
Kanske är de olika lägena optimerade för olika saker?
Normal optimerat för lång räckvidd?
Insane optimerat för acceleration?
Sport mittemellan.
I min förra bil hade jag också två lägen: normal och sport. Använde aldrig sportläget. Sportläget var bara till för att "leka", misstänker att insane-läget blir likadant: kul att dema, men kör du bilen till vardags orkar man aldrig fippla mellan olika lägen utan kör i normalläget.
Normal optimerat för lång räckvidd?
Insane optimerat för acceleration?
Sport mittemellan.
I min förra bil hade jag också två lägen: normal och sport. Använde aldrig sportläget. Sportläget var bara till för att "leka", misstänker att insane-läget blir likadant: kul att dema, men kör du bilen till vardags orkar man aldrig fippla mellan olika lägen utan kör i normalläget.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: P85D driving modes???
Tappar verkligen suget efter P85D om man ska hålla på med olika modes...suck!
Det är ju precis det man INTE vill ha!
Det är ju precis det man INTE vill ha!

Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: P85D driving modes???
Finns det olika inställningar för det redan idag i teslorna eller kan det vara så att han kallar S60 och S85 modellerna för normal, P85 och P85+ för sport och nu P85D för insane bara för att det är så mycket kraft från motorerna?
Re: P85D driving modes???
Elon sade vid lanseringen av P85D:
"You will be able to choose three settings which is normal, sport and insane"
Det har inget med S60 eller S/P85 att göra.
"You will be able to choose three settings which is normal, sport and insane"
Det har inget med S60 eller S/P85 att göra.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
- kanylbullen
- Teslaägare
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
- Ort: Skokloster
Re: P85D driving modes???
Om det är som på en vattenskoter med hundra hk så brukar dom har olika "learning keys" som man kan ge om man t.ex ska låta sina barn köra som inte kan hantera alla hästkrafter. När man kör själv kan man ha full effekt hela tiden. Med tanke på att P85D säkert går att köra lika snålt i insane-mode med lite gaspedalskänsla så är det väl inget som hindrar att man alltid har den i det läget när man väl lärt sig hantera det?
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1534
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: P85D driving modes???
Är väl läge med möjlighet till rejäl effektbegränsning, säg att man vill låna ut bilen till en mindre erfaren förare, skulle vara bra att kunna begränsa till säg 200 hk eller nåt.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: P85D driving modes???
Jag tycker inte att det är konstigt med flera lägen. Sportlägena i t.ex. en Porsche skärper upp hela bilen så den blir som en tiger. Stenhård och hoppar fram bara man nuddar gasen. Hur kul som helst men helt hopplöst om man ligger och pendlar till jobbet. Jag vill gå så långt att säga att en motor- och vridstark bil måste ha "lägen" för att bli körbar under olika förhållanden.
phasebox.se
P85D
P85D
Re: P85D driving modes???
p85+ har inga lägen. Det är bara "halvinsane" jämt. Det enda man kan leka med är att koppla ur antispinn men det rekommenderar jag bara på torra vägar och inte kalla höstdagar... Antispinn off är inte helt av men vridet så är det nog lött att snurra. Vill du ha helt off är det en säkring. Inte provat det senare. Typ om du vill göra burnout.
P85+ är bänkad till ca 450hk. p85D har 680hk fördelad på två motorer. Skulle gissa att den bänkar till ca 700hk. Det är skrämmande hur mycket kraft som behövs för att flytta tiderna från 3.9-4s till runt 3s. Det mest galna är vikten vs acceleration. Folk fattar inte att det är en X5a som flyttas på dessa tider...
man fattar när man accelererar hårt, bromsar hårt och accelererar igen. Där gör vikten att magen vänder ut och in på sig 
P85+ är bänkad till ca 450hk. p85D har 680hk fördelad på två motorer. Skulle gissa att den bänkar till ca 700hk. Det är skrämmande hur mycket kraft som behövs för att flytta tiderna från 3.9-4s till runt 3s. Det mest galna är vikten vs acceleration. Folk fattar inte att det är en X5a som flyttas på dessa tider...


Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: P85D driving modes???
Det jag ororar mig för med P85D är:
* är vägkänslan lika bra som i P85+ eller går det förlorat pgr av 4*4?
* olika lägen låter inte så kul... Speciellt inte om det är tre lögen... Hade varit coolt med en röd boostknapp som i Knight rider...
* hur bra är fyrhjulsdriften? Får Tesla det rätt på första försöket? Hörde att det var mycket barnsjukdomar med model S de 6 första månaderna. Kanske lite risk för sama här.
*'håller grejerna i längden med 700hk? Knackande drivlina var mindre kul men iofs är ju Tesla service världsklass.
* tyngden av bilen och 700hk... Däcken... De slits ovanligt fort på modellerna innan... Iofs borde kraftfördelningen fram och bak vara en fördel. Är det square setup?
* den långa leveranstiden.., april och fortsätter bli senare snabbt...
* är vägkänslan lika bra som i P85+ eller går det förlorat pgr av 4*4?
* olika lägen låter inte så kul... Speciellt inte om det är tre lögen... Hade varit coolt med en röd boostknapp som i Knight rider...

* hur bra är fyrhjulsdriften? Får Tesla det rätt på första försöket? Hörde att det var mycket barnsjukdomar med model S de 6 första månaderna. Kanske lite risk för sama här.
*'håller grejerna i längden med 700hk? Knackande drivlina var mindre kul men iofs är ju Tesla service världsklass.
* tyngden av bilen och 700hk... Däcken... De slits ovanligt fort på modellerna innan... Iofs borde kraftfördelningen fram och bak vara en fördel. Är det square setup?
* den långa leveranstiden.., april och fortsätter bli senare snabbt...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: P85D driving modes???
Enl Andy så har P85D staggered setup.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: P85D driving modes???
Det känns lite som att P85D är att krångla till saker.
Fyrhjulsdrift, högre vikt, tre lägen att välja mellan, två motorer...
700 Hk är ju kul men känns overkill.
Vanliga P85 har ju 470 Hk specad och är ganska insane, i alla fall tillräckligt. Känns "renare" med bakhjulsdrift och lättare, och du har inga "lägen" utan du har alla kusar under foten hela tiden.
Sannolikt bättre styrrespons med RWD än D.
Fyrhjulsdrift, högre vikt, tre lägen att välja mellan, två motorer...
700 Hk är ju kul men känns overkill.
Vanliga P85 har ju 470 Hk specad och är ganska insane, i alla fall tillräckligt. Känns "renare" med bakhjulsdrift och lättare, och du har inga "lägen" utan du har alla kusar under foten hela tiden.
Sannolikt bättre styrrespons med RWD än D.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: P85D driving modes???
Jag som har en P85+ kan bara konstatera att man "på papperet i alla fall" med P85D fått till det som saknats på min bil.
Suget är enormt, jag är på gränsen till att få "panik"...
Suget är enormt, jag är på gränsen till att få "panik"...

- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1534
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: P85D driving modes???
Har ni lagt märke till att dom sänkt siffrorna till 3.2 Sek, dom uppgav 3.4 ett tag.
Ryktas om att produktionsbilarna kommer ligga UNDER 3 sek, tom så lågt som 2.7 sek.
Är själv två millimeter ifrån att ändra min uppgraderade S85 till 85D till P85D, måste bestämma mig innan 30/10
Ryktas om att produktionsbilarna kommer ligga UNDER 3 sek, tom så lågt som 2.7 sek.
Är själv två millimeter ifrån att ändra min uppgraderade S85 till 85D till P85D, måste bestämma mig innan 30/10

Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: P85D driving modes???
Var ser du det?SR-71-BlackBird skrev:Har ni lagt märke till att dom sänkt siffrorna till 3.2 Sek, dom uppgav 3.4 ett tag.
Jag hittar bara 3.2 på 60mph och 3.4 på 100km/h
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1534
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: P85D driving modes???
Designstudion.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: P85D driving modes???
Den säger 3.2 på både km/h och mph (om man switchar region). Jag törs inte hoppas på att du har rätt. Min P85D kommer i mars.SR-71-BlackBird skrev:Designstudion.

Re: P85D driving modes???
Låter riktigt spännande, skulle ju vara ganska sjukt om dem kom ner till 2,7 sekunder för då är det väldigt få sportbilar som kan slå denSR-71-BlackBird skrev:Har ni lagt märke till att dom sänkt siffrorna till 3.2 Sek, dom uppgav 3.4 ett tag.
Ryktas om att produktionsbilarna kommer ligga UNDER 3 sek, tom så lågt som 2.7 sek.
Är själv två millimeter ifrån att ändra min uppgraderade S85 till 85D till P85D, måste bestämma mig innan 30/10
Re: P85D driving modes???
Borde inte däckval spela en väldigt stor roll när man närmar sig sådana minimala tider?vigge50 skrev:Låter riktigt spännande, skulle ju vara ganska sjukt om dem kom ner till 2,7 sekunder för då är det väldigt få sportbilar som kan slå denSR-71-BlackBird skrev:Har ni lagt märke till att dom sänkt siffrorna till 3.2 Sek, dom uppgav 3.4 ett tag.
Ryktas om att produktionsbilarna kommer ligga UNDER 3 sek, tom så lågt som 2.7 sek.
Är själv två millimeter ifrån att ändra min uppgraderade S85 till 85D till P85D, måste bestämma mig innan 30/10
Koenigsegg, McLaren m.fl. har ju ofta ganska unika däck från däcktillverkarna, kanske främst för att klara de otroligt höga hastigheterna, 350-450 km/h, men deras bredd och materialval/materialkombination bör väl även spela roll på acceleration. Gäller ju att få ner all vridmoment i backen, spinna på stället får man inga poäng för
