Tolka data som Tesla skickar ut

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Tolka data som Tesla skickar ut

Inlägg av apkungen »

Hej!

En kollega fick sin bil stulen och hittade den sen.. Efter det beställde han data från Tesla. Vet någon om det finns något verktyg för att översätta acceleration i två led till gpskoordinater, samt om det finns någon förklaring för vad olika parametrar motsvarar i datan?
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Re: Tolka data som Tesla skickar ut

Inlägg av Curik »

Du undrar om man skulle kunna extrapolera och få fram en mer exakt position genom att man även vet om accelerationen? Jag tror inte det är så lätt, har du inte också tillgång till hastigheten? Det skulle vara enklare, men ändå ganska inexakt.

Men killgissar utan att ha sett datat!
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Hastigheten finns, däremot inte riktning på den, vilket gör det svårt att använda den till något vettigt. Optimalt skulle ju vara om det fanns någon tjänst där man kan mata in detta och få ut det kan vill på ett förståeligt sätt.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Jag höll på med målspår från GPS i samband med att GPS började användas i försvaret.

Tips:
Lägg ut lite exempeldata i tråden så kan vi nog bena ut det mesta.

Gissar att Du vill ha ut var den stannat.

Rådata från GPS är lat, lon, höjd (ev gör man ett lokalt origo för att spara data) samt hastighet i lat, lång och höjd. Acceleration kommer inte från GPS men kan räknas fram men torde bli brusigt.
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
tslaqqq

Inlägg av tslaqqq »

Är det inte enklare o se i Appen var bilen är? :)
Skriv svar